N(euro)otje probeert ook te vereenvoudigen

Nou zijn we daar al jaren mee bezig. In kleine en soms hele grote stappen, hebben we in de loop der jaren onze maandlasten aanzienlijk weten te verlagen. Vereenvoudigen op financieel gebied kunnen we dus wel. Op woongebied is het een heel ander verhaal. We wonen groot, in een oude boerderij die helemaal verbouwd is zodat deze dubbel bewoond kan worden. Dat brengt met zich mee dat alles er dubbel in zit: twee badkamers, twee woonkamers, zelfs drie keukens, een heleboel slaapkamers enzovoort. Heel leuk maar het is allemaal ingericht en moet allemaal bijgehouden worden. We zeggen wel eens: als Ouders er niet meer zouden zijn en ook Zoon de deur uit is, zitten we met zijn tweeën in een belachelijk groot huis.

We vinden het wel prettig om ruimte te hebben, dat dan weer wel, en we zijn wat makkelijker geworden wat betreft het schoonmaken, N(euro)otje stofte en zoog vroeger twee maal daags…, maar hier en daar proberen we toch de hoeveelheid spullen wat terug te brengen. Zo hebben we heel veel beddengoed. We hebben ook heel vaak en veel logé’s, ook dit weekend komen er weer een paar, maar de stapel dekbedovertrekken die wij in huis hebben, zou met gemak gehalveerd kunnen worden en dan nog hebben we te veel. Een gouden regel die N(euro)otje tijdens opruimperiodes graag hanteert is de volgende: als je iets een jaar niet gebruikt hebt, heb je het blijkbaar niet nodig gehad. Stel jezelf dan de vraag wat het ergste is dat je zou kunnen overkomen als je het niet meer zou hebben. Als dit geen catastrofes betreft, wordt het blijkbaar tijd om afscheid te nemen van het artikel. Dan kun je natuurlijk nog kiezen hoe je het weg doet: weggooien, weggeven of verkopen.

Ondanks dat zullen we nooit minimalistisch worden, dat zit gewoon niet in ons. Maar een beetje minder kan geen kwaad.

Daarom kan N(euro)otje met grote verbazing en nog grotere bewondering kijken naar mensen die weten te leven op slechts  een paar vierkante meter. En dat zonder dat het het gevoel geeft dat ze aan het overleven zijn. Het ziet er gewoon keurig en zelfs luxe uit.

Michael Anthony en Diana Lorence leven hier:

foto van het www

Ze hebben geen electriciteit, verlichten het huis met bijenwaskaarsen en koken op een vuurtje in de ene pan die ze bezitten. Het huisje heeft een woonkamer, een douche, een slaapkamer, een studeerkamer, een keuken en een toilet. Als je dit ziet, besef je al snel dat we wel heel erg verwend zijn. En laten we wel zijn, ze hebben misschien binnen geen extra ruimte maar de ruimte buiten maakt dat meer dan goed. Wat een prachtplek om te wonen!

In het onderstaande filmpje kun je er nog meer van zien:

Zouden jullie zo klein kunnen of willen leven? En wat zouden de voorwaarden voor jou moeten zijn om dat te kunnen? Misschien zoals bij de Lorences een prachtig, ruim stuk in de vrije natuur? Of zou je het ook in de bewoonde wereld kunnen opbrengen?

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. petradepooh
    Jul 13, 2012 @ 09:48:19

    Dit is wel heel erg extreem hoor…… Nee dat zou ik niet kunnen en willen. Wij hebben een kind dus dat is al lastig voor school en vriendjes. En dan die wc/douche…… eerst de jassen weghalen graag! Geen electra? Hoe moet ik dan deze blog lezen? Begrijp me goed ik kan best met veel minder toe, gezien hoe we vakantie vieren maar dat is dan ook weer dus voor een bepaalde perioden. Maar voor altijd? Het is meer de ruimte die ik nodig ben, al is het maar visueel met een weiland ofzo…… Mevrouw zit er erg gelukkig uit maar ik vraag me af of dat komt door hoe ze consuminderent leeft, haar strakke geloof of een combi hiervan? En in hoeverre moet je dat allemaal in je leven laten en dingen ontzien. Jammer dat meneers visie hier ook niet te zien/horen is.

    Beantwoorden

  2. jenneke
    Jul 13, 2012 @ 10:06:03

    Drie jaar geleden moesten wij noodgedwongen verhuizen van een ruime woning naar een seniorenwoning, omdat we zo snel niet wat anders konden krijgen.
    Het huisje heeft een woonkamer, keuken, badkamer met toilet en een redelijke slaapkamer en boven nog wat berging.
    Bij het huisje hoort een kleine voortuin en achtertuin van 6 meter breed en 15 meter lang en dat trok manlief over de streep.
    De buurt is ruim opgezet en heerlijk rustig.
    We moesten veel spullen wegdoen, maar we zijn nog nooit zo gelukkig geweest in ons kleine huisje met weinig spullen, maar wel een heerlijke moestuin.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

  3. izerina
    Jul 13, 2012 @ 10:14:37

    Dit zou ik alleen in een vakantie prachtig vinden. Maar niet voor altijd.

    Beantwoorden

  4. Nathalie
    Jul 13, 2012 @ 10:25:55

    En toch vind ik deze mensen ook ´verwend´. Ik kan hooguit zeggen dat het knap is. Maar ze kunnen deze keuze wel maken omdat ze hebben kunnen starten vanuit welvaart of dankzij welvaart. Wat ik dan heel geniepig afvraag, stel dat deze vrouw op haar romantische rok stapt en van de veranda af dondert en haar been breekt zou haar man een twijgje afbreken om haar been te spalken:

    Een vluchteling die in een vluchtelingskamp terechtkomt, of een bewoner uit een sloppenwijk is het dagelijkse noodzaak en een smet op gelijkheid. Zou deze filmer ook daarover een sereen filmpje kunnen maken.

    Ik vind het boeiend dat er mensen zijn die in de huidige maatschappij en met haar middelen en overschot tegen de stroom in durven te gaan en werken aan de kwaliteit voor iedereen. Zoals belang van groen en stilte voor iedereen.

    ps, ben mijn vraagteken op het toetsenbord kwijt, misschien wat lastig lezen….

    grtz, Nathalie

    Beantwoorden

  5. Margreet B
    Jul 13, 2012 @ 10:57:23

    Nathalie: Ctrl + shift tegelijk indrukken en je toetsenbord werkt weer zoals het hoort.
    Ik ga nu “gedwongen” naar een flat en ik kijk er naar uit. Alles bij elkaar in de buurt, minder schoonmaakwerk, minder rotzooi wat stuk kan gaan of lege ruimtes die gevuld moeten worden.

    Beantwoorden

  6. marion anderson
    Jul 13, 2012 @ 11:20:45

    wij wonen ook superklein, op een oppervlakte van 54 m2, 6×9 meter, en alles gelijkvloers,met 2 volwassenen en 3 greyhounds en 1 poes, heel klein maar supergezellig, we warmen ons huisje op met een houtfornuis ( geen verwarming ),hier koken we ook op, olielampjes voor de gezelligheid, in de zomer kook ik buiten op mijn handgemaakte kachel, en idd, opruimen is de sleutel ytot prettig wonen, alles een eigen plekje geven en met minder tevreden zijn is een cadeautje, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  7. thestoryimliving
    Jul 13, 2012 @ 14:14:25

    Dit soort verhalen vind ik altijd inspirerend. Ik denk niet dat ik op die manier zou kunnen leven. Ik vind het ook handig om extra dekens te hebben voor de gasten, genoeg pannen om ook twee pannen soep te kunnen koken als er meer mensen zijn, maar ook vind ik het fijn om keuze te hebben in kleding bijvoorbeeld. Ik neem dit soort verhalen wel als voorbeeld, het is denk ik wel goed om te streven naar een minimalistisch bestaan, “spullen” zijn in feite balast in je leven die je minder flexibel maken en ook tegenhouden in sommige situaties. Of misschien ook in veel situaties omdat inderdaad alles moet worden opgeruimd.
    Zelf woon ik ook in een kleine woning (48m2) met vriend en kat. Het is prima te doen, hoewel zonder de zolderruimte die tot onze beschikking staat, zou ik niet weten waar ik alle losse spullen moest laten. Bovendien hebben we in deze setting alleen een slaapkamer en woonkamer, waardoor een afgeschermde studeerkamer/kantoor mist, dat is toch wel erg fijn. Ik zou er later zelf eerder naar streven om zelfvoorzienend te zijn voor een groot deel. Dus door te leven uit je eigen moestuin en de eieren van je eigen kippen te eten.
    Kortom: goed dat er mensen zijn die als inspiratie kunnen dienen voor de rest van de maatschappij, voor mij persoonlijk gaat het iets te ver en ik zou zo ver gaan als mijn eigen gevoel zou toelaten. Uiteindelijk moet je je er wel prettig bij voelen.

    Beantwoorden

  8. annelieya
    Jul 13, 2012 @ 14:30:33

    Wat een leuke blog heb je vandaag weer. Het zet je wel aan het denken.
    Ik ben kleiner gaan wonen simpelweg omdat ons huidige huis op een fijnere plek staat met een grote groene tuin.Dat ieder mens toe kan met minder spullen is een feit en rust is ook goed ( op zijn tijd) maar ik denk dat iedereen daar een eigen keuze in maakt tot hoever je wil gaan.

    Beantwoorden

  9. elwa
    Jul 13, 2012 @ 15:33:45

    O geweldig, je moet natuurlijk wel super georganiseerd zijn wil je zo kunnen leven.
    Ik woon zelf ook erg klein, heb een piepklein chalet op een vakantiepark, wel electriciteit en gas, maar geen cv, alleen een gaskachel. Afgelopen winter had ik geen warm water meer doordat de leiding langs de buitenmuur loopt en die dus bevroor, maar geen nood koud water was er wel, dus een pan op de kachel en het water werd vanzelf warm. Dat heeft maar 2 dagen geduurd, maar toch was het wel even wennen om niet te kunnen douchen, terwijl ik dat normaal 2 keer per dag doe. Ik maak ook heerlijke stoofpotten op de gaskachel.
    Ik heb wel veel buitenruimte en het bos op 2 meter lopen afstand. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om een groter huis te hebben. Ik vind het heerlijk zo

    Beantwoorden

  10. Margreet
    Jul 13, 2012 @ 19:35:10

    Ik heb wel graag wat ruimte om me heen zowel buiten als binnen. Al zou ik als ik het moest ook wel kunnen met minder. Ik vind het knap hoe deze mensen het doen. Maar hoe gaat het dan met bezoek, als de kinderen willen blijven slapen… willen blijven eten. En dan de spullen; ik heb wel graag wat extra “voor het geval dat” En ook wat extra kleding, want ik hou van variatie. Het is allemaal wel een “luxeprobleem” natuurlijk. Het zou best met minder kunnen, maar ik kies daar niet voor.

    Beantwoorden

Geef een reactie

