N(euro)otje borrelt over

Bijna letterlijk. Het vocht hoopt zich weer met enkele kilo’s tegelijk op tussen kaaklijn en enkels. Oorzaak: E621, verstopt in een maaltijd bij vrienden thuis. Fijn. Eten bij een ander kan dus eigenlijk niet meer. Tenzij ze net zoals N(euro)otje koken, dus niks uit pakjes en zakjes. E621, de grote ellende van vandaag.  E621 staat bekend onder allerlei namen: monosodiumglutamaat (MSG), gistextract, aroma, ve-tsin, ajinomoto, gehydroliseeerd eiwit of natriumglutamaat. Het is één van de schadelijkste stoffen die er in voedsel gestopt mag worden. N(euro)otje houdt er extreem vocht van vast, maar het kan ook hoge bloeddruk, overgewicht, migraine en zelfs kanker veroorzaken. Een stof om te ontlopen.

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. consumandertje
    Apr 08, 2012 @ 23:22:12

    Balen dat je er zo’n last van hebt. Dat spul zit in zoveel dingen , niet alleen pakjes/zakjes maar bv ook mayo en vleeswaren. Ik denk dat er maar wenig mensen zo puur koken dat ze 0% e621 binnen krijgen. incl mezelf
    Hopelijk voel je je snel weer beter.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Apr 09, 2012 @ 07:54:30

    Waarom zou men het niet gewoon verbieden? Groeten Izerina

    Beantwoorden

  3. Immie
    Apr 09, 2012 @ 08:08:02

    Ik gebruik medicijnen waar het in zit. Maar in mijn voeding probeer ik het te vermijden. Het is idioot dat zulke stoffen aan ons eten worden toegevoegd.

    Beantwoorden

  4. eurominderen
    Apr 09, 2012 @ 14:52:26

    Zelf hield ik steeds vocht vast als ik soep had gegeten.. duurde ruim 6-7 dagen voor ik dat weer kwijt was, tot iemand mij op E621 wees!
    Dit zit nl ook in boullionblokjes, sinds ik die uit de soep weg laat heb ik geen last meer van vocht na de soep

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Apr 09, 2012 @ 21:58:06

    Het schijnt dat er ook levensmiddelen zijn waar deze stof van nature in zit. Parmezaanse kaas bijvoorbeeld. Hebben jullie daar dan ook last van? Of treedt de reactie alleen op bij toegevoegde MSG?

    Zelf heb ik er geen merkbare last van. Evengoed vermijd ik het liever, althans de toegevoegde versie. Parmezaanse kaas, goede kwaliteit sojasaus en kombu zeewier gebruik ik daarentegen naar behoefte. En jullie?

    Beantwoorden

  6. spaarmoeder
    Apr 09, 2012 @ 22:44:14

    Hier ook zo eentje, ik wordt echt helemaal opgeblazen kikker van. En meestal gaat het samen met veel zout eten. Het recept voor opgezette enkels. Jammer, jammer,jammer

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Apr 10, 2012 @ 18:10:22

    Wat vervelend dat je er zo op reageert! Eigenlijk ook wel een beetje goed: een lijf dat aangeeft dat je er geen rotzooi in moet stoppen! Maar heel lastig is het wel natuurlijk. Hier ook wat naweeen van het Paas-/verjaardagsweekend: een jeukende hand en een opgeblazen buik…. Nu weer “back to basic”en dan is het snel over, gelukkig.
    groetjes en beterschap margreet

    Beantwoorden

  8. geldover
    Apr 12, 2012 @ 20:24:58

    Ik ken iemand die echt door de kamer rolt van de krampen, alles laat lopen en lijkwit ervan wordt. Al meerdere malen afgevoerd met de ambulance naar het ziekenhuis en ondertussen zelfs een prikpen bij zich heeft voor dit spul. En de artsen maar lekker ontkennen dat het daaraan kan liggen. Hij kan eens per week tomaten eten, want daar schijnt het van nature ook in te zitten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

