N(euro)otje en de verhoogde BTW

Vandaag gaat het nieuwe nieuwe, verhoogde  BTW-tarief van 21 procent in. Zoals zovelen is Man hier niet blij mee. Hij moet vanaf vandaag al zijn klanten dit hogere tarief in rekening brengen. De kans bestaat dat hij hierdoor klanten kwijt raakt.

De meeste levensmiddelen houden het lage BTW-tarief van 6 procent. Wijn, bier en sterke drank bijvoorbeeld worden duurder maar groenten en fruit niet. Op gas en elektra wordt ook het hoge tarief berekend dus die rekening wordt vanaf vandaag ook duurder.

De verwachting is dat een Nederlands huishouden per jaar gemiddeld 180 euro meer kwijt zal zijn. Tel daarbij de verhoging van de energieprijzen per januari en juli, de verhoging van het eigen risico voor de zorgverzekering, de jaarlijkse verhogingen van de overige verzekeringen, de verhogingen van de prijzen in de supermarkten en de verhogingen van de brandstofprijzen aan de pomp, en het zal duidelijk zijn dat de meeste Nederlanders scheef gaan groeien waar het het verschil tussen inkomen en uitgaven betreft.

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig met zuinigheid
    Okt 01, 2012 @ 10:02:11

    Helemaal niets aan toe te voegen. Dat roep ik dus al de hele tijd.

    Beantwoorden

  2. Samenbesparen
    Okt 01, 2012 @ 10:26:36

    Ook helemaal mee eens!
    Ik moet die leuke verhoging ook doorberekenen aan klanten, niets aan te doen, ik kan het zelf niet opvangen, want mijn rekeningen moeten ook worden betaald.

    Ik hoop dat je man niet al te veel klanten kwijtraakt! Het is gewoon zwaar balen voor de (kleine) ondernemer.

    Beantwoorden

  3. LLMM
    Okt 01, 2012 @ 10:38:04

    Ik ben ook ondernemer en baal er ook van. Gelukkig heb ik vooral zakelijke klanten, dus die kunnen het ook weer aftrekken, maar het doet natuurlijk wel wat met je cashflow!

    Beantwoorden

  4. Tjerk
    Okt 01, 2012 @ 12:05:17

    Waarom heeft je man het risico klanten kwijt te raken? De concurrenten van je man moeten die verhoogde BTW toch ook doorrekenen?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 01, 2012 @ 15:35:25

      @Tjerk: Dat is natuurlijk wel zo. Maar hij heeft het soort werk waar, als het slechter gaat, de eerste klappen vallen omdat mensen dan denken: laat maar zitten, of ik probeer het zelf wel.

      Beantwoorden

  5. izerina
    Okt 01, 2012 @ 12:19:19

    Niet alleen voor de individuele portemonnee is dit slecht,maar ook voor de gehele economie. Wat je niet meer hebt,kun je ook niet uitgeven

    Beantwoorden

  6. loesje
    Okt 01, 2012 @ 12:47:06

    Ik wilde eigenlijk vragen, Neuro)ootje, wat jij allemaal doet met het bespaarde geld van al jouw acties, maar ik weet zelf het antwoord al, geloof ik: het gaat naar de overheid! (en het energiebedrijf…)
    Wij kennen veel zelfstandig ondernemres en het is allemaal huilen met de pet op, veel verborgen armoede ook. En de overheid wil ons maar doen geloven dat de mensen op hun geld zitten (welk geld?) maar wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.
    Het is echt heel zorgelijk!

    Beantwoorden

  7. Annelieya
    Okt 01, 2012 @ 16:27:34

    Het is best een verhoging , ik denk dat we pas in de loop van de maand beseffen hoeveel het verschil werkelijk is. Dan voel je het steeds meer in je portemonnee..

    Groetjes

    Annelieya

    Beantwoorden

  8. Koopjesjaagster
    Okt 01, 2012 @ 21:05:13

    Ik heb er totaal nog geen gevoel bij wat deze btw verhoging in de praktijk gaat betekenen. Ik en gelukkig geen zelfstandig ondernemer (meer) dus heb er vanaf die kant niet mee te maken, als gewone consument moet ik maar gaan ervaren wat het gaat betekenen. Alles wordt duurder, aan je lijstje kan je sinds vandaag ook nog extra de verzekeringen toevoegen, door de verhoging van de belasting. Gek he, dat mensen geen geld meer uitgeven, wélk geld moeten ze uitgeven dan? Zucht…

    Beantwoorden

  9. Debby
    Okt 04, 2012 @ 11:14:41

    Ik heb het stukje overgenomen en doorgebriefd aan vrienden/kennissen en eigenlijk aan wie het ook maar wil weten. Het is namelijk precies zoals ik al tijden aan menigeen probeer duidelijk te maken. Ik zie het somber in, het wordt er niet beter op. Er zijn geen reserves om op te maken, dus het is nu al nijpend. Uiteraard de schouders eronder zetten en doorgaan. Maar waar houdt het op !

    Beantwoorden

Geef een reactie

