N(euro)otje bezuinigt verder en het dilemma van de koelkast…

Met de plannen voor de komende bezuinigingen (BTW van 19% naar 21%, eigen bijdrage zorg van EUR 220.- naar EUR 350,-, verhoging van de energierekening, enz.), zullen ook wij de broekriem toch weer een beetje moeten aanhalen. Waar kunnen wij nog op bezuinigen? Goed beschouwd alleen op stookkosten en elektra. We hebben geen abonnementen, we kunnen niet stoppen met roken want we hebben nooit gerookt, we kunnen geen auto wegdoen want nodig om het inkomen binnen te slepen, en nog minder boodschappenbudget wordt onhaalbaar als de prijzen voor voedsel blijven stijgen. Buiten de hypotheek hebben we alleen de kosten voor water, gas en licht en alle verplichte kosten zoals WOZ en verzekeringen. In ons huishoudboekje komen geen vrijwillige kosten voor van een lening, een creditcard of een lidmaatschap.

Op elektra kunnen we alleen bezuinigen door nog meer elektrische apparaten de deur uit te doen (eerder deden wij afstand van een magnetron en een koffiezetter) en ’s avonds geheel in het donker te gaan zitten. Of helemaal over te schakelen op olie- en solarlampjes… Misschien de oven afschaffen… Maar of dat wenselijk is? Daarom zijn we toch maar eens gaan informeren naar een zonneboiler en zonnepanelen. We wachten in spanning af. Maar we vrezen de prijzen…

Ondertussen zoeken we naarstig verder naar andere manieren van bezuinigen. Zo hebben we het er serieus over om de koelkast definitief uit te zetten en geheel te stoppen met koken op inductie. Extreem? Misschien. Effectief? Vast. De koelkast is hier sowieso al een tijd een flink punt van discussie: gebruikt 24/7 stroom, is nooit helemaal vol en is verantwoordelijk voor een enorme uitstoot aan onwenselijke broeikasgassen. Bovendien hebben wij een goede kelderkast waar het merendeel prima in kan. Zeker ’s winters komt de temperatuur er niet boven de 7 of 8 graden. Alleen vlees en vleeswaren zouden we niet in de kelderkast durven bewaren maar dat is ook niet nodig. Er wordt hier niet veel vlees gegeten en wat je dan haalt moet je dan gewoon dezelfde dag klaar maken. De enige reden dat de koelkast alle discussierondes nog overleefd heeft, is dat er een klein vriezertje onder zit en het geheel op één motor draait. Vriezertje vol, koelkast aan. Zonder dat vriezertje zouden we trouwens ook wel kunnen, het bevat merendeels pakjes bladerdeeg, filodeeg, een enkel stukje vis (terwijl er toch niks boven verse vis gaat) en af en toe wat brood. Meer past er ook niet in. Zelfs de ijsklontjesbakjes zijn wegens ruimtegebrek verbannen.

De koelkast weg doen dus. Het is een lange weg naar het besef dat we prima zonder kunnen maar we zijn al even onderweg. De koelkast behoort tot de onvermijdelijke koken-spoelen-koelen-driehoek van iedere keuken en mensen kijken je glazig aan als je melding durft te maken van je voornemen een koelkastloos bestaan te gaan leiden.

Voorlopig zoemt het apparaat er dus nog lustig op los. Altijd handig voor dat bakje crème fraîche en dat ene stukje brie. Het is een dure echoput…

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Mei 17, 2012 @ 11:57:25

    Waarom probeer je het niet een tijdje,zonder de koelkast echt weg te doen?Je zou ook kunnen besluiten om de koelkast alleen de 3 zomermaanden aan te zetten.Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. VeggieMo
    Mei 17, 2012 @ 13:36:44

    Onze koelkast was laatst kapot en we zaten twee weken zonder. We hebben geen kelder en ik zette de spullen daarom in de garage.
    Gelukkig hebben we weer een koelkast. Ik wil hem niet graag missen. Ik heb graag wat voorraad en vanwege mijn manier van eten maak ik veel zelf en dat spul bederft ook snel.
    Ik liep al wel met de gedachte om eens te zien hoe het me zou bevallen zonder koelkast. Mij dus niet. Maar als ik een kelder had zou ik er mogelijk anders over denken.
    Je kunt ook keukenapperatuur uitzetten die je niet gebruikt. Ik heb de vaatwasser uitgezet en bij vlagen staat de oven/fornuis uit. Gewoon de knoppen in de meterkast naar beneden gedaan. Dit scheelt weer energie. Maar ik heb dan wel lucifers nodig dus ik weet niet hoeveel voordeliger ik nu uit ben.

    Beantwoorden

  3. zuinigaanenbesparen
    Mei 17, 2012 @ 13:39:24

    Heb je een kelder? Mijn grootouders, schoonouders en ouders (totdat ze op een flat gingen wonen) hadden geen koelkast, een kelder voldeed prima.

    Beantwoorden

  4. eurootje
    Mei 17, 2012 @ 13:55:40

    Toen mijn ouders in Frankrijk woonde hadden ze helemaal geen stroom, weet je hoe zij de flessen koelde?
    Ze hadden een zinken vuilnisbak met deksel in de grond gegraven en daarin gingen de flessen.

    Wat mij het meeste zou opbreken… de vriezer, zou niet zonder kunnen.

    Beantwoorden

  5. mensenmens
    Mei 17, 2012 @ 17:46:12

    Wat een idee. Bezuinigen moeten we echt allemaal gaan doen. Maar de koelkast eruit?? Ik zou er niet aan moeten denken. Heb jij een kelder die goed koud is? Elke dag verse spullen halen bij de super is niets voor mij. Ik zie dan allemaal andere lekkere dingen.

    Beantwoorden

  6. giséla
    Mei 17, 2012 @ 18:53:58

    Ja dit moet je gewoon proberen zonder koelkast. Vroeger hadden wij ook geen koelkast en woonden in een flat. Wel met een flinke koele kelder. Dus daar stonden veel dingen.

    Beantwoorden

  7. betjesonnetje
    Mei 17, 2012 @ 19:22:48

    Hier nog eens een saaie tip van mij: leer werken met een snelkookpan. Wat je ook voor warmtebron gebruikt om te koken, je hebt half zoveel energie nodig als je een snelkookpan gebruikt.

    Er bestaan tegenwoordig prachtige luxe snelkookpannen, maar die van de Aldi doen het ook prima. Neem wel zo’n moderne; de ouderwetse die je hier en daar nog kunt kopen, zijn minder veilig.

    Het is me opgevallen dat er weinig info te vinden is over het gebruik van de snelkookpan. Daarom heb ik er de afgelopen tijd een paar artikeltjes over op mijn blog gezet. Het nieuwste artikeltje gaat over brood en gebak uit de snelkookpan – ja, dat kan ook, als je weet hoe. Vraagt veel minder energie dan de oven.

    Beantwoorden

  8. petra
    Mei 17, 2012 @ 20:08:43

    Wij hadden op de camping (jaren 70 dus stroom was er niet op de plek zooals tegenwoordig) een emmer ingegraven in de grond en daar koud water in met daarin goed verpakt in bvv tupperware de etenswaren. Het werkte goed wat ik me kan herinneren.
    Ik zou m houden die koelkast of een kleineren, bv een caampingkoelkastje kopen en dat gebruiken. Je kan zoals eerder gezegd dan beter m alleen e zomer aan doen en de rest uit.
    Ik zou gaan voor een regenton bv om dan toch te besparen. Van gratis opgevangen regenwater kan je de tuin bewateren en de planten binnen, je kan er je handen onderwaassen als je tuin uit komt bv, De wc met de kleine boodschap mee door spoelen enz.

    Beantwoorden

  9. loesje
    Mei 17, 2012 @ 21:51:04

    Per 1 januari 2013 wordt het BTW-tarief op zonneanelen verlaagt naar 6%. Wachten loont.

    Beantwoorden

  10. Debby
    Mei 17, 2012 @ 23:27:51

    Misschien is het een idee om het eerst eens te gaan proberen ! Je kunt eventueel je koelkast dan nog wel behouden, en als je het dan toch niet ziet zitten dan kun je zonder extra uitgaven hem weer aan het werk zetten.
    Zelf heb ik een goede kelder maar moet er toch niet aan denken om mijn koelkast weg te doen. Maar wie weet hoever wij moeten gaan als al die verhogingen door- gevoerd gaan worden, dan zullen ook wij tot “creatieve” besparingen moeten overgaan.

    Beantwoorden

  11. Saar
    Mei 18, 2012 @ 07:58:57

    Er komt denk ik een moment wanneer je niet verder kunt bezuinigen dat je ernstig moet gaan nadenken om je inkomsten te vergroten.

    Beantwoorden

  12. grandma
    Mei 18, 2012 @ 09:08:47

    Wat koken betreft .. ik roerbak veel dat is snel klaar. Ook kunnen we in de maanden dat de houtkachel aan is, daarop koken. Op bespaarbazaar.nl kun je een hooimadam kopen dat is een veredelde hooikist, ze ziet er leuk uit en je kunt haar vast zelf ook maken.
    Er zijn cv installaties die je op hout kunt stoken ´de Walltherm´wel prijzig maar dan heb je ook wat. Zonnepanelen hebben bij Granny en Grandpa de voorkeur, we zijn aan het sparen zodat we ze volgend jaar kunnen aan schaffen.
    Dan het dilemma van meer werken meer inkomen. Als ik meer zou werken heb ik meer geld maar minder tijd om de tuin te onderhouden zou het een het ander compenseren?

    Beantwoorden

  13. Momfever
    Mei 18, 2012 @ 10:07:21

    De koelkast weg doen, daar zeg je me wat. Ik dacht dat die onmisbaar was, maar ik heb hier een enorme kelder! Dus je zet me echt aan het denken.

    Wij willen ook dolgraag zonnepanelen, helemaal omdat inductie koken dan ook via de zon kan, maar hikken ook tegen de kosten aan.

    Beantwoorden

  14. gerrie
    Mei 18, 2012 @ 20:50:34

    In ons huis wat in 1980 werd gebouwd zit een prima kelder. Een poosje heb ik geprobeerd om het zonder de koelkast te doen. Het blijkt dat ik een lui mens ben. Het trap af en op, gewoon het gesjouw met van alles, niet mijn stukje cake.
    Na een paar maanden hadden we weer een koelkast. En de onze? Die staat behoorlijk vol. Dichte verpakkingen staan er niet of het moet om verse melk of id. gaan.Maar limonadesiroop en jam maak ik zelf en er zit niet genoeg suiker in voor het conserveren. En zou je electra rekening zoveel minder zijn zonder je koelkast? En wat zonnepanelen betreft; onze gemeente gaf deze week een voorlichting en je kon je inschrijven voor collectief panelen laten plaatsen. Maar die kleine lettertjes. De prijzen die werden getoond was zonder technische aansluitkosten. Voor ons huis was het collectief -natte vingerwerk- toch zo € 10.000,-. Dat verdien je toch niet terug? De omvormer b.v. moet je al na vijftien jaar vervangen, de opname van zon loopt terug. Na een jaar of twintig is dit nog 80%. Ik vind deze manier van besparing op electra op een bestaand huis iets voor dwazen. Want je gasrekening blijft. Maar ieder maakt eigen sommetjes en rekent zich soms rijk.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Oh ja, ik verspil geen water maar slepen met water? Echt niet. Daar bespaar je nauwelijks geld mee en ook met de hoeveelheid beschikbaar drinkwater op onze planeet worden we lekker voor de gek gehouden. Alle water is tot drinkwater te maken. Denk aan de ruimtevaart, alles wordt opnieuw gezuiverd.

    Beantwoorden

  15. Richard
    Mei 19, 2012 @ 02:15:20

    Een koelkast gebruikt 2kwh per dag, als het een oudje is. Modernere de helft. Met 25 ct per kwh Komt dat neer op 7.50-15 euro per maand.

    Het lijkt mij verstandiger om een uurtje langer te werken.

    Maar het is een mooie illustratie van wat politici doen: zij bepalen wat er met jouw geld gebeurd en jij hebt dan maar een uurtje langer te werken. Kunnen zij weer meer geld gaan uitgeven aan allerlei hobbyprojectjes om zo de gevierde bink uit te hangen.

    http://logicfreezone.wordpress.com/2011/10/14/wat-drijft-een-politicus/

    Beantwoorden

  16. Ineke
    Mei 20, 2012 @ 10:21:07

    Ik heb geen koele ruimte dus ik zou niet zonder koelkast kunnen. Verder zou ik iedere dag boodschappen moeten doen erg vervelend vinden. Zou handig om ook wat diepvriesgroentes op voorraad te hebben. Maar inderdaad op de computer na is het wel de grootste stroomvreter in huis. Dat moet dan maar. 🙂

    Beantwoorden

  17. a
    Mei 25, 2012 @ 14:11:33

    Beantwoorden

Geef een reactie

