N(euro)otje eet asperges

Gratis asperges. Schoonzus en zwager waren een dagje naar Limburg geweest, belandden op een markt en kwamen met kilo’s (hele goedkope) asperges, aubergines en champignons thuis. Die vervolgens blijmoedig werden uitgedeeld. En zo zaten wij onverwacht aan de asperges. Lekker!!

We hebben ze gegeten met gebakken aardappeltjes, en op de schaal partjes ei en voor de mannen plakjes ham erbij. Met een sausje natuurlijk. Een botersausje in dit geval. Veel makkelijker dan een hollandaisesaus en ook erg lekker. Je hebt nodig:

  • 40 gram boter
  • nog eens ongeveer 30 – 4o gram boter
  • 40 gram bloem
  • 500 ml. vocht zoals bouillon of zoals wij dat doen, kookvocht van de groenten
  • peper en zout

40 Gram boter zachtjes smelten, niet bruin laten worden. Dan beetje bij beetje de bloem toevoegen en goed roeren. Vervolgens, ook beetje bij beetje het kookvocht van de asperges toevoegen en goed roeren. Eventjes heel zachtjes laten garen en op smaak maken met peper en zout en de rest van de boter.

Van de rest van het kookvocht maakt N(euro)otje gebonden aspergesoep en de aubergines en champignons zullen in de ratatouille belanden. Omdat het wel erg veel champignons zijn, maken we van wat er overblijft een ragout.

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig Liesje
    Jun 08, 2012 @ 08:57:01

    Oh, wat klinkt dat lekker zeg! Ik heb nog nooit asperges klaargemaakt omdat ik het idee heb dat ze heel moeilijk zijn om te koken, en ik ben niet zo’n goede kok.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jun 08, 2012 @ 09:05:39

      @Vlijtig Liesje: is niet zo moeilijk hoor! Gewoon vanaf net onder de kop goed schillen, vooral de onderkant en dan het laatste stuk (houtig!) afsnijden. Koken in ruim water met een klontje boter en wat zout. Bloemkool is bij wijze van spreken meer werk 🙂

      Beantwoorden

  2. Rita
    Jun 08, 2012 @ 09:08:34

    Heerlijk. Ik ben dol op asperges. Het afval kook ik op met een kippenbouillonblokje. Nachtje laten staan; afval eruit zeven en dan heb je een heerlijke basis voor soep. De basis is trouwens heel goed in te vriezen. @ vlijtig liesje: goed schillen; 8 minuten koken en 10 minuten in kookbocht laten staan. Klaar!

    Beantwoorden

  3. Kniepertie
    Jun 08, 2012 @ 12:20:10

    Oh asperges… zo lekker en nog lekkerder als ze niks kosten!
    eet smakelijk

    Beantwoorden

  4. Monique65
    Jun 08, 2012 @ 15:29:23

    Ja heerlijk hè. Ik woon in Midden-Limburg en zijn omgeven door de asperges. Heb ook aardig wat in de vriezer om soep te maken. En zolang het steekseizoen is (tot 21 juni)haal ik het vers bij een kraampje.
    Ik heb nu voor de eerste keer van de schillen de bouillon getrokken. Had de asperges een nachtje in water gezet alvorens ze te schillen. Soep smaakte overheerlijk. Als ik asperges maak om te eten, dus geen soep, vries ik het kooknat in om een andere keer soep van te maken.

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Jun 08, 2012 @ 20:10:54

    Hier van het weekend ook weer lekker asperges eten, de groentenman om de hoek heeft ze in de aanbieding. Dus weer lekker smullen!
    Wat lekker dat ze voor jou gratis waren…. nog lekkerder!

    Beantwoorden

  6. Samen Besparen
    Jun 08, 2012 @ 21:07:50

    Heerlijk! Jammer dat het seizoen altijd zo snel voorbij is! 🙂

    Beantwoorden

  7. mensenmens
    Jun 08, 2012 @ 21:17:26

    Sinds kort eet ik ook asperges, eerder trok me dt niet. Maar jullie maken er zelfs soep en dan ragout van. Mmmmmm

    Beantwoorden

Geef een reactie

