N(euro)otje probeert verder te besparen op energie

Ieder huishouden verbruikt energie. Het gemiddelde stroomverbruik per Nederlands huishouden staat op 3500 kWh. Wij gebruikten in 2011 met een dubbel huishouden van in totaal 5 personen, 6800 kWh. Maar met de stijgende prijzen en belastingen moeten we blijven besparen. Hoe doen we dat hier in Huize Vrek?

Wasdroger: hebben we al een jaar of negen geleden weggedaan. In plaats daarvan hebben we waslijnen. We hebben de droger nooit gemist. Buiten de besparing op stroom die het direct opleverde, bleek dat het wasgoed op de lange termijn langer goed bleef (al die pluisjes in de pluizenopvangbak zijn een indicatie voor de slijtage aan je wasgoed).

Vrieskist: we hadden een oude vrieskist staan, zo één waar je in kunt verdwijnen als je iets moet hebben dat helemaal onderaan ligt. Die hebben we weggedaan,, dat wil zeggen, hij staat al jaren in de schuur als muisvrije kussenopslag. Ouders hebben een klein, tweedehands tafelmodel vriezertje gekocht. Wij doen het nog steeds met het vriesgedeelte onder de koelkast.

Licht in huis: omdat het bij de trap op de deel erg donker was en er iedere keer licht aangedaan moest worden als er iemand de trap op of af moest, hebben we (een gratis gekregen) dakraampje in het dak boven de trap gezet. Direct resultaat!

Nog meer licht in huis: in het verleden vervingen we zoveel mogelijk lampen al door spaarlampen. Halogeenlampen die nu stuk gaan worden vervangen door led-lampen. Ook enkele spaarlampen die het inmiddels begeven hadden, zijn vervangen door led-verlichting. We houden er ook wel van om ’s avonds een olielampje aan te doen.

Vaatwasser: die ging een paar maanden geleden stuk. We laten ‘m misschien nog repareren. Is dit niet mogelijk of te duur, wordt de vaatwasser niet meer vervangen. We wassen nu al die tijd al op de hand af; we hebben er geen hekel aan.

Koffie zetten: de koffiezetter hebben we weggedaan. We koken het water tegenwoordig in een fluitketel op een petroleumstel, en gieten water op koffie van bonen die we malen in een molentje aan de muur. Dat alles in een thermoskan van 24 jaar oud.

Magnetron: werd bijna nooit gebruikt, ging toch stuk en we waren blij toe. Zo’n ding hoeven we echt nooit meer.

Koelkast: een langdurig punt van discussie. Zoon verklaart ons onomwonden voor gek. Wij zijn ervan overtuigd dat we best zonder zouden kunnen. Komende winter gaat de koelkast ook uit. Echt, helemaal uit. Stekker eruit en zo. Het is dan in de kelderkast, op de deel en anders buiten, koud genoeg. Nu staat het apparaat wel aan maar op een vrij hoge temperatuur, 10 graden, omdat er gewoon geen bederfelijke waar in staat. Bovendien hebben we zonder de koelkast ook geen vriesgedeelte. We kunnen het Zoon niet aandoen om nu dit ding te unpluggen en hem zijn eerste levensbehoefte in de zomer, een ijsje, te ontzeggen…  😉 Misschien als Zoon de deur uit gaat dat we de koelkast helemaal uit zetten. Ook ’s zomers. Of hij moet voor die tijd stuk gaan; dan vervangen we ‘m gewoon niet… 🙂

Inductieplaat: we koken al jaren op inductie. Je kunt wel eens ergens spijt van krijgen. Het is een prachtige vinding maar kost ontzettend veel stroom. ’s Zomers buiten koken en verder veel gebruik maken van de petroleumstellen scheelt een hoop.

Oven: samen met de wasmachine één van de apparaten waar N(euro)otje niet zonder zou willen. Maar aan voorverwarmen doet ze niet en de oven gaat ruim voor het einde van de baktijd al uit. Die warmte blijft wel hangen. Als het koud is laten we de oven afkoelen met de deur open. Extra warmte voor de keuken is nooit weg.

Wasmachine: we draaien zoveel mogelijk korte programma’s, volle trommels en draaien in verband met dubbeltarief alles pas na 11 uur ’s avonds en in het weekend. De dubbeltariefmeter komt in ons dubbele huishouden nog steeds uit.

Waterkoker: hebben we wel maar ook dit blijkt een stroomvreter. We hebben ook deze stekker eruit getrokken en koken water nu, niet alleen voor de koffie, in de fluitketel op het petroleumstel.

Stofzuiger: we hebben maar in twee kamers vloerbedekking. De gladde vloeren zijn in principe prima te vegen en dat doen we dan ook steeds vaker. Maar we hebben ook kleden en zouden er niet aan moeten denken die op handen en knieën met een borsteltje schoon te moeten boenen. In de keuken hebben we helemaal geen groot kleed meer liggen. Als we na het eten de vloer even aanvegen en dweilen is het altijd netjes. De kleine kleedjes kloppen we buiten uit.

Tandenborstels: zijn bij ons nog gewoon ouderwets op de hand te bedienen. We hebben zelden iets zo vreemd gevonden als een elektrische tandenborstel…

Strijken: geen hobby maar een noodzakelijk kwaad. In verband met het dubbel tarief, doet N(euro)otje dat in het weekend.

Verder: we hebben geen broodbakmachine meer, geen fohns of elektrische deken. Broden kun je met een paar tegelijk in de oven bakken, haar droogt aan de lucht en voor warme voeten in bed hebben we een kruik.

Verder hebben we een tv, dvd-speler, stereo en een laptop. Het meeste zit op een stekkerblok met zo’n knopje. Knopje uit, alles uit. Jammer dat het knopje blijft branden maar dat is niet anders… Alleen de tv moet nog op zo’n stekkerblok want die kan niet helemaal uit…

Beestenboel: Zoon heeft schildpadden; ze wonen in een mooie bak met verwarming en licht… Kan niet zo af en toe uit…

 

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. LLMM
    Mei 31, 2012 @ 09:13:27

    Wat ik me wel altijd afvraag over die waterkoker; kost dat nu echt veel meer dan de fluitketel? Want die staat op gas en gas is duurder. Bovendien is hij vaak ook wel even bezig. Ik weet alleen niet echt hoe veel gas er tijdens zo’n kookbeurt doorheen gaat…

    Beantwoorden

  2. betjesonnetje
    Mei 31, 2012 @ 09:15:30

    Ha N(euro)otje. Ik blijf me verbazen over jullie stroomverbruik. Ik heb al die dingen wel: waterkoker, koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel, twee DECT-telefoons, magnetron, vrieskastje, elektrische deken in de winter, bureaucomputer. Toch heb ik een heel laag stroomverbruik, iets van 750 Kwh. Maar ik kook op gas en ik heb geen centrale verwarming – zou dat het zijn? Centrale verwarming gebruikt, behalve gas, ook veel stroom. Mijn gaskachels zijn misschien minder efficiënt met gas, maar stroom gebruiken ze niet.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Mei 31, 2012 @ 13:55:06

      @Betjesonnetje en sabine: ik was ws niet zo heel duidelijk… 🙂 , het stroomverbruik is voor twee huishoudens. Wij wonen niet alleen hier, mijn ouders wonen hier ook. Dus in dit stroomgebruik zitten 2 vaatwassers, 2 koelvriescombi’s, 2
      (nog vrij nieuwe) cv-ketels, vul maar verder in met tv’s, computers, strijkbouten, en alle bijbehorende verlichting van 3 keukens, 2 woonkamers, 2 badkamers, kantoorruimte, hobbyruimte en 8 slaapkamers. Maar wat betreft ons persoonlijke gebruik zijn we er inmiddels wel achter dat vooral het koken op inductie stroom vréét.

      Beantwoorden

  3. Sabine
    Mei 31, 2012 @ 09:59:58

    Ha N(euro)otje – ook ik verbaas me over de hoogte van jullie stroomverbruik. Wij zitten met een groot huis met twee kinders ruim onder de helft – en onder het gemiddelde.. misschien is het tijd om de verwarmingsketel te vervangen (ook zo’n stroomvreter als je niet uit kijkt)?
    Maar ook wij hebben geen droger, geen magnetron, geen vriezer of andersoortige stroomvreters. Licht gaat uit als je ergens niet bent en overal zitten spaarlampen in (mán, dát bespaarde!). Wel een zuinige waterkoker (die zijn er) en een relatief zuinige inductieplaat. Relatief 😉
    M’n oven en de wasmachine kan en wil ik niet missen en koffie zetten we per kopje. Valt ook reuze mee. Ook hier van die prachtige stekkerdozen – ik háát stand-by standen.. – maar sinds er een nieuwe provider in huis is levert dat aan- en uitzetten extra storingen op, dus moeten we eens kijken hoe en wat.

    Beantwoorden

  4. Siebrie
    Mei 31, 2012 @ 10:09:01

    Ik heb geen idee hoeveel we verbruiken, maar we doen wel redelijk zuinig: spaarlampen, alles uit (en uit het stopcontact) wat we niet gebruiken, alleen lampen aan waar het nodig is, het verwarmingsdeel van de cv is uit, dekentjes op de bank, ’s avonds warme kleren aan. Zodra onze tuin klaar is wil ik een solar cooker proberen te maken, en daar dan in elk geval in het weekend mee koken.

    Oude vriezertjes en koelkasten zijn beruchte stroomverbruikers, misschien kun je ergens een verbruiksmeter lenen? Die zet je dan tussen het stopcontact en het apparaat om te zien wat het apparaat verbruikt.

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Mei 31, 2012 @ 13:57:51

    Nog even over strijken: ik heb wel een strijkijzer, maar gebruik het nauwelijks. Als ik het gebruik, is het meestal bij het naaiwerk. Was klop ik goed uit voordat ik het ophang, of ik trek het recht. Dan is strijken bijna niet meer nodig. En als ik iets strijk dan alleen de stukken die representatief moeten zijn, kraagjes en boordjes en zo.

    Ook stijf ik sommige dingen. Met CrackFree, het bestaat nog. Gesteven stukken hoeven minder snel in de was. In de was gaat het vuil er makkelijker uit. Gesteven was strijkt makkelijker en dus sneller en dus met minder stroom. Het goed ziet er mooier uit en gaat langer mee. Maar ik stijf geen complete machineladingen, alleen bepaalde stukken.

    Als je nog niet overtuigd bent van het nut van stijven: is het je wel eens opgevallen dat nieuwe kleding veel langer mooi en schoon blijft dan kleding die al eens gewassen is? En dat het vuil er de eerste keer makkelijker uit gaat dan later? Dat komt doordat er stijfsel (‘pap’) in het textiel zit. Dat stijfsel kun je er zelf ook in doen. Dan ziet het er weer uit als nieuw en blijft het ook weer zo lang schoon.

    Dit geldt niet voor alle stoffen, maar vooral voor katoen.

    Beantwoorden

  6. VeggieMo
    Mei 31, 2012 @ 16:41:39

    Klopt jullie meter wel? Jullie zijn zo zuinig en dan zoveel verbruik. Of het eens uit gaan zoeken mbv een stroommeter bij elk apparaat.

    Wij gebruiken hier ongeveer 2200 een heden elektra. Meestal zijn we met zijn tweetjes en af en toe komen zoons in de weekenden. Misschien zit ik dus nog wel lager. dan die 2200.
    Hier geen droger, vaatwasser is stuk. Wel veel verbruik door computers. Manlief werkt regelmatig thuis en dat doet hij op een PC. Laptops verbruiken een stuk minder.

    Beantwoorden

  7. Huisvlijt
    Jun 01, 2012 @ 10:15:46

    Wij hebben in dit nieuwe huis ook inductie, en ik vind het echt slecht nieuws dat dit relatief duur is! Ik troost me maar met de gedachte dat als we ooit zonnepanelen kunnen veroorloven, we koken op zonne energie.

    Beantwoorden

  8. mensenmens
    Jun 01, 2012 @ 21:48:44

    Ik kom hier graag terug. Wij zetten inmiddels de magnetron al uit, de stekker uit de oplader waar verschillende apparaten aan zitten. Heel leerzaam hier!

    Beantwoorden

  9. gerrie
    Jun 02, 2012 @ 08:37:45

    Ik heb gisteren de hele dag de meter bij de waterkoker gehad. Thee, 1 ltr. kokend water voor de thermoskan, koffie, bouillon bij de lunch, thee, water koken voor de warme maaltijd -ik zet alles op met kokend water- koffie en ’s avonds laat nog warme limonade. Het verbruik? 1/3 watt. Mijn waterkoker heb ik gekocht bij de Duitse grutter. Hoe kan de koker van jou dan een stroomvreter zijn?
    Ons electraverbruik voor twee personen ligt iets hoger dan bij jou. Maar hier draait alles overuren. Wasmachine, droogtrommel, keramische kookplaat, oven -ik bak al ons brood, koek en banket(om Enrs en de combinatie glucose/fructosestroop te vermijden)-, maak zelf limonadesiroop en jam ed., ventilator verwarming = 24 uur, koelkast 2x, diepvries, en nog behoorlijk wat gewone lampen. (ik ben niet zo dol op de straling van spaarlampen), computer ong. 15 uur, radio, tv, en dan vergeet ik vast nog iets. En is een olielampje er niet meer voor de gezelligheid? Ik kan me niet voorstellen dat een klein lampje duurder is.
    Ik weet het; met electra ben ik geen consumindermens.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  10. jenneke
    Jun 03, 2012 @ 12:47:59

    De afwasmachine is verkocht een paar maanden geleden, de waterkoker staat op zolder en water koken we nu op gas.
    De koffiezetter is naar de kringloop en we zetten nu koffie met thermoskan en filter.
    De siertuin is veranderd in een moestuin en iedereen uit de buurt verklaarde ons voor gek, maar nu staan ze met grote ogen te kijken wat er allemaal groeit.
    Nu hebben we plannen voor een paar kippen in de tuin, want dat wil manlief heel graag en dat bijna allemaal omdat ik manlief een aantal blogjes van jou liet lezen.

    Bedankt, groetjes jenneke

    Beantwoorden

  11. Ikke
    Jun 04, 2012 @ 16:30:38

    Jenneke; kipjes: doen! Is ontzettend gezellig en leuk! 🙂 En lekker die verse eitjes.
    Electrische tandenborstel zorgt hier voor een besparing op de tandartskosten. Ik ben erg secuur met poetsen, altijd al. Maar met elektrisch toch minder gaatjes, minder parodontitis. Ik kreeg laatst zelfs een compliment bij de tandarts omdat ik -ondanks mijn beugel- toch de boel zo schoon houd. Dus de elektrische tandenborstel blijft hier, ondanks de energie die hij nodig heeft en de prijzige opzetborstels.

    Beantwoorden

Geef een reactie

