N(euro)otjes gasverbruik

Gisteren stelde N(euro)otje de thermostaat helemaal opnieuw in. Door meerdere korte stroomuitvallen voor de zomer was het programma een beetje van slag. Dat maakte niet uit, het ding werd keurig op continue 10 graden gezet en zo ging het prima de zomer door. Maar nu de CV weer noodzakelijk is, moet het lekker lopen. N(euro)otje en Man staan altijd vroeg op. Op werkdagen van N(euro)otje om 10 over 5. Op niet werkdagen rond 6 uur. De thermostaat is nu zo ingesteld dat het 18 graden is als ze opstaan. Zodra iedereen de deur uit is, staat -ie de hele verdere dag op 15 graden. Als iedereen weer thuis komt, mag het weer 18 graden zijn. Behalve op zondag, dan is het 19 graden. Dat is een graad lager dan de instelling van vorig jaar en tot nog toe een prima temperatuur. De tijd dat iedereen thuis komt, is overigens veranderd. Zat Zoon eerst op school en was hij het eerst thuis, nu is iedereen pas rond 6 uur ’s avonds binnen. Dat betekent ook dat het nu twee uur later 18 graden moet zijn. Scheelt ook weer. Gisteren was N(euro)otje de hele dag thuis en heeft ze de thermostaat uiteindelijk op 17,5 ingesteld. Als ze bezig is, is dat niet te koud en bovendien is het buiten natuurlijk ook nog helemaal niet zo heel erg koud. De houtkachel in de woonkamer is nog niet aan geweest, er moet een kleine aanpassing aan gedaan worden. Dat gebeurt volgende week, dan kan die ook weer gebruikt worden.

Het is wel te merken in de keuken dat er ‘alternatief’ gekookt wordt. Al staat de thermostaat op 18 graden, het wordt er tijdens het koken op de petroleumstellen makkelijk 20 graden.

Op de Dag van de Duurzaamheid hebben N(euro)otje en Man de hele avond geen lampen aan gehad. Ze hebben gezellig met olielampen en kaarsen in de kamer gezeten. Het werd daar ook best warm van… Terwijl de thermostaat speciaal voor die dag nog een graadje lager stond…

Toch wordt er, wanneer je naar gemiddelden rekent, nog behoorlijk veel gas gebruikt in Huize Vrek. Wanneer je naar het type woning rekent, valt het dan weer mee. Het is een oude boerderij, inhoud meer dan 1.400 m3, met een kleine zesentwintig radiatoren door het te verwarmen gedeelte. Er is namelijk ook nog ruimte, het restant van de oude deel en de zolders, dat niet verwarmd wordt. Ouders koken bovendien op gas. N(euro)otje tegenwoordig op lampolie 🙂

Tot nog toe, vanaf maandagochtend, is er in totaal 37 m3 gebruikt. 22 Daarvan is voor N(euro)otje en Man, de rest is voor Ouders. Dat wordt meer dan vorige week, toen was het totaalverbruik van maandag tot maandag precies 40 kuub. Dat heeft waarschijnlijk met de maandag zelf te maken. Toen stond de thermostaat nog niet ingeprogrammeerd, is de temperatuur op continu 18 gezet, en is daar op blijven staan terwijl iedereen aan het werk ging. Beetje jammer… Dat heeft waarschijnlijk een kuubje of zeven teveel gekost. Vandaar dat N(euro)otje nu met een noodgang het programma weer ingesteld heeft… Hopelijk is dat te merken in de stand van volgende week. Voor deze week komt het namelijk niet meer goed…

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. marion anderson
    Okt 12, 2012 @ 11:01:54

    zo gezellig he? s’avonds die olielamlpjes aan, enne vroeg naar bed, is ook gezellig en …gezond, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  2. giorgianna
    Okt 12, 2012 @ 11:53:59

    ik lees met veel interesse en plezier jouw blog…en maak goed gebruik van je vele tips…proficiat ! ben blij dat ik jouw blog gevonden heb!!

    Beantwoorden

  3. betjesonnetje
    Okt 12, 2012 @ 11:55:34

    Wat heb je toch een inspirerend blog, N(euro)otje. Ik heb nog eens nagedacht hoe het komt dat mijn stroom- en gasverbruik zo naar beneden zijn gegaan, en volgens mij komt het gewoon door jou. Je enthousiasme voor het verminderen van stroom- en gasverbruik is aanstekelijk.

    Ik beken dat ik mijn kachels nog helemaal niet aan heb. Het is wat kouder aan het worden, maar nog niets dramatisch. Je lichaam went daar aan, als je het de kans geeft. Comfort is een gloednieuw idee. In de hele ontwikkeling van de mensheid hebben we het nooit eerder gehad. Het lichaam kan er dan ook prima buiten – misschien is dat zelfs wel gezonder. Als het kouder is, moet je lichaam zichzelf warmstoken. Daarvoor verbruikt het calorieën. Dat is niet verkeerd, als je goed doorvoed bent. In deze streken beschermden mensen zich tegen de kou, ook binnenshuis, door meerdere lagen kleding te dragen. Dat kan nog steeds. In plaats van zeven baaien rokken, kun je bijvoorbeeld een ruimzittende broek dragen, liefst een gevoerde, met daaronder een (thermo)legging. Of een skibroek, waarom niet?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 12, 2012 @ 12:10:15

      @betjesonnetje: wat leuk om te lezen! En wat je zegt over meerdere lagen kleding, dat klopt inderdaad. Ik loop zelf ook met minstens drie laagjes over elkaar. Ik heb er geloof ik wel eens eerder over geschreven maar ik heb ooit een gezin gekend waar iedereen midden in de winter in korte broek, shirt en op blote voeten door het huis liep. Dan hadden ze de houtkachel wel aan maar ook daarmee kun je dus verspillen. Zo zonde!

      Beantwoorden

      • betjesonnetje
        Okt 12, 2012 @ 13:20:28

        @N(euro)otje: Inderdaad, ook al is het hout, dan is het nog steeds verspilling. Tenzij ze het huis zo geïsoleerd hebben dat ze nauwelijks stoken – schijnt te kunnen, heb ik weleens iets over gelezen. Bij mij is dat voorlopig niet aan de orde …
        Over die laagjes: ik zou het leuk vinden als je daar ook nog eens iets over schrijft, hoe je dat doet, met die laagjes. Het laagje direct op mijn huid vind ik makkelijk: t-shirt en legging, of ski-ondergoed. Het laagje aan de buitenkant is ook makkelijk: normale kleding. Maar het tussenlaagje, hoe doe je dat?

  4. spaarolifantje
    Okt 12, 2012 @ 12:28:30

    Ik geloof dat onze verwarming nog niet aan geweest is deze herfst. Maar dat kan ook heel goed komen, doordat we in een tussenwoning wonen midden in de stad, waarschijnlijk blijft de temperatuur bij ons iets langer vanzelf op peil.
    De gasmeter zit verdraaid lastig verstopt bij ons, dus ik ben er nog niet aan toe gekomen om die regelmatig af te lezen. Misschien toch eens gaan doen. Zo 1 keer in de 2 weken is beter dan helemaal niet.

    Beantwoorden

  5. Debby
    Okt 12, 2012 @ 12:45:11

    Wij hebben een thermostaat die nog niet helemaal goed staat ingesteld. Dus jou blog was weer eens een goede reminder. Onze dagen beginnen in ieder geval later dan die van jullie, en stoken voor die tijd is inderdaad onzinnig. Wel ben ik een echte koukleum, dus heb ik lekkere geitenwollensokken gekregen. En op de bank een lekker dekentje. We stoken dus niet meer, maar ik ben ook niet van plan kou te hebben in m’n eigen huisje. Dus hebben op deze manier de gulle middenweg.

    Beantwoorden

  6. Karin
    Okt 12, 2012 @ 13:33:11

    Even een vraagje: jij kookt dus voornamelijk op lampenolie. Heb jij wel eens doorberekend of dit nu goedkoper is dan gas/elektriciteit of misschien zelfs duurder. Ik heb werkelijk geen idee. Hoor het graag van je.
    Groet, Karin

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 20, 2012 @ 08:40:03

      @Karin: ben hier nog druk mee bezig. Ik heb wel gemerkt dat ik ruim een week kan koken op een tweepits-petroleumstel voordat er bijgevuld moet worden. Dit gaat op als ik het hele kookproces op het vlammetje laat gebeuren. Wanneer ik de groenten een paar minuten laat koken en dan in een dekbed, hooikist oid verder laat garen ben ik natuurlijk nog goedkoper uit. Er gaat nog geen liter olie in. Een liter kost me 1,49 euro. Als ik de inductieplaat en de waterkoker vol gebruik ben ik per dag minstens zo’n 2 tot 3 kWh armer. Nou is de aanschaf van die stroom niet zo duur maar de belastingen erop wel. Ik heb nog steeds het idee dat ik met de lampolie goedkoper uit ben. Maar we zijn het aan het bijhouden dus daar kom ik over een tijdje nog wel een keer op terug.

      Beantwoorden

  7. kruidigmeisje
    Okt 12, 2012 @ 21:30:09

    wij doen hier een onvrijwillig experiment hoeveel kou we kunnen hebben: de thermostaat heeft kuren, en als we de cv aan willen hebben, moeten we naar de ketel lopen (2 verdiepingen op) en ‘m handmatig aanzetten.
    Waarachtig blijk ik lagere temperatuur best aan te kunnen, met sjaal en vest getooid. En Lief heeft het nooit koud, die vind een t-shirt nog warm genoeg.
    CV man komt volgende week, dat vind ik ook lang genoeg voor het experiment. Maar het is verrassend hanteerbaar, zo zonder cv. mmmmm

    Beantwoorden

  8. Margreet
    Okt 13, 2012 @ 21:14:21

    Goed bezig Neurootje! Hier gaat de kachel ook hoger net voor we opstaan en weer lager als we over een half uurtje weg gaan!

    Beantwoorden

Geef een reactie

