N(euro)otje zonder tandartsverzekering…?

Tja, dat is wat. Probeerde de verzekeraar van onze toekomstige  uitvaart ons een kleine twee weken geleden er nog van te overtuigen dat we onderverzekerd waren (niet gelukt overigens, we zijn hier niet zo snel onder de indruk), leest N(euro)otje dat de Nederlanders samen met de Zwitsers koplopers zijn wat betreft overbodige verzekeringen. Wij Nederlanders geven met z’n allen 50 miljard euro uit aan schadeverzekeringen. Dit zijn voornamelijk extra zorgverzekeringen en verzekeringen die je in de winkel kunt afsluiten als je een nieuwe mobiel of een nieuwe oven, koelkast of iets dergelijks koopt. En denk ook maar aan een annuleringsverzekering voor je concert of je vakantie. Vooral de extra garantieverzekeringen en de annuleringsverzekeringen worden door de meeste mensen vrij klakkeloos aangegaan, zonder dat ze zich verdiepen in de voorwaarden. Als je die goed doorleest, zul je merken dat je aan zulke strenge voorwaarden moet voldoen om het betaalde bedrag geheel of gedeeltelijk terug te krijgen, dat dit vrijwel nooit zal lukken. Voor niets betaald dus… En als je genoeg spaargeld hebt (er wordt gemeld dat het gemiddelde huishouden in Nederland 40.000 euro op de spaarrekening heeft staan, waarop N(euro)otje zich ernstig verslikte van schrik want hier dus zwaar beneden gemiddeld, zodat Man toch bijna in de problemen was gekomen met die te laag verzekerde uitvaart…), nou, als je genoeg spaargeld hebt dus, dan heb je eigenlijk helemaal geen uitvaartverzekering nodig.

Eén verzekering waar we hier in Huize Vrek wel al een tijdje over steggelen is de extra tandartsverzekering. We hebben natuurlijk de verplichte basisverzekering, een algemene aanvullende verzekering en een aanvullende tandartsverzekering. We betalen dan per persoon 123,98 euro per maand. 98,78 euro voor de basisverzekering, 8,33 euro voor de aanvullende verzekering en 16,87 voor de aanvullende gebitsverzekering… Kosten voor controle bij de tandarts, vullen en trekken, worden niet uit de basisverzekering vergoed. Hiervoor moet een aparte gebitsverzekering worden afgesloten. Wij konden kiezen uit drie soorten en hebben de gulden middenweg gekozen. Deze vergoedt voor alles bij elkaar, maximaal 450 euro per persoon per jaar. Alleen vorig jaar hadden we een redelijk duur jaar omdat N(euro)otje een kroon nodig had. Ze had de kies ook kunnen laten trekken natuurlijk maar ja… Nee, liever niet. De kies was al langer kapot door een foute behandeling, drie, vier tandartsen geleden en bleek na veel vul- en plakwerk en een heleboel jaartjes helaas niet meer te redden. Dus een kroon. Die is voor het grootste deel vergoed vanuit de aanvullende tandartsverzekering. Maar de rest van het gebit is in prima staat en het lijkt dan ook zeer onwaarschijnlijk dat ze snel weer een behandeling nodig zal hebben. We kunnen minstens een treetje goedkoper en we zouden ook helemaal zonder extra gebitsverzekering kunnen. Als we inderdaad helemaal opzeggen besparen we twee keer 202,44 per jaar per persoon, is in totaal 404,88 euro. In een gewoon jaar, waarin we twee maal binnen vijf minuten, ontdaan van tandsteen en lekker fris gepolijst de tandartsstoel verlaten met de mededeling dat alles er tiptop uitziet, ontvangen we een rekening van 20,40 euro per persoon voor die periodieke controle. Dat is dus 81,60 euro per jaar. Maar daarvoor hebben we wel 404,88 euro premie betaald… En die 81,60 wordt niet eens 100 procent vergoed. Wanneer we het verschil tussen de premie en de werkelijke kosten (323,28 euro)  zelf apart leggen, hebben we een eigen potje voor onvoorziene tandartskosten. Dat we misschien niet eens hoeven aan te spreken.

De heer Hordijk meldt in het boven aangehaalde bericht het volgende: “Gouden regel is: verzeker geen schade die je eventueel zelf kunt betalen.”  Wat we de laatste paar jaar aan tandartskosten hebben gehad, hadden we makkelijk zelf kunnen betalen. Dus zijn we al een tijdje oververzekerd voor de tandarts.

Nou zijn we hier altijd zo zuinig maar we zijn blijkbaar toch een klein beetje behept met de Nederlandse volksaard om graag een stukje veiligheid in te bouwen en daar net zo graag voor te betalen. Zelfs als het praktisch gesproken niet nodig is zoals met onze tandartsverzekering.

Dus voor december weten we wat ons te doen staat: de aanvullende tandartsverzekering eruit knallen.

Als we tegen die tijd nog durven… 😦

Hebben jullie een extra tandartsverzekering en zo ja, overweeg je om die op te zeggen of durf je ook niet zo goed? Zo van: “Je weet maar nooit…?” Of doe je juist al jaren zonder extra gebitsverzekering en bevalt dat tot nog toe prima?

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Ellen1979
    Jul 12, 2012 @ 14:33:17

    Wij kunnen de tandarts ook prima zelf betalen alleen ik ben er zo bang voor dat ik niet voor de lol in die stoel ga zitten en al helemaal niet als ik er dan een rekening voor krijg. Dus betaal ik braaf de verzekering en zou echt heel dom zijn als ik dan niet twee keer per jaar in mijn mond laat kijken want dan zou het helemaal zonde van mijn geld zijn. Dit werk voor mij al jaren zo dus die houden we er maar in.

    Beantwoorden

  2. petradepooh
    Jul 12, 2012 @ 14:33:46

    Ik heb en hou m. Ik heb een gebit waar ik soms jaren neits mee heb en dan alles en ook maar zo. Zo heb ik dus een jaar of 10 niets nodig gehad en toen had ik twee kiezen laten trekken (zenuwbehandeling die ook evt kon mislukken en ik als nog moest laten trekken). Zonder 2 kiezen kan je prima dat neemt de rest in je mond gewoon over. Effin, er viel een vulling uit en mijn oud tandarts had een gaatje laten zitten , tel er 2 controles en tandsteenverwijdering bij en dan nog een paar pockest die schoon moesten…… We hebben zo gedaan dat ik in november-december een deel had van alles en in januari-maart weer zodat ik twee kalenderjaren kon gebruike voor dat alles….. Al met al toch tegen de 1000.- aan als ik zelf had moeten betalen, en dat ligt er bij ons dus echt niet. Omdat het altijd zo is geweest bij mij blijf ik dus aanvullend verzekerd. Ik ben er voor als bij niet aanspraak maken t bij t jaar erop zou worden geteld een soort van bonus-malus voor je gebit dus dat zou in mijn geval best uitkunnen denk ik….. (ik heb ooit een voortand eruit gehad, 4 verstandskiezen met problemen, diverse gaatjes, aftenplaag van jaren in de mond, een beugel, doe al jaren met een element of 8 minder dan wat je krijgt van jezelf, paradontitis 2-3, en zo kan ik nog even door gaan.)Het kan hier dus wel uit……… helaas

    Beantwoorden

  3. Doekoedinges
    Jul 12, 2012 @ 14:34:28

    Een tandartsverzekering is m.i. echt geldklopperij. Zoals je al schrijft vergoeden ze maar een klein deel van de kosten als je eens een keer iets duurs nodig hebt. Zonde van je geld!

    Ik heb het misschien makkelijk met een gezond gebit, maar ik heb al jaren geen tandartsverzekering meer. Ik betaal 84 euro voor mijn zorgverzekering, incl. een basic aanvullend pakket (wel wat korting via mijn werkgever). Ik heb voor een hoog eigen risico gekozen, en heb daar een potje voor gespaard. Het trekken van m’n verstandskiezen een paar jaar geleden kon ik met gemak uit dat potje plukken. Het zit alweer vol. Scheelt m.i. bakken met geld om het zo te doen.

    Lees ook eens dit Bommelverhaal:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Hachelbouten

    Beantwoorden

  4. breienmaar
    Jul 12, 2012 @ 15:13:03

    Ik twijfelde ook. Totdat dit jaar bleek dat ik voor een kroon nog even 600 euro, slik! bij moest betalen. Er werd 227 euro vergoed uit de aanvullende verzekering… Dat bedrag betalen we ook bijna per jaar aan verzekering. Per saldo heeft het dus vrijwel niks opgeleverd en ik maar betalen al die jaren. Als ik dat geld al die jaren had opgespaard had ik nu zonder problemen gewoon de kroon uit dat potje kunnen betalen.

    Beantwoorden

  5. izerina
    Jul 12, 2012 @ 16:27:12

    Ik heb een slecht gebit,regelmatig een kroon. Voor mij is een tandartsverzekering lonend. Mijn man speelde quite. Hij hield zijn verzekering gelukkig,want hij is nu aan het sukkelen.

    Beantwoorden

  6. Linda
    Jul 12, 2012 @ 17:22:15

    Goeie tip om ff over na te denken!!! Heb er namelijk nooit bij stil gestaan dat je het zo ook k an bekijken!!!!!!

    Beantwoorden

  7. Muriël
    Jul 12, 2012 @ 19:50:29

    Ik heb afgelopen december mijn tandartsverzekering opgezegd, en zet nu iedere maand het bedrag van de premie opzij. De kosten van een controle zijn iets meer dan 1 maandpremie. Ik laat mijn gebit 2 keer per jaar nakijken, en zit meestal niet meer dan een minuut of 2 in de stoel. Van de rest van de opgespaarde premie kan ik nog wel een paar vullingen betalen indien nodig. (Ik ben 40 en heb 2 vullingen.)

    Voor mijn man hebben we de verzekering aangehouden, want hij heeft aardig wat vullingen, en daar moet wel zo nu en dan wat aan gebeuren. En als we nu opzeggen, dan wordt je misschien niet zonder slag of stoot geaccepteerd als je weer een tandartsverzekering wilt afsluiten.

    Ik blijf het geld van mijn premie opsparen, totdat ik een mooi gevuld potje heb waarvan ik eventuele grotere reparaties kan betalen.

    Beantwoorden

  8. Ingrid
    Jul 12, 2012 @ 20:05:03

    Ik heb hem er dit jaar voor het eerst uitgegooid. Exact vanwege de argumenten die jij ook beschrijft. Het bedrag wat ik normaal aan premie betaalde stort ik nu op een aparte spaarrekening. Eventuele gebitskosten worden daarvan betaald. Laatst voor controle geweest en voor 2 personen waren we een kleine 80 euro kwijt inclusief gebitsreiniging. Het restant blijft lekker in het potje voor volgend jaar en daar komt dan ook de bespaarde premie weer bij. Zo loopt het lekker op en zit er binnen no-time genoeg in om de kosten van een eventuele kroon op te vangen. Maar wij hebben beide een goed gebit.
    Ingrid

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Jul 12, 2012 @ 20:21:49

    Eerder had ik geen aanvullende verzekering, mijn man altijd wel omdat hij geen goed gebit had en zijn tanden en kiezen scheefstaan. Sinds ik bij een tandarts kwam die allerlei reparaties uit wilde voeren heb ik hem wel genomen. Maar ben ook bij die tandarts weggegaan. Ik heb een nare kies die kapot geboord en gevuld is en die voor problemen kan zorgen… toch nog maar eens rekenen en bekijken of de tandartsverzekering er hier ook uit kan voor mij.

    Beantwoorden

  10. Maaike
    Jul 12, 2012 @ 21:18:29

    Ik ben wel verzekerd voor de tandarts middels een gezins pakket voor €450, dit was vorig jaar helaas niet genoeg voor mij. Ik heb een heel slecht gebit, omdat ik snachts mijn kaken op elkaar klem. Maar heb dit genomen omdat de beugels in dit pakket vorig jaar 100% werden vergoed tot 2500 euro voor beide kinderen. Dit jaar officieel maar 80%, maar omdat ze vorig jaar begonnen zijn blijft het voor hun 100%. Mijn man heeft de tandarts eruit gedaan, omdat je voor de kleinste tandartsverzekering ook een aanvullende nodig hebt en dat komt dan op meer dan 260 per jaar terwijl je maar 250 vergoed krijgt. En hij heeft ook nog eens het hoogste eigen risico genomen. Dit geld staat allemaal op onze zorgspaarrekening. Voor mij is het al met al dus lonend om de tandarts erbij te houden, Maar voor mijn man niet.

    Beantwoorden

  11. wil
    Jul 12, 2012 @ 21:32:32

    van de 450 euro die ze vergoeden gaat nog de maandelijkse premie af dus uiteindelijk blijft er rond de 200 wat ze werkelijk vergoeden ,met andere woorden vaak betalen we het grotendeels alsnog zelf,heb je meer behandeling nodig betaal je dat en gaat het goed ben je de maandelijkse premie kwijt.dus wat nu vergoeden.tis een lachertje aan het worden

    Beantwoorden

  12. loesje
    Jul 12, 2012 @ 22:03:35

    Ik ben een stapje terug gegaan met de aanvullende tandartsverzekering, maar meer durf ik nu (nog?) niet.

    Beantwoorden

  13. G.Hilberts
    Jul 12, 2012 @ 22:05:50

    Sinds 2011 ook geen tandartsverzekering meer. Man en ik hebben een goed gebit en hebben bijna nooit iets. Wij gaan 1 keer per jaar voor controle en gebitsreiniging.
    Wij hebben er spijt van dat wij dat niet eerder hebben gedaan, de tandartsassistente
    had ons in 2005 al geadviseerd dat het voor ons makkelijk uit kon om geen verzekering te nemen, maar ja toch te bang er voor want stel dat…..
    Gea

    Beantwoorden

  14. bespaarmama
    Jul 12, 2012 @ 23:18:47

    Hier ook twee goede gebitten, maar allebei met aanvullende verzekering.. Durfde het ook nog niet zo goed aan.. Inmiddels al wel aan het sparen voor een ziektekostenpotje, dus ik denk dat ik het komende jaar het wel aan zou durven!

    Alleen nog wel even nakijken of bij kinderen tot 18 jaar de tandarts gewoon in de basisverzekering zit of dat dit ook uit de aanvullende verzekering moet..

    Beantwoorden

  15. Rita
    Jul 12, 2012 @ 23:35:07

    Je zet mij ook aan het denken. Ik heb weliswaar niet zo’ n geweldig gebit, maar ik ga toch met mijn tandarts overleggen of ze grote problemen ziet komen. Ze is zelf ook van de zuinige dus snapt dat best. Een evt tegenvaller kan ik zelf wel opvangen

    Beantwoorden

  16. Siebrie
    Jul 13, 2012 @ 09:40:36

    Wij hebben ‘m ook niet. Man en ik hebben allebei een goed gebit, de kinderen vallen nog onder het algemene ziekenfonds en krijgen tandartskosten zowiezo vergoed (België). Gewone controle kost hier € 65 (auw!), maar de premie is hoger dan dat. We gebruiken wel Parodontax, goede tandenborstels, flosdingetjes en af en toe mondwater (allemaal merken, maar wel in de aanbieding).

    Beantwoorden

  17. Jacqueline
    Jul 13, 2012 @ 11:29:53

    Wij zijn al vele jaren niet meer verzekerd voor tandartskosten. We hebben allebei een redelijk goed gebit dus dit leek ons onnodig. Laatst weer rekening gehad van de tandarts en de controle kost bij ons ruim 20 euro. De kosten van de mondygieniste (waar ik voor het eerst heen was gegaan) die daar bovenop kwamen, tikten meer aan: het totaalbedrag van de rekening kwam zo op 85 euro. Dus ik heb meteen meer bij het maken van de volgende controle-afspraak aangegeven: alleen de controle zelf, geen mondhygieniste. Wat denken jullie: is een bezoekje aan de mondhygieniste de moeite waard, en zo ja, hoe frequent? En hoe frequent een tandartscontrole? Ik heb laatst ergens gelezen dat het een mythe is dat twee keer per jaar controle nodig is – 1 keer zou voldoende zijn. Op die manier zou ook wat geld bespaard kunnen worden.

    Beantwoorden

  18. thestoryimliving
    Jul 13, 2012 @ 14:26:11

    Ik heb een aanvullende tandartsverzekering en ook met een reden, ik heb helaas vaak wel iets. Plus dat er dit jaar twee verstandskiezen zijn getrokken, wat overigens niet eens zo duur is. Ik denk dat het voor mensen die vaker niets dan wel iets hebben bij de tandarts, het inderdaad verstandiger is om de kosten zelf te betalen. Voor mij kon het altijd uit.

    Beantwoorden

  19. Bijdehand Micro Assistentie
    Jul 17, 2012 @ 19:59:38

    Een verzekering dient gewoonlijk om een risico af te dekken. Daarom vind ik een tandartsverzekering niet zo heel erg vreemd, want tja, de kosten komen wel, of ze komen niet. En je kunt niet weten hoe hoog die kosten zullen zijn.

    Een uitvaart is heel iets anders. Die kosten komen een keer en je kunt ervoor kiezen die kosten laag te houden, bijvoorbeeld door een budgetuitvaart.
    http://www.uitvaartcompact.nl/index.cfm/productoverzicht/compact-basis/

    Helemaal met Hordijk eens: liever geen zaken verzekeren als je het risico zelf kunt dragen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

