N(euro)otje bakt een vloerbrood

En o, wat is dat lekker, zo’n zelf gebakken brood! In het verleden hebben we in een jaar of acht tijd een stuk of drie broodbakmachines versleten. Eén hebben we er ooit gekocht, de rest kregen we van anderen die er niet genoeg mee deden. En dan gaat zo’n apparaat al snel in de weg staan. Maar het brood bakken in de BBM beviel niet erg. De broden waren te klein voor een ontbijt voor ons gezin van vier. Dan hadden we er al twee nodig gehad, dat is zo’n zeven uur stroom… Bovendien vonden we het gat onderin het brood irritant. En daar kwam dan nog bij dat die BBM’s blijkbaar niet zijn bedoeld voor dagelijks gebruik. Meer voor een weekendbroodje. Wanneer je ze dagelijks gaat gebruiken blijkt de levensduur erg kort te zijn. Te kort. Wanneer je gaat uitrekenen wat een brood dan kost, wordt je ook niet vrolijk.

Door tijdgebrek bakte N(euro)otje maar helemaal geen brood meer. Maar van het brood uit de winkel wordt ze soms niet lekker. Wat blijkt? Aan sommige broden wordt aroma toegevoegd. En wat zit er in aroma? Juist, E621, de gehate smaakversterker. Dus at ze niet zoveel brood meer. Maar met het no-knead-concept valt er natuurlijk best een brood te bakken zonder veel gedoe. Dus ging ze weer aan de slag. Man (die een bakkersgeschiedenis heeft inclusief bijbehorende diploma’s) kon het natuurlijk niet aanzien en ging toch aan het kneden. Nou ja, hij ook weer blij.

En zo kwam er vandaag weer een smakelijk volkorenvloerbrood uit eigen oven. Jammer dat er geen geur toegevoegd kan worden aan foto’s, anders zou het water jullie in de mond lopen:

Als volgt gemaakt:

  • 600 gram volkorenmeel
  • 150 gram tarwebloem
  • 20 gram zout
  • 12 gram droge gist
  • ca. 450 ml. handwarm water

Alles in een grote kom gemengd en een beetje gekneed, en een uurtje laten rijzen. Daarna de lucht eruit gedrukt en er een mooi rond vormpje van gemaakt. Voor de tweede rijs met de goede kant naar beneden in de schaal (met een beetje bloem bestoven) teruggedaan en nog een half uurtje laten rijzen. Daarna op de ingevette ovenschaal gelegd, bespoten met een beetje water, bestoven met een beetje volkorenbloem en in de oven op 220 graden laten garen, gedurende ongeveer 50 minuten. Als het brood hol klinkt als je erop klopt is het gaar.Voor het vocht kun je ook een beetje water op de bodem van je oven gieten.

Voor een versie van no-knead-brood, zie dit bericht op het oude weblog. Wel even de ‘A’ wegdenken die voor de hoeveelheden staat…

 

 

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Mei 03, 2012 @ 14:50:59

    Die geur fantaseer ik zelf wel. Wat ziet dat er goed uit. Door jouw blog maak ik nu no-knead-bread. De bbm wordt alleen nog voor een snel broodje gebruikt. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. anoniem
    Mei 03, 2012 @ 15:17:44

    Het ziet er in elk geval ene heel lekker brood uit. Ik bak al 30 jaar lang zelf ons brood in een heteluchtoven : 8 broden per bakbeurt, 4 bakvormen per baklaag én op nachttarief….

    Beantwoorden

  3. Margreet
    Mei 03, 2012 @ 15:33:01

    Hoi Neurootje ziet er heerlijk uit en de geur … die haal ik zo naar voren. Heerlijk zelf brood bakken. Deed ik eerder ook, maar met zuurdesem is me dat tot nu toe niet gelukt, helaas. Het werden bakstenen. Van alles geprobeerd.

    Beantwoorden

  4. eurootje
    Mei 03, 2012 @ 15:59:49

    Ziet er heerlijk uit zeg!
    Zelf maak ik af en toe zonnepit brood uit de oven.
    Voor de vorm daarvan gebruik ik een grote cake vorm (blijf het een beetje
    in model)

    Beantwoorden

  5. kniepertie
    Mei 03, 2012 @ 21:06:03

    Oh heerlijk, het water loopt met tussen de tanden en kiezen!
    groet

    Beantwoorden

  6. M@@ike
    Mei 03, 2012 @ 21:57:20

    Heerlijk! hier staat de oven ook regelmatig aan.

    Beantwoorden

  7. wil
    Mei 04, 2012 @ 07:46:15

    tijd om het ook weer een zelf te bakken veel te lang geleden met al jullie recepten moet het gaan lukken

    Beantwoorden

  8. Debby
    Mei 05, 2012 @ 15:52:36

    Ik zou het ook weer eens moeten oppakken. Ik ben helaas zo’n weekendbakker en met een BBM. De plaatstelijke molenaar maakt zakken met broodmeel die ik zo hupla kan bewerken met de bakmachine.
    Als ik naar jou (eigenlijk jullie) resultaat kijk dan is mijn oventje te klein voor zulke formaten. Knap werk, en eetsmakelijk

    Beantwoorden

  9. joy
    Mei 06, 2012 @ 11:07:08

    Hallo N(euro)otje, ik werd helemaal geïnspireerd door jullie brood! Het was wonderlijk snel klaar. Met ‘mijn’ methode laat ik het veel langer rijzen. Het is ook zonder enig vet een heel smakelijk brood. En ook naar jullie idee liet ik het omgekeerd rijzen en wel in een mandje. Het resultaat ziet er een beetje uit als een Duits brood. Zout en gist woog ik af op een grammenweger. Maar beide heb ik naar eigen inzicht verminderd tot ongeveer 3/4 eetlepel zout en 1eetlepel gist. (het maatschepje van de broodbakmachine!) Ook een iets lagere temperatuur en een iets kortere baktijd leverden een prima resultaat. Het recept hangt nu in de keuken en wordt vast herhaald! Dus bedankt en vrienelijke groet, JOY
    P.S. ik vind het zo leuk dat je de laatste tijd bijna dagelijs blogt!

    Beantwoorden

  10. gerrie
    Mei 08, 2012 @ 08:32:25

    Hier wordt nog in de BBM gebakken. Alleen gebruik ik voor een brood maar 3 gram zout. En droge gist. Het “niet kneden” brood vind ik vrij hard en niet genoeg gerezen. Maar op BelgiëEén werd verleden week in een budget kookprogramma ook vloerbrood gebakken. En dat probeer ik deze week wel uit. Ik kijk daar nu ook ’s middags en al heel lang volg ik rond half één Dagelijkse Kost. Maar dat is niet low budget.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  11. Free BeeZ
    Jul 15, 2013 @ 09:00:48

    Wat een prachtig brood! Enige tijd geleden heb ik, in mijn zoektocht naar bespaartips, jouw blog ontdekt en een aantal keren per week kijk ik of er al een nieuwe post is. Erg inspirerend voor een vrek in opleiding 🙂 Ik ben zelf ook begonnen met broodbakken maar toch koop ik ook nog wel brood bij de super als het in de aanbieding is. Wat ik altijd zo zonde vind is dat er soms wat oude sneetjes overblijven. Ik maak hier nu paneermeel van maar wat zou ik er nog meer mee kunnen maken? Heeft iemand misschien een lekker recept voor broodtaart o.i.d.?

    Beantwoorden

Geef een reactie

