N(euro)otjes boodschappenbudget

Zoals altijd houden we ons aan een boodschappenbudget. Dat budget bedroeg al enkele jaren 350 euro per maand. Voor de maanden met 5 weken hadden we dan 70 euro per week te besteden en in de maanden met 4 weken, 87,50 euro. Maar meestal hielden we het gewoon op de 70 euro per week en hielden dan aan het einde van de maand lekker wat over.

Ondertussen hebben we het budget een beetje naar beneden toe bijgesteld, naar 300 euro per maand. Dochter is al een tijdje de deur uit en we zijn nu nog maar met zijn drieën. We redden het prima met dit bedrag. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat we geen van allen roken en geen tijdschriften en dergelijke daarvan kopen. Wanneer je alleen voedingsmiddelen te kopen hebt is het goed te doen. 60 Euro per week voor drie personen betekent dat we per persoon iets minder dan 3 euro per dag uit te geven hebben. Als we kijken naar de kosten van een ontbijt, een lunch en een avondmaaltijd is die 9 euro totaal per dag best te doen. Vooral ’s zomers, wanneer we veel groenten, fruit en verse kruiden van de tuin halen, geven we nog veel minder uit dan dat.

Buiten de wekelijkse verse artikelen, halen we ook altijd wat voor de voorraad. Een goede voorraad bijhouden is eenvoudig: het moet gebruikt worden zodat er niet onnodig weggegooid hoeft te worden. Als je elke week een beetje koopt, kun je zonder al teveel kosten toch voldoende voorraad op peil houden. Mocht er dan eens wat tegen zitten of er een meute onverwachte visite komt,  kun je altijd een volledige maaltijd uit die voorraad samenstellen. Zorg bijvoorbeeld voor een basisvoorraad van rijst, couscous en verschillende pastasoorten. Daarbij wat blikken of potten groenten en blikken gepelde tomaten en je komt al een heel eind. Met voldoende smaakmakers zoals azijn, ketjap, en een ruim assortiment gedroogde kruiden kun je dan niet alleen een gezonde maar ook een smakelijke maaltijd op tafel zetten.

En een paar blikken fruit zijn natuurlijk ook wel lekker. Voor het onverwachte toetje 😉

 

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spaarcentje
    Mei 01, 2012 @ 20:15:53

    Dat vind ik netjes hoor, ik doe het je niet na! Ik zit op 100 euro per week voor 3 personen en 2 katten waarbij ik wel opmerk dat we vrijwel alles biologisch kopen, ook het kattenvoer en niet vegetarisch zijn, we eten 2 a 3 keer per week vlees, vis of kip. Het budget is wel redelijk ruim, en er worden ook lekker speciaal biertjes van gekocht voor mijn schatje, ongeveer 10 tot 15 euro per week.
    Verder drinken we gewoon kraanwater en thee, we kopen geen frisdranken en zo.
    Dus concrete vraag: doe jij het bio met jouw budget? Zo ja dan trek ik een maand bij je in en kom kijken hoe je dat doet 😉

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Mei 01, 2012 @ 21:10:49

      @Spaarcentje: Ben ik helemaal vergeten erbij te zetten: we hebben natuurlijk ook nog een paar honden rondlopen en de kippen leven ook niet alleen van onze etensresten… Dat zit er ook bij in. Wat betreft biologisch voedsel: we eten het liefste onze eigen groenten en fruit. Als we biologische groenten zouden willen kopen moeten we kilometers rijden (minstens 15) voor een winkel waar dat verkocht wordt en ik vind de keuze daar niet overweldigend. We kopen wel groenten bij de supermarkt, ik kies daarbij dan wel, dan niet voor biologisch. Ligt soms echt aan het prijsverschil ben ik bang. verder zitten er hier veel boeren in de buurt die groenten aan de weg verkopen. Hier heel dichtbij zit er één die ook alleen zelf verbouwde, niet bespoten groenten verkoopt. Verder heb ik er wel eens aan gedacht om voor de winter een Odin-abonnement te nemen maar ook dat afhaalpunt is bijna 25 kilometer rijden. Ik vind dat ook geen optie dus schipper ik nogal op bio-gebied… Dat maken we dan weer goed in ze zomer met de moestuin… 😉 Dat jij alles biologisch koopt, zelfs het kattenvoer, voor 100 euro per week vind ik ook een prestatie!

      Beantwoorden

  2. zapnimf
    Mei 01, 2012 @ 22:42:42

    Lukt me nooit.

    Beantwoorden

  3. Spaarcentje
    Mei 02, 2012 @ 09:44:51

    Bedankt voor de toelichting n(euro)otje! Wij verbouwen zelf ook wel wat maar dat mag geen naam hebben. Wij hebben een biogroente en fruittas voor 15 euro per week en daar eten we ruim van. Die wordt hier afgeleverd, helemaal super. Het meest wat we verder kopen is ook bio zoals: beleg, melk, yoghurt, roomboter, pasta, thee, chips, brood of meel, vis,vlees, kip maar ook shampoo of andere verzorgingsproducten. We kopen ongeveer voor 15 euro in de natuurwinkel per week en voor 60 tot 70 in de super. In de gewone super is hier tegenwoordig ook veel biologisch te krijgen voor de prijs van A-merken en dat is dan wel goedkoper dan de natuurwinkel.
    Enige niet bio hier is het bier, de koffie (vond geen lekkere bio-variant en smaak is toch ook belangrijk), de chocoladevlokken en soms wat ander beleg dat Zoon graag eet en de zilvervliesrijst.
    Ik hou het binnen de perken door bijvoorbeeld zelf wasmiddel te maken en bij voldoende energie zelf brood te bakken of tussendoortjes.
    Ik kan kiezen uit 2 goede biologische winkels in de buurt op 5 minuten fietsen en in de maanden dat ik ook daar geen energie voor heb bestel ik via internet, en als je dat slim doet betaal je geen verzendkosten.

    Beantwoorden

  4. izerina
    Mei 02, 2012 @ 19:31:50

    Petje af.

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Mei 02, 2012 @ 19:51:18

    Neurootje en Spaarcentje; ik vind dat jullie het knap doen! Dat lukt me niet, hoe erg ik ook mijn best doe… Ik moet wel zeggen dat de hond en de kat … en haha ik zelf ook dieetvoeding nodig hebben. Dat scheelt ook weer veel in prijs.
    Maar erg goed gedaan van jullie!

    Beantwoorden

  6. JeeBee
    Mei 03, 2012 @ 02:06:25

    Heel knap. Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar. Met 2 personen zit ik toch al gauw rond de 100 euro per week. Ik doe klaarblijkelijk toch nog iets verkeerd…

    Beantwoorden

Geef een reactie

