N(euro)otje krijgt een diepvriezer

Herstel: N(euro)otje krijgt twéé diepvriezers! Jarenlang steggelden N(euro)otje en Man over de vraag of ze nou wel of niet of anders misschien, ooit, een diepvriezer zouden aanschaffen. De voordelen en nadelen werden nauwkeurig tegen elkaar afgezet: de aanschafprijs, het stroomverbruik (deze stonden beide aan de kant van de tegenargumenten) en het schimmelvrij wat brood in voorraad kunnen houden (als voornaamste pluspunt aan de andere kant van het lijstje).

Ze kwamen er maar niet uit en dus kwam er geen vriezer. Als je alsmaar probeert nog wat meer te unpluggen, lijkt het ook vrij zinloos, zo niet tegenstrijdig, om ineens een vriezer neer te zetten. En toen waren daar Schoonouders. Zij hadden twee tafelmodelvriezers in hun schuur staan en wilden wat ruimte creëeren door deze te vervangen door één hoge vriesladenkast. En het valt makkelijk te raden aan wie ze als eerste vroegen of ze de twee apparaten wilden hebben… En nu staan er dus plotseling twee tafelmodelmetdrieladeneneenkleinijsblokjeslaatjediepvriezers op de deel te acclimatiseren… Op één zit een A-sticker, op de andere kunnen ze niks vinden.

N(euro)otje vindt het aan één kant wel spannend. Schimmelvrij brood. Een zegen! Maar het stroomverbruik was zo lekker dalende… Misschien scheelt het wel helemaal niet zoveel, dat weet je pas als je de stekker in het stopcontact steekt natuurlijk. En daarbij kan nu de koelkast ook wel alvast uit. Hoeven ze niet meer op de herfst te wachten. De koelkast staat het grootste deel van het jaar een beetje overbodig te wezen maar heeft alle besparingsrondes tot nog toe overleefd omdat het een koel-vriescombi is, waarbij de anderhalve vrieslade meedraait op de motor van de koelkast. N(euro)otje en Man hebben besloten de sprong te wagen. Eén gaat er vast aan. Kost het teveel stroom, kan -ie altijd weer uit en kan er misschien een ander gelukkig mee gemaakt worden.

Hebben jullie een vriezer? En wat zijn volgens jullie de grootste voors en tegens?

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. spaarolifantje
    Jul 31, 2012 @ 06:33:55

    Sommige Amerikaanse blogs zijn lyrisch over vriezers: je kunt meer gebruik maken van (de meeste) aanbiedingen, want wat je niet meteen kunt eten vries je in. Hetzelfde geldt voor producten uit je tuin: invriezen wat rijp is en wat je niet meteen kunt gebruiken. (In plaats van weggooien of weggeven). Ten slotte kan het handig zijn om in één keer een dubbele portie van iets te koken, en dan een portie in te vriezen voor als je een dag geen zin hebt om te koken.

    Bij mijn ouders zie ik wel één nadeel en dat is dat hun grote vriezer al jaren helemaal vol zit en dat de onderste laag inmiddels producten uit 1997 of zo bevat. Kortom: zorg wel dat je nog weet wat er in zit, en zorg dat je producten (binnen een jaar of zo?) ook gebruikt hebt. Schrijf overal goed op wat er in zit en op welke datum het er in ging. En dan af en toe er doorheen gaan om te kijken wat op moet.

    Beantwoorden

  2. anoniem
    Jul 31, 2012 @ 07:27:35

    ,

    Beantwoorden

  3. anoniem
    Jul 31, 2012 @ 07:38:34

    Wij hebben twee aparte diepvriezers en toen onze koelkast het vorige week begeven heeft, hebben we een nieuw zeer energiezuinige koelkast gekocht mét onderdaan een aparte deur met diepvriezertje (3 laden) We hebben één rechtopstaande diepvriezer met lades en één zeer grote bakdiepvries. Indien de bakdiepvries de geest geeft, zouden we geen bakdiepvries meer namen aangezien het niet makkelijk is om een overzicht te houden van wat erin zit en het ook niet makkelijk is om hetgeen onderaan ligt, eruit te nemen (teveel voorover staan) Onze vriezers zitten bijna continu volledig vol. We hebben een grote groententuin waarvan ik de groenten blancheer en invries. Vlees, vis, gevogelte en groenten die we niet in de tuin staan hebben (of expliciet goedkoop zijn) vries ik ook in als ik die in een zeer goede aanbieding kan kopen. Ik bak elk weekend (nachttarief) 8 broden die ik na afkoelen, snijd en verpak ik plastiekzakken volgens on ‘dagverbruik’. Een diepvriezer verbruikt wel elektriciteit maar ik vind het een ferm voordeel dat ik allerhande voeding kan invriezen (tegen voordelige prijzen) en gewoon maar ‘iets’ uit de vriezer moet halen als ik kook. Restjes maaltijd waarvan de ingredienten voordien niet waren ingevroren, vries ik ook in en dat is dan makkelijk als mijn man eens weg is en ik alleen moet eten (kook dan niet voor mezelf maar haal zo’n restje uit de vriezer) Ik koop ook altijd grote blokken gekookte ambachtelijke hesp (in aanbieding) die ik dan zelf snijd en invries en dat is een pak voordeliger( 6.77 €) of elke keer bij de slager hesp kopen (12.95 €) per kg of in een warenhuis voorverpakte hesp kopen waarbij dan zoveel verpakkingsmateriaal in de afvalbak moet. Eiwit dat ik over heb (bv bij het maken van mayo) vries ik ook in en dat is perfect bruikbaar om te gebruiken om mijn puree luchtiger te maken of gewoon om bij gebak of een omelet te gebruiken.
    Ik zou in elk geval mijn vriezers niet kunnen missen

    Beantwoorden

  4. VeggieMo
    Jul 31, 2012 @ 08:07:58

    Ik heb de grote kistvriezer afwisselend in gebruik en uit staan. Ik heb de vriezer nu aan staan omdat ik vrij veel glutenvrij meel heb dat anders zou gaan bederven.
    Ik vind het fijn om meer voorraad in huis te hebben met de vriezer omdat ik niet altijd genoeg energie heb om boodschappen te doen.
    De nieuwe koelkast heeft een kleiner vriesgedeelte en dat is erg lastig met brood. Ook om andere spullen glutenvrij te houden heb ik de grote vriezer weer aangezet. Anders moest er brood tussen de glutenvrije producten staan.

    Groetjes, VeggieMo

    Beantwoorden

  5. VeggieMo
    Jul 31, 2012 @ 08:09:54

    Wel een mazzel dat je twee vriezers hebt gekregen. Het is wel handig om het stroomverbruik in de gaten te houden. Misschien zit er zo’n stroomvreter bij dat het goedkoper is om een nieuwe vriezer te kopen.

    Ik ken de verhalen over de voordelen van een vriezer in de VS. In de Tightwad Gazette komt het ook steeds terug. Maar daar is de stroom wel een stuk goedkoper dan hier en soms wonen mensen heel ver van winkels vandaan.

    Beantwoorden

  6. Bijdehand Micro Assistentie
    Jul 31, 2012 @ 08:18:40

    Na uitgebreid vergelijkend warenonderzoek en een diepgaande literatuurstudie:) heb ik vorig jaar een diepvrieskist met een inhoud van 100 liter aangeschaft. Ik heb gekozen voor een kist, omdat een kist minder stroom gebruikt doordat koude lucht zwaarder is dan warme lucht, waardoor de koude lucht bij een kistmodel niet zo snel verloren gaat bij het openen. Een inhoud van 100 liter omdat dit volgens de literatuur genoeg is voor onze huishouding en loze ruimte in je vriezer ook geld kost.
    Om een kist met een inhoud van 100 liter te vinden moet je overigens behoorlijk zoeken, want dat is net zo groot als een tafelmodel koelkast.

    Beantwoorden

    • anoniem
      Jul 31, 2012 @ 15:44:13

      Klopt dat kofferdiepvriezers zuiniger zijn in gebruik maar in elk geval zijn ze een pak minder handig of een kastmodel. Eens onze kofferdiepvries kapot is, vervang ik hem zeker door een kastmodel net omwille van het gebruiksgemak : ik moet bijna in de diepvries kruipen, wil ik aan het gerief raken dat onderaan ligt….. Toen ik jong(er) was, was dat geen probleem maar met ouder worden gaat dat toch zo makkelijk niet meer…..

      Beantwoorden

  7. jenneke
    Jul 31, 2012 @ 08:24:24

    Oeps…nu moet ik dan maar eens met mijn billen bloot…..
    Wij hebben twee grote vriezers met ieder 7 laden en ze zitten altijd mudje, mudje vol.
    Wel weet ik precies wat er in zit, want op iedere vriezer zit een lijst met wat er in welke lade zit met een datum er achter wanneer het in de vriezer is gedaan en wat dus het eerste op moet.
    Maar de vriezers zijn beide AA++
    En toevallig ging afgelopen vrijdag de koelkast stuk en daar is ook een AA++ voor terug gekomen.
    Ik zou mijn vriezers niet kunnen missen, want werkelijk alles verdwijnt er in.
    Van broodkapjes om later te drogen voor paneermeel tot groenten en fruit uit de moestuin, vlees uit de aanbieding en restje van de maaltijd of een dubbel gekookte maaltijd

    Groetjes jenneke.

    Beantwoorden

  8. izerina
    Jul 31, 2012 @ 08:32:44

    Waarom probeer je niet eerst één vriezer en kijkt naar het stroomverbruik?Het lijkt me ook handig,als je ineens veel groenten in je tuin hebt. groeten Izerina

    Beantwoorden

  9. Jacqueline
    Jul 31, 2012 @ 08:43:39

    Wij zitten ook al jaren te dubben of we wel of niet een vriezer zullen nemen. De vrieslades onder onze koelkast zitten vaak mudjevol. Een vriezer met lades is handiger dan een kist maar een vrieskist is energiezuiniger (omdat koude lucht naar beneden zakt) dus ik ben geneigd om voor de laatste te kiezen. Ik hoorde een verhaal laatst van mijn man over iemand die zijn vrieskist gebruikte als koelkast na de thermostaat vervangen of aangepast te hebben. Die ‘koelkast’ was zo zuinig dat hij elk uur maar een paar seconden aan hoefde te slaan. Het lijkt me alleen een beetje onpraktisch als je een pak melk of iets dergelijks nodig hebt en dan in die kist moet duiken.

    Het is trouwens gemakkelijk om te meten hoeveel stroom een apparaat gebruikt – wij hebben een klein metertje dat in het stopcontact moet en daar gaat dan de stekker in van het apparaat waarvan je het gebruik wilt meten. Het metertje heeft een display waarop je kunt zien hoeveel er verbruikt wordt.

    Beantwoorden

  10. Ipie
    Jul 31, 2012 @ 09:27:44

    Wij hebben een vrieskast met 7 laden. Elke week gaan hier 6 broden in en verder vlees en groenten (uit de moestuin). Ik zou hem niet willen missen. Wij zijn nu met z’n zessen thuis, misschien als we later met zijn tweetjes zijn, dat ik wel zonder kan.

    Beantwoorden

  11. Spaarcentje
    Jul 31, 2012 @ 10:30:34

    Jazeker, we zouden niet zonder willen, alleen al vanwege het brood. Maar ook soepen en sauzen die in grotere hoeveelheden worden gekookt, gehaktballen, quiches. Dus op dagen met minder energie winkel ik in de vriezer….
    Maar ook aanbiedingen voor vlees en vis kan ik nu inkopen, hartstikke fijn.

    Beantwoorden

  12. Huisvlijt
    Jul 31, 2012 @ 10:32:15

    Ik heb een diepvrieskist en vind dat geweldig. We zijn met z’n zevenen thuis, en dankzij die diepvries kan ik me menige trip naar de supermarkt besparen, omdat ik voorraad in de diepvries kan bewaren. Ook doen we het varken van mijn neef Henk daarin. Ik zie eigenlijk geen nadelen aan een diepvrieskist.

    Beantwoorden

  13. anoniem
    Jul 31, 2012 @ 12:03:39

    Als je het stroomverbruik van je diepvriezer wil weten, schaf je dan zo’n energiemetertje aan dat je exact het stroomverbruik kan aantonen en zo weet je meteen de kost. Die energiemetertjes kosten ongeveer 10 euro en je kan het op eender welk elektrisch toestel zetten om het stroomverbruik na te gaan.

    Beantwoorden

  14. Spaarmoeder!
    Jul 31, 2012 @ 12:18:16

    Hier één vriezer met zes lades. Heerlijk.
    Ik haal een keer per twee weken brood. Ik kook vaak voor twee dagen, een deel de vriezer in voor de week erna. Gaat helemaal prima. Ik zorg er wel voor dat dingen die er in gaan ook vrij snel er weer uit gaan. Geen uitpuilende vriezer dus.
    Bio-vlees koop ik ook in grote hoeveelheden, omdat het dan goedkoper is. gaat allemaal in de vriezer en eten we gedurende twee maanden weer op.
    Ideaal.

    Beantwoorden

  15. Immie
    Jul 31, 2012 @ 13:16:46

    Ik heb een koel vriescombinatie met drie vriesladen. Ideaal! Ik woon alleen, dus het is hartstikke makkelijk om maaltijden vooruit te koken en dan in te vriezen. En voor brood is het zeker ideaal. Ik betaal 19 euro per maand aan stroom, dus het stroomverbruik van mijn koel vriescombinatie valt heel erg mee. Ik heb dan wel de zuinigste die er is en het ding is nog maar twee jaar oud. Een oud geval vreet veel meer stroom.

    Beantwoorden

  16. mathilde
    Jul 31, 2012 @ 13:39:47

    Ik heb geen vriezer maar zou er graag een willen. En nu ik dit alles lees, ben ik om: ik ga een tafelmodel kopen met lades.

    Beantwoorden

  17. zuinigaan
    Jul 31, 2012 @ 16:34:33

    Ik heb een koel/vriescombinatie. Maar 1,5 lade voor de diepvries. Ik er toch zoveel mogelijk voordeel uit te halen door vlees in aanbiedingen te kopen en maaltijden in te vriezen. En natuurlijk brood in te vriezen. Het blijft passen en meten, maar ik wil geen aparte vriezer.

    Beantwoorden

  18. Linda
    Jul 31, 2012 @ 16:59:55

    Hier twee diepvriezers, beiden met lades. Eén voor de groentetuin en voorraad, de andere voor de open verpakkingen. Ik kan niet meer zonder! En zeker die voor de groentetuin: ik blancheer en vries bijna de hele oogst in. Is zo gemakkelijk (en goedkoop) in de komende maanden.

    Beantwoorden

  19. Nikki
    Jul 31, 2012 @ 18:46:09

    toen wij thuis nog een hele grote groententuin hadden, hadden we twee grote diepvrieskisten staan. De ene stond het hele jaar aan, de ander werd alleen aangezet als nodig was (meestal in de loop van de zomer aan en eind van de winter uit). Zoals hierboven ook werd gezegd: het is superhandig om de opbrengst van je groententuin te blancheren en in de vriezer te stoppen. Kan je s winters nog eens bloemkool eten (als het in de winter schreeuwend duur is) ;-). En je kan de aanbiedingen goed in de gaten houden en op die manier op voorraad houden.
    Ik weet dat je een hele grote voorraadkast hebt van houdbare spullen. Die vriezer is eigenlijk hetzelfde, maar dan voor de verse producten.
    Ik zou het zeker proberen als ik jou was. Maar zoals gezegd: let wel op de houdbaarheidsdatum en regelmatig schoonmaken en opruimen. Ik moest de vriezer opruimen toen mijn vader het huis uitging en ik kwam inderdaad nog eten van de groententuin tegen, terwijl we die allang niet meer hadden.

    Beantwoorden

  20. gerrie
    Jul 31, 2012 @ 22:33:16

    Zonder diepvriezer, ik moet er niet aan denken ! Rabarber in stukjes en direct invriezen. Sap van rabarber, bessen en straks pruimen, Heerlijk om er op een later moment gelei of limonadesiroop van te maken. Pruimen in stukjes, werkt prima, boontjes, nu al 24 maaltijden en we beginnen net. In de winter vries ik gekookte en in éénpersoonsporties boerenkool in. Als het straks weer kouder wordt en er is nog geen boerenkool….. ik kan dan al een paar keer eten. Het “prutje” voor macaroni, nasi of bami maak ik voor vier keer. Dan kan ik op een zeer drukke dag alleen de rijst/pasta koken en het “prutje” in een andere pan warmen, door elkaar doen en dan zitten we met een kwartier aan tafel ! Jam, limonadesiroop ed. doe ik niet in de diepvries. Dan maak je je diepvries vol met pakken suiker. Brood, cake, koek. Voorraadje biologisch vlees. Ach, je krijgt je vrieskist wel vol.
    Als de diepvriezer leger raakt dan maak ik hem weer schoon en zet op de bodem een laag lege dozen. Soms is de diepvries voor een derde gevuld met lege dozen om op die manier electra te besparen en het zoeken gemakkelijker te maken.
    En we hebben de stroommeter al een paar keer gebruikt. Omgerekent zijn we ongeveer vijf euro per maand nodig voor 140 ltr. En ik griezel van je schimmelbrood. Deze schimmel is de meest giftige. Zoals nu met de hondsdagen rooster ik het brood als ik het gister bij de bakker of uit de diepvries heb gehaald. Gewoon als voorzorg.
    En de nieuwe apparaten zijn nog zuiniger.
    Je bespaart echt met een diepvries,

    Heb het goed
    Gerrie

    Beantwoorden

  21. Debby
    Jul 31, 2012 @ 23:18:19

    Hier ook een grote fan van een diepvriezer. Wij hebben een diepvrieskist die niet stuk te krijgen is. Mijn schoonouders hebben hem bij hun huwelijk gekregen en dat is al (laat me even snel rekenen) ongeveer 50 jaar geleden. Het is een bakbeest en dient ons nog gewillig. Hij heeft zijn grillen, we bikken af en toe het ijs van de zijkanten af en inderdaad het is soms flink vooroverhangen om onder uit de kist iets te pakken. Wel een systeem ontwikkeld waarin ik goed noteer wat er in gaat en wanneer. Zo ook meteen wegstrepen als er iets uitgehaald wordt.
    Alles wordt hier goed gepland en met reclame’s (met name vlees) gaan dan in porties ingevroren worden. Ik vries kokosmelk in, ijsblokj(vorm) met bouillon of overgebleven jus, er is zoveel in te vriezen en gebruik van te maken. Ik heb bij een tweedehands winkel voor weinig geld een kook- gebruiksboek (uit het jaar nul) gevonden van een diepvrieskist, mijn handboek in deze moderne tijd.Ik vind het een uitkomst. En voor mij staat het stroomverbruik niet in verhouding met de één keer per maand boodschappen doen in bulk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

