N(euro)otje schrikt van de plastic soep

N(euro)otje hoorde dat er vanavond een documentaire op tv komt over de kunststofarchipel in de Stille Oceaan. Door zeestromingen verzamelt afval zich juist hier om in steeds kleinere fragmentjes af te breken en opgenomen te worden in de voedselketen. Dieren eten het op en gaan dood. De onderstaande documentaire over deze plastic soep is van Netwerk en stamt uit augustus 2008. In deze documentaire wordt het formaat van het drijvende plasticeiland vergeleken met de oppervlakte van Frankrijk en Spanje samen. Nu, vier jaar later, heeft men het al over een oppervlakte van Frankrijk, Spanje en Portugal samen.

En we blijven maar plastic gebruiken… groenten in de supermarkt zijn meestal voorverpakt in plastic, koekjes (vaak ook nog individueel verpakt) en zoutjes en snoepjes natuurlijk, veel (ongevraagde) post, kleine dingetjes, speelgoed, gereedschap, alles zit in plastic verpakt. Is het nog wel mogelijk om een plasticloos bestaan te gaan leven?

De documentaire uit 2008 staat hieronder. Die van vanavond wordt uitgezonden op Nederland 2, om 21:35, titel: Altijd wat.

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. lot
    Jun 12, 2012 @ 09:03:52

    Ik heb in de sector gewerkt waarbij dit sooort zaken vroeg bekend was. Zelf ben ik erg zorgvuldig en erger me erg aan zwerfvuil, ik raap ook regelmatig in het bos dingen op die zomaar ergens liggen. Het verbaast me elke keer weer hoe snel de zak met plastic weer vol is, terwijl ik altijd zakjes weiger en zoveel mogelijk zonder plastic inkoop. In Frankrijk gaat het nog veel sneller daar mag veel meer in de “gele” zak, ook blikjes en melkpakken bijvoorbeeld.

    Beantwoorden

  2. petradepooh
    Jun 12, 2012 @ 11:32:30

    ik hoor t al heel lang van die troep. Maar wat denk je van de kunststof koortjes aan ballonnen? Zoek dat maar eens op, en ik weet zeker dat je een volgend keer pleit voor een ander iets leuks/wedstrijd bij weer een feestelijke opening! Hier helaas geen aparte inzameling van plastic. Maar ik neem altijd alle rotzooi mee tot ik een prullenbak tegenkom. Ik wijs er ook anderen op als ze iets ‘per ongeluk’laten waaien. Door te zeggen, he er valt iets uit u hand op de grond hoor…. krijg ik toch vaak voor elkaar dat men het oppakt en meeneemt. Alles is meegenomen denk ik dan maar

    Beantwoorden

  3. Vlijtig Liesje
    Jun 12, 2012 @ 11:35:46

    Ja, dat is echt akelig. Ik heb laatst een documentaire gekeken ‘Bag it’ over plastic tasjes, en sindsdien smaakt vis me ook niet goed meer. Want die eten blijkbaar al dat plastic op, en dat krijgen wij dan ook weer binnen… Ik wou maar dat ik het niet gezien had…

    Beantwoorden

  4. Marion
    Jun 12, 2012 @ 12:55:58


    dit is misschien een leuk idee voor de freubeltypes, dan gaan die zakken tenminste niet zomaar weg;)
    groetjes Marion

    Beantwoorden

  5. giséla
    Jun 12, 2012 @ 19:26:41

    Bij ons in de gemeente staan overal plasticcontainers. Vanmiddag stond ik me eigenlijk ook te verbazen over de hoeveelheid plastic die ik iedere keer weer inlever. Er zit zoveel onnodig in plasticverpakkingen. Tegenwoordig moet ook blijkbaar al het fruit en groente in plastic. Word er soms moedeloos van!

    Beantwoorden

  6. Margreet
    Jun 12, 2012 @ 19:28:50

    Hier wordt plastic wel apart ingezameld en als je ziet hoeveel je hebt! Terwijl ik goed oplet op het plastic gebruik van ons gezin. Ik hergebruik plastic tassen als ik ze al heb. Neem altijd een tas mee voor alle dingen die ik koop en weiger de kleine plastic tasjes.

    Beantwoorden

  7. Anida
    Jun 13, 2012 @ 06:26:26

    Ik zag een tijdje terug op internet een ‘kookboek’: “linke soep”
    Links bovenin even op next drukken, dan blader je door het boek.
    Sinds ik dit gezien heb kijk ik heel anders naar mijn bord met eten.

    http://www.marinanke.com/index.php?/portfolio/linke-soep/

    Groetjes Anida

    Beantwoorden

  8. Bregje van der Klooster
    Jun 13, 2012 @ 07:24:03

    Heb de docu gekeken. Ik had er al wel eens van gehoord, maar nu schept het wel een beeld, als je alleen al kijkt naar het nederlandse afval. Wat vreselijk. Ik ga maar snel aan de dopper, want die hebben wij nog niet. Zal toch ook wel schoon worden in soda (geen vaatwasser) hier in de keet.
    En neurootje je wordt genoemd in het boek hypotheekvrij als inspiratiebron!

    Beantwoorden

  9. Patrick - De Kleine Dingen
    Jun 13, 2012 @ 08:09:41

    Ik heb de docu ook gekeken. Veel dingen wist ik al, maar dat er zelfs plastic in verzorgingsproducten zit!? Daar stond ik van te kijken. Meteen al onze shampoo en andere zaken bekeken, maar gelukkig niets gevonden.
    Belachelijk, om een paar centen te besparen, stoppen fabrikanten er micro plastics in! Echt een eyeopener.

    Beantwoorden

Geef een reactie

