N(euro)otje maakt zich zorgen…

Een hoogleraar heeft bedacht dat ouderen hun huis wel kunnen verkopen om zo hun zorgkosten te voldoen. Dit omdat anders de overheid straks de stijgende zorgkosten niet meer kan betalen. Als je dan uiteindelijk met pensioen gaat, verkoop je je huis aan een woningbouwcorporatie en ga je huur betalen voor de woning. Het bedrag dat je dan ontvangen hebt bij de verkoop kan gebruikt worden om de eigen zorgkosten te betalen.

N(euro)otje voorziet allerlei problemen: gesjoemel met waardetaxaties waardoor woningbouwcorporaties goedkoop aan huizen kunnen komen en zorgverzekeraars die de prijzen omhoog gaan  schroeven in de veronderstelling dat er geld genoeg is. En toen dacht N(euro)otje ook aan de mensen die nooit een koopwoning gehad hebben. Maar bij het verder lezen bleek de hoogleraar daar ook al aan gedacht te hebben: voor deze mensen moet er wel een publiek vangnet blijven maar hij weet nog niet precies hoe of wat…

En o ja: dit betekent wel dat we na ons 67e rekening moeten houden met minder geld voor levensonderhoud. Tenzij we (bij) blijven werken natuurlijk… Maar we hadden toch zorg nodig, anders hoefden we ons huis toch niet te verkopen…?

N(euro)otje vindt dit waardeloze plannen maar misschien komt dat omdat ze iets mist. Ze is ook geen hoogleraar… Toch vraagt ze zich af hoe dat moet in een situatie als die van hun waarbij de woning het gedeelde eigendom is van twee generaties. Je kunt toch moeilijk de helft van één woning verkopen terwijl je kinderen de andere helft van de hypotheek en de woning hebben. Met uitzonderlijke situaties heeft de hoogleraar blijkbaar ook nog rekening gehouden…

Het woord “levensonderhoud” krijgt overigens wel een heel andere betekenis op deze manier…

Het woord “zorg” trouwens ook…

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Huib
    Jul 30, 2012 @ 09:05:12

    De crisis is ontstaan doordat mensen niet sparen en alleen maar schulden maken. Nu hoor je steeds vaker als oplossing dat mensen die gespaard hebben zelf meer moeten bijdragen. Zo zijn er partijen die de toch al hoge vermogensbelasting willen verhogen (sp en pvda). Mensen die hun hypotheek hebben afgelost zouden nu hiervan hun zorgkosten moeten betalen. Op deze manier wordt sparen weer bestraft en schulden maken beloont: zorg dat je niets hebt, de samenleving zorgt toch wel voor je.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Jul 30, 2012 @ 09:45:18

    Ik schrok van dat verhaal. Hopelijk is het een losse flodder en komt het niet in regeringskringen aan bod.Stel dat dit doorgaat,wat heeft het dan voor zin je huis af te lossen? Moet je op je oude dag ineens huur gaan betalen! Ik denk wel,dat je vermogen en huis ook mee gaan tellen voor het verkrijgen van zorgtoeslag en andere vormen van zorg.

    Beantwoorden

  3. sillie
    Jul 30, 2012 @ 09:49:23

    t lijkt me heel vals, zij die het hele werkzame leven sparen en hypotheek (wel of niet) aflossen, worden dus financieel “gestraft” ….
    En word het eroplosleven, zo niet enorm gestimuleerd????(dan word er immer door de overheid wel lekker voor je gezorgd) Nee geen goed idee dit.

    Beantwoorden

  4. Nina
    Jul 30, 2012 @ 10:36:44

    Het bizarre aan het verhaal is dat we betalen voor zorg als we ziek zijn. En ziek zijn lijkt zo langzamerhand de norm. Zelfs de ouderdom wordt wordt afgeschilderd als een ongeneeslijke kwaal die je zelf hebt veroorzaakt. Voor alles lijkt er wel een pil of een ‘behandeling’ te bestaan. Zelfs om je gezonde verstand het zwijgen op te leggen.

    Tel daarbij op dat alles is geïnstitutionaliseerd. Keuzemenu’s, behandelplannen, gekoppelde dossiers, zorgmanagers, etiketten en labels.

    We hebben er geen grip meer op. Mijn huisarts wordt beter bewaakt dan de president van de Verenigde Staten (zie maar eens aan de assistent voorbij te komen), als je op de spoedeisende hulp (what happened to the good old ‘EHBO’?)beland met een infectie krijg je boze reactie dat je EERST naar je huisarts had moeten gaan en ouderen worden monddood gemaakt en met een luier om in een hokje gestopt. Ze worden beschouwd als een lastige kostenpost.

    Het is voor een groot deel symptoonbestrijding. Er wordt totaal niet geïnvesteerd in het gezond houden van mensen. Mensen die tot hun tachtigste gezond en mobiel zijn gebleven worden beschouwd als ‘asociaal’ omdat ze zo lang van hun pensioen genieten. Maar de vraag, hoe het ze gelukt is om op hoge leeftijd zonder pillen nog van het leven te genieten, wordt niet gesteld.

    Wie verdienen hier aan? De farmaceuten en de managers. Het systeem is ziek.

    Ik heb eigenlijk niet zo’n zin om daar mijn huis en haard aan op te offeren.

    We hebben de keuze om ons boerenverstand te gebruiken en zo gezond mogelijk te leven. En ook om fatsoenlijk met onze medemens om te gaan. Als mijn moeder oud wordt en niet meer kan, dan neem ik haar in huis. Per slot van rekening heeft ze de eerste 18 jaar van mijn leven ook voor mij gezorgd. Ik zorg ervoor dat ik tegen die tijd mijn huis nog heb.

    Beantwoorden

  5. VeggieMo
    Jul 30, 2012 @ 10:55:09

    Ik hoop niet dat dit plan doorgaat. Het zal zeker geen stimulans zijn om je hypotheek af te lossen want dan mag je dus je eigen zorgkosten volledig gaan betalen.
    Ook is er dan nog minder stimulans om zorgkosten laag te houden. Het is dweilen met de kraan open zo lang de zorg nog werkt met ‘stukloon’ en de pharmaceutische industrie zijn gang mag gaan.

    Beantwoorden

  6. Ecofabulous
    Jul 30, 2012 @ 12:17:43

    Volgens mij gaat dan iedereen aan de aflossingsvrije hypotheek (voor zover dat nog mogelijk is dan), want je gaat natuurlijk niet aflossen als je dat geld dan later toch kwijt bent aan “zorg”.

    Beantwoorden

  7. miljoenenjager
    Jul 30, 2012 @ 12:28:38

    Ik vind dat ze de zorg zo moeten organiseren, dat iedereen die zorg nodig heeft, zorg kan krijgen voor een redelijke prijs (zo niet gratis, zoals in bijvoorbeeld Canada!). Een slecht idee om je huis te moeten opeten om zo in je zorgbehoefte te kunnen voorzien.

    Beantwoorden

  8. wil
    Jul 30, 2012 @ 12:40:21

    laten we beginnen met het huis en geld van deze hoogleeraar.wel elke cent afnemen natuurlijk.kijken of hij dan nog achter zijn eigen voorstel staat

    Beantwoorden

  9. Henriëtte
    Jul 30, 2012 @ 14:27:58

    Kan me helemaal bij wil aansluiten en wat denkt deze hoogleraar te doen met de chronisch zieken ? Spijt me het te moeten zeggen , maar spoort deze man wel ???????????

    Beantwoorden

  10. Roelie
    Jul 30, 2012 @ 15:19:56

    Het is bijna beangstigend hoe de hoge heren stuk voor stuk de regering met “goed advies” dienen. Allemaal los zand en vooral zijn de ouderen hier de dupe van.
    Ja dank je de koekoek….!
    De regering bestaat grotendeels uit universitair geschoolden, ( lees; zakken gevuld,)
    Gelukkig hebben we nog ruim een maand om ons goed voor te bereiden op de nieuwe verkiezingen.

    Beantwoorden

  11. mensenmens
    Jul 30, 2012 @ 17:37:27

    Goede blog. De inhoud had ik ook gelezen in de krant Trouw. Ik vind het van de zotte wat ze allemaal bedenken. Even dacht ik ook een blog hierover te schrijven, maar ik heb me bedacht. Goed dat jij het wel gedaan hebt…..

    Beantwoorden

  12. mikesmessaert
    Jul 30, 2012 @ 18:06:00

    Hoe rijker, hoe armer de gedachten, of hoe minder men rekening houdt met zijn medemens en enkel zijn eigen zorgen gaat berekenen.

    Beantwoorden

  13. nu maar even niet..
    Jul 30, 2012 @ 21:21:39

    Drie dagen op rij is in Trouw aandacht aan de ideeen besteed, en alledrie de keren heb ik in Trouw gereageerd (onder een nickname).Reactie in Trouw wordt, denk ik, toch nog eerder gelezen dan een blog. En met mij hebben vele anderen gereageerd, allen benadrukken waarom dit plan niet kan werken en waarom het niet deugt. Laten we hopen dat al die reacties zoden aan de dijk zetten en welke nieuwe regering er ook komt, ze niet aan dit onzalige plan begint.

    Beantwoorden

  14. zuinigaan
    Jul 31, 2012 @ 00:00:41

    Een gemene valse streek vind ik het! Ik vind het ook absoluut geen stimulans om nu lekker mijn huis af te gaan lossen! Als je spaart en je huis af lost, dan wordt je vervolgens gestraft, want dan moet je van je huis je zorgkosten betalen. Andere zijn verzekerd en jij mag je huis opeten.

    Beantwoorden

  15. gerrie
    Jul 31, 2012 @ 13:15:36

    “Je eigen huis opeten” is al een oud gegeven. Had/heb je een eigen huis (de bank en jezelf) dan wordt je gekort ed. voor een inkomen van sociaal niveau. Maar één van de zorgen die weinigen nog iets zeggen; Hogervorst heeft ons ziekenfonds systeem om zeep geholpen. Het moest markt conform. Er moest winst worden gemaakt. Met het oude ziekenfonds werd veel vergoed en winst moeten maken was niet aan de orde. Nu dus wel. Je krijgt in een ziekenhuis maar zo een scan aangeboden? Ja extra omzet en dus winst. Bedenk de energiebedrijven en het openbaar vervoer. Er moet winst worden gemaakt. En met de zorg en het verouderen van ons mensen en nog veel meer kan ieder bedenken; er is maar één optie. Winst.! Pillen voorschrijven betekent extra inkomen. Dat statines erger zijn dan softenon? Niemand die wat zegt. Als het maar geld opbrengt. Als er nog personen zijn die een vinger ( meer dan een arm) in de pap hebben en nog normaal willen denken en die wel een plan willen/kunnen bedenken van nu en over twintig jaar, dan worden die medewerkers snel afgevoerd. Ze zijn een bedreiging voor de bonussen. Zakkenvullen is het enige wat nog telt. En als iemand zich in bovenstaande niet kan vinden…………er is een mogelijkheid tot reactie.

    Beantwoorden

  16. Jaap L.
    Jul 31, 2012 @ 13:19:33

    Door omstandigheden een iets verlate reactie. Ik ben het roerend met je eens, ik heb het artikel op NU en in Trouw ook gelezen. Lansberg (de professor) herhaalt min of meer wat in het verleden ook wel eens is geopperd maar gelukkig nooit een vervolg heeft gekregen! Op mijn weblog wilde ik ook een uitgebreide reactie geven, ik laat het achterwege maar ga naar jouw blog verwijzen. Geen bezwaar tegen neem ik aan…!
    Voor het overige: ik volg je al een tijd, ga zo door, ik geniet er van!

    Beantwoorden

  17. Jaap L.
    Jul 31, 2012 @ 14:07:15

    Heel erg eens met wat Gerrie om 13:15 schreef. Ik ken het uit mijn eigen werkzaam verleden. Wat is er in 2006 kapot gemaakt in het zorgstelsel. Het ergste vond ik nog dat de solidariteit vakkundig de nek om werd gedraaid door Hogervorst cs.! De marktwerking die zo geprezen werd is in wezen funest geweest en is het nog steeds!
    Overigens: in mijn post eerder: Lansberg moet zijn Lans Bovenberg.

    Beantwoorden

  18. Trackback: Huis verkopen voor gezondheidszorg? Kom nou! | JaapZegt…
  19. Trackback: Huis verkopen voor financieren van eigen gezondheidskosten? Kom nou! | JaapZegt…

Geef een reactie

