N(euro)otje is toch nog niet zo héél vrekkig…

Sommige mensen gaan net die ene stap verder. N(euro)otje moest even slikken. Zouden jullie zo ver gaan als de mevrouw in dit filmpje…?

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mier
    Mei 20, 2012 @ 09:59:43

    Ik vind het wel een beetje ver gaan. Bovendien moet alles op een hoge temperatuur gewassen worden dus dat kost ook energie en water. 240 dollar besparen brengt dan weer een hogere rekening met zich mee.
    Wel een goed initiatief van die vrouw trouwens.

    Beantwoorden

  2. Ineke
    Mei 20, 2012 @ 10:14:37

    Ik doe het ook maar alleen voor de ‘kleine boodschap’. Hop in de wasmachine (het neemt bijna geen plaats in) en schoon is het weer. Niks mis mee, ik doe het zeker al een jaar. Goed voor het milieu en de portomonee.

    Beantwoorden

  3. Immie
    Mei 20, 2012 @ 10:48:49

    Ik zou de vieze doekjes wel in een DICHTE emmer bewaren in het toilet. Maar ik begin er gewoon helemaal niet aan. Is mij net iets te extreem.

    Beantwoorden

  4. engjelushe
    Mei 20, 2012 @ 11:17:39

    In principe is er natuurlijk geen verschil met de wasbare luiers voor de kindjes, maar dit is voor mij toch ook een brug te ver…

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Mei 20, 2012 @ 13:44:22

    Zo kan het ook …

    Laat ik dan nu maar bekennen hoe ik het doe. Ik gebruik (bijna) geen toiletpapier, maar ook geen doekjes. Dat lijkt me niks, wasbare doekjes. Ik was ook niet vaak genoeg om die doekjes fris te houden.

    Ik heb bij de wc een wastafel met een kraan. Aan de kraan heb ik een ding geschroefd dat ik ooit bij de Aldi heb gekocht en dat eigenlijk bedoeld is om de afvoer door te spuiten: een dunne slang met een kopen stukje aan het eind waar een fijne maar krachtige waterstraal uit komt. Als ik klaar ben op de wc, spuit ik me daarmee schoon. Als bij een bidet dus. Op die manier komt er niets aan mijn handen, want met mijn handen raak ik mezelf niet aan. Op die manier word ik schoner dan met papier.

    De kraan waar ik van tap, is een mengkraan dus ik zou me kunnen afspoelen met warm water. Dat doe ik niet, ik gebruik zomer en winter koud water. Daar wen je aan, gewoon in de zomer beginnen. Als er bezoek komt, maak ik de kraan weer ‘normaal’. Mensen zijn dat nu eenmaal gewend, wc papier gebruiken en daarna handen wasssen. Die kans geef ik ze.

    Beantwoorden

  6. zuinigaanenbesparen
    Mei 20, 2012 @ 16:40:05

    De mevrouw in het filmpje had het over 240 dollar besparing. Dat is 20 dollar per maand! Dat vind ik veel voor toiletpapier! Overigens kosten de doekjes en het wassen ook geld. Ik zou er niet aan beginnen.

    @betjesonnetje: het schoonspoelen met water is de Indische manier. De Indische studenten in het studentenhuis waar ik ooit woonde, gebruikten een fles met schoon water. Heel hygiënisch volgens mij. Ik vraag me trouwens af wat je na het spoelen doet, gebruik je dan wel een handdoekje, of doe je nat en wel je kleding weer aan?

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Mei 20, 2012 @ 21:14:58

      Dat heb ik ook wel eens gehoord, met een fles water. Ik vind het wel prettig dat er wat druk op staat, dat helpt. Nu ik eenmaal aan water ben gewend, zou ik liever een fles water gebruiken dan papier. Maar je bent niet altijd thuis en dan moet je wel. Eerder vond ik het normaal, wc papier, je wist niet beter. Tegenwoordig vind ik het een vies gedoe.

      Je vraag: ik heb daar een handdoekje liggen (gastendoekje), maar ik gebruik het niet altijd. Hangt ervan af wat ik aan heb. Bij katoenen onderbroek en katoenen spijkerbroek laat ik meestal mijn kleren het werk doen.

      In de loop van de dag bedacht ik nog een manier, in plaats van een slang aan de kraan of een fles: je zou een waterpistooltje kunnen gebruiken. Dan staat er wat druk achter en kun je met een piepklein beetje water toe.

      Beantwoorden

  7. petradepooh
    Mei 20, 2012 @ 19:32:25

    2o dollar aan wc papier……….. nu sorry hoor maar ik haal gewoon bij Lidl en ben 1 misschien net 1.5 pakin de maand kwijt dat is dat ca 2.- omgerekend in euros. Wassen en wasmiddel zouden me meer kosten. Als ik er al over zou gaan peinzen zou ik kiezen voor de luieremmer of emmer met deksel voor in t toilet.

    Beantwoorden

  8. saar
    Mei 20, 2012 @ 21:35:14

    Getver wat zal dat gaan stinken in het toilet die gebruikte doekjes. Hier wordt veel papier gebruikt vooral door man en kinderen en dan ook nog dat zachte dikke dure.
    Dat kost ongeveer EUR 7,50 per maand. Geen haar op mijn hoofd dat ik daarvoor doekjes ga gebruiken.

    Beantwoorden

  9. betjesonnetje
    Mei 21, 2012 @ 16:29:14

    Het is een taboe onderwerp, ik hield al jaren geheim hoe ik het doe, en nu mag ineens iedereen het weten … dat rare internet. Dingen die je niet aan je kinderen vertelt, die vertel je hier in het openbaar.

    Hoe dan ook, ik heb eens wat geëxperimenteerd. Niet met een waterpistooltje, dat leek me toch niet praktisch, vooral omdat ik dan vragen moet beantwoorden over de aanwezigheid van een waterpistooltje bij de wc. Afgekeurd.

    Een fles water geprobeerd, de ‘Indische methode’ dus. Maar ik weet niet hoe je dat dan precies moet doen. Ik werd er wel erg nat van maar niet erg schoon. Afgekeurd.

    Daarna een plantensproeier die ook kan worden ingesteld op een straaltje in plaats van sproeien. Geen succes: straaltje was te klein. Sproeien beviel ook niet. Afgekeurd.

    Voordat ik het deed zoals ik het nu doe, ging ik boven de badrand hangen en gebruikte ik de douchekop. Daar werd ik wel schoon van maar ook drijfnat. Niet ideaal. Dit schijnt trouwens door veel mensen gedaan te worden, bij gebrek aan een bidet.

    Een spuitfles dan? Heb gezorgd voor een lege afwasmiddelfles en het daarmee geprobeerd. Ging goed. Het water komt precies op de plaatsen terecht waar je het hebben wilt en niet op allerlei andere plaatsen. Natuurlijk is het wel even wennen, een handigheidje. Maar dat geldt ook voor het gebruik van een bidet. Ik bleek ongeveer 100 ml. water te gebruiken voor een keer spoelen. Daar kan ik geen doekjes voor wassen.

    Maar als ik later groot ben, wil ik natuurlijk gewoon een bidet.

    Beantwoorden

    • Anna
      Mei 21, 2012 @ 18:28:00

      Ik ben 2 jaar geleden op vakantie in Thailand geweest. Daar hangt bij iedere WC zo’n slang met spuit aan. WC-papier gebruiken ze niet. In het begin vond ik het maar raar om geen wc papier te gebruiken, maar na een week was ik het gewend en toen ik terug in Nederland was miste ik het. Het is veel hygienischer om je met water schoon te maken volgens mij. Ik ga ook eens kijken of ik zo’n slang met spuitstuk kan vinden zoals jij beschrijft.
      Anna

      Beantwoorden

  10. betjesonnetje
    Mei 21, 2012 @ 20:38:30

    Heb even zitten googelen maar kan hem niet vinden. Heb een foto gemaakt van de twee slangen die in de verpakking zaten, zal die op mijn blog zetten. Dan ga ik ook proberen om te linken naar deze post, maar verheug je niet te snel, ik zit daar altijd erg mee te modderen. Toch is het me eerder ook gelukt en toen verscheen er vanzelf een link in het bericht waar ik naar verwees. Houd hoop 😉

    Beantwoorden

  11. Trackback: Betjes sonnettenblog
  12. Toch maar even anoniem...
    Mei 22, 2012 @ 08:43:58

    Sinds ik Colin Beavan (no impact man) heb gelezen doe ik dit ook! Met oude washandjes en alleen voor een plasje, dat dan weer wel.

    Beantwoorden

  13. Ineke
    Mei 22, 2012 @ 20:41:49

    Hee anoniem, niks om je voor te schamen hoor (al doen sommigen erover alsof je een gruwelijke daad begaat. ;-))

    Beantwoorden

Geef een reactie

