N(euro)otje en haar lange weg naar zelfvoorziening

100 procent zelfvoorzienend leven is in deze tijd en in dit land niet mogelijk. Maar we doen graag ons best om er zoveel mogelijk in de buurt te komen. Eén van die manieren is te proberen onze groenten, fruit en kruiden bijna allemaal zelf te kweken. Tegen de winter gaat het altijd een beetje mis want dan moeten we toch weer groenten en fruit kopen omdat we a) wat we ’s winters nog op de tuin hebben staan niet genoeg is om een hele winter mee door te komen en b) de totale oogst niet groot genoeg is om de hele winter van ingekuilde en geweckte groenten te kunnen leven. Verder hebben we kippen waarmee we bijna het jaar rond eieren hebben en zorgen we voor onze eigen compost door recycling van plantenmateriaal uit de tuin en groenten- en fruitafval.

Op het gebied van energie kunnen we kort zijn: we kunnen niet los van het energienet. Zonnepanelen en -boilers zijn vooralsnog te duur en ondanks het bezit van een complete verhandeling over het zelf bouwen van een windmolen, is het er nog niet van gekomen… Omdat we geen mogelijkheden hebben om eigen stroom op te wekken, doen we ons best om aan de andere kant van de lijn te besparen door steeds minder stroom van het net te gebruiken. Dit lukt momenteel aardig (zie het stukje over de meterstanden) maar we zijn er nog niet tevreden mee. Eén manier waarop we proberen ons stroomgebruik te verminderen is door apparaten die ter ziele gaan niet meer te vervangen. Zo droegen we hier al een wasdroger, een magnetron en een koffiezetapparaat de deur uit. Aangezien we ook voor het koken afhankelijk zijn van elektra (we koken op inductie),  zijn we voor het bereiden van de maaltijden regelmatig bezig met alternatieven. Hierbij  kun  je denken aan het koken op petroleumstellen (waar we goedkopere lampolie in doen), buiten koken en koken met een zonne-oven. Met die laatste hebben we al wat geëxperimenteerd maar nog niet tot tevredenheid dus daar gaan we dit seizoen mee verder. Ook zijn we zuinig met verlichting en vervangen bovendien iedere lamp die stuk gaat door een LED-lamp.

Om het gasverbruik in de hand te houden stoken we zoveel mogelijk op hout. Veel van dit hout is gratis afvalhout. Of we zagen een paar bomen om op eigen terrein… Heel soms kopen we een partij. Binnenshuis hebben we zoveel mogelijk geïsoleerd, bijna overal dubbelglas en we stoken voorzichtig.

Met water zijn we bijzonder zuinig, dit is in ons geval niet zo heel moeilijk omdat we een bron hebben. Tuin sproeien, auto afspoelen, het water hiervoor komt allemaal uit de grond. Gieters vullen we met water uit één van de regentonnen. De kranen en douchekoppen zijn waterbesparend en de wc’s hebben een knop voor een kleine en een knop voor een grote spoelbeurt. Bovendien douchen we geen van allen elke dag en we douchen zeer kort. Het hergebruiken van regenwater voor het doorspoelen van de wc’s is nog niet verder gekomen dan het klaar zetten van een emmer…

Zonder gemotoriseerd vervoer kunnen we helaas nog niet. N(euro)otje moet meer dan 50 kilometer reizen naar haar werk; dit is niet te fietsen en ook het OV is geen optie omdat we in een dorp wonen en geen ideale verbindingen hebben. Bovendien zou de reistijd per dag  zo’n drie uur worden, tegen net anderhalf uur met de auto. Daarom wordt er wel zoveel mogelijk gecarpoold. Als alle roosters mooi op elkaar aan sluiten, kunnen alle deelnemers aan de carpool hun kosten met een kwart tot één-derde reduceren.

Al met al doen we ons best maar we hebben dus nog een lange weg te gaan.

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Eilish
    Apr 10, 2012 @ 09:05:10

    Dat jullie geen zonnepanelen kunnen leggen begrijp ik toch niet goed hoor. Jullie gaan met twee uit werken, wonen bovendien nog met twee gezinnen onder 1 dak. Ik sta er hier alleen voor, en heb er toch gelegd (zonder subsidies van de staat, want ik had er geen recht op)
    In tijden dat spaarcenten niets meer opbrengen op de bank kan je ze beter investeringen vind ik

    Beantwoorden

  2. Momfever
    Apr 10, 2012 @ 09:08:28

    Wij stoken ook zoveel mogelijk hout om het gasverbruik te verminderen. Zonnepanelen staan ook op ons verlanglijstje, dat lijkt me echt fantastisch!

    Mijn fietst elke dag naar 8 km naar het station en reist dan tweeëneenhalf uur naar zijn werk, en ik fiets ook zoveel mogelijk. Wel is het benzinegebruik bij ons gestegen sinds we op het platteland wonen en de afstanden groter zijn….

    Beantwoorden

  3. dutch margreet
    Apr 10, 2012 @ 09:40:50

    Broccoli werkt bij mij als een plaspil, misschien een tip voor je? Gek genoeg is het nu veel goedkoper dan goede (lees niet stinkende in gekookte vorm) bloemkool. Nu er nog vaak zo’n koude wind staat kun je je zonneoven denk ik beter aan de buitenkant goed isoleren met bijv, een oude slaapzak, dus de oven lekker inpakken, behalve natuurlijk dat deel waar de zon naar binnen moet schijnen. Dan nog een winddichte buitenlaag om de isolatie. Nu ik het zo typ lijkt het wel wat op een hooikist zonder deksel. Je begrijpt denk ik wat ik bedoel, die zonneovens worden voornamelijk gebruikt in gebieden waar de buitentemperatuur hoger en de wind warmer/heter is, dus lijkt mij in de koudere jaargetijden isoleren aan de buitenkant de oplossing tegen teleurstellende resultaten.

    Beantwoorden

  4. betjesonnetje
    Apr 10, 2012 @ 10:12:56

    Tip voor energiezuinig koken: gebruik een snelkookpan.

    Voordelen:
    – Veel levensmiddelen kook je in 1/2 tot 1/3 van de normale kooktijd, op een zeer laag pitje.
    – Smaak en geur blijven beter bewaard dan in een gewone pan. Daardoor heb je ongeveer half zoveel zout en kruiden nodig.
    – Minder damp in de keuken, minder etensgeuren in huis.
    – Je kunt meerdere gerechten tegelijk koken in één pan, zonder dat ze elkaars kleur aannemen. Bijvoorbeeld bietjes en aardappels.

    Nadelen:
    – Niet voor alles geschikt. Wel: stoofvlees, groente, aardappels, stamppotten, gedroogde erwten en bonen. Niet: alles wat schuimt.
    – Vraagt een aangepaste manier van koken, die je moet leren.
    – Sommige mensen vinden het sissen vervelend. Moderne snelkookpannen sissen alleen bij het afstomen – maar je kunt er heel goed mee koken zonder afstomen. Ik zet het gas een paar minuten van tevoren uit en laat de pan vanzelf van druk af komen. Dan sist en stoomt er niets. En het scheelt ook nog een paar minuten gas. Bij mij gaat het vuur onder de aardappels uit als ze 5 minuten onder druk zijn geweest.

    Dit dreigt een wat lange reactie te worden. Ik zet hem wel even op mijn eigen blog.

    Beantwoorden

  5. Trackback: Energiezuinig koken: snelkookpan | Betjes sonnettenblog
  6. betjesonnetje
    Apr 10, 2012 @ 11:58:57

    Terug naar de tekst: apparaten die ter ziele gaan, niet vervangen. Een wasdroger is inderdaad een energievreter die je beter kwijt kunt zijn. Met de magnetron ligt het anders, vrees ik. Iets opwarmen in een pan, op inductie, neemt waarschijnlijk veel meer stroom dan opwarmen in de magnetron. Ik ben er niet dol op, maar de magnetron is een van de meest energievriendelijke kooktoestellen, als je hem goed gebruikt. Bij het koffiezetapparaat hangt het ervan af. Als je hem alleen gebruikt om de koffie te zetten en niet om hem warm te houden, neemt hij waarschijnlijk evenveel energie als de waterkoker – tenzij je in de waterkoker meer water verwarmt dan je voor het koffiezetten gebruikt. In dat geval wint de koffiezetter het.

    Beantwoorden

  7. noetje
    Apr 10, 2012 @ 19:02:00

    hallo, ik ben vandaag begonnen aan deze site.. en ik zag jou als een van de weinige nederlandstalige bloggers er tussen staan.. ik ben niet zo goed in engels lezen dus was benieuwd hoe het hier werkt. ik heb bij mij staan : probeersel.. is dit dan de titel van mijn blog of is dat mijn thema titel? ( ik bedoel er mee. blijft dit altijd staan, zo ja kan ik het dan nog veranderen in een andere titel? )

    alvast bedankt !

    Beantwoorden

  8. Jacqueline
    Apr 11, 2012 @ 11:26:03

    Op hout stoken kan wellicht goedkoper zijn, maar ik vraag me af of het wel zo milieuvriendelijk is. Ik zou me kunnen voorstellen dat er toch veel ‘rotzooi’ zoals de befaamde CO2 de lucht in gaat. Iemand een idee over hoe het milieutechnisch zit met hout stoken?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Apr 11, 2012 @ 12:24:09

      @Jacqueline: het grootste voordeel van hout stoken is dat je gebruik maakt van een fossiele brandstof die niet opraakt zoals gas. Zolang er bomen zijn is er hout voor de kachel. Over vervuiling en overlast zijn de meningen erg verdeeld. Het ligt er dan ook wel aan hoe je stookt: alleen onbehandeld, goed gedroogd hout en stoken op goede temperatuur. Sommige houtsoorten bevatten veel hars en branden daardoor slecht. Bij modernere houtkachels heb je een naverbrandingssysteem waarbij zuurstof aan de verbrandingsgassen wordt toegevoegd. Daardoor krijg je een schonere verbranding.

      Beantwoorden

  9. Debby
    Apr 12, 2012 @ 09:18:04

    Nog niet in alle volledigheid ben ik (in mijn gedachtengoed) overgestapt op zelfvoorziening. Wel zijn we hier de goede weg ingeslagen. Vele afwegingen die wij nog moeten maken heb jij en je gezin al gezet.
    We starten binnenkort kleinschalig met het opzetten van een klein moestuintje, meer ook zodat mijn dochter weet dat wortelen niet voorverpakt in de winkel groeien. Klinkt gek maar er zijn kindjes die de aardappelen al niet meer herkennen en ook niet willen aannemen dat die zelfs de basis zijn van hun geliefde patatjes. Mijn dochtertje is 6 en heeft gelukkig de juiste instelling. Daar start onze investering in de toekomst.
    De lichten uit als je een ruimte verlaat, de kachel een standje lager, fruit wordt hier gezien als snoep, geen tv aan als je niet echt kijkt, oplader uit het stopcontact als je niet oplaadt … en nog vele dingen meer.
    Dus hoe kleinschalig ook, we gaan de goede kant op. Nog totaal geen sprake van zelfvoorziening (op geen enkel vlak) maar wel al bewustwording.
    Groetjes Debby

    Beantwoorden

Geef een reactie

