N(euro)otje naar de kringloopwinkel

Vroeger vond ze het net zo leuk als een rommelmarkt: een bezoekje aan de kringloopwinkel. Maar de dichtstbijzijnde kringloopwinkel is helaas niet meer wat het was. De prijzen gaan maar omhoog. We hebben nu het punt bereikt dat we beter iets nieuws bij de H & M kunnen kopen dan iets tweedehands bij de kringloop. Ook glazen en potten en pannen zijn soms duurder dan de nieuwprijs bij bijvoorbeeld een B lokker. En eetstoelen kun je ook goedkoper nieuw kopen. En als je iets ouds vindt, iets grootmoeders-tijd-achtigs, zoals een olielamp, kost die daar ineens 50 euro. Ook zag ze een oude buffetkast staan voor 600 euro. Hadden ze niet beter kunnen zeggen tegen de mensen die die kast weg deden dat die zoveel waard was en dat ze ‘m misschien beter zelf konden verkopen?

Vorig jaar werd het al gemeld: de kringloop wordt steeds duurder. Niemand schroomt meer om er binnen te lopen. Da’s leuk natuurlijk. Maar kringloop-winkelen is ‘in’. Dus wordt het duurder. Alles wat populair is of waar veel vraag naar is, wordt duurder. Maar of dat nou de hele bedoeling van de kringloop was?

Volgens N(euro)otje schieten ze hun doel voorbij en kunnen heel veel mensen straks nergens meer terecht voor een betaalbare vervanging van een doorgezakt bankstel of een paar andere gordijnen.

Worden de kringloopwinkels bij jullie in de buurt ook almaar duurder of valt het nog wel mee?

 

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spoedprocedure Maatschappelijke Zorg
    Apr 22, 2012 @ 10:19:02

    Ja, de prijzen swingen de pan uit, dus we komen minder vaak en we kopen minder.

    Beantwoorden

  2. vlasje
    Apr 22, 2012 @ 10:23:08

    Jazeker, de officieele is zeker in de betere spullen en meubels vaak duurder dan rommelmarkt en zelfs commerciele tweedehandszaken.

    Beantwoorden

  3. Anna
    Apr 22, 2012 @ 13:21:11

    De kringloop bij mij in de buurt ga ik ook nooit meer heen. Voor een bankstel dat door katten half kaal is gekrapt en waar vlekken opzitten, vragen ze gerust 100 euro. Ik zocht er een keer een wasrek, maar die was daar duurder dan bij de ikea of action. En dan was het ook nog een heel oud ding waarvan 2 spijlen kapot waren en met een touwtje weer aan elkaar geknoopt. Ik heb het idee dat ze de spullen steeds minder goed nakijken/schoonmaken en er steeds meer geld voor vragen. Ook stond er een keer een Lack tafeltje van de Ikea, ik geloof dat ze nu weer 10 euro kosten, maar ze hebben bij de Ikea ook een tijd 4,99 gekost. Bij de kringloop verkochten ze een exemplaar dat door de vorige eigenaar in een vies rose kleurtje was overgeverfd voor 5 euro. Erg jammer, want zo schiet het inderdaadd zijn doel wel een beetje voorbij. Ik weet dat ik zo’n 10 jaar geleden toen ik op kamers ging een keer een hele goede boxspring van een goed merk, ik geloof auping voor 20 euro heb kunnen kopen. 12,50 voor de boxspring en 7,50 voor een bijna nieuw auping matras. Dat zijn tenminste leuke prijsjes.

    Beantwoorden

  4. Minder=Meer
    Apr 22, 2012 @ 13:41:46

    Jammer dat het duurder wordt. Alternatief zijn de (rommel-)markt-plaats-en op internet: misschien iets minder makkelijk of fun maar past wel in het rijtje Reduce Reuse Recycle. En tegen een weggeefprijs…

    Beantwoorden

  5. izerina
    Apr 22, 2012 @ 15:15:20

    Heel wonderlijk. Het ene artikel is eigenlijk te goedkoop een ander te duur in de kringloopwinkel hier vlakbij.Kopers moeten echt prijsbewust zijn. Een eind verder is een tweedehands kledingzaak,die nog echt goedkoop is.Groeten Izerina

    Beantwoorden

  6. opnieuwbeginnen
    Apr 22, 2012 @ 17:39:51

    Drie gemeenten hier, drie verschillende prijzen. In mijn gemeente het duurst, gratis koffie, in de naburige gemeente goedkoper, koffie gratis. In een andere naburige gemeente het goedkoopst, koffie kost 1 euro.

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Apr 22, 2012 @ 17:59:36

    Hier is ook de kringloopwinkel heel duur geworden en dan met name kleding. Ik zie de prijzen en denk: hallo… het is tweedehands hoor! Wel heeft mijn dochter een hele mooie Jan de Bouvriebank daar gekocht. Wel wat duurder dan de andere banken die er stonden, maar daarvan zou ik ook de meeste niet willen hebben! Hij staat/stond zo mooi in haar flat! Een oude koelkast was zo duur dat ze een nieuwe heeft gekocht voor hetzelfde geld! Da’s toch jammer en raar?
    Wij hebben er 4 eetkamerstoelen en een salontafel gekocht, die waren dan wel weer mooi van prijs.

    Beantwoorden

  8. Nathalie
    Apr 22, 2012 @ 22:46:03

    Ik heb zelf altijd bij een kringloopwinkel gewerkt en het is lastig om goed te prijzen. Als je te laag prijst dan heeft dat als gevolg dat handelaren de krenten uit de pap halen en dan vis een klant ook naast het net. Ook is kringloopwinkel runnen behoorlijk arbeidsintensief en vraagt veel winkelruimte. Daar zitten veel kosten in.

    Het is absoluut waar dat het nu de prijzen tot het plafond rijzen. Vergeleken met tien jaar geleden waar je nog echt kon ‘scoren’ . Er zullen ongetwijfeld nog kringloopwinkels zijn die nog sympathiek in prijzen zijn, maar ze worden zeldzaam.

    Zelf denk ik dat de trend gaat worden dat het gebruikelijker wordt om te kringlopen op internet. Storten is ook duur. Verder zullen straks mensen besluiten om hun spullen niet meer bij de kringloopwinkel meer aan te bieden omdat die haar doelstelling dreigt te verliezen, maar aan verenigingen en kerken en dat er ook veel vaker informele markten zijn. (staan heel wat panden leeg) en ik voorzie ook meer ruilhandel als reactie op de crisis.

    Maar jammer is het wel, ik vertrek ook steeds vaker met lege handen een kringloopwinkel aan de ene kant scheelt het dicht slippen van mijn huis maar het snuffelen was zo leuk…

    Nathalie

    Beantwoorden

  9. Debby
    Apr 22, 2012 @ 22:54:20

    De prijzen van de spulletjes worden omhoog gedreven. Maar er zijn dan ook zat mensen die er nu ook rondlopen zijn niet echt genoodzaakt tot het shoppen in tweedehands spulletjes. Wij hebben het niet breed. Ook hebben we de gedachtegang dat we graag hergebruiken. Maar het opvallende is dat we straks gewoon niet meer terecht kunnen in de kringloop.
    Zo heb ik ook voor onze school een hele reeks boekjes aangeschaft. Extra hulpbehoevend want er is geen budget hiervoor. Zodra de kringloop hoorde dat het voor een school was werd mij verzocht om de week erna terug te komen dan zou ze boekjes voor ons apart uitzoeken.
    Ik dacht goede hulp te hebben gevonden, iemand die ons wilde helpen. Echter heel onbegrijpelijk werd mij dichte dozen vol boekjes aangeboden voor een enorm hoog bedrag.
    Boekjes die we niet nodig hebben, en voor een bedrag waar de school niet over beschikt. Het is dus soms erg verwarrend hoe het allemaal nu in elkaar steekt.
    Groetjes Debby

    Beantwoorden

  10. Nathalie
    Apr 23, 2012 @ 09:19:29

    Debby, ik weet toevallig uit ervaring dat er heel veel jeugdboekjes in omloop zijn van de serie lijsters. Tweedehands zijn ze moeilijk te slijten ook al zet je er 25 ct op. Maar het zijn wel toptitels!

    Heel veel ouders hebben stapels liggen, kinderen zijn er uitgegroeid. Plaats een oproep wat je zoekt en ik weet bijna wel zeker dat je reactie krijgt. Heel veel mensen zijn blij dat ze iets kunnen schenken als het ook op een goede plek komt. Deze boekjes zijn ook ideaal om kinderen die weinig aanmoediging krijgen in het lezen om zo’n boekje toe te stoppen.

    Dus mijn tip: vragen zo her en der, plaats een oproep onder het mom ‘alles is er al’

    Nathalie

    Beantwoorden

  11. Hannie
    Apr 23, 2012 @ 09:19:41

    Hier wordt is ook de kringloop duur en duurder geworden. De officiele kringloop hier is tegelijk een soort reïntegratieproject, zit in een duur pand, met dure beroepskrachten erbij. De kringloop winkel is geen scharrelwinkel meer, maar een dure toonzaal met tweedehands spul.

    Moet je onverwachts en onbedoeld nieuw spul nodig hebben, kun je goedkoper naar ketens als de action, wibra en zo. De kringloop is alleen nog leuk als je iets speciaals zoekt wat niet meer nieuw te koop is. Gelukkig is hier nu wel een tweede kringloopwinkel gestart, minder als een toonzaal en minder duur. Hier is ook geregeld een kleine zwarte markt, waar particulieren hun spullen mogen verkopen. Dat blijft het leukste. Ik kijk uit naar de jaarlijkse grote vrijmarkt hier in de stad. Ik heb mijn lijstje van de spullen die ik zoek al klaar.

    Beantwoorden

  12. grandma
    Apr 23, 2012 @ 09:26:23

    Bij ons in de buurt is de kringloop ook zo duur . Heel af en toe zit er iets moois tussen voor een spotprijsje. Ik moet wel zeggen dat serviesgoed daar heel goedkoop is . Kommen en schalen uit grandma.s – grootmoedertijd voor 2.50 enz. Online ben je goedkoper uit. Marktplaats en Weeggeefsites bieden spullen heel goedkoop of gratis aan . Op de Weggeef site moet je het vaak zelf even ophalen. De zoon van een kennis kwam zo aan een leren bank in ruil voor een appeltaart. Leuk toch.

    Beantwoorden

  13. lot
    Apr 23, 2012 @ 14:19:57

    Hier in de buurt van Den Haag is het 3 jaar geleden wel iets gestegen allemaal maar nu is het behoorlijk constant wat betreft kleding, schoenen en huish. dingen. Het scheelt nogal welke organisatie erachter zit, hier 2 grote en daar zit duidelijk verschil in wat betreft prijzen.
    Meubels heb ik over het algemeel altijd iets te duur gevonden. Aan de andere kant heb ik er ook een stoel van duur merk gekocht die maar 25 euro was en er pirma uitzag, verkocht via MP voor 50!.
    In het begin van de kringloopwinkels kocht ik ook veel te veel onnuttige dingen omdat het zo leuk was. Als ik het bekijk is 80% van mijn kleding van de kringloop. Een groot voordeel vind ik dat je nog eens iets kan kopen wat je wilt uitproberen, dan ben je weinig kwijt als het niet bevalt en geef je het weer door.
    Ik ben nu arbeidsongeschikt verklaard en veel minder inkomsten dus de noodzaak is ook veel groter geworden om daar te kopen. Al heb ik zo’n grote collectie dat ik jaren vooruit kan, mijn dochter komt ook regelmatig neuzen en neemt weer wat mee.
    De afgelopen weken veel gekocht waarvan 3 om de stof en in een te grote maat, ik ga het dan vermaken zodat het past.

    Met weggeefsite heb ik slechte ervaringen, mensen nemen afspraken veel minder serieus als het gratis is.

    Beantwoorden

  14. ron
    Feb 07, 2013 @ 23:04:35

    De kouwe kak is er ook gaan winkelen en daar hebben wij armeren onder te lijden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

