N(euro)otje bespaart ook zo graag…

Vandaag te lezen: de gemiddelde consument richt zich teveel op korting. (Kanttekening hierbij is dat het onderzoek is uitgevoerd door ING, dat wil zeggen, als je bij de ING internetbankiert, verschijnt er een vragenlijstje bij het uitloggen. Dat onderzoek dus…)

Consumenten schijnen volgens de ING liever direct korting te willen hebben dan dat ze meer afnemen voor dezelfde prijs.

“Hierdoor laten ze soms wel tot 10 procent voordeel liggen. Een directe financiële meevaller is voor de gemiddelde consument in deze tijd van koopkrachtdaling blijkbaar meer waard dan een uitgestelde financiële meevaller. Aldus het onderzoek. Wanneer men bijvoorbeeld mocht kiezen tussen 20 procent korting of 40 procent extra gewicht of inhoud, kozen twee op de drie voor de financiële meevaller, hoewel ze daardoor per kilo of per liter duurder uit waren.”

Oké. Dus stel: iets van 1.000 gram kost normaal 10 euro.

20% Korting betekent: iets van 1.0o0 gram kost nu 8 euro. Leuk.

40% Extra gewicht betekent: iets waarvoor ik normaal 10 euro betaal, weegt nu ineens 1.400 gram in plaats van 1.000. 400 Gram gratis. Ook leuk.

Het verschil: Bij de korting koop je niet meer dan je normaal al doet of niet meer dan je van plan was maar wat je koopt is wel 2 euro goedkoper. Kun je weer wat anders van kopen. Een directe financiële meevaller. Wanneer je kiest voor meer gewicht voor hetzelfde geld, geef je uit wat je van plan was maar je krijgt er ineens 400 gram gratis bij. Die hoef je later weer niet bij te kopen. Een uitgestelde financiële meevaller. Kijk maar:

  • Bij de normale prijs kost 100 gram 1 euro.
  • Bij de korting kost 100 gram 80 cent.
  • Bij meer gewicht voor hetzelfde geld kost 100 gram 71 cent.

Dat is het voordeel dat men laat liggen.

Maar waar het onderzoek geen rekening mee gehouden lijkt te hebben is de reden waarom klanten een keuze maken. Het is nu net of ‘men’ niet kan rekenen. Maar misschien wil iemand wel gewoon niet meer van het product ineens omdat -ie niet weet waar -ie het laten moet. Of misschien heeft iemand op het moment van de meer-gewicht-voor-hetzelfde-geld-actie geen 10 euro in de portemonnee, maar wel 8 euro. En had -ie gedacht het product wel hard nodig te hebben maar het helemaal niet te kunnen betalen en is -ie nu hartstikke blij dat -ie het wel kan meenemen voor 8 euro.

Dus: Wordt een keuze voor korting misschien vaak ingegeven door geldgebrek?

En dan nog deze: waarom biedt een winkel ineens 40 procent meer gewicht voor hetzelfde geld? Is de uiterste houdbaarheidsdatum wellicht bijna verstreken? En wil je als consument daar dan wel extra van?

Waar kiezen jullie voor: korting of meer van hetzelfde?

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Annelieya
    Okt 07, 2012 @ 11:17:42

    Toevallig heeft ING mij die vraag gesteld.Ik weet nog dat ik erover nadacht en gekozen heb voor de korting ( omdat ik geen grote verpakking wilde en blij was met de korting)

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

  2. *Marianne*
    Okt 07, 2012 @ 11:25:37

    Ik heb ook liever korting, maar als er meer procent wordt gegeven pak ik dat ook. Dat hoort bij acties en kortingen. De ene keer dus korting en de andere keer meer.

    Mariane
    van Consuminderen met Marianne

    Beantwoorden

  3. sillie
    Okt 07, 2012 @ 11:39:39

    ehm ik denk dat veel mensen idd ook gewoon niet zo goed zijn in het snel uitrekenen van dit soort kortingen 🙂 (of zich de tijd niet gunnen ofzo)
    persoonlijk reken ik het idd wel vaak eventjes snel uit….soms kies ik voor het een soms voor het ander, het is ook weer niet vaak zo dat beide aanbiedingen van dezelfde waar naast elkaar liggen toch?

    Beantwoorden

  4. izerina
    Okt 07, 2012 @ 11:47:54

    Als het een houdbaar produkt is,neem ik de grotere inhoud. Maar soms zijn reclames echt ingewikkeld. Hoeveel mensen weten de echte korting bij de kreet. “tweede voor de helft van de prijs”?

    Beantwoorden

  5. Tina
    Okt 07, 2012 @ 12:18:16

    Als ik er ruimte voor heb ( bijna altijd) neem ik de grotere verpakking, als we het niet op kunnen krijgen/ weg kunnen geven kies ik voor de korting. (bij bv eieren 1+1 probeer ik dan 3 cakes (tegelijk) te bakken en in de vriezer te doen)
    Tina

    Beantwoorden

  6. betjesonnetje
    Okt 07, 2012 @ 12:34:23

    In tijden van zuinigheid stel ik me bij iedere aankoop een vraag. Die vraag is: heb ik dit echt nodig? Als ik het niet nodig heb, niet nu en ook niet binnenkort, dan koop ik het niet. Als ik 1000 gram nodig heb en geen 1400 gram, dan koop ik die 1400 gram niet, zelfs niet als 1400 gram goedkoper is dan 1000 gram. Ik koop niet voor de vuilnisbak.

    Van ING heb ik al eerder afscheid genomen. Daar rekenen ze op manieren die niet goed voor mij zijn, en al helemaal niet goed voor het milieu . Dat blijkt ook weer uit dit bericht. Er bestaan banken die dat beter doen.

    Beantwoorden

  7. stijlvolminimalisme
    Okt 07, 2012 @ 13:04:24

    Ik ga voor meer van hetzelfde. Ik heb het toch nodig, dus waarom niet de beste deal doen?

    Beantwoorden

  8. Opnieuwbeginnen
    Okt 07, 2012 @ 19:39:57

    Ik wil de prijs weten, dan kan ik vergelijken. Ik heb niet zoveel met korting.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Okt 08, 2012 @ 10:52:46

      Inderdaad. Omdat het een aanbieding is, lijkt het voordelig. Maar dan vergelijk je de aanbiedingsprijs van de dure winkel, met de vaste prijs van een goedkope winkel. Dan blijkt de vaste prijs van de goedkope winkel, vaak nog lager dan de aanbiedingsprijs van de dure winkel.

      Laat je je niet verleiden door aanbiedingen? Dan zul je ook geen dingen kopen die je eigenlijk niet nodig hebt. Misschien loop je daardoor eens een paar centen mis, maar over het geheel genomen, ben je waarschijnlijk veel goedkoper uit.

      Beantwoorden

  9. Anna
    Okt 08, 2012 @ 18:56:48

    Ik gaf bij ING aan liever de korting te willen,w.s gaat die grotere inhoud wel op, maar had ik het nodig?
    van de korting kan ik weer kopen wat ik zelf wil

    Beantwoorden

  10. Huisvlijt
    Okt 09, 2012 @ 09:59:01

    Ik ga voor de korting!

    Beantwoorden

  11. Janneke
    Okt 11, 2012 @ 09:16:17

    Ik heb bij hetzelfde berichtje aangegeven voor de korting te gaan.

    Beantwoorden

  12. Debby
    Okt 12, 2012 @ 10:48:26

    Ik zou voor de korting willen gaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

