N(euro)otje en de zorgverzekering

Vanmorgen las N(euro)otje dat steeds meer Nederlanders hun zorgverzekeringspremie niet meer kunnen betalen. Alleen dit jaar al zijn er 164.000 betalingsregelingen getroffen voor mensen met een betalingsachterstand van maximaal een  half jaar. Maar twee keer zoveel mensen betalen hun premie al langer dan een half jaar niet meer. Deze heffingen worden overgenomen door het College voor Zorgverzekeringen. Mensen die hier door hun zorgverzekering als wanbetaler zijn aangemeld, moeten hun premie aan het CVZ gaan betalen met daarbij een toeslag van 30 procent. Deze hogere premie wordt ‘bestuursrechtelijke premie’ genoemd en ontslaat de persoon in kwestie niet van betaling van de schuld aan de eigen zorgverzekering. In de praktijk komt het erop neer dat een normale premie van 118,83 stijgt naar 154,48.

Overigens is het zo dat deze premie automatisch van het loon wordt ingehouden. Bij geen, onvoldoende of onregelmatige inkomsten moet men het bedrag per acceptgiro betalen. Bij een uitkering op bijstandsniveau wordt alleen de standaardpremie automatisch ingehouden op de uitkering. De toeslag moet per acceptgiro betaald worden. De hogere premie geld ook voor andere gezinsleden van 18 jaar op ouder die op dezelfde polis staan. Hun hogere premie wordt niet automatisch ingehouden, hiervoor ontvangt men een acceptgiro.

Het lijkt N(euro)otje dat mensen die hun normale zorgpremie al niet meer kunnen betalen, deze extra toeslag helemaal niet kunnen opbrengen en nog veel meer in de problemen komen. Helemaal volgend jaar, wanneer het eigen risico verhoogd wordt naar 350 euro.

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Opnieuwbeginnen
    jul 24, 2012 @ 07:33:30

    Ik kan het woord marktwerking niet meer horen.

    Beantwoorden

  2. wil
    jul 24, 2012 @ 07:41:47

    ja de grote bestuurders persen de kleine verdieners tot de laatste druppel uit onder het mom dat de zorg zoveel duurder geworden is.
    misschien wat minder hoge lonen en bonussen voor de “grote jongens”? minder overbodige”zorg”en laten terug komen voor de kleinste dingen en vooral minder overdreven grote luxe gebouwen(ook dat betalen wij)en niet te vergeten het declareren van niet uitgevoerde diensten.weet zeker dat er dan heel wat meer over blijft en minder betaals zal moeten worden.maar tja wij zijn nu eenmaal verplicht te betalen en dus de melkkoe.room vooral.

    Beantwoorden

  3. izerina
    jul 24, 2012 @ 08:18:25

    Afschuwelijk. Die mensen krijgen nog meer betalingsproblemen.

    Beantwoorden

  4. VeggieMo
    jul 24, 2012 @ 08:31:19

    De kosten van medicijnen zouden best omlaag kunnen. Er worden zgn ‘nieuwe’ medicijnen op de markt gebracht die ietsje verschillen van de vorige waarop het octrooi is verlopen.
    Ook komen er steeds meer zgn preventieve medicijnen op de markt. De eisen voor die medicijnen zijn lager, maar het zijn dus wel weer meer medicijnen waar helaas mensen aan doodgaan door de bijwerkingen.
    Bevolkingsonderzoeken zijn niet zo effectief als het lijkt. Er worden mensen mee gered, maar een veel groter aantal komt onterecht in het medische circuit. Psychisch erg belastend en het kost natuurlijk een heleboel geld.
    In het ziekenhuis wordt betaald per verrichting. Ik krijg de indruk dat mensen nu meer onderzoeken krijgen dan echt noodzakelijk. Dit is in het nieuws geweest en bij mijn ouders heb ik de indruk dat dat ook gebeurd is afgelopen jaar. Zij waren wel blij met al die onderzoeken want ‘je weet maar nooit’.
    Ik vraag me verder af hoeveel fouten er gemaakt worden met declaraties. Toen wij vroeger particulier verzekerd waren kregen we de rekeningen thuis en konden we ze controleren.
    Het lijkt me ook dat de complemetaire geneeskunde positiever wordt bekeken ipv weggezet te worden als kwakzalverij. Dat komt vast voor, maar dat komt ook voor in het reguliere circuit. Complementarie geneeskunde is goedkoper en er is meer aandacht voor de patiënt. Verder is veel van de reguliere geneeskunst gebaseerd op oude kennis van kruiden.
    Naar mijn idee kan er dus heel wat minder geld uitgegeven worden.
    Wat ik me aan de andere kant afvraag is waarom hoeft er niet betaald te worden voor kinderen? Wij moesten toen we particulier verzekerd waren premie betalen voor onze kinderen (toen onder de 18). Dat was alleen voor de basisverzekering. De aanvullende waren ze gratis meeverzekerd met de volwassenen.

    Beantwoorden

  5. Debby
    jul 24, 2012 @ 10:18:31

    Het is ook niet voor niks dat in de top vijf bestedingen van vakantiegeld dit jaar o.a. staan : “rekeningen betalen” en “opzij zetten voor nog slechtere tijden”. Het is ook wel een enorme kostenpost aan het worden. Om in sommige gevallen er achter te komen dat je alsnog je eigen ingreep moet betalen omdat je in een niet gecontracteerd ziekenhuis bent geholpen ! We gaan richting gekkenhuis met z’n allen ! (zie hier wel het sarcasme in!)
    Er zijn ondertussen meer plichten dan rechten

    Beantwoorden

  6. Henriëtte
    jul 24, 2012 @ 11:29:54

    Het is niet zo vreemd dat mensen hun betalingsverplichting niet meer kunnen voldoen , de kosten reizen letterlijk de pan uit. Je hebt een behoorlijk bedrag aan eigen bijdragen en als je zoals een paar in ons gezin chronisch ziek bent ook nog voor sommige medicijnen dat je die zelf moet betalen. Dan volgend jaar de eigen bijdrage nog eerder omhoog, dat is vragen om ellende. Wij gaan i.p.v 2 x per jaar nu nog 1x per jaar naar de tandarts en medicijnen die echt moeten en allergie tabletten voor zoonlief op naam van m’n man die ze ook gebruikt .De assistente van de huisarts vindt dat geen punt, want hij gebruikt ze ook. Het scheelt alleen in de kosten. Ook gebruiken wij natuurlijke middelen en lopen nog minder snel naar de dokter , we gingen al haast nooit maar nu nog minder.

    Beantwoorden

  7. mathilde
    jul 24, 2012 @ 13:16:10

    De zorgverzekering wordt steeds duurder en het pakket wordt steeds verder uitgekleed, heb ik de indruk. Ik betaal de verzekering een keer per jaar. Dan krijg je 3% korting. Vervolgens spaar ik het maandbedrag op een spaarrekening (rente 2,6%, gemiddeld 6 maanden erop dus 1,3% rente op jaarbasis) plus omdat ik in december betaal geen vermogensbelasting op dat spaargeld (winst 1,3%). Totale besparing 5,6% op de jaarrekening.

    Beantwoorden

  8. petradepooh
    jul 24, 2012 @ 14:21:55

    t wordt denk ik tijd datwij ook naar Turkije of India kunnen naar de tandarts en dat vergoed wordt en idem bij Duitsland-België voor andere dingen zoals een ziekenhuis. Ik snap niet waarom we dat niet standaard doen. hier is een nieuwe heup al honderden euro’s duurder dan in Duitsland, daar is een verzekeraar toch ook bij gebaad? Dat mensen die nu al niet kunnen betalen het nog moeilijker krijgen ben ik met je eens. Aan de andere kant wat moeten we dan? Het verplichte deel eraf halen? De meesten van die mensen h ebben ook andere schulden dus een potje sparen voor evt kosten van uitgespsaarde premie zal ook moeilijk zo niet onmogelijk zijn.

    Beantwoorden

  9. gerrie
    jul 24, 2012 @ 20:36:15

    De erfenis van Minister Hogervorst. Zo’n erfenis zou ik graag wwillen weigeren.

    Beantwoorden

  10. Henk Rostohar
    jul 24, 2012 @ 21:04:49

    Elk jaar moest ik bloed prikken in het ziekenhuis. Een week later een bezoekje aan de internist om te bepalen of ik een hogere of lagere dosis medicijnen moest innemen. Ik was daarvoor altijd rond de 60 euro kwijt. Maar in 2006 ging men in het ziekenhuis werken met het DBC systeem en plotseling moest ik voor hetzelfde ritueel 564 euro betalen. Er stonden op de rekening zaken waar ik niets mee had zoals röntgen, cardiologie enz enz. Dit is meer dan 900 procent meer kosten en volgens berichten had ik nog een koopje. Later is men nog meer gaan verhogen.
    Vervolgens hebben ze de pakketten uitgekleed, de no-claim omgebogen in een steeds hoger wordend eigen risico. De kosten die je maakt worden dan door de verzekeraar direct zonder pardon gelijk met de premie van je rekening gehaald.
    Hoe je de andere kosten moet betalen interesseert geen enkele politicus. Ja, men heeft het beste met de bevolking voor. Gelooft u het?

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      jul 26, 2012 @ 06:42:51

      Ziekenhuizen verhogen tarieven met 900%. Het mag. Het is geen fraude. Wie gaan dat betalen? De verzekerden. Wij allemaal dus, want de zorgverzekering is verplicht.

      Banken, maar ook woningcorporaties en universiteiten, vergokken het geld dat wij ze toevertrouwden. Het mag. Het is geen fraude. Wie gaan het betalen als ze het schip in gaan? Wij allemaal.

      Overheden graaien in pensioenkassen – die pensioenfondsen zijn zo rijk, die kunnen het wel missen. Het mag. Het is geen fraude. Wie gaan het betalen? De mensen die hun hele leven geld hebben ingelegd voor hun pensioen. Hun pensioenen worden verlaagd.

      Het mag allemaal. Het is geen fraude. Wat is dan fraude? Een oud vrouwtje dat een bloemkool deelt met een ander oud vrouwtje. Of de was doet voor een zieke buurman. Misschien brengt ze hem, God verhoede, nog wel een pannetje eten ook. Dat is fraude.

      Wie legt het me uit?

      Wie doet er wat aan?

      Beantwoorden

  11. KruidigMeisje
    jul 30, 2012 @ 17:39:34

    Neurootje, Een gedeelte van die 164.000 betaalt de zorgverzekering niet omdat hun inkomsten laag zijn EN omdat de kosten van van alles zachtjes stijgen EN ze geen overzicht hebben danwel geen keuzes maken. Het is meestal de combinatie van die drie die t m doet. Zelden is 1 van de drie genoeg (en dan meestal nr 3). Maar deze mensen lezen meestal geen vrekkenblogs, want dat zijn nou net de mensen die overzicht hebben en bewuste keuzes maken….

    Beantwoorden

  12. betjesonnetje
    aug 01, 2012 @ 12:34:45

    Even terug naar deze. Ik krijg net een rekening van € 98,54 van mijn zorgverzekeraar. Dit bedrag valt onder het eigen risico, of ik het maar even wil betalen.

    Als ik een rekening krijg, dan wil ik hem graag nakijken voordat ik hem betaal. Maar zo gaat het niet.

    Ook wil ik van tevoren graag weten wat ik zal moeten betalen, als ik iets ga laten doen dat blijkbaar onder het eigen risico valt. En zo gaat het ook niet.

    Het ging zo: de huisarts wilde mijn bloed laten onderzoeken, o.a. op cholesterol. Ik vond dat onzin, maar ze drong aan. Ze vertelde er niet bij dat ik het onderzoek zelf zou moeten betalen, en wat dat me zou gaan kosten. Om mijn huisarts haar zin te geven, heb ik me braaf laten prikken. Niemand vertelde me dat ik een rekening zou krijgen. Niet verrassend, is mijn cholesterol dik in orde. Maar nu krijg ik dus die rekening.

    Uh, nee, ik krijg die rekening niet. De rekening is naar de zorgverzekeraar gestuurd, niet naar mij. Ik kan dus niet zien, welk onderdeel van het onderzoek me hoeveel heeft gekost. Het is aan de zorgverzekeraar om te controleren of de rekening klopt. Maar de zorgverzekeraar kan de rekening niet goed controleren, want die weet niet wat de opdracht precies was. Ik weet dat wel, maar mij wordt niets gevraagd. Het enige wat ik hoef te doen, is een ongespecificeerd bedrag aan de zorgverzekeraar te betalen.

    Volgens mij werkt deze structuur fraude door zorgverleners in de hand. En het voelt beslist oneerlijk dat ik moet betalen voor een rekening die ik niet kan controleren. Ik zal dus contact opnemen met het laboratorium dat de rekening niet naar mij, maar naar de zorgverzekeraar stuurde.

    Beantwoorden

    • mathilde
      aug 01, 2012 @ 13:45:41

      Ik heb het nog nooit zo bekeken. Je hebt gelijk, dat klopt niet. Maar het is wel het systeem. En een systeem veranderen is het lastigste wat er is. Je ertegen verzetten is frustrerend en energievretend.

      Beantwoorden

  13. betjesonnetje
    aug 01, 2012 @ 14:53:54

    Het systeem veranderen is me wat te ambitieus. Ik wil het nu alleen even zichtbaar maken. De ‘marktwerking’ is een wassen neus, als je als ‘klant’ niet eens de rekening te zien krijgt die je betalen moet. Het is een fraudegevoelig systeem.

    De ‘marktwerking’ zorgt daarnaast voor perverse prikkels. Artsen schrijven behandelingen voor die niet in het belang zijn van de patiënt, maar in het belang van de arts en/of het ziekenhuis. Productie, heet dat in het jargon. En wij maar betalen. En de verenigde verzekeraars het pakket maar uitkleden.

    De fout zit inderdaad in het systeem.

    Beantwoorden

  14. meisje82
    aug 08, 2012 @ 08:02:55

    toen het zorgverzekerings stelsel aangepast ging worden 7 jaar geleden wist ik al dat het fout zou gaan, zie hier het resultaat en de regering stopt niet met maatregelen die het Nederlandse volk nog meer geld gaan kosten, zie hier de extreme verhoging van het eigen risico. Misschien moeten ze in den Haag wakker worden dat het zo niet langer meer kan!

    Beantwoorden

  15. betjesonnetje
    okt 27, 2012 @ 18:43:20

    Die reactie hierboven, dat is geen blogger maar een bedrijf. Is dat geen spam?

    Beantwoorden

  16. betjesonnetje
    okt 28, 2012 @ 10:05:04

    🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie op KruidigMeisje Reactie annuleren