N(euro)otje leest over registratie van betalingsachterstanden

Volgens het BKR stijgt het aantal mensen met betalingsachterstanden van  6 procent van het aantal leners in 2008 naar 8 procent tegen het einde van dit jaar. Dat lijkt niet zoveel maar het gaat toch om ongeveer 720.000 mensen. Bovendien gaat het hier alleen om achterstanden in de betaling van hypotheekrente en leningen. Op andere achterstanden, zoals bijvoorbeeld huur, zorgverzekering of belasting, heeft het BKR geen zicht.

Uit ander onderzoek blijkt dat 27,8 procent van het totale aantal huishoudens in Nederland, ofwel meer dan 2 miljoen, betalingsachterstanden heeft in het algemeen.

Dit jaar start er een proef die moet leiden tot een landelijk systeem van registratie van betalingsachterstanden. Mensen met achterstanden kunnen dan niet nog meer lenen. Ook als ze zelf de achterstanden zouden verzwijgen. Banken en andere kredietverleners krijgen dan namelijk inzage in dit systeem. In ieder geval tijdens de proef moeten consumenten wel toestemming geven voor deze inzage. Ook bij weigering krijgen ze geen krediet.

 

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig Liesje
    Jul 10, 2012 @ 11:04:27

    Dat lijkt me wel verstandig! Als je bij blijft lenen, wordt je financiële gat alleen maar groter!

    Beantwoorden

  2. Lot
    Jul 10, 2012 @ 11:16:26

    De enige keren dat ik betalingsachterstanden heb gehad was het de schuld van mijn ex. Ik maakte de acceptgirokaarten wel klaar en vroeg hem de enveloppe op de bus te doen. Deed hij niet en daar kwam ik pas maanden later achter -toen bleek het geld vergokt te zijn. Uiteindelijk man de deur uitwas bleek er nog meer achterstand te zijn en door meer dan full-time te gaan werken en afspraken met instanties te maken en na te komen langzaamaan ingelopen.

    Beantwoorden

  3. petradepooh
    Jul 10, 2012 @ 14:30:05

    Ik ben er wel voor…… Van “Lot”moet je ook niet aandenken dan maar dat zijn de uitzonderingen mogen we hopen…… al dus niet ook onmogelijk. Hoe dan ook van mij mag alles er aan. Niet aleen huurachterstanden maar bv ook de mobiele telefoon abonnementen , casíno’s waar mensen vaak op krediet spelen, rood staan op de bank met regelmaat enz…….. Het wordt eens tijd dat je arm durft te zijn denk ik?!……… Dus niet alles aanschaffen omdat de buurman dat ook heeft want gezien je t zefde huis waarschijnlijk bewoont heeft hij ook t zelfde inkomen.

    Beantwoorden

  4. Doekoedinges
    Jul 10, 2012 @ 21:49:42

    Ik vraag me af of het veel uit gaat maken eerlijk gezegd. “Het wordt eens tijd dat je arm durf te zijn” vat het goed samen, maar ik vraag me af hoe mensen die te grote flatscreens kopen dat ooit moeten leren. Ik heb er net een stukje over geschreven, maar ik ben er niet echt uit. Deprimerend vind ik, zoveel schulden en ellende.

    Beantwoorden

  5. Debby
    Jul 12, 2012 @ 13:52:51

    En toch vraag ik me af of dit wel het streven moet zijn. Het lijkt mij een overijverige manier van bemoeizucht en wederom controle die men op mensen (kan) uitoefenen. Ik kan me voorstellen dat er een betere manier is om te voorkomen dat mensen zich (nog verder) in de schulden gaan steken. Het hoort gewoon misschien bij de opvoeding betrokken te worden. Op de lagere scholen al kleinschalig leren omgaan met geld, dit uitbouwen tot steeds beter inzicht en gevoel van logica. De simpele constatering aanleren dat “geld welke je niet hebt dat je dit ook niet kunt uitgeven”. Ik ben er niet gerust op, ze verzinnen iedere keer wel weer iets en uiteindelijk trekken vaak de mensen die het het hardst nodig hebben aan het kortste eind. Dit is een gevoelsreactie, reken me er niet op af, het blijft gewoon een moeilijke kwestie.

    Beantwoorden

  6. monica
    Jul 15, 2012 @ 22:47:52

    het klinkt erg goed en behulpzaam maar kijk ook naar de andere kant. Bij de bkr kan jij je achterstand niet laten wegschrijven als die weg is. dat moet de instantie waarbij je de achterstand hebt opgelopen doen. Zo kan je ineens te maken krijgen dat je niet kunt lenen omdat er nog iets open? zou staan.
    zowiezo staat het rood staan op je bankrekening ook bij de bkr als lening ingeschreven. ook al sta je dus (bijna) nooit rood. (het hele bedrag wat je rood mag staan wordt als lening aangemerkt)
    Ook krijg je een kruisje achter je naam als je een keer een betalingsachterstand hebt gehad en dat verkleint ook je kansen op lening/hypotheek.

    we moeten weer leren dat je geen geld kunt uitgeven dat je niet hebt (op evt. hypotheek na dan)

    Beantwoorden

Geef een reactie

