N(euro)otjes koelkast

Iedere maandagochtend worden in Huize Vrek alle meters nagelopen en de standen genoteerd. Het is dé manier om nooit voor vreselijke verrassingen te komen staan. De vrekken zagen een paar jaar geleden dan ook met lede ogen toe hoe hun stroomverbruik langzaam maar zeker toenam tot bijna duizelingwekkende hoogte. Maar sinds ruim een jaar is het energieverbruik weer heerlijk dalende. De afgelopen maanden ging het wel heel snel. Het gemiddelde stroomverbruik ligt nu rond de 100 kWh per week voor beide huishoudens samen. Zoon en een eindversterker hebben een belangrijke rol gespeeld in de stijging en spelen nu weer een even belangrijke rol in de daling van het gebruik. En natuurlijk zijn ze nieuwsgierig naar wat er gebeurt als later deze week één van de vriezers aan gaat. Aan de andere kant, de herfst komt er aan dus het duurt niet lang meer voordat de koelkast uit kan.

N(euro)otje schreef al vaker over haar wens van een koelkastloos bestaan. Dat heeft er mee te maken dat de koelkast nogal groot is en nooit vol staat. In haar gevoel kun je dan beter een volle vriezer aan hebben staan, dan een lege koelkast. Maar omdat de temperatuur in de kelderkast of koude kast ’s zomers te hoog is om echt bederfelijke waar te bewaren, heeft het weinig zin om de koelkast ook ’s zomers uit te zetten. Bovendien zit er een klein vriesgedeelte onder. Toch ligt er nooit veel heel vers spul in de koelkast. Vlees bijvoorbeeld, wordt gekocht en direct, dezelfde dag klaar gemaakt. Het ligt er hooguit een paar uur. Af en toe staat er een kliekje in en er staat altijd wel een pakje koffiemelk in en een potje sambal. Het meeste daarvan zou gewoon in de kelderkast bewaard kunnen worden. Kaas, eieren en de houdbare melk staan sowieso altijd al in de koude kast.

Natuurlijk kunnen ze ook nog een soort kelder in de tuin graven. N(euro)otje kocht er een boekje over. “Root cellaring”. Smullen voor zelfvoorzieningsliefhebbers zoals N(euro)otje. Er is wel al een heel groot gat in de tuin… Man haalde vorig jaar de trampoline weg omdat daar nooit meer door iemand op gesprongen werd. De trampoline was ooit, uit veiligheidsoverwegingen, diep ingegraven en bij het weghalen ervan bleef dus een enorme krater over. Man wilde al langer een vijver en zag dit als een mooi beginpunt. Helaas is hij  nog niet verder gekomen dan het verdiepen van de krater. Het diepste punt is meer dan twee meter. Een paar stokken, een dakje, een zeiltje… Een prachtige root cellar, dacht N(euro)otje zo…. Ze zag het al helemaal voor zich… Man is het er niet mee eens. En bovendien, het gat ligt wel erg ver van het huis vandaan. Afgekeurd dus. Toen dacht N(euro)otje aan de oude putten langs het huis met deksels erop. Maar dat zijn oude overloopputten van de riolering. Toch ook maar niet… Voorlopig houdt N(euro)otje het er op dat de koelkast in de herfst en de winter uit kan. Moeiteloos. Dat scheelt met het klimaat hier toch al zo’n 8 tot 9 maanden stroom per jaar. En als het geval kapot gaat, kunnen ze wel toe met een klein tafelmodel. Groot zat. En alleen voor de zomer natuurlijk…

Zouden jullie zonder koelkast kunnen? Of doe je dat al? Vertel, vertel!

Advertenties

30 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Immie
    Aug 02, 2012 @ 08:24:01

    Nee, dat gaat mij niet lukken. Ik woon in een flat waar het zomers veel te warm wordt om zonder koelkast te kunnen. Vorige week was het hier binnen een keer 27,5 graad. Ik woon alleen, ik heb geen kelder of iets dergelijks en ik kan er dus nooit tegenop drinken/eten.Een pak melk zou onder mijn handen staan te bederven. Ook in de herfst/winter. Ik vind het al knap dat jij het in de herfst/wintermaanden wel zonder koelkast kan doen.

    Beantwoorden

  2. Spoedprocedure Maatschappelijke Zorg
    Aug 02, 2012 @ 08:51:50

    N(euro)otje, ik ben een grote fan van je, maar ik heb ook een cursus HACCP voor de kleinkeuken gevolgd. Dat is een gevarenanalyse m.b.t. voedingsmiddelen.
    Daarom wil ik je zeggen dat je een groot risico neemt als je vlees een paar uur buiten de koelkast laat liggen. Zelfs vlees dat je uit de vriezer haalt moet je in de koelkast ontdooien, omdat de buitenkant sneller ontdooit dan de binnenkant. Als je het buiten de koelkast ontdooit, heeft de buitenkant te lang een te hoge temperatuur.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 02, 2012 @ 13:37:35

      @Spoedprocedure Maatschappelijke Zorg: je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik ben er ook absoluut geen voorstander van om te gaan experimenteren met het bewaren van vlees en vis buiten de koeling. Maar andere zaken kunnen best in een koude kast zoals wij die hebben. Of in een schuur achter gaas of zo. Ik moet er wel bij zeggen dat er hier heel weinig vlees gegeten wordt. Zelf ben ik vegetariër en het is voor mij een kleine moeite om dat beetje vlees dat de mannen eten, te halen op mijn vrije dag en meteen klaar te maken. Vleeswaren hebben we zelden in huis. Voor ons is het daardoor makkelijker om een periode in het jaar zonder koeling te doen. Op dit moment staat de koelkast wel aan maar het ding is gewoon te groot (geworden. Ooit kregen we ‘m wel vol). Ik ben wel heel voorzichtig met vlees en vis. Ooit ben ik (voordat ik vegetariër werd) met mijn ouders op vakantie geweest in Frankrijk. Mijn vader wilde graag in een restaurant boeuf bourguignon eten. Ze hadden alleen nog van de dag daarvoor maar dat wilden ze wel opwarmen. We weten sinds die dag wat een voedselvergiftiging inhoudt. Man, wat zijn wij ziek geweest! Ook op mijn werk gooide ik onlangs vis weg dat al een paar uur op een tafel in de kantine stond. Onbegrijpelijk! De koelkast staat er nog geen twee meter vandaan. Toch liet iedereen het staan.

      Beantwoorden

  3. anoniem
    Aug 02, 2012 @ 08:54:27

    Ik zou mijn koelkast niet kunnen missen om voeding als kaas, charcuterie, begonnen dozen melk…. in koel te houden. Wij hebben ook geen kelder of geen andere koele berging dus een koelkast vind ik absoluut geen luxe maar een noodzaak om voedingswaren niet te laten bederven. Als ik groenten of vlees/vis/gevogelte uit de diepvries haal, doe ik dat altijd de avond voor ik de producten gebruik en laat die ontdooien in de koelkast. De ‘koude’ die de bevroren voedingsmiddelen afgeven, zorgt ervoor dat de temperatuur in de koelkast daalt en de koelkast minder moet aanslaan om te koelen.

    Beantwoorden

  4. VeggieMo
    Aug 02, 2012 @ 08:57:31

    Ik eet niet meer vegan, anders zou ik in de wintermaanden zonder koelkast kunnen. Dan kan ik de spullen in de garage koel houden.
    Maar nu met vis ben ik toch voorzichtiger.

    In de jaren ’70 kochten mijn ouders een stuk grond waar ze een caravan opzetten. Het was een soort van camping, maar iedereen had daar een flink stuk grond met een eigen caravan/tent oid. In de begintijd was er geen elektriciteit. Mijn vader had een rechthoekig gat gegraven op een schaduwrijke plek. Op de bodem lagen tegels en hij had met bakstenen een bak gemetseld. De bak had bovenop een groot geïsoleerd deksel met grote handgreep. Dit werkte best goed, behalve dan dat er graag kleine beestjes zoals oorwurmen en pissebedden in zaten.
    Mijn moeder vond het niet zo handig en na een tijdje stond er een koelkast op gas (uit gasflessen). Ik weet niet meer of de kist niet beviel vanwege het koelhouden. Ik weet wel dat ze het lastig vond omdat ze reuma heeft en moeite had om spullen uit de kist te halen.

    Groetjes, VeggieMo

    Beantwoorden

  5. izerina
    Aug 02, 2012 @ 09:01:06

    Nu je een vriezer hebt,zou je ook op heel warme dagen de levensmiddelen die heel snel bederven in een koelbox kunnen leggen.De kringloopwinkel heeft die voor een prikje en ook koelelementen.

    Beantwoorden

    • Ellen1979
      Aug 02, 2012 @ 11:22:38

      Dat wilde ik ook net schrijven. Met een paar koelelementen in je vriezer kan je ook redelijk koelen.

      Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 02, 2012 @ 13:21:33

      @Izerina: een koelbox hebben we, en ook koelelementen. Die gebruiken we ook altijd als we barbequeën. Ik ben als de dood dat de vleeseters ziek worden omdat vlees en vis te lang buiten de koeling zijn geweest. Je hebt gelijk, ook zonder koelkast kun je daarmee op warmere dagen dan toch van tevoren iets kopen en koel houden.

      Beantwoorden

  6. nu maar even niet..
    Aug 02, 2012 @ 09:03:32

    Wij eten geen vlees of vis, waarmee een groot deel van de functie van de koelkast al komt te vervallen. Toch doen we het niet helemaal zonder. We hebben een tafelmodel koelkast, met klein vriesvakje voor brood, diepvriesgroente, etc. We hebben geen vriezer, nooit gehad ook. Hebben een supermarkt hier 5 min lopen vandaan, die 7 dagen per week open is, dus voorraad inslaan hoeft niet echt. Zijn met 3 ps, nu twee oudsten op zichzelf wonen. Ik schrik wel van 100 kw per week verbruik bij jou. Maar wij hebben ook zonnepanelen, waardoor ons verbruik veel lager ligt.

    Beantwoorden

  7. zuinigaan
    Aug 02, 2012 @ 09:06:56

    Als ik een echt goede kelder had, zou ik zonder koelkast kunnen. Maar dat is niet het geval. Als ik terugdenk aan mijn oma’s en mijn eigen moeder, dan herinner ik mij dat ze elke dag vers vlees of vis kochten en dat werd meteen klaargemaakt door deze fulltime huismoeders. Er was alleen een kelder en geen vriezer of koelkast. Groenten uit de groententuin van mijn opa werden geweckt en verder werd alles dagelijks vers gekocht, ook de zuivel, die kocht je per liter uit de melkbus van de melkboer. Behalve op zondag, dan was er vlees en zuivel van de vorige dag.

    Beantwoorden

  8. marion anderson
    Aug 02, 2012 @ 09:34:14

    als onze koelkast wat minder gevuld is doeik de stekker eruit en wat elementen uit de diepvries erin. dit scheelt alweer dagen stroom, totdat de koelkast weer gevuld word. gniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

    • anoniem
      Aug 02, 2012 @ 11:08:49

      Ik vraag me echt af of je je eigenlijk wel voordeel doet door de koelkast af en toe uit te schakelen aangezien ze, bij het terug heropstarten, de volledige inhoud moet koelen. Ik zou eerder opteren om, als er weinig in de koelkast zit, de lege ruimtes op te vullen met plastieken dozen en gewoon laten draaien. Ik laat voeding altijd ontdooien in de frigo en leg er ook soms bevroren koelboxelementen in zodat de koude die die afgeven, benut wordt om de inhoud van de koelkast te koelen.

      Beantwoorden

  9. Marion
    Aug 02, 2012 @ 10:56:20

    Hoi
    Mij gaat dat echt niet lukken, ik eet vaak kip en ik moet er niet aan denken om die buiten de koelkast te leggen, ook vleeswaren worden hier dagelijks gegeten.
    En eerlijk gezegt vind ik koude frisdrank ook te lekker;)

    grt Marion

    Beantwoorden

  10. betjesonnetje
    Aug 02, 2012 @ 11:24:44

    De mensheid heeft zich duizenden jaren gered zonder koelkasten en diepvriezers en het kan nog steeds. Je moet er wel je levenswijze op aanpassen.

    De eerste flat die ik bewoonde, was nog ontworpen in het pre-koelkasttijdperk. Er was een balkon op het noorden en daar was een vliegenkast. Dat is een goed sluitende kast met ventilatiegaten waar metalen horgaas voor zit. Een groot deel van het jaar is het daar koud genoeg om een aantal levensmiddelen te bewaren. In de zomer, vooral augustus, moet je het anders aanpakken. Dan moet je bijvoorbeeld melk iedere dag even opkoken, anders wordt hij zuur. Of er yoghurt van maken natuurlijk. In de zomer moet je extra goed plannen.

    Ik heb jaren zonder koelkast of diepvriezer geleefd. Maar je wist toen ook nog hoe dat moest, je had het om je heen gezien. Tegenwoordig heb ik een tafelmodel koelkast en een tafelmodel vriezer, beide de hoogste energieklasse op het moment van aankoop. Dankzij deze apparaten hoef ik veel minder te plannen. Maar ik zou er weer buiten kunnen, als het nog eens nodig zou zijn.

    Beantwoorden

  11. gerrie
    Aug 02, 2012 @ 13:19:24

    In 1980 werd onze woning gebouwd. Met goede kelder. Toen de koelkast het begaf, waarom een nieuwe? We hadden het in het begin van ons trouwen toch ook zonder gedaan. Ik zet mijn spreekwoordelijk pet af voor personen die het lichamelijk kunnen voor ieder wissewasje de keldertrap te nemen. En het strikt opletten dat er niets bederft. Binnen een paar weken stond er weer een koelkast in de keuken.
    Je kunt ook “te ver” gaan in de race om electraverbruik te minderen. Dan weet ik wel andere en gemakkelijkere oplossingen. En we leven toch nu en niet in 1965 of zo. In blogland en andere sites vind ik dat we ver doorschieten in bezuinigen. Bv. er is maar zoveel procent drinkwater op aarde. Water kun je zuiveren, kijk in de ruimtevaart. Maar mag dat mijn persoonlijke mening zijn? Het is hier niet nodig maar we leven redelijk in het VKB niveau. Er wordt door personen die er wat voor belang dan ook bij hebben een zeer zwartgallig tekort voorgeschoteld. Leef bewust!!!! Met de mogelijkheden of onmogelijkheden die er NU zijn.
    Heb het goed.

    Beantwoorden

  12. sillie
    Aug 02, 2012 @ 13:25:45

    op vakanties lukt t bijna altijd wel 🙂 vreemd genoeg, dan koop ik houdbare melk en eten we verse/bederfzame waar meteen op-weinig voorraad dus…dan denk ik ook wel eens thuis zou ik dat toch ook moeten kunnen, maar jah thuis is t weer gemakzuchtigheid :-)ik geef t toe…

    Beantwoorden

  13. mathilde
    Aug 02, 2012 @ 13:53:47

    Mijn koelkast staat in een onverwarmde gang. ’s Winters slaat hij nauwelijks aan want dan is de gang net zo koud. Maar het is wel een koel-vriescombinatie, en dus moet hij wel aanstaan want vriezen doet het gelukkig niet op de gang. Ik wil van die koel-vriescombinatie af, een koelkast op de gang voor de zomer en een aparte vrieskast voor zomer en winter.

    En zo’n vliegenkast zoals Betjesonnetje schrijft, lijkt me ook handig in de winter. buiten bij de achterdeur of zo. Ga ik maken!

    Beantwoorden

    • anoniem
      Aug 02, 2012 @ 14:48:22

      Mathilde, k vraag me wel af of je met zo’n buitenvliegenkast in de winter bespaart want elke keer je naar buiten gaat en de achterdeur opent ‘verlies’ je warmte uit je keuken of living. Ik spoel ons toilet altijd door met regenwater dat ik opvang in een regenton in de tuin maar als het koud is en de verwarming staat aan, dan loop ik toch niet naar buiten om een emmertje regenwater te halen net omdat ik teveel warmte verlies door de deur twee keer open en dicht te moeten doen

      Beantwoorden

      • mathilde
        Aug 02, 2012 @ 14:55:39

        ja, je hebt gelijk, daar had niet aan gedacht. Je zou er dus geen melk in moeten zetten die je voor elk kopje koffie wilt pakken. Maar alleen dingen die je pakt als je gaat koken of zo. Tja, dat vergt weer een hele nieuwe planning!

        Toch ga ik een vliegenkast maken. Lijkt me een leuk project.

  14. betjesonnetje
    Aug 02, 2012 @ 16:14:59

    Ik had niet gedacht dat mensen naar aanleiding van mijn berichtje zelf een vliegenkast zouden willen gaan maken. Maar waarom ook eigenlijk niet? Hier nog wat info, voor de liefhebbers.

    De vliegenkast had niet precies dezelfde vorm en afmetingen, en ook niet precies hetzelfde gebruik als de koelkast. De mijne hing op ooghoogte aan de muur en de planken waren niet erg diep, 30 of 40 centimeter of zo. Je hoefde dus niet te bukken en je kon overal makkelijk bij. Het was best een handig ding.

    Je kon deze kast natuurlijk gebruiken om dingen in te bewaren, hoewel je moest oppassen met vorst. Wat dat betreft zou je ook een vliegenkast in je onverwarmde gang kunnen plaatsen, als (gedeeltelijke) vervanging van de koelkast.

    Een andere toepassing van de vliegenkast is het afkoelen van levensmiddelen. Je kunt er bijvoorbeeld warm brood of gebak in zetten of warme pudding.

    Een nieuwe toepassing zou kunnen zijn: voorkoelen. Stel bijvoorbeeld, het is zomer, en je wilt een brood invriezen. De kamertemperatuur is 22 graden en je brood dus ook. De minimumtemperatuur is 12 graden. Nu leg je ’s avonds het brood buiten in de vliegenkast. De volgende morgen heeft het de omgevingstemperatuur aangenomen, 12 graden dus. Als je het brood op dat moment in de vriezer doet, zal er minder energie nodig zijn om het brood in te vriezen, dan wanneer je het bij kamertemperatuur had gedaan. Voor de eerste 10 graden koeling was geen stroom nodig.

    Op deze manier kun je natuurlijk ook dingen voorkoelen die je in de koelkast wilt bewaren en die nog niet koud zijn als ze uit de winkel komen.Koffiemelk bijvoorbeeld.

    Ja, het vraagt planning.

    Beantwoorden

    • mathilde
      Aug 02, 2012 @ 17:38:19

      Ik ga eens bij de kringloop kijken of er een kastje is met paneeltjes in de deuren en zijkanten. Dan zou je de paneeltjes eraf kunnen halen, dan houd je het frame over. en dat kan je dan bekleden met horregaas.

      Beantwoorden

      • betjesonnetje
        Aug 02, 2012 @ 17:45:17

        Ja, dan heb je het wel zo’n beetje. Of je kunt een kastje nemen met of zonder paneeltjes, en met de gatenzaag ronde gaten in de deurtjes zagen (of wat voor vorm dan ook natuurlijk, ruitjes, hartjes …) en dan gaas aan de binnenkant vastmaken met latjes. Zo was de oorspronkelijke vliegenkast uitgevoerd, als ik me goed herinner. Ik ben benieuwd hoe je vliegenkast wordt! Plaats je een foto en een linkje?

      • mathilde
        Aug 03, 2012 @ 13:11:27

        ja ik zal zeker op mijn eigen blog ‘sprokkelen’ jullie op de hoogte houden van het project om zelf een vliegenkastje te maken van een oud kringloopkastje. Wordt vervolgd!

  15. mensenmens
    Aug 02, 2012 @ 19:48:33

    Ik zou echt niet zonder koelkast kunnen. Houdbare meld vin ik zo verschrikkelijk vies. Ik ga tegenwoordig wel de koffiemelk pas terugzetten in de koelkast als alle koffie gedronken is. Voorheen pakte ik dat elke keer opnieuw uit de koelkast……maar zonder??

    Beantwoorden

  16. Amanda
    Aug 02, 2012 @ 20:49:11

    Ook ik zou absoluut niet zonder koelkast kunnen. Wij hebben een energie zuinige Amerikaanse koelkast. Ik bewaar veel in de koelkast en heb ook een behoorlijke voorraad in de vriezer. Het is wel zo dat als we bijvoorbeeld op vakantie gaan we een of beide kanten van de koelkast uit kunnen zetten.
    Wij wonen trouwens in een appartement dus een kelder of koude kast hebben we helaas niet.

    Beantwoorden

  17. Debby
    Aug 02, 2012 @ 23:28:24

    Het is een kwestie van interpreteren van de vraag. Als het zou moeten .. dan kunnen we leven zonder koelkast. Maar of ik dat zou willen ? Nee, is het antwoord.
    Wel heb ik een compromis gesloten. We hadden een (stroom)slurper. Die hebben we vervangen. Dus we zijn bewuster gaan koelen. Hebben ook de koelkast verplaatst, die stond eerst naast de vaatwasser ! Warm naast koud, tja hadden we even niet bij nagedacht maar dat scheelt ook enorm. Ook hebben we de snelle aanpak. Zelfs m’n dochtertje bedenkt eerst wat ze wil pakken en opent dan pas de koelkast. Niet tijdlang de deur open laten staan. Spullen die in de kelder(tje) kunnen staan gaan niet in de koelkast.

    Beantwoorden

  18. stijlvolminimalisme
    Aug 03, 2012 @ 09:48:59

    Ik ben gisteren verhuisd en ik heb nog geen koelkast. Dus moet het even zonder doen. Ik merk wel dat ik het mis. Ik drink graag mijn melk koud en kliekjes kan ik nu ook niet meer bewaren. Ik merk wel dat ik toch wel graag een koelkast heb.
    Wat handig dat jullie in de herfst en winter zonder koelkast kunnen. Handig zo’n koude kast!

    Beantwoorden

  19. geldover
    Aug 06, 2012 @ 16:59:11

    Weet van oude buren dat ze op de camping geen koelkast hebben om het fris en het bier koud te houden, maar een oude vuilcontainer hebben ingegraven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: