N(euro)otje gaat nog even verder over toiletpapier…

Er kwamen leuke reacties los op het berichtje van gisteren. En je gaat vanzelf verder denken. Wat als er geen toiletpapier zou zijn, bijvoorbeeld als papier onbetaalbaar zou worden of als niemand het ooit uitgevonden had? En nu dat wel het geval is, wat gebruikten de mensen vroeger, voor die uitvinding van de toiletrol?

Het antwoord op de tweede vraag is simpel: ze gebruikten alles wat voor handen was, te beginnen met de handen zelf (jakkes!). Vervolgens plukken gras of andere vegetatie en afhankelijk van waar men woonde, schelpen, stenen (oncomfortabel!) of kokosnootschillen. Maar dat was ook nog in de tijd dat je voor de kleine en grote boodschap, achter de rododendron moest hurken… Na de uitvinding van de krant in Amerika vond men het papier ook erg handig om de billen mee af te vegen en vervolgens gebruikte men niet alleen krantenpapier maar alle absorberende papiersoorten van catalogi. We hebben het hier over achttienhonderdzoveel dus tot die tijd deed men het met wat men het eerste tegenkwam… Er kwam riolering zodat mensen binnen konden ontlasten in plaats van tussen de brandnetels en een slimme meneer vond uiteindelijk de wc-rol uit. Toen ging het snel met de verovering van de wereld door de wc-rol. Hoewel er landen zijn waar deze uitvinding geheel aan voorbij lijkt te zijn gegaan. Maar zoals zoveel ligt dus ook de basis van onze huidige rol wc-papier in Amerika.

Afbeelding van het www

En dan de eerste vraag: wat zouden we doen als er ineens geen toiletpapier meer zou zijn…? We zouden natuurlijk doeken kunnen verknippen zoals de mevrouw in het filmpje van gisteren. Of we gaan gras drogen. En in de winter dan die doekjes. Of we spuiten alles schoon met het met schoon water gevulde afwasmiddelflesje, tip van Betjesonnetje, waar N(euro)otje nog wel voor te porren zou zijn. Dan wel weer nadrogen met die doekjes…  Het komt er hier op neer: het toiletpapier zoals wij dat gewend zijn, bestaat nog geen 150 jaar. De hele mensheid heeft het tot die tijd gered zonder en wij zouden het ook wel weer zonder kunnen doen. Maar zoals voor zoveel dingen geldt ook hier dat het gemak de mens dient, even los van de vraag of dat gemak milieubelastend is of niet. Trouwens, vroeger, in het pre-riolering-tijdperk en in het post-achter-de-rododendron-tijdperk, maakte men gebruik van een houten bak met een deksel erop met een gat daarin. Men noemde dat schijthuis of die poepdoos ook wel het gemak want niet meer met de billen in de brandnetels… Maar dan wel afvegen met de handen hè… Goedkoper kan niet…

 

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Siebrie
    Mei 22, 2012 @ 09:52:42

    Of je spoelt alles af met water uit een fles of gietertje. Even oefenen, maar in veel landen in Afrika (en Azië en het Midden-Oosten?) werkt het zo.

    Wat ik gezien heb in West-Afrika (bij een klein jongetje die het niet helemaal achter de struiken deed): gehurkt eerst de grote boodschap doen, dan met de kleine boodschap en je linkerhand alles afvegen/-spoelen, daarna je hand afspoelen met de rest van de kleine boodschap. Daarna je hand afvegen aan het zand/bladeren en dan wassen met water.

    Beantwoorden

  2. petradepooh
    Mei 22, 2012 @ 11:04:58

    Ik heb ook wel eens gezien dat ze t deden met en stuk touw (bv van boten). Lijkt me behoorlijk ruw. toch heb je wel gelijk dat we in de paar jaar besst verwwend zijn. Kijk ook maar eens naar luiers en maandverband in de afgelopen 30 jaren…….. Ik kan me nog herinneren dat we voor t eerst pampers in huis kregen, toen zaten ze nog in een onpraktische maar wel weer minder belanstende dan nu (plastic) doos. Perssoonlijk zou ik A voor t werk en B voor de hygiene op alle genoemde vlakken niet meer terug willen…. Stel je es voor in je tuin een hele droogmolen met K*tlapjes, luiers en wc doekjes….. nee dank je.

    Beantwoorden

  3. izerina
    Mei 22, 2012 @ 12:09:42

    Op de lagere school had ik een indonesisch vriendinnetje. Daar stonden altijd flessen water in het toilet. Reuze spannend om er je billen mee schoon te maken. Allen was mijn slip daarna nat.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Mei 22, 2012 @ 17:13:39

      Blijkbaar hadden ze daar op het toilet dus niet iets om je mee na te drogen?

      Mijn ervaring bij mijn experimenten van de afgelopen dagen was, dat ik met gebruik van een normale fles, wel erg nat werd en niet zo heel schoon. Ik zoek naar manieren waarmee je goed schoon wordt terwijl je zo droog mogelijk blijft, zodat nadrogen niet nodig is.

      Of nadrogen nodig (wenselijk) is, hangt volgens mij af van:
      1. de nauwkeurigheid waarmee je het water kunt richten op de plaats waar het moet zijn. Hier wint tot nu toe de slang het van alle andere methodes, maar het afwasmiddelflesje komt dichtbij,
      2. beharing. Hoe meer haar, hoe moeilijker schoon, hoe natter. Het werkt verreweg het beste als je de beharing daar verwijdert.
      3. tijd. Als je even blijft zitten nadat je klaar bent, valt het meeste water in de wc.
      4. kleding. Als je het goed gedaan hebt, gaat het maar om een paar druppels water. Een normale katoenen onderbroek kan dat aan.

      Beantwoorden

  4. Patrick - De Kleine Dingen
    Mei 22, 2012 @ 16:34:06

    Op vakantie in India moest ik het ook zonder wcpapier doen. Daar was water en je handen gebruiken de norm. Behoorlijk wennen en ik vond het niet echt een smakelijk idee.
    Wel was het meteen duidelijk waarom men de linkerhand onrein vond, daar maakte je de billen mee schoon dus!

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Mei 22, 2012 @ 18:41:10

    @N(euro)otje: ik heb ook zitten denken over de geschiedenis van het toiletpapier. De pleetjes die jij beschrijft, heb ik nog meegemaakt: bij mijn grootouders op de volkstuin, op boerderijen waar ik kwam met mijn grootouders.

    Zo’n plee was een hokje waarin een soort bankje was met een rond gat erin. Onder het gat stond een emmer die met enige regelmaat geleegd werd. Ik weet niet precies waar de inhoud naartoe ging, maar ik neem aan dat hij als mest gebruikt werd. Beerput, mestvaalt. Op het gat lag een houten deksel. Vanwege de stank was de plee niet binnen, maar buiten. In de zomer wemelde het er van de vliegen. Naast het gat lag op het bankje een stapel in stukken gescheurde kranten.

    Van mensen die op een boerderij zijn opgegroeid en die nu in de vijftig zijn, heb ik gehoord dat in de polder het schijthuisje meestal boven de sloot was. Daar geen emmer dus blijkbaar. Maar wel een erg onfris slootje, lijkt me.

    Destijds kon het moeilijk anders, want er was geen waterleiding en geen riolering. Op veel plaatsen op het Nederlandse platteland hebben we pas riolering sinds eind jaren ’80. De jaren ’80 van de twintigste eeuw, wel te verstaan.

    Maar op een bepaald moment zijn we, als cultuur, dus begonnen, onze uitwerpselen weg te spoelen met water. Merkwaardig genoeg zijn we voor onszelf papier blijven gebruiken, net als op het pleetje van mijn grootouders. Toen we in het wc-hokje schoon water hadden, zou het toch voor de hand gelegen hebben dat we daar niet alleen de wc-pot, maar ook onszelf mee zouden schoonspoelen. Dat is dus niet gebeurd. We passen nog steeds de methode van mijn grootouders toe, maar dan met wat luxer papier. We maken de wc beter schoon dan onszelf.

    Stel je eens voor dat je de wc zou schoonmaken met papier in plaats van water. Dat is wat je doet met jezelf als je wc-papier gebruikt.

    Beantwoorden

  6. fanca
    Mei 23, 2012 @ 11:00:04

    nou ben ik niet helemaal mee eens wantkoud water dood geen bacterien dus ook met water spoel je nog niet eens de helft van de bacterien weg dus kwa hygiene maakt het denk ik niet zo gek veel uit.
    als je je gat dan echt schoon wilt hebben zou je een sopje moeten gebruiken.
    ik weet wel dat in frankrijk een bidon standaard was in de toilet maar ook daar wordt je vrij nat van. en ik denk ook dat iedereen gwoon handen moeten wassen naar zowel grote als kleine boodschap.
    en ik persoonlijk gebruik altijd een vochtig doekje voor de grote boodschap en die is hier nog niet voorbj gekomen zag ik hahaha eerst papier dan vochtig doekje en dan doortrekken en handen wassen.

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Mei 23, 2012 @ 14:41:21

    Als toiletpapier niet meer zou bestaan zou ik het houden op wat water en een droog lapje voor daarna.

    Beantwoorden

  8. betjesonnetje
    Mei 23, 2012 @ 19:54:02

    Bacteriën … vooruit. laat ik daar dan ook maar eens iets over zeggen, nu ik dan toch de schaamte voorbij ben. 😉

    Urine van gezonde mensen is steriel, bevat dus geen bacteriën, zolang hij in de blaas zit. Maar hij bevat wel stofjes die bacteriën graag lusten. Bij het stofwisselen produceren de bacteriën de bekende vieze luchtjes.

    Als er bij mij een man naar de wc is geweest, weet ik de volgende dag of hij staand of zittend heeft geplast. Plaste hij staand, dan ruikt het muf op de wc. Je kunt dan de wc-pot boenen tot je een ons weegt, maar daar krijg je het luchtje niet mee weg. Daar zit het probleem namelijk niet.

    Het probleem zit hem in de talloze fijne druppeltjes die hij overal heeft rondgesproeid: op de muur, achter de pot, op de vloer, op de verjaardagskalender, op de wc-rol en op alle spulletjes die je daar hebt staan om de wc gezellig te maken. Om van het vieze luchtje af te komen, zul je die dus allemaal moeten schoonmaken, bij voorkeur met zeepspiritus. Hoe je dat kunt doen, bewaar ik voor een andere keer. 😉

    Als je de kleine boodschap gaat afvegen met doekjes, krijg je hetzelfde luchtje dat je krijgt als er een man heeft staan plassen. Het is alleen makkelijker op te lossen: doekjes in de was en klaar.

    De grote boodschap is niet steriel, integendeel. Daar zitten veel bacteriën in, waaronder de beruchte e-coli. Maar als je er niet met je handen aanzit en je spoelt alles goed weg, is er niets aan de hand.( 😉 ) Koud water doodt geen bacteriën, maar het spoelt wel de urine en ontlasting weg die bacteriën nodig hebben om zich te ontwikkelen. Dat afspoelen is dus wél een heel goed plan.

    Ik herinner me dat ik vroeger ’s morgens een schone onderbroek aantrok. Tegen de avond was hij niet fris meer, hij rook. Vervolgens lag hij in de wasmand dat luchtje te verspreiden tot ik een wasmachine vol had. Dat kwam blijkbaar van de restjes die na het afvegen waren achtergebleven: sinds ik spoel met water, blijft mijn onderbroek fris. De volgende morgen denk ik, ik zou hem eigenlijk nog wel een dag kunnen dragen. Doe ik niet, macht der gewoonte. En hoe krijg ik anders ooit die wasmachine vol?

    Nou, dat was even het bacteriënverhaal. Iets anders: ik spoel met die slang niet alleen mezelf schoon, maar ook de wc. Gaat beter dan met de borstel. Tegenwoordig wordt van je verwacht dat je zo nodig de borstel hanteert als je op een vreemde wc bent. Dat vind ik een vies gedoe: het lukt soms maar gedeeltelijk en er komen stukjes in de borstel die je er vervolgens niet meer uit krijgt. Met een dunne waterstraal spuit je de wc gewoon heel makkelijk schoon, ook de randjes en hoekjes. De borstel gebruik ik alleen nog voor het ontkalken van de afvoer.

    @Margreet: waarom zou je wachten tot er geen wc-papier meer te krijgen is? Waarom gun je jezelf die frisheid niet meteen?

    Beantwoorden

  9. Toch maar even anoniem
    Mei 24, 2012 @ 08:55:25

    Sean Croxton liet al eens een betere toilethouding zien, die niet alleen gezonder schijnt te zijn maar waar je ook schoner van blijft. Ik zet hier geen link neer, maar zoek op you tube sean croxton poopin 2.0. En ook The Squatty Potty! want dit is natuurlijk een gat in de markt 😉

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Mei 24, 2012 @ 10:05:40

      @Toch maar even anoniem: ik heb het filmpje bekeken en zet ‘m toch even hier neer. Eigenlijk zijn die gehate hurktoiletten zoals we die wel kennen uit Zuid-Frankrijk helemaal zo gek nog niet…

      Beantwoorden

  10. betjesonnetje
    Mei 24, 2012 @ 14:17:59

    Haha. Wat een bevrijding, om het eens van een ander te horen. Ik heb al jaren een opstapje in de wc staan, het hoogste dat ik kon vinden, zogenaamd voor bezoekende kinderen. Het gaat trouwens nog beter met twee opstapjes, aan weerszijden van de pot geplaatst, in een soort v-vorm, zeg maar, en je broek helemaal uit. Op die manier krijg je de echte hurkhouding, alles wordt er tot het laatste restje uitgeperst, ook plas. En je zit er prachtig voor om jezelf schoon te spuiten, je kunt er makkelijk bij met je slang of flesje.

    Ik ben nog even op zoek geweest naar nette oplossingen met water en vond deze:
    http://www.handdouche.nl. Ik vermoed dat je er toch nog vrij nat van wordt en houd het bij mijn spuitslang met één straaltje, dat ik precies op de juiste plek kan richten.

    Nog een mogelijkheid: tuinslang met spuitpistool, Gardena. Of die ook tegen warm water kan, weet ik dan weer niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

