N(euro)otje bereidt zich voor op de winter

Ze schrijft wel vaker over haar voorraadtik. Het is vooral een geliefd onderwerp wanneer de winter nadert. Want ze zal altijd rekening houden met winters als 1963 (nog voor haar tijd) en 1979 (die ze heel bewust meemaakte maar toch nog niet te vergelijken schijnt te zijn met 1963). Hoe dan ook, zij en Vader hebben graag wat in huis. Voor als ze insneeuwen, de stroom langdurig uitvalt of het ene weeralarm gevolgd wordt door het andere. N(euro)otje is gewoon dol op het weer. Of moet ze zeggen: extreem weer? Vanaf begin september wordt ze altijd een vaste gast op Onweer-Online, waar steevast de diverse weerverwachtingen uit de doeken gedaan en besproken worden. De herfst- en winterberichtgevingen staan bij haar in de top-3-lijst van meest bezochte en best uitgespelde berichten op het internet. Vorig jaar genoot ze van de verhalen over de horrorwinter (die nooit kwam) en vulde ze haar voorraadkast tot aan het plafond. Wat toch wel handig was, hoefde ze later niet steeds door al die regenbuien heen voor boodschappen 🙂

De verwachtingen voor de komende winter staan nog niet helemaal vast. Na het debacle van vorig jaar schijnen de meeste weermannen en -vrouwen dit jaar ietsje terughoudender te zijn. Hoewel er op 18 september al bij Trouw te lezen was dat de kans op een extreme winter wel degelijk aanwezig is. De oorzaak zou het record aan gesmolten poolijs zijn. Het enige andere wat N(euro)otje tot nog toe heeft kunnen vinden, is iets uit de Enkhuizer Almanak. En aangezien die bij haar de naam heeft er altijd flink naast te zitten, is ze erg in haar nopjes met de verwachtingen voor een koele veranderlijke decembermaand met kans op vorst maar daarna zacht en veranderlijk weer. Is dat niet de bijna perfecte omschrijving voor een oerhollandse kwakkelwinter? Want ervan uitgaand dat de almanak er glad naast zit, mijmert N(euro)otje graag vooruit over halve meters sneeuw…

Het enige nadeel aan een flinke koude winter vindt ze de prijzen van brandstof. Het is zo jammer dat een echte winter de kosten zo omhoog jaagt. Maar toch, een pakje sneeuw op het dak isoleert ook wel weer…

De vrekken bereiden zich in ieder geval gewoontegetrouw weer eens op de winter voor:

  • door onlangs een dak te vervangen en daaronder een extra isolatielaag aan te brengen
  • binnenkort worden ook de waterleidingen nog extra geïsoleerd. Vorig jaar zijn meerdere leidingen meerdere malen bevroren en gesprongen en hebben daarmee aardige schade aangericht. Dat moet voorkomen worden!
  • alle dakgoten en regenpijpen goed controleren en schoon maken
  • de voorraad sneeuwschuivers en strooizout is op orde
  • de CV-ketel krijgt nog z’n jaarlijkse beurt
  • de schoorstenen moeten nog geveegd worden
  • de tochtrollen liggen, gewassen en wel, klaar in de kasten. Zodra het koud wordt struikel je in Huize Vrek bij elke deur over zo’n tochttekkel…
  • er hangen dikke gordijnen voor de ramen. Dichte gordijnen houden veel koudestraling van het glas tegen. Ze moeten natuurlijk niet voor de radiatoren hangen
  • de vrekken zijn goed voorzien van truien, vesten, dikke sokken en thermische leggings. Niet alleen lekker voor buiten maar ook voor binnen om niet meteen de thermostaat hoger te moeten zetten
  • er is een opwindbare radio/zaklamp/telefoonoplader in huis met een ieniemieniezonnepaneeltje erop
  • voldoende batterijen voor de grote zaklamp
  • N(euro)otje heeft ook altijd een knijpkat in haar nachtkastje liggen. Het is in het verleden een paar keer voorgekomen dat de stroom ’s avonds laat of ’s nachts kort uitviel. Ze kan zonder struikelen een lampje pakken dat het altijd doet.
  • nu ze het erover heeft bedenkt ze dat er wel eens een batterij in de wekker mag. Als de stroom ’s nachts uitvalt, is de kans groot dat ze zich verslaapt…
  • hier en daar moet nog een stukje versleten tochtstrip vervangen worden
  • de voorraad kaarsen, waxinelichtjes, lucifers en lampolie is bijna winterklaar. Bij een stroomuitval kan er gewoon gekookt worden en is Huize Vrek niet in duister gehuld
  • voor de kachels moet er altijd een goede voorraad hout en kolen voorhanden zijn
  • en voor eventuele calamiteiten is er altijd voldoende voedsel en drinken in huis

Ieder jaar weer zorgt N(euro)otje dat ze voorbereid is op van alles en nog wat. Niet dat het ooit al eens echt heel nodig is geweest (de langste stroomuitval dateert alweer van een paar jaar geleden, duurde een uur of acht maar dat was voornamelijk ’s nachts en niet in een koude winter) maar áls het een keer voorkomt dat de stroom langdurig uitvalt of de sneeuw een meter hoog ligt, is ze er klaar voor 🙂

Staat N(euro)otje nou erg alleen hierin? In haar kennisen/vrienden/familiekring is ze de enige die zich graag en goed voorbereidt op extreem weer of andere calamiteiten. Van veel mensen hoort ze dat ze amper voor de volgende dag te eten in huis hebben. Zorgen jullie ervoor van alles in huis te hebben? Ook alternatieven om te kunnen koken of het warm te kunnen stoken? Of juist niet, ga je er liever van uit dat er toch niks gebeurt?

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. canineaction
    Sep 30, 2012 @ 21:04:32

    Eigenlijk doe ik wekelijks de boodschappen en in de winter neem ik vaker wat voor 2 weken mee. Dan maak ik eerst zoveel mogelijk op voordat ik de deur uit ga.

    Beantwoorden

  2. Gea
    Sep 30, 2012 @ 22:12:19

    Wij zijn op alles voorbereid petroleumstellen veel voorraad kaarsen en eten (noten en appels zijn nu in het wild veel voorradig.Dus je staat er niet alleen voor en het is weer een succes als je weer wat lekkere moesappels hebt gescoord (en vooral de seedling appel heerlijk voor de appelmoes. (ze staan bij ons in het wild) en ook de walnoten.

    groeten gea

    Beantwoorden

  3. betjesonnetje
    Sep 30, 2012 @ 22:22:39

    Ik heb altijd genoeg voorraden, zomer en winter. Als ik een pak koffie aanbreek, zet ik meteen ‘koffie’ op mijn boodschappenlijstje. En zo doe ik het met alles. Van tijd tot tijd is dat heel handig, als ik om wat voor reden dan ook een paar dagen de deur niet uit kan. Als het vriest, zorg ik bovendien voor een voorraad drinkwater, mocht de boel ’s morgens bevroren zijn. Is sinds ’79 niet meer voorgekomen geloof ik, maar het zal me niet meer gebeuren. Heb ook een knijpkat bij mijn bed liggen en batterijen in de elektrische wekker. Ik kook op gas en heb geen centrale verwarming, dus bij stroomuitval blijft het hier warm en kan ik ook blijven koken. En ja, daar heb ik allemaal over nagedacht. Overdreven? Misschien. Maar als ik hier tijdens strenge vorst in de kou kom te zitten, al is het maar 8 uur, dan heb ik waarschijnlijk ook al snel geen water meer. Ik moet er niet aan denken …

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Sep 30, 2012 @ 22:56:14

      Oh trouwens, dikke gordijnen. Meerdere lagen stof geven nog betere isolatie. Ik ben bezig overal vitrages op te hangen – ouderwets, inderdaad – en ik wil mijn gordijnen gaan voeren met ongebleekte katoen, die ik met dat doel van de week bij Ikea gekocht heb. Het helpt dan om een beetje handig te zijn met de naaimachine.

      Beantwoorden

  4. stijlvolminimalisme
    Okt 01, 2012 @ 11:47:01

    Ik overleef het een week, maar wel heel oncomfortabel, dat wel. Ik heb altijd voor een week eten in huis en ik heb wel wat warme kleren, maar ik zou het dan van de laagjes moeten hebben om warm te blijven. Koken word lastig, maar gelukkig kan ik lang teren op brood 😉 Waxine lichtjes zijn in huis, maar nu ook maar eens de lucifers halen, want anders kan ik net zo goed niets in huis hebben.

    Ik denk wel dat het verstandig is om een ‘in het geval van nood’ voorraad te hebben. Als je ingesneeuwd word of als de stroom uit valt wordt dat niet een week van te voren aangekondigd. Je wordt er denk ik mee overvallen en dan is het zeer zeer handig als je op alles voorbereid bent!

    Beantwoorden

  5. Kathy
    Okt 01, 2012 @ 14:08:18

    Ik dacht altijd dat ik de enige “gek” was. Als het augustus is dan kriebelen bij mij de hamstergevoelens al weer. Niets is lekkerder dan je daarmee bezig te houden, maar er zijn in mijn omgeving maar heel weinig mensen die in zichzelf ook maar iets van mij herkennen. Ze vinden het eigenlijk ook wel een beetje vreemd, maar vreemd of niet, nodig of niet het geeft mij een heerlijk gevoel. Ik was dan ook blij verrast om jou site tegen te komen. (En nu nog zo’n sneeuwstorm zoals ze die in Amerika vaak hebben (: )

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 01, 2012 @ 15:32:50

      @Kathy: ik ben zo blij met dit soort reacties. Ik ben dus niet de enige die helemaal gelukkig wordt van doorbuigende planken in de voorraadkast! En inderdaad, laat de sneeuwstormen maar komen!

      Beantwoorden

  6. Sabine
    Okt 01, 2012 @ 21:00:17

    Ik heb voor een week (houdbaar) eten in huis. Een drankvoorraad voor een dag of drie. En in de schuur staan twee mooie gasflessen en een nog fijnere skuttlebraay met verschillende roosters en dingen voor het geval dat ons energie-afhankelijke huis ineens geen energie meer krijgt. Geen gasaansluitingen hier..
    De komende weken gaan ook ineens de voorraad koek & snoep oplopen. En weet je.. ik doe dit al járen, zonder dat ik me er echt bewust van was..
    Knijpkat in voorraadkast, klein lampje in keukenla, de voorraad kaarsen wordt op dit moment gestaag aangevuld – en inderdaad, NIET vergeten, die lucifers..
    Oh, en de houdbare melk. Zou ook leuk zijn.

    Beantwoorden

  7. gisella71
    Okt 01, 2012 @ 22:19:48

    Mm dacht dat ik een van de weinige was…heb net de hele voorraadkast weer aangevuld. Laat maar komen het weer.

    Beantwoorden

  8. Debby
    Okt 04, 2012 @ 11:29:01

    Yep ook ik ben aan het inslaan gegaan. We hebben hier koken op gas maar dat zou ik dan ook niet weten op te vangen behalve dan met onze bbq en brikken buiten te gaan staan. Er is hier voorraad genoeg, en vaak wordt er wel gegrapt over mijn gedrag …. maar als er nood aan de man is staan ze vast voor de deur.
    Ik heb nog niet alle puntjes op de i gezet maar ben goed op weg. Zo ook een radio op batterijen .. Een thermoskan en opschenkspul want dat is één vereiste van manlief, alles prima als er maar een bakje koffie geschonken kan worden. Zelfs onze dochter heeft een klein knijpkatje en is daar enorm blij mee. We zijn een team

    Beantwoorden

Geef een reactie

