N(euro)otjes vrekkentip voor minder wasgoed

De meningen zijn verdeeld over deze vrekkentip. En je moet er tegen kunnen…

Toen Dochter nog thuis woonde, hadden we altijd bergen handdoeken in de was. Daarom hadden we er ook heel veel… Wat was namelijk het geval? Dochter douchte graag iedere dag en gebruikte voor elke douchebeurt drie handdoeken. Drie! Eén als tulband op het hoofd, één om op te staan en de voeten af te drogen en één voor de rest… N(euro)otje kon kletsen als brugman, Dochter moest écht elke dag douchen en ze had écht drie handdoeken per keer nodig. Nodig, notabene!

N(euro)otje ging daarop, jaren geleden al, in de tegenaanval en bewees zonder al te veel moeite dat je je kunt inzepen met gebruikmaking van een washandje en je je na het (zeer korte natuurlijk!) afspoelen ook kunt afdrogen met een washandje. Zelfs het haren drogen kan met één en hetzelfde washandje, er zitten immers twee kanten aan. Dus één kant voor de haren en de andere kant voor de rest. Dit is misschien voor de echte die-hard-vrek, het is natuurlijk ook mogelijk te beginnen met het haren drogen met een gastendoekje…

Dochter is inmiddels alweer bijna twee jaar de deur uit en N(euro)otje is gewend geraakt aan het drogen met de washandjes dus de berg wasgoed hier in huis is nogal geslonken.

Dochter meldde trouwens een paar maanden geleden aan de telefoon dat ze inmiddels de twee-maal-daags-douchen-tik ook gehad en achter zich gelaten heeft. “Da’s helemaal niet zo goed voor je huid hoor mam!”, riep ze door de telefoon. Ja, duuuh, dat roept N(euro)otje al jaren maar ze voelde zich een roepende in de woestijn. Maar ach, het hoort blijkbaar bij het opvoeden dat je denkt dat je nooit gehoord wordt en het hoort blijkbaar bij het volwassen worden dat je denkt dat je alles zelf uitgevonden hebt…

Een paar weken geleden (Dochter belt nog steeds dagelijks, dit heeft gelukkig voor haar niet met heimwee te maken maar met een praatverslaving…) riep ze onverwacht trots uit dat ze al twee dagen niet gedoucht had. “Je wil niet weten hoeveel was dat scheelt mam!”, schalde het door de hoorn. Ja, duuuh, dat roept N(euro)otje al jaren maar ze voelde zich een roepende in de woestijn…

Nu is het afwachten tot Dochter het drogen met een washandje uitvindt. N(euro)otje geeft het een jaartje. Dan zal ze wel gebeld worden met de mededeling dat washandjes zo besparend kunnen werken op je hoeveelheid wasgoed, mits je ze goed gebruikt natuurlijk. Ja, duuuh, dat roep N(euro)otje al jaren maar ze voelde zich… Nou ja, het moge duidelijk zijn, de vrekkentip voor deze keer is: drogen met een washandje.

Doen jullie ook (extreme) dingen om de was binnen de perken te houden? En hoe vinden kinderen, anderen, vrienden dat? Of vertel je dat niet in het openbaar en is het een tip die je alleen zelf toepast?

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VeggieMo
    Jul 14, 2012 @ 08:56:52

    Onze uitwonende studentenzoons zijn thuis in de zomervakantie en ik heb lang zo veel was niet meer van ze als vroeger. Ze douchen nu meestal om de dag en ze douchen veeeel korter.
    Scheelt een boel was, ik zie een lager gasverbruik en het waterverbruik zal ook flink lager liggen dan andere jaren 🙂

    Ik gebruik de dikkere handdoeken als ik mijn haar was en dunnere, kleinere als ik dat niet hoef te doen. Scheelt ook weer in de wasmachine. En soms was ik me een dagje aan de wastafel met een washandje en droog ik me met een washandje.

    Beantwoorden

  2. zuinigaanenbesparen
    Jul 14, 2012 @ 09:10:29

    Ik gebruik meestal een washandje en een handdoekje van het formaat gastendoekje. Verder hebben we hier de gewoonte om de handdoek te laten drogen en die dan de volgende keer weer te gebruiken. Ieder een wel zijn eigen uiteraard, niet die van een ander.

    Beantwoorden

  3. Bespaarstudent
    Jul 14, 2012 @ 09:17:59

    Mijn ouders wasten niet zo vaak toen ik nog thuis woonde en nu ik op mezelf woon was ik mijn beddengoed een keer in de maand en een kleine handdoek gaat een week mee. Als ik het vertel vinden anderen het onhygiënisch.. Maar ik vind het fijn dat ik niet zo veel moet wassen. Als iets onfris ruikt was ik het natuurlijk eerder maar een handdoek maar een keer gebruiken vind ik persoonlijk zwaar overdreven.

    Beantwoorden

  4. izerina
    Jul 14, 2012 @ 09:25:13

    Ik gebruik wel graag een grote handdoek. Maar doe er twee keer mee. Na die tweede keer afdrogen is de handdoek vochtig en maak ik er de wc bril en vloer even mee schoon.

    Beantwoorden

  5. annelieya
    Jul 14, 2012 @ 09:54:26

    Het is goed dat je mij nu niet kan zien ,want ik deed net de computer aan en las je mail. Ik moest zo hard lachen… of het mijn kind was.Ook ik ben de “strijd”aangegaan tegen onnodig gebruik van handdoeken en lang of veelvuldig douchen. Onze kinderen maken zich even nat ,dan gaat de kraan uit en zepen ze zich helemaal in en daarna gaat de douche weer aan en spoelen ze zich lekker af.( scheelt zichtbaar veel onnodig gebruik van water.) en gebruiken we 1 handdoek per douchebeurt.

    Beantwoorden

  6. mathilde
    Jul 14, 2012 @ 09:54:28

    ha, dit vind ik een leuke tip. Ga ik zeker proberen. Lijkt me ook goed voor op kampeervakantie, want zo bespaar je ook bagage. Alleen denk ik niet dat ik bij mijn rug kan met een washandje.

    Beantwoorden

  7. jenneke
    Jul 14, 2012 @ 10:03:00

    Ook onze jongste dochter moest 2 x per dag douchen en gebruikte daarbij iedere keer 2 grote badlakens en schoon ondergoed en elke dag een schone pyama en dan nog de normale kleding….pffff….het was echt te gek…
    Toen ze een vriendje kreeg die in het weekend ook bleef slapen was het hek van de dam, want hij deed precies het zelfde. (soort zoekt soort)
    Ik riep altijd…als jij de deur uit bent word ik schatrijk.
    Schatrijk ben ik niet geworden, maar de energie rekening is met de helft gedaald nu ze op zichzelf wonen.
    Maar ze komt er nu ook achter dat de droger gebruiken wel erg duur is en dat de handdoeken ook wel een maatje minder kunnen.

    Fijn weekend, groetjes jenneke

    Beantwoorden

  8. Spaarmoeder!
    Jul 14, 2012 @ 11:03:29

    We gebruiken hier al een tijdje gastendoekjes voor de wasbeurten. Niet zo klein als washandjes, maar wel een stuk kleiner dan gewone handdoeken.
    Werkt uitstekend.
    Voor de kinderen hebben we nog voor de douchebeurten van die badcapes, omdat je ze daar zo gezellig in kunt stoppen.
    En voor gasten hebben we nog gewone handdoeken. En die grote badlakens die we hadden, die liggen op zolder in een doos.

    Beantwoorden

  9. Marjolein Snoep
    Jul 14, 2012 @ 11:49:46

    Bij ons worden er 5 handdoeken per week gebruikt. Mijn man, mijn dochter en ik ieder 1, wij douchen iedere ochtend en soms nog een keertje ’s avonds. Dit dus een week lang met dezelfde handdoek. Mijn zoon douchet 3 x per week met zijn eigen ene handdoek. En tenslotte hebben we de vloerhanddoek, dat is een ‘vuile’ van de week ervoor.

    Het beddengoed verschoon ik iedere twee weken.

    Beantwoorden

  10. planet of tine
    Jul 14, 2012 @ 14:33:14

    Wij hergebruiken onze handdoeken ook. Om de 4-tal dagen worden ze vervangen, als het echt nodig is sneller. Wij gebruiken de standaardmaat, ttz de maat tussen de gastendoekjes en de badhanddoeken. Toen mijn dochter nog thuis was, controleerde ik regelmatig haar was, vooral de lange broeken, en heb ik wel meer dan eens een kledingstuk terug in haar kast gehangen zonder ze te wassen. Ik heb hier nooit wat over gehoord. Beddegoed wordt vervangen om de 2-3 weken, kussenslopen daarentegen 1x per week.

    Beantwoorden

  11. Sabine
    Jul 14, 2012 @ 20:50:55

    Elke dag de handdoeken wassen.. ik moet er niet aan denken! Hier doet een ieder een week met zijn/haar handdoek: je droogt tenslotte een schoon lijf af. Beddegoed gaat hier om de twee weken, pyama’s een keer per week, broeken gaan terug de kast in als ze niet vies zijn. Ben wel van de schoon maar niet van de werkverschaffing 😉

    Beantwoorden

  12. betjesonnetje
    Jul 15, 2012 @ 16:10:06

    Ik heb al jaren moeite om de wasmachine vol te krijgen. Vooral in deze tijd van het jaar is het lastig: voor je het weet heb je het weer (schimmel) in je was. Daarom kies ik al lang de kleuren van mijn textiel zo dat alles bij elkaar kan. En nog is aan het eind van de week de machine lang niet vol. Ik loop het hele huis door: is dit nog wel helemaal fris, is dat niet een beetje smoezelig? Ik stop dus dingen in de was die er eigenlijk nog niet in hoeven.

    Zou het niet veel beter zijn om met iemand anders samen te wassen? De ene week bij hem of haar, de andere week bij mij? Ja, dat zou voor het milieu veel beter zijn en het zou ook kosten sparen. Ik ken wel een paar mensen voor wie dat ook handig zou zijn. Helaas zijn deze mensen alleenstaande 65-plussers. Als deze mensen samen met iemand anders de was doen, dan geldt dat als AOW-fraude. Daar kunnen ze, behalve korting op hun AOW, een boete voor krijgen of gevangenisstraf.

    Dus ik loop in mijn eenkleurige kleding door het huis en zoek of er echt niets is dat nog in de was zou kunnen.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Jul 16, 2012 @ 09:35:58

      O ja, washandjes en handdoeken. Ik pak altijd een vers schoon washandje om me te wassen, maar de handdoeken hang ik na gebruik weer te drogen. Daar doe ik de hele week mee. Na het douchen sta ik op een gastendoekje en droog ik me af met een badhanddoek. Mijn gezicht droog ik niet af, daar doe ik een beetje olie op terwijl het nog vochtig is.

      Beantwoorden

  13. Lot
    Jul 15, 2012 @ 20:51:59

    Ik de 2 tot 3x met een handdoek en gebruk een ding met elastiek voor mijn haar ook 3x. De handdoek die gebruikt is voor lichaamdrogen wordt weer gebruikt voor dingen aftedrogen in de badkamer zoals glazen deur.

    Als je je was goed laat drogen voor je get in de wasmand gooit heb je toch geen last van schimmel in je spullen? ik tenminste nog nooit gehad en ik was gemiddeld om de 10 dagen afwisselend donkere en lichtindingen en de 60gr. was.

    Beantwoorden

  14. Debby
    Jul 15, 2012 @ 22:42:10

    Iedere morgen gebruiken we twee washandjes en één handdoek (eigenlijk meer een luierdoek). We doen een sopje maken in een wasteiltje en daarmee was ik eerst mijn dochter en later mezelf. Twee keer in de week douchen we. Een keer daarvan doe ik dat na Zumbales in de gymzaaldouche. Een keer doet mijn dochtertje het na het zwemmen in de douches. Zo doen wij dat. Manlief gebruikt de hele week twee handoeken. Eentje voor het bovenlijf en eentje voor het benedenlijf. Ook hij doet twee maal per week douchen, één keer daarvan na de voetbaltraining. Als onze dochter groter/ouder wordt zullen we ook op de twee handdoeken uitkomen. De was doe ik twee keer per week een volle lading. Dat zal vast nog wel meer worden, ik ga de opgroeiende dochter-fase nog krijgen !!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

