N(euro)otjes boodschappenbudget en weekmenu

Het boodschappenbudget staat al sinds tijden op 300 euro per maand. 75 euro per week voor de maanden met 4 weken en 60 euro per week voor de maanden met 5 weken. Dat gaat eigenlijk prima. Daar wordt alles van gehaald, alleen ’s zomers iets minder door de moestuin. Ook de flinke voorraad in Huize Vrek wordt van het gewone budget bijgehouden.

N(euro)otje haalt het geld van de rekening en betaalt vrijwel altijd contant, een enkele uitzondering daar gelaten. Voor de boodschappen gaat ze naar meerdere winkels. Een groot deel van de boodschappen komt uit Duitsland. Maar er zit ook een C1000 in de buurt die vaak leuke aanbiedingen heeft. En de Aldi is ook niet ver. En omdat Dochter en Schoonzoon in België wonen, waar ze ook regelmatig naartoe gaan, is er ook een Belgisch lijstje…

Toch vindt N(euro)otje het nog een heleboel geld en ze vond het tijd worden een poging te doen het boodschappenbudget nog een beetje naar beneden te schroeven. Toen bedacht ze zich net op tijd dat de BTW  net omhoog gegaan is en dat het misschien niet zo’n heel handig moment is om terwijl alles duurder wordt het budget ook nog eens te verlagen. Dus blijft het budget wat het al was maar gaat ze wel proberen er meer van over te houden. Hoeft ze zich niet schuldig te voelen als het toch op gaat. Voor volgende week heeft ze alvast een weekmenu gemaakt. Een weekmenu is een goed hulpmiddel om de kosten binnen de perken te kunnen houden. Voor volgende week ziet het eten in Huize Vrek er zo uit:

  • zaterdag – volle groentensoep, dit kan nogal variëren, hier kunnen fijn restjes groenten in verwerkt worden. Bijvoorbeeld een paar overgebleven stengeltjes bleekselderij. Natuurlijk met lekker brood en kruidenboter erbij.
  • zondag – preitaart (nog  heel veel prei op de tuin…!)
  • maandag – aardappeltjes met gestoomde broccoli en een zelf gemaakt kaassausje
  • dinsdag – aardappel-groentenomelet
  • woensdag – chili sin carne
  • donderdag – bloemkoolcurry met noten en linzen
  • vrijdag – ovenschotel met spinazie en witte bonen
9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. mathilde
    Okt 04, 2012 @ 09:03:05

    superslim zo’n weekmenu. Maar daarnaast koop ik ook nog: koffie, cruesli, yoghurt, melk, wcpapier, brinta, kaas, pindakaas etc etc en dat alles in grote hoeveelheden. Niet aan te slepen met die grote zoons van mij, en duur!!!!!

    Beantwoorden

  2. M@@ike
    Okt 04, 2012 @ 09:48:19

    Ik merk dat wij heel vaak terugvallen op dezelfde gerechten. Ga ook maar weer eens (opnieuw) een poging doen om meer vooruit te denken. Wie weet wordt ik er wordt orgineler van 🙂 Komt trouwens ook door het histamine dieet wat 1 van onze kinderen heeft, dat we vaak hetzelfde eten.

    Beantwoorden

  3. Debby
    Okt 04, 2012 @ 10:15:04

    Ons budget is rond de 90 euro per week en betreft manlief, dochter van 7 en mezelf. Hier doen we alles van. De voorraad, maar ook cadeautjes en benzinegeld, kapper etc.
    Ik heb me laten inspireren door “themoneysavingmom”. Zij heeft een huishoudboek gemaakt voor zichzelf. Dat doe ik dus nu ook, ik hou mijn diepvriesvoorraad hierin bij, maak weekmenu’s en kan zelf nu terugkijken wat we vorig jaar in deze periode aten. Handig als mijn huidige inspiratie een beetje zoek is. Onze terugkerende recepten staan ook hierin. Het is fijn om overzicht te hebben, zo kook ik sommige gerechten (als de ingredienten in de aanbieding zijn) in het groots en die vries ik dan in. O.a. bami, soep, bolognesesaus enz. Goed voor een rustige avond als ik geen zin in koken heb en ook goed voor ons budget.

    Beantwoorden

  4. izerina
    Okt 04, 2012 @ 13:08:22

    Ik vind het jammer,dat het nibud geen opgave doet van een gemiddeld weekbudget van biologisch eten.Maar jij boft met je tuin.

    Beantwoorden

  5. Frank
    Okt 04, 2012 @ 14:23:18

    Het verhogen van het btw tarief geld niet voor het eten wat je koopt, dat is laag tarief. De btw verhoging geld voor luxe artikelen.

    Beantwoorden

  6. marion anderson
    Okt 04, 2012 @ 18:12:31

    ik kom nu op een idee, bedankt , ik neem jouw lijstje van het weekmenu over voor volgende week, hoef ik zelf niets te bedenken en kan ik mijn boodschappen op aanpassen. dat mag toch wel he? , geweldig, , je hoort wel van me hoe het gaat, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Okt 04, 2012 @ 20:32:44

    Hier ook al jaren een weekmenu, ben ik mee begonnen toen ik een studie deed. Scheelde me heel veel tijd en geld!
    Ik vind het wel knap dat je dat van dat bedrag doet. Dat lukt mij niet.
    Wel heb ik ook al jaren hetzelfde bedrag. (eerst was het bedrag nog hoger)
    Vaak kom ik mooi uit.

    Beantwoorden

  8. Huisvlijt
    Okt 05, 2012 @ 09:57:49

    Goed zeg! Wij zitten daar wel boven, maar hebben een gezin van zeven personen.

    Beantwoorden

  9. lila
    Okt 25, 2012 @ 08:34:03

    Dag Neurootje! Ik vraag me af of jij recepten hebt met dingen, die normaal worden weggegooid….stamppot radijsgroen en pesto van het groen van knolselderij bijv.
    Heb jij ook zulke tips? Zou super zijn!

    Beantwoorden

Geef een reactie

