N(euro)otje over ouderwets budgetteren

Onlangs kreeg ze zo’n oud Brabantia spaarbakje. Met een paar gleufjes waar je geld in kon stoppen voor gas, licht, kleding, brandstof, huishoudartikelen, vakantie, diversen en verzekeringen. Zo deed N(euro)otjes Moeder dat vroeger ook. N(euro)otje weet nog precies waar in de grote diepe la van het jaren ’70 wandmeubel het doosje stond. Elke week werd er een vast bedrag in ieder vakje gedaan. Als de vakantie kwam, werd het betreffende vakje geleegd. Toch jammer dat zulke systemen zijn ingehaald door de tijd. Want het werkte wel. Althans, voor de meeste mensen dan toch…

N(euro)otje heeft zelf nooit zo’n bakje gebruikt maar vindt het wel heel leuk. Net zoiets als het enveloppensysteem. Dat is Moeder gaan gebruiken na het Brabantia Bakje. Toen de bedragen opliepen en ze  niet meer in de vakjes pasten… Aan het begin van elke maand werd het hele boodschappengeld voor die maand van de rekening gehaald en verdeeld over net zoveel enveloppen (van die mooie geplastificeerde, die je kreeg bij de bank als je geld ging wisselen voor een buitenlandse vakantie) als er weken in de maand zaten. En ook het brandstofgeld werd voor de hele maand in even zoveel mooie glanzende enveloppen gestopt. N(euro)otje hoorde Moeder wel eens mopperen, als ze het laatste tientje voor brandstof uit de laatste envelop haalde en verzuchtte dat dat dan een voorschot was op de volgende maand. En natuurlijk ging er inderdaad een tientje minder in het betreffende envelopje. Aan de andere kant gebeurde het ook wel eens dat er minder gebruikt werd dan er in de envelop zat en dat ging dan in de envelop van de volgende week of ging in de envelop ‘vakantie’.

Overigens kan N(euro)otje zich ook nog de (veel te dure, dus alleen voor noodgevallen) SRV-bus herinneren, een man met een paard en wagen die schillen ophaalde en een zogenaamde voddenboer. Allemaal ingehaald door diezelfde tijd en al in geen jaren meer gespot. Nu is alles pin en chip, creditcard en kliko’s met automatische grijparmen en een camera voor de chauffeur om te controleren of er geen illegaal afval tussen zit. Het leven is sneller, gemakkelijker en gevaarlijker geworden. Want met een plastic kaartje van de bank  ga je eerder over je ingestelde budget heen dan met een Brabantia Bakje of een geplastificeerde envelop.

Ze zat eigenlijk te twijfelen om het bakje zelf te houden want toch wel erg leuk. Alleen moeten dan de bestemmingen aangepast worden met een stickertje of zo want gas en licht en verzekeringen kun je niet meer contant betalen. Daar hebben de meeste mensen tegenwoordig een hele aparte rekening voor. Waar je wel weer extra kosten voor moet betalen want niets voor niets natuurlijk.

Dat bakje. Dat staat daar nu al een weekje heel erg seventies te wezen. En te lonken. Als het in gebruik wordt genomen mogen kleding, boodschappen, vakantie en diversen blijven. En toen kreeg N(euro)otje een helder moment. Een vakje voor ‘kolen’. En een vakje voor ‘hout voor de kachel’. Omdat ze het niet meer redden om de houtkachel geheel gratis te stoken. Blijft er nog ééntje over. Geen idee. Hondenvoer? Gaat al in de gewone boodschappen mee. Kippenvoer? Heeft ze al een apart schattig roze spaarvarkentje voor. Staat bij de eieren. Printerinkt? Mwaah. Saai.

Iemand een goed idee? Werken jullie zelf met zo’n bakje? Of met het enveloppensysteem? Of met een hele verzameling aparte rekeningen?

 

34 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Gerreke
    Aug 12, 2012 @ 21:17:50

    Hé wat gaaf zeg!!! Dit doet mij zo aan vroeger denken. Wij hadden vroeger ook zo’n bakje. Eerlijk gezegd weet ik niet meer zo goed waarvoor wij dat gebruikten!

    Beantwoorden

  2. tienduizendeuro.blogspot.nl
    Aug 12, 2012 @ 22:24:47

    Het grappige is dat er bij mij al jaren zo een bakje staat. En nu jij dit zo op noemt lijkt me dit, het teken om het vanaf morgen maar eens te gaan gebruiken. Of misschien beter vanaf volgende maand. Misschien helpt het me nog verder op weg!

    Beantwoorden

  3. Potje Jan
    Aug 12, 2012 @ 22:38:54

    Bij ‘Potje Jan’ werken we inderdaad met potjes; een deel bestaat “in excel” maar daardoor heel helder hoeveel er voor bijv. boodschappen, benzine, kleding etc. te besteden is, wat uitgeven en wat over is, spaarpotjes in de vorm van spaarrekeningen en we hebben inderdaad ook nog een paar potjes in de vorm van enveloppen.

    Dat spaarbak-systeem van vroeger was zo slecht nog niet en eigenlijk doen wij het nu, weliswaar wat eigentijdser toch ook weer zo 🙂

    Beantwoorden

  4. inrustigvaarwater
    Aug 13, 2012 @ 00:48:33

    Mijn moeder had hetzelfde spaarbakje maar dan in het geel. Ik kan mij niet echt herinneren dat er geld in werd gedaan. Wel dat zij er zegeltjes in spaarde van de waspoeder, persil en omo. O ja, dat waren ‘spaaremmertjes’ geloof ik. Ook andere zegeltje, ontvangen bij de plaatselijke ondernemers verdwenen in de gleufjes, die later weer op spaarkaarten werden geplakt.
    Nu bezitten wij verschillende rekeningen, als spaarpotjes. Dan komen er nog een paar extra centjes aan binnen.

    Beantwoorden

  5. anoniem
    Aug 13, 2012 @ 06:11:39

    n

    Beantwoorden

  6. anoniem
    Aug 13, 2012 @ 06:18:10

    Ik vind het ‘envelopjes, potjessysteem’ totaal niet zinvol aangezien hetgeen je in het potje of omslagje stopt, totaal niets opbrengt terwijl als je het geld op de bankrekening laat staan wél nog wat opbrengt. Akkoord, de intrest is laag en veel brengt het niet op maar in elk geval meer of als het geld wordt ‘opgepot’. Als je voor jezelf weet en beseft welke vaste kosten je hebt, rekening houdt met ene ‘marge’ voor variabele kosten kun je evengoed je geld op een rekening laten staan en vandaar uit betalen op het moment dat het nodig is.Mijn nicht werkt ook met omslagjes en als ik zie hoeveel geld ze eigenlijk ‘liggen’ heeft dat totaal niets opbrengt…..

    Beantwoorden

  7. Katrina
    Aug 13, 2012 @ 07:20:06

    Ik zou een vakje reserveren voor rommelmarkten.
    Dat is het enige potje hier in huis.
    Daar doe ik alle kleingeld in uit mijn portemonnee.
    Zijn mensen op de rommelmarkt ook heel erg blij mee.

    Beantwoorden

  8. Annelieya
    Aug 13, 2012 @ 07:33:20

    Ik heb er ook 1, ik gebruik het als extra leuke dingen pot ( stop er kleingeld in) . Voor een dagje weg ,verjaardagen e.d.. Ik ben gebruik ook een piekenpijp ( europijp) om euro’s te sparen voor een grotere uitgave het leuke daarvan is dat je kan zien hoever je bent. ( de kinderen sparen ook via die manier Als ze zakgeld krijgen gaat1 euro in de piekenpijp om te sparen)

    Beantwoorden

  9. izerina
    Aug 13, 2012 @ 08:42:50

    Wat een leuke voorloper van de huidige budgetprogramma’s op de pc.Zelf heb ik één betaalrekening. Maar wel alle bedragen vaste lasten ongeveer in mijn hoofd.

    Beantwoorden

  10. Jacqueline
    Aug 13, 2012 @ 09:27:52

    Ik hou ik excel bij wat we aan vaste lasten hebben. Daarnaast een lijstje met wat we uitgeven aan boodschappen. Sinds kort ook een lijstje diversen om wat meer inzicht te krijgen wat er naar boodschappen gaat en wat de bijkomende kosten zijn (uitjes, verjaardagen, etc.) Daarbij hebben we een extra rekening waar we de reiskostenvergoeding op storten. Hiervan tanken we, betalen we de verzekering en wegenbelasting. Op die manier komen we redelijk uit en hoef ik geen rekening te houden of we nog moeten tanken of niet.

    Greetz,
    Jacqueline

    Beantwoorden

  11. Rosaleandra
    Aug 13, 2012 @ 10:17:59

    Ik weet er nog eentje; zakgeld, geld om te laten rollen, voor een uitje..

    Beantwoorden

  12. betjesonnetje
    Aug 13, 2012 @ 10:57:52

    Ja leuk, zo’n bakje … Waar je het voor zou kunnen gebruiken? Kleingeld van landen buiten de eurozone? Notities over verschillende onderwerpen? Notities voor langetermijnplanning, ieder jaar een vakje? Een vervaljarensysteem, voor aflopende garanties? Voornemens? Visitekaartjes? Klantenkaarten?

    Rond 1970 kregen nog veel mensen hun loon in een loonzakje. Dat was echt een papieren zakje en daar zat het bedrag in, munten en bankbiljetten. Papieren loonstrookje erbij. Werd uitgedeeld door de boekhouder. Je moest ervoor tekenen. Lang niet iedereen had een bank- of girorekening.

    Wat me opvalt aan het bakje op de foto, is dat er geen vakje is voor huur. Wel verzekering, geen huur.

    Ik heb zelf nooit zo’n bakje gebruikt. Ik herinner het me ook niet van mijn ouders of grootouders. Geen enveloppensysteem ook. Wel een soort van simpele boekhouding, in een schriftje.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 14, 2012 @ 05:46:24

      @betjesonnetje: dat viel me dus ook al op, geen vakje voor huur. Ik vertypte me er bijna aan want bij het noemen van de vakjes zette ik er automatisch ‘huur’ tussen.

      Beantwoorden

      • betjesonnetje
        Aug 14, 2012 @ 09:26:43

        Ik heb er nog eens over nagedacht. Volgens mij is dit bakje een spaarpot voor kosten die niet iedere week of maand terugkomen. Vandaar geen huur of boodschappen.

        Kleding kocht je destijds tweemaal per jaar, daar moest je dus voor sparen. Gas en licht gingen blijkbaar ook niet wekelijks/maandelijks, zoals wij nu gewend zijn. Brandstof had je alleen in de winter nodig; op deze manier kon je er in de zomer al voor sparen. Huishoudelijke artikelen waren, denk ik, emmers en bezems en stofzuigers en strijkbouten en wasmachines. Daar moest je dus ook voor sparen. Dan de verzekering, die blijkbaar ook jaarlijks of halfjaarlijks geïnd werd. Tenslotte de vakantie, waar misschien wel langer dan een jaar voor gespaard moest worden.

        Ik weet nog wel waar mijn moeder voor spaarde. Die post staat niet op dit bakje. Ze spaarde voor ons nieuwe huis. Destijds moest je een derde van de koopsom bij elkaar gespaard hebben voordat de bank met je in zee ging. Dat waren nog eens tijden 😉

  13. Anonimica
    Aug 13, 2012 @ 11:26:13

    Bij ons is net zo’n bakje (in geel, met nog ouderwetsere termen bij de vakjes) uit de zolderopruiming boven komen drijven. We zijn nog aan het denken of en hoe dit bakje voor ons zou kunnen helpen bij consuminderen (naast de excell die we bij houden). Het maakt het wel concreter hoeveel je hebt gespaard voor een uitgave, dat weerhoudt hopelijk impulsaankopen. Maar concrete ideeen hebben we er nog niet voor.
    Als er iemand is die er wel direct voor een goed doel mee ziet en er zichzelf/iemand ander vorderingen op spaar- of consumindergebied mee kan laten maken, dan wil ik het bakje best overdoen voor een symbolisch bedrag + verzendkosten. Voorstel dan even mailen naar mvandillen op hotmail met com erachter.

    Beantwoorden

  14. Momfever
    Aug 13, 2012 @ 11:46:54

    Wat een superleuk bakje zeg! Daar krijg je toch ook helemaal zin van om die te vullen. Ik zou dat best gebruiken als het nu nog te koop was.

    Beantwoorden

  15. petradepooh
    Aug 13, 2012 @ 12:44:46

    wij hebben er ook een, in t wit maar verder t zelfde. leuk he? WIj bearen er muntjes uit t bbuitenland in en van lang vervlogen tijden als een Duitse mark……..
    Wellicht is t extra vakje leuk voor extraatjes (uitje, kopje koffie o peen terras enz)of evt vrijmarkt aankopen die je nog wenst? Kadootjes (voor wie je nog wat geeft dan) is ook een idee……

    Beantwoorden

  16. Eurootje
    Aug 13, 2012 @ 13:12:52

    het laatste vakje voor… de feestdagen of verjaardagen?

    Beantwoorden

  17. sandra
    Aug 13, 2012 @ 15:26:21

    Krijg helemaal weemoed naar vroeger, ook bij ons kwam de schillenboer. Het was een boerin en ze had altijd een rolletje faamdrop bij zich en deelde die aan ons uit. Ook de voddenboer, allemaal met paard en wagen, en de melkman ook te paard.
    Zo’n geldbakje heb ik ook, pure nostalgie die goede tijden terug brengt. Ik heb wel een vakje voor hondenvoer en dierenartskosten, want daar komen we nog al eens met onze trouwe viervoeter.
    Ik volg je blok al tijden trouwens en dit is de eerste keer dat ik reageer. Je bent een grote stimulans voor mij
    groetjes Sandra

    Beantwoorden

  18. Henriëtte
    Aug 13, 2012 @ 16:07:00

    Mijn moeder had vroeger ook zo’n bakje in wit . Waar hij gebleven is ???????????? Geen flauw idee. Wij werken niet echt met bakjes/zakjes. Wel gaat al het geld wat overblijft van het h.h.geld apart in een potje en dan eens in de zoveel tijd op een aparte rekening of het wordt ergens voor gebruikt. Wel wordt het vakantiegeld bij ons wel altijd apart gehouden voor de vakantie. En als er bv geld teruggestort wordt van de belasting ofzo dan zetten we dit apart voor noodgevallen of dat we iets bij moeten betalen voor een jaarafrekening bv. Misschien zijn ze nog te vinden in kringloopwinkels of met een beetje geluk op marktplaats al betaal je dan wel de hoofdprijs.

    Beantwoorden

  19. jenneke
    Aug 13, 2012 @ 16:27:41

    Ook mijn moeder had zo’n bakje in het wit, maar weet niet meer of ze het ook echt gebruikte.
    Wel weet ik nog van de SRV man en de zinken vuilnisbakken (heb er zelf nog een)
    Ook van het boodschappenboekje waar mijn moeder de wekelijkse boodschappen in schreef en dat moest ik dan naar de kruidenier brengen en hij bezorgde iedere zaterdag de boodschappen uit het boekje keurig tot in de keuken en dan werd er ook gelijk betaald.
    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

  20. Maaike
    Aug 13, 2012 @ 18:55:34

    Ik ben al heel lang op zoek naar zo’n spaarblik. Nu werk ik met verschillende spaaarrekeningen. en weet ik wat het budget is voor verschillende dingen. Ik neem ook vaak twee verschillende portemonee’s mee. Een voor de huishouding en 1 voor kleding of andere extra’s zoals nu de vakantie het geld wat hier in zit is ook echt daar voor bedoeld.

    Beantwoorden

  21. kreeftje
    Aug 13, 2012 @ 19:15:20

    Ik gebruik ook al jaren zo’n brabantia kistje. Bij mij werkt het heel goed.Een suggestie voor het overgebleven vakje, de kerst of autoreparatie of kapper.
    Groetjes kreeftje.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 14, 2012 @ 05:39:54

      @kreeftje: wij gaan nooit naar de kapper. Nou ja, alleen Man dan af en toe. Maar het bracht me wel op een idee: we hebben een hond die wel een keer of 5 per jaar naar de hondenkapper moet 🙂

      Beantwoorden

  22. Debby
    Aug 14, 2012 @ 12:56:14

    Ook hier een tripje naar memorylane. De herinneringen komen naar boven. Wij hebben het bakje in het groen en hij staat hier voor de sier.
    Wij werken met aparte vakjes in een kleine systeemmap. En ook ik goochel net als toendertijd jou moeder, met de vakjes. Overgebleven geld (niet heel veel voorkomend) gaat naar de volgende maand of naar het vakje reserve. Ook heb ik een grote systeemmap waarin de maanden zitten. Dit is voor de (uitgaven) bonnen die ik uitwerk op de computer en alle geld gerelateerde brieven enz. Dan kan ik na een jaar alles uit deze map nalopen en hiermee de te verwachten uitgaven van volgend jaar inschatten. Banktechnisch werken we ook net als de mappen met twee stuks. Eén rekening voor de vaste lasten en één rekening voor sparen/reserve. Hiermee slagen we dus twee keer. Het overzicht met de systeemmapjes voor thuis en het overzicht van de banken voor het zakelijke. Dit jaar brengen wij het er niet zo best vanaf. Het vakantiegeld is weliswaar wijs besteed en ook wat aan leukigheid. Maar toch wel de ondefinieerbare drang om meer te gaan potten, wat ik eigenlijk gehoopt had met het vakantiegeld te kunnen doen.

    Beantwoorden

  23. Corry
    Aug 14, 2012 @ 20:43:48

    Ik gebruik het enveloppen systeem, het voordeel vindt ik dat het tastbaar is waardoor ik nog enthousiaster word om te sparen. Wij hebben ook nog een envelopje waar we elke maand 10 euro indoen voor het kopen van zaden enz in de groententuin.Is erg handig, spaar gewoon het hele jaar door en voor het tuin seizoen heb je zomaar 120 euro om alles aan te schaffen wat je nodig hebt.
    Daarbij vraag ik elk jaar voor mijn verjaardag een fruitboom: vorig jaar een kers, dit jaar een pruimenboom, ben jaaaaaren lang blij met mijn kado.

    Beantwoorden

  24. gerrie
    Aug 16, 2012 @ 20:53:16

    Wat centjes in huis is wel gemakkelijk. Want als er weer een pinsysteem uitvalt en je kunt in een winkel alleen contant betalen……….. Van een budgetdeskundige hoorde ik onlangs; als je werkeloos of een ander vervelend iets hebt, het duurt een paar maanden voordat de instanties je van geld kunnen voorzien. Dus zorg ervoor dat je voor een paar weken boodschappen het geld in huis hebt. Wij hebben nooit geld thuis, dan kan het ook niet ontvreemd worden. Maar over bovenstaande denk ik toch wel erg na. Twijfel, twijfel…….
    Heb het goed.
    Gerrie

    Beantwoorden

Geef een reactie

