N(euro)otjes inrichting

De inboedel hier in Huize Vrek is een echte Vrekkenboedel. Vroeger hadden we wel nieuwe meubels. Maar die hebben we ooit verkocht voor een verhuizing omdat ze zo groot waren dat ze niet in het nieuwe huis pasten. Vanaf dat moment zijn we stukje bij beetje over gegaan, op een paar uitzonderingen na dan, op tweedehands, kringloop, gevonden en gekregen. Die nieuw gekochte uitzonderingen gaan dan wel weer jaren mee. We zijn niet zo van de veranderingen. Onze bank, salontafel en boekenkast zijn allemaal rond de 15 jaar oud en we hebben geen enkele behoefte om die al te vervangen. En komt het ooit zover dat er iets vervangen móet worden, zullen we hoogstwaarschijnlijk niet weer nieuw kopen.

Neem bijvoorbeeld de woonkamer. De vitrage is gekregen, de kast is gekregen (moest wel eerst houtwormvrij gemaakt worden). De houten vloer hebben we nieuw moeten aanschaffen, dit was een stuk goedkoper dan een oude, zogenaamd doorleefde vloer bij een oude-bouwmaterialen-handelaar vandaan. En eerlijk is eerlijk, onze vloer is inmiddels ook al aardig doorleefd aan het worden. Het grote vloerkleed bij de banken is een krijgertje van Schoonouders. Het kleed is erg oud en we hebben de banken, de salontafel en een bijzettafeltje strategisch over de ergste kale plekken moeten zetten.

Toen N(euro)otje eens goed één van de gangen in het huis ging bekijken, moest ze hard lachen. Want daar is alles maar dan ook werkelijk alles gekregen of heel goedkoop tweedehands aangeschaft. Neem de trap. Toen we hier net woonden voor 100 gulden overgenomen van een stel dat een nieuw huis had gekocht en een wenteltrap wilde. Wij konden de bovenverdieping tot dat moment alleen via een ladderachtig iets bereiken dus wilden we graag een echte trap. Aan de loopkant hebben we de trap gedecideerd crème geschilderd, en aan de onderkant een beetje vreemd blauw. Het laddertje hebben we natuurlijk hergebruikt op de bovenverdieping en fungeert als verplaatsbare trap om bij de bovenste zolder te kunnen.

Het kastje onder de vrekkentrap is gekregen. Als dank voor het helpen bij een verhuizing. De spiegel erboven komt bij Ouders vandaan dus ook gekregen… De hele lambrisering is trouwens gekregen! Vrienden gingen hun kamer verbouwen en vroegen ons voor het weghalen van het een en ander eerst of wij er belang bij hadden. Daar zeiden we geen nee tegen en zo is de lambrisering er gekomen. Die heeft overigens nog de kleur die onze Vrienden er ooit aan gegeven hadden. Toen het er eenmaal bij ons op zat vonden we het wel passen. Zodoende… Onder de trap zit een deur naar een kamer. Je raadt het al, die hebben we … gekregen. En omdat we voor de meterkast aan de andere kant van de deur nog nooit een passende deur hebben kunnen vinden, hangt daar al jaren een gekregen gordijn voor.

Zo verder rondkijkend blijken ook de accessoires gekregen te zijn: een schilderijtje, fotolijstjes, kaarsjes, olielampje, dingetjes aan de trap…

En dan de vloer. Die lag daar al toen we het huis kochten. Schijnt er al jaren en jaren te liggen. Niet onze keus maar wel lekker praktisch want goed te dweilen. De vloer ligt over de hele deel. Op die deel hebben we ook onze derde keuken, of de bijkeuken. Het keukenblok daar is de oude hoekkeuken die in het woongedeelte zat van Ouders. Zij kochten een nieuwe keuken en de oude is gerecycleerd: het scheefstaande blokje dat hier eerst stond was in het eerste weekend dat we hier woonden al gesloopt, we konden er ook niemand meer blij mee maken, en daar is dus die oude keuken weer neergeplant. We hebben de donkerbruine houten deurtjes pompoenoranje geschilderd. We zijn niet bang voor een kleurtje… (Die verf kwam trouwens uit een uitverkoop, wij vallen dan weer op zo’n verder onverkoopbaar kleurtje…)

N(euro)otje en Man zijn stiktevreden met de Vrekkenboedel. Soms is het een kwestie van een lange adem; je hebt iets nodig maar je kunt het niet zo snel tweedehands of gratis vinden. In zo’n geval helpt het om het rond te gaan ‘zingen’. Je vertelt aan iedereen die je kent wat je zoekt, laat het verder rusten,  en warempel, ooit hoor je van iemand dat ze precies dat gezien hebben wat jij zoekt. Een ‘Gezocht’-advertentie op MP wil ook nog wel eens helpen. En soms is het kwestie van stom geluk: je loopt ineens tegen iets aan en weet dat zo aan te passen dat het precies of dan toch bijna precies aan jouw doel beantwoordt. Je kunt alleen niet al te kieskeurig zijn. Aan iets ouds zit altijd wel een plekje of gebrekje. Maar dat heet in de winkels tegenwoordig ‘doorleefd’ en moet duur betaald worden.

Al met al zijn N(euro)otje en haar gezin niet zo moeilijk. We liggen zelfs allemaal al jaren op tweedehands matrassen. Ze raken nu op. En lees voor dat ‘nu’ dan maar de laatste twee, drie jaar of zo. En mocht het ervan komen dat we nieuwe moeten kopen, zullen we geduldig wachten op die ene aanbieding of de uitverkoop.

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Apr 25, 2012 @ 09:03:17

    of je ons interieur beschrijft. Ik vind het juist gezellig zo’n “samengeraapt zootje”. groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. planet of tine
    Apr 25, 2012 @ 09:23:52

    Leuk, zo allemaal 2de hands spullen. Ik verander ook niet snel mijn meubels. Onze
    eetkamer (tafel, stoelen, opbouwkastjes) komen allemaal uit de Ikea en zijn ondertussen al 20 jaar oud. De tafel ziet er echt geleefd uit maar dat maakt juist de charme en we denken er niet aan om ze te vervangen.Je blog vraagt wel om fotos vind ik.

    Beantwoorden

  3. lot
    Apr 25, 2012 @ 12:24:15

    Mijn huis rondkijkende : de TGV is nieuw gekocht en de lampen, de rest (schoon)ouders, grootouders, MP, kringloop, etc. etc. De lampen ben ik echt aan gehecht, de ene een Dijkstralamp heb ik al 50 jaar, verder zitten mijn stoelen Farstrups (van MP) erg goed voor mijn rug die wil ik niet kwijt en 1 glazensalontafel is ook na 40 jaar nog zo mooi. De rest zou ik zo verwisselen voor iets anders en een ander blij maken met het oude. Als ik ga verhuizen zou ik best eens een andere inrichting willen, maar die scharrel ik dan ook wel weer bij elkaar. Ook bijna alle keukenspullen zijn tweedehands.

    Beantwoorden

  4. lot
    Apr 25, 2012 @ 12:29:53

    Nee ik heb geen TGV is huis dat is gewoon de TV.

    Beantwoorden

  5. jenneke
    Apr 25, 2012 @ 14:16:48

    32 jaar geleden toen we trouwden kregen we overal wat vandaan…en wat was ik er gelukkig mee.
    Maar 8 jaar geleden besloot manlief dat we toch maar eens in de woonkamer alles nieuw moesten kopen.
    We hebben lang gezocht naar mooie meubels, maar ik kon er maar niet aan wennen…en was helemaal in paniek als er kinderen op bezoek kwamen.
    Ruim 2 jaar geleden zijn we veel kleiner gaan wonen en ik dacht dit is mijn kans.
    Alle mooie meubels waren te groot en zijn naar oudste dochter verhuist…en ik…ik zit weer heerlijk op mijn gekregen, kringloopmeubels en voel me lekker thuis in mijn eigen huis.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

Geef een reactie

