N(euro)otjes meterstanden

Op het blog van Spaarcentje las N(euro)otje dat je bij Greenchoice in je dossier je huidige meterstanden kunt opgeven voor een vergelijking met het gemiddelde tot nog toe. N(euro)otje zit sinds juli bij Greenchoice en dacht: dat doe ik ook! De uitkomst was meer dan fantastisch! Twee grote smileys en de opmerking: “Uw nieuw ingeschat jaarverbruik voor stroom ligt 31% lager dan uw oude jaarverbruik. U kunt desgewenst uw voorschotbedrag herzien”. Hetzelfde bij het gasverbruik maar dan ligt het nieuw ingeschat jaarverbruik zelfs 52% lager…

Nou roept N(euro)otje al een paar maanden dat het verbruik van zowel gas als stroom in een dalende lijn zit, maar dit had ze niet aan zien komen… 🙂  En het is ook wel een beetje wensdenken om er nou vanuit te gaan dat dit de daadwerkelijke besparing zal gaan worden. Deze schatting is namelijk gebaseerd op het  huidige verbruik bij Greenchoice, dus vanaf 1 juli. Met de winter nog voor de deur, denkt N(euro)otje er niet aan om het maandbedrag aan te passen. Ze krijgt liever volgend jaar na de jaarnota pas  geld terug. Zo kun je ook leuk sparen.

Maar toch, ze heeft gelijk als ze zegt dat het verbruik aan alle kanten dalende is. Dat kan ze duidelijk zien op de maand en jaarstaten die keurig worden bijgehouden door Vader. Hij neemt al zolang als N(euro)otje zich heugen kan, elke maandagochtend de standen op en noteert dit keurig. Vaak nog met extra opmerkingen daarbij over extreme kou, harde wind, hittegolven, klussen waar veel elektrisch gereedschap voor gebruikt is,  ingebruikname van twee extra vriezers, een weekend met negen logés en dergelijke. Het verbruik van stroom, gas en water van Huize Vrek kan tot minstens dertig jaar terug bekeken en vergeleken worden. En door het huidige verbruik naast dat van vorig jaar, zelfde maand, zelfde week, te leggen is het heel duidelijk dat er echt minder gebruikt wordt. Dat heeft, net zoals bij Spaarcentje, toch ook voor een goed deel te maken met het verminderde gebruik van de inductieplaat. Met dit verschil dat de kookplaat in Huize Vrek niet afgeschaft of vervangen is door bijvoorbeeld een gaskookplaat. Hij wordt gewoon minder gebruikt. Gisteren nog: N(euro)otje kookte zuurkool met voor Man duitse bierworst er bij. Twee petroleumstellen waren hiervoor nodig. Het rook heerlijk in de keuken, de CV hoefde niet aan want het koken genereerde genoeg(lijke) warmte en de inductieplaat vrat geen stroom. Een win-win-win-situatie heet zoiets.

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spaarcentje/Wel en Wee met ME
    Okt 06, 2012 @ 10:52:17

    dat is goed nieuws zo’n laag verbruik! Ik houd de meterstanden nog maar 2 jaar bij, dus ben nog een groentje ivm jouw vader.
    Over oliestellen gesproken: ik ging gisteren een rundstoof maken op het oliestel, maar het lapje dat in de olie gaat moet volgens mij worden vervangen. Eerder deed hij het prima maar gisteren niet en het lapje is erg kort. Weet jij misschien wat ik daarvoor kan gebruiken ter vervanging, want volgens mij gebruik jij al veel langer zo’n stel.

    Beantwoorden

  2. Annelieya
    Okt 06, 2012 @ 11:11:14

    Goed hoor, ik ben benieuwd of het ons ook lukt.

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

  3. izerina
    Okt 06, 2012 @ 11:17:49

    Geweldig! En dan straks de invloed van je dak nog.

    Beantwoorden

  4. betjesonnetje
    Okt 06, 2012 @ 21:26:56

    Fantastisch, n(euro)otje, gefeliciteerd 🙂
    Ik kreeg toevallig ook bericht vandaag. Ik krijg € 120 terug en mijn maandbedrag is ook weer verminderd. Ik blijk het afgelopen jaar 621 kWh gebruikt te hebben. Ik weet niet precies hoe het komt; heb er niet speciaal moeite voor gedaan. Houd ook geen meterstanden bij. Maar telkens als je iets vervangt, komt er een zuiniger apparaat voor in de plaats. Zoiets.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Okt 06, 2012 @ 22:06:23

      Onder invloed van jullie bewustheid op energiegebied, en vooral van het succes van N(euro)otje, ben ik nu dapper aan het proberen, iets te begrijpen van de rekening die ik vandaag gekregen heb. Als ik het een beetje doorheb, gaat ongeveer de helft van het bedrag dat ik betalen moet, op aan vastrecht, netwerkkosten, energiebelasting en nog een regiotoeslag. En daar komt dan de BTW nog eens overheen.Een groot deel van al die kosten kan ik vermoedelijk niet beĂŻnvloeden door minder te verbruiken. Ik vind dat een beetje ontmoedigend.

      Beantwoorden

Geef een reactie

