N(euro)otjes energiecheck

Deze week, van 15 tot en met 21 oktober is door Milieucentraal omgedoopt tot Week van de Energierekening. Tijdens deze week wordt er extra aandacht besteed aan het thuis energie besparen. Volgens onderzoek zijn veel mensen huiverig voor hun energienota en proberen ze of ergens anders op te bezuinigen of het energieverbruik terug te dringen. Op de site kun je een testje doen om je energieverbruik te vergelijken met anderen.

N(euro)otje heeft de test twee keer gedaan: de eerste keer met het stroom- en gasverbruik van vorig jaar en de tweede keer met het verbruik waar ze in Huize Vrek op af beginnen te stevenen en op uit hopen te komen. De eerste keer was de uitslag dat ze een gemiddelde verbruiker was. Veertig procent in een ongeveer vergelijkbare situatie gebruikt minder en vijftig procent verbruikt meer. Bij de tweede keer invullen bleek ze te gaan behoren tot de 40 procent huishoudens in Nederland met het laagste energieverbruik:

U hoort bij de 40% huishoudens in Nederland met het laagste energiegebruik.

Nou, dat is toch leuk! Zover is ze nog niet maar het kan dus wel.

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. alicia
    Okt 16, 2012 @ 21:35:24

    Eerlijk gezegd kijk ik er niet naar. Wassen etc probeer ik wel vaak ’s avonds laat te doen en in het weekend maar ik moet zoveel wassen dat het niet altijd uitkomt. Elk jaar krijgen we geld terug. Vorig jaar 150€ en dit jaar 287€ dus ik ga ook dit jaar er niet te lang bij stil staan.

    Beantwoorden

  2. Morgensterretje
    Okt 16, 2012 @ 22:10:04

    Leuke test, dank je. Wij hebben dezelfde uitslag als jij, alleen bij het gasverbruik leunen we iets naar de gemiddelde gebruiker toe, mooi weer iets om dit najaar op te pakken en te verlagen. Doe je ook aan de prijsvraag mee?

    Beantwoorden

  3. Vlijtig met zuinigheid
    Okt 16, 2012 @ 22:31:58

    Ik heb ook precies hetzelfde poppetje. Iets meer electriciteitsverbruik en minder gasverbruik. Dit is natuurlijk te wijten aan onze zonnecollectoren.

    Beantwoorden

  4. betjesonnetje
    Okt 16, 2012 @ 23:22:04

    Leuk testje, ik heb het ook eens gedaan. Niet verrassend, krijg ik het meest linkse poppetje. Uitgesplitst voor gas en elektriciteit, hoor ik bij de 10% Nederlandse huishoudens met het laagste elektriciteitsgebruik. Ik verbruikte het afgelopen jaar 610 kWh, normaal schijnt te zijn in mijn situatie 2650 kWh. Wat gasverbruik betreft is het minder extreem, daar hoor ik bij de 20% huishoudens met het laagste gasverbruik. Toch heb ik, en gebruik ik, een koelkast, vriezer, magnetron, wasmachine, föhn, televisie, radio’s, computer, elektrische tandenborstel, draadloze telefoons, apparaten die opgeladen moeten worden, elektrische deken, elektrisch tuingereedschap, mixer, sapcentrifuge enz. Ik ben dol op dingen waar een stekker aan zit. Dat kan blijkbaar allemaal met 610 kWh.

    Beantwoorden

  5. Annelieya
    Okt 17, 2012 @ 07:01:58

    Ik ga zeker de test doen, altijd leuk.

    groetjes Annelieya

    Beantwoorden

  6. marion anderson
    Okt 17, 2012 @ 08:43:46

    Jippie , ik heb de test gedaan, en we horen bij de 10% van de huishoudens met het laagste energieverbruik, maar dat kan ook niet anders, 54 m2, houtfornuis, 2 werkende personen,olielampjes, gordijnen op tijd dicht, en verder, gewoon genieten he? , liefs marion

    Beantwoorden

  7. izerina
    Okt 17, 2012 @ 09:02:44

    Ik heb de test ook gedaan en zat heel laag. Vooral met electrisch. Maar ja,we hebben een ouderwets gasfornuis,dat scheelt veel.

    Beantwoorden

  8. lila
    Okt 19, 2012 @ 16:27:52

    Ik ben nieuwkomer met besparen op de energierekening!
    Ik doe erg mn best al zeg ik t zelf
    Heb ontdekt dat 10 waxinelichtjes aan 1 graad de temp omhoog gaat.
    Ook maak ik gebruik van n sudderdoos, de vroegere hooikist maar dan zonder hooi….
    Ik kook mn aardappels 3,5 min en zet ze een uur in de doos..werkt perfect! Dit kan een verhuisdoos met een oud dekbed erin zijn. Voordeel is dat je de doos kunt opvouwen achter n keukenkast….je, met het warmgeworden dekbed kun je op de bank gaan zitten.
    Maar ach, msschn is dit voor jullie allang gesneden koek

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 20, 2012 @ 08:26:00

      @lila: geweldig hè, om te zien hoe makkelijk het soms is om te beginnen met besparen. Het belangrijkste is dat je er de lol van blijft inzien. Dat is geloof ik geen probleem als ik je reactie zo lees. Succes!

      Beantwoorden

  9. lila39
    Nov 06, 2012 @ 10:32:02

    Pffff, ik hou nu een paar wkn ons energieverbruik bij, ben toch wel geschrokken!
    Vooral heel veel water gebruiken we- manlief doucht rustig 7min per x en soms 2x per dag.Maar goed, ik ben veel thuis, dus moet ik eigenlijk naar mezelf kijken….
    Ik hou nu even per dag bij wat we verbruiken..
    Raar vind ik het dat we overdag 1 eenheid electra verbruiken en snachts 7…
    Ik laad juist snachts telefoons niet meer op, ik zet de wifi uit en ik draai niet elke nacht de vaatwasser..ik moet dus op onderzoek……maar goed, het streven is; verbruik omlaag en liefst geld terug!

    Beantwoorden

Geef een reactie

