N(euro)otje bouwt wel pensioen op

Eén vijfde deel van de Nederlanders schijnt niet te weten of hij wel of niet pensioen opbouwt. Vreemd, vond N(euro)otje dat toen ze het las. Daar krijg je toch regelmatig berichten van? Ze kreeg ooit zelfs een mapje om alle correspondentie over de pensioenen in te archiveren. Nou is de pensioenvoorziening van Man door zowat honderddrieënveertig pensioenbreuken een rommeltje; bovendien is hij nu al jaren zzp’er en de verzekeringen daarvoor zijn zo duur dat ze buiten hun bereik vallen, maar N(euro)otje werkt alweer een aantal jaren bij dezelfde firma en bouwt gestaag aan haar oudedagvoorziening. Niet dat ze denkt dat het veel uithaalt…  Het blijft natuurlijk afwachten wat het doet tegen de tijd dat de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt. Ten eerste houdt ze er al rekening mee dat de verhoging van die leeftijd naar 67 jaar niet op haar van toepassing zal zijn. Ze houdt er juist serieus rekening mee dat tegen de tijd dat ze vijftig is, die grens opgetrokken zal zijn naar 70. En tegen de tijd dat ze de zestig bereikt zal dit wel 71 zijn. Of zo iets. Want tegen de tijd dat N(euro)otje een keer met pensioen zou kunnen gaan, staan er tegenover elke bejaarde gepensioneerde nog maar twee werkenden. Dus als het zo doorgaat zal ze tegen de tijd dat ze de 70 nadert waarschijnlijk te horen krijgen dat ze moet werken tot ze er dood bij neervalt. Of er nog een pensioen in zal zitten voor haar generatie? Ze heeft geen idee. Misschien niet. Maar dat twintig procent van de Nederlanders niet weet of ze überhaupt iets opbouwen is wel verbazend. Nou zijn er maar 1.001 Nederlandse werknemers geïnterviewd, misschien verklaart dat wat. Ook staat er in het bericht te lezen dat het er misschien mee te maken heeft dat in Nederland pensioenen collectief geregeld zijn en dat in landen waar dit niet de standaard is men het dus zelf moet regelen en daardoor beter op de hoogte is.

Prangende vraag van vandaag is dus: weten jullie of je pensioen opbouwt? En ga je er vanuit dat je met 67 met pensioen mag/kan? Of denk je juist dat die leeftijd nog meerdere malen opgetrokken zal (moeten) worden?

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. kniepertie
    Jul 15, 2012 @ 11:32:49

    ‘k Weet dat ik wel opbouw maar dat schiet niet echt op omdat ‘k bij deze werkgever nog maar 5 jaar werk, manlief heeft nog een pensioen van een vorige werkgever en omdat hij inmiddels al jaren als uitzendkracht werkt bouwt ie niks meer op. Ach we redden ons ook wel ALS er alleen nog maar aow overblijft, Ons huis is de beste pensioenvoorziening en die is dan afbetaald.
    groet

    Beantwoorden

  2. VeggieMo
    Jul 15, 2012 @ 12:13:16

    Ik bouw pensioen op door te sparen. Manlief bouwt pensioen op via zijn werk. Helaas heb ik geen inkomen en geen uitkering omdat ik arbeidsongeschikt raakte in de tijd dat ik geen betaald werk had en voor onze kinderen zorgde.

    Beantwoorden

  3. monica
    Jul 15, 2012 @ 13:53:18

    Ik zit al jaren bij dezelfde pensioenverzekering maar ik verwacht er niet veel van. Heb ook niet gekozen voor al die aanvullingen ed. Ook verwacht ik niet dat ik veel van een pensioen kan genieten. (daarom is manlief nu al aan z’n pensioen begonnen ;))

    Beantwoorden

  4. jenneke
    Jul 15, 2012 @ 15:16:30

    Ook ik bouw pensioen op in de zorg en ik krijg iedere keer bericht daarvan.
    Manlief gaat in februari met functioneel leeftijds ontslag en dan is hij 56 jaar en heeft dan 38 jaar bij zijn baas gewerkt en een heel goed pensioen opgebouwd.
    En arme ik zal misschien wel tot weet ik hoelang moeten werken, want ik ben 4 jaar jonger dan manlief.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

  5. www.mensenmens.wordpress.com
    Jul 15, 2012 @ 15:31:01

    Ik bouw al jaren mijn pensioen op. Of er later nog geld is? Ik kijk mijn overzicht wel altijd na als ik hem krijg. Of het een vetpot wordt later betwijfel ik wel een beetje. Ik hoop oprecht dat ik met 66 met pensioen mag ga. Ik ben begonnen met werken toen ik 17 was….

    Beantwoorden

  6. Thea
    Jul 15, 2012 @ 16:23:13

    Wij (man en ik, beide bouwjaar 1950) hebben een klein eigen bedrijf (sinds 1985) en voor die tijd ,18 jaar lang, in loondienst gewerkt. We hebben weinig aan pensioen-opbouw gedaan (erg hoge kosten) maar gelukkig vinden we ons werk erg leuk en stoppen DV de eerste 10 jaar zeker niet.

    Beantwoorden

  7. VeggieMo
    Jul 15, 2012 @ 16:25:31

    Manlief hier werkt al 30 jaar en moet nog zeker 18 jaar.
    Jouw man heeft nog een heel riante regeling, Jenneke!

    Beantwoorden

  8. opnieuwbeginnen
    Jul 15, 2012 @ 21:28:41

    Ja, dan is het gewoon goed, dat je zelf voldoende pecunia hebt dat je geen hypotheek en geld achter de hand hebt.
    Alhoewel ik onlangs las dat werkgevers zich beraden over die ouden van dagen , hoe ze die met de nieuwe ontslagregeling (Kunduzakkoord) snel de deur uit kunnen werken.
    Nou dan zit je goed, geen hypotheek meer, korte WW, geen bijstandsuitkering, want eet je eigen huis maar op en geen nieuwe baan, want wie wil je nu nog hebben.
    Voor werknemers wordt het er niet beter op.

    Beantwoorden

  9. Sabine
    Jul 16, 2012 @ 12:13:31

    Ik heb her en der wel wat opgebouwd, maar dat gaat niet genoeg zijn. En dus spaar ik voor later. Dan ben ik overigens al heel lang geleden mee begonnen – mijn moeder herinnerde zich dat ik op mijn 25e al zei dat er tegen de tijd dat ík 65 ben vast wel heel veel veranderd is en dat ik daar niet op ga vertrouwen. Nog 22 jaar te gaan en ik heb nu al gelijk gekregen 😉

    Beantwoorden

  10. spaarolifantje
    Jul 16, 2012 @ 15:22:39

    Ik heb pensioenrechten bij twee pensioenfondsen. Bij eentje bouw ik nu ook nog op. Ik ben 33, dus wie weet wat er over is tegen de tijd dat ze gaan uitkeren. Naast de verplichte bijdragen die gewoon van mijn salaris afgaan, spaar ik dus zelf ook nog geld.

    Mijn vriend die ZZP-er is, bouwt pensioen op 1. In zijn bedrijf (het eigen vermogen groeit), 2. Variabele stortingen in pensioenbeleggingen, en 3. Een vast bedrag per jaar in een lijfrentepolis (die gemiddeld 2% rente per jaar geeft, gegarandeerd).
    Voor een ZZP-er zijn bedragen die uitgegeven zijn aan pensioenvoorzieningen (tot een bepaalde grens natuurlijk) aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Scheelt zo 42-52% dus.

    Beantwoorden

  11. Bijdehand Micro Assistentie
    Jul 17, 2012 @ 18:49:45

    Ik heb pensioenrechten opgebouwd bij een vroegere werkgever. Nu ben ik zelfstandige en ik bouw nu pensioen op d.m.v. banksparen.
    Dat is sparen op een geblokkeerde rekening en de inleg is aftrekbaar van de inkomstenbelasting (binnen grenzen die afhankelijk zijn van de winst).

    Beantwoorden

Geef een reactie

