N(euro)otje en de forenzentaks

Als het doorgaat, raakt N(euro)otje straks haar onbelaste reiskostenvergoeding kwijt. Die bedraagt nu 6,60 per dag. De reisafstand, heen en terug, is 110 kilometer. Dat komt neer op 6 cent per kilometer. Wanneer ze netjes drie dagen in de week werkt, krijgt ze aan het einde van de maand bijna 80 euro bij haar salaris gestort. De kosten die ze heeft gemaakt (alleen aan brandstof!) zijn ruim 200 euro. 80 euro daarvan wordt dus betaald door de baas, 120 euro betaalt ze zelf van haar salaris. En dan de rest natuurlijk. Het vervoermiddel is immers eigendom; onderhoud, reparaties, verzekering, wegenbelasting, noem maar op, moeten uiteraard ook allemaal uit eigen zak betaald worden. Nou vallen die kosten voor N(euro)otje wel mee maar aan brandstof alleen is het dus 120 euro. Per maand. Als ze niet carpoolt. Zolang de roosters mooi lopen, zijn de kosten natuurlijk lager. Maar mooie roosters zijn geen recht, het komt soms zo uit.

Als die reiskostenvergoeding belast gaat worden, krijgt N(euro)otje die 80 euro niet meer bijgestort. En de 6,60 euro per dag wordt bij haar brutoloon geteld waardoor ze er belasting over gaat betalen. Die belasting bedraagt ruim 25 euro per maand. Die gaat van haar loon af. Verlies: 80 euro minder ontvangen en 25 euro meer betalen is 105 euro per maand. Het is een grote tegenvaller. Ze hoopt maar dat de baas nog met de een of andere regeling komt om het leed te verzachten maar tot nog toe heeft ze daar niets over gehoord. Het zou niet best zijn als dit doorgaat. Een flinke daling van N(euro)otjes koopkracht. En het zal een hele toer worden om die 105 euro ergens anders in het huishoudboekje weg te halen. Eigenlijk is het niet te doen. Ze gaat er gewoon op achteruit. Klaar. Het werkt wel zeer demotiverend. Dit komt er namelijk op neer dat ze moet gaan betalen om te mogen werken.

Bovendien worden veel autobezitters twee keer in de portemonnee geraakt. Omdat de reiskostenvergoeding belast wordt, stijgt het belastbaar inkomen waardoor veel mensen de kans lopen toeslagen voor de huur, kinderopvang en zorg kwijt te raken.

Je kunt zelf eenvoudig berekenen wat de nieuwe maatregel jou gaat kosten met de reiskostencheck van de ANWB. En op dezelfde site is nog meer achtergrondinformatie te lezen over de nadelen van de forenzentaks.

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig Liesje
    Aug 24, 2012 @ 09:10:21

    Ik hoop ook maar dat die forenzentaks niet doorgaat. Mijn man reist dagelijks 5 uur per trein heen en weer naar zijn werk…

    Beantwoorden

  2. kniepertiekniepertie
    Aug 24, 2012 @ 09:20:35

    Volgens mij is het dan zo dat de reiskostenvergoeding bij het loon wordt opgeteld om over het geheel belasting te betalen, je gaat er idd wel op achteruit maar geen 105 euro.
    Tenminste zo heb ik het me laten vertellen, hoe dan ook ’t blijft een pijnlijke maatregel,
    groet

    Beantwoorden

  3. flipje
    Aug 24, 2012 @ 09:51:52

    klopt niet helemaal wat je schrijft, als je geen reiskostenvergoeding meer krijgt, dan wordt die natuurlijk ook niet bij je loon opgeteld.
    je krijgt dan gewoon die 80 euro niet meer!

    Beantwoorden

  4. Anonimica
    Aug 24, 2012 @ 10:45:21

    neurootje,

    Als het loon wordt, gaat er van die tachtig euro je belasting af, daar heb je gelijk in. Dus je krijgt geen reiskosten meer, maar wel 65 euro meer loon.
    Je achteruitgang is dus die 25 euro (belasting). Dat moet makkelijker te vinden in je huishoudboekje (zeker omdat je net veel meer ruimte had gekregen), al blijft het heel erg zuur.
    Jammer dat je niet een baan dichterbij kan vinden.
    En ik vind een reiskostenvergoeding van 6 ct/km, die niet eens de benzine dekt, heeel raar laag. Daar zou je kunnen proberen over te praten met de baas, het liefst via de CAO of een vakbond. Dan hebben meer mensen er wat aan.

    sterkte!

    Beantwoorden

  5. hsm
    Aug 24, 2012 @ 10:48:13

    Voor ons zou het betekenen dat we de kosteloze OV kaart van manlief zijn werk kwijtraken. oke, die hebben we niet nodig, want hij woont 15 minuten fietsen van zijn werk. De werkgever biedt die aan alle werknemers aan om parkeeroverlast naar de stad te verlichten (aanmoediging om van P+R gebruik te maken). Maar hij kon op die manier ook nog eens hoogbejaarde of zieke familieleden opzoeken per trein of bus. En ik kon met korting meereizen Dat wordt nu zelf betalen. Zelf zoek ik nu werk in de naaste omgeving, maar je raadt het al: dat is er er niet zomaar als je over de 45 jaar oud bent..
    en ik vraag me af of als de OV kaart van de werkgever verdwijnt, werknemers nu toch weer met goedkope oude barrels de stad binnen komen rijden. dat wat we juist niet willen dus.

    Beantwoorden

  6. izerina
    Aug 24, 2012 @ 11:14:36

    Als je in een hoger belastingtarief komt of subsidies kwijt raakt,is het te overwegen om de reiskostenvergoeding te weigeren.

    Beantwoorden

  7. Pecunia
    Aug 24, 2012 @ 14:12:58

    Oh, zojuist heb ik naar Stand.nl op Radio 1 geluisterd, het ging ook over de Forenzentax.

    Zelf reis ik drie dagen per week 45 km met de trein (enkele reis, dus per werkdag 90 kilometer) naar mijn werk.

    Ik ben blij dat mijn reiskosten nu helemaal vergoed worden, in het verleden legde ik bij vorige bazen er iedere maand op toe. Bijvoorbeeld € 200,- kwijt aan een maandtrajectkaart (werkte toen vijf dagen) en ik kreeg maar € 80,- per maand van de baas vergoed.

    Hopelijk gaat die forenzentaks niet door. Natuurlijk, ik zou ook lekker met de fiets of zelfs lopend naar mijn werk in mijn eigen woonplaats willen kunnen gaan , maar de banen liggen nu niet voor het oprapen.

    En verhuizen voor mijn werk vind ik geen optie, de kosten voor een verhuizing moet je ook maar zomaar kunnen ophoesten, en de wachtlijsten voor woningen zijn overal lang. Een koopwoning is niet voor iedereen weggelegd.

    Trouwens, tegen de tijd dat ik een woning ergens krijg toegewezen, werk ik misschien al lang weer elders!

    Beantwoorden

  8. Inge
    Aug 24, 2012 @ 15:18:08

    Misschien is er eens met je werkgever over te praten, of zou je kunnen flexwerken vanuit huis…met behoud van hetzelfde bedrag.

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Aug 24, 2012 @ 20:27:36

    Ik krijg ook mijn woon-werkkosten niet volledig vergoed. Daarom ga ik het laatste jaar bijna altijd met de elektrische fiets naar mijn werk als het niet regent. Stukken goedkoper dan met de auto. Gelukkig heb ik de fiets bijna cadeau gekregen, want anders was hij wel erg duur om aan te schaffen.

    Beantwoorden

  10. zuinigaan
    Aug 24, 2012 @ 22:58:27

    Ik meende dat de hele forensentax van de baan was, maar kennelijk is dat niet zo.
    Volgens de ANWB site moet ik 130 euro per jaar belasting gaan betalen over mijn vergoeding. Het gaat bij mij niet om een gigantisch bedrag, maar toch.
    Ik krijg overigens 19 cent per kilometer. Onbelast komt dat neer op 389 per jaar. Een leuk extraatje in december.

    Beantwoorden

  11. Anonimica
    Aug 27, 2012 @ 16:14:48

    ik hoorde trouwens dat sommige partijen de forenzentax alleen voor auto’s willen laten gelden: niet voor mensen die met OV of fiets gaan. Goed voor het milieu, maar geen oplossing voor neurootje, vrees ik. En hangt erg af van de verkiezingen, dus is nogal onzeker.

    Beantwoorden

Geef een reactie

