N(euro)otje is voor vegetarisme

Vlees eten kost heel veel. Uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat als alle Nederlanders één dag per week geen vlees zouden eten, alle Nederlandse klimaatdoelstellingen voor huishoudens gehaald zouden zijn. En met twee vleesloze dagen per week, halen we bovendien qua broeikasgassen in één klap 2 miljoen auto’s van de snelweg. Minder vlees en vis eten is daarmee één van de makkelijkste manieren om milieuvriendelijker te leven.

Zelf is N(euro)otje al zowat dertig jaar vegetariër maar Man en Kinderen niet. Hoewel er in Huize Vrek wel overwegend vlees- en visloos eten geserveerd wordt. Dochter twijfelt af en toe om toch helemaal vegetarisch te gaan eten. En gasten zullen altijd een vegetarische maaltijd voorgeschoteld krijgen. Juist om ze ermee kennis te laten maken.

Om mensen een beetje te helpen om minder dierlijke producten te consumeren, gaat op 1 juni de Veggie Challenge van start. Alle deelnemers gaan samen de uitdaging aan om dertig dagen lang geen of minder dierlijke producten te eten, daarbij ondersteund door de organisator van de Veggie Challenge, de jongerenstichting Viva Las Vega’s, die alle deelnemers de hele maand zal voorzien van recepten, tips en adviezen.

Dus voor alle twijfelaars en iedereen die geen idee heeft hoe lekker, gezond en makkelijk vegetarisch eten is: probeer het eens een maandje en geef je op voor de Veggie Challenge!

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Margreet
    Mrt 31, 2012 @ 16:09:42

    Hier eten we niet elke dag vlees, maar als we het wel eten kan ik er erg van genieten! Dus vegetarier worden is niet iets voor mij.

    Beantwoorden

  2. Pecunia
    Mrt 31, 2012 @ 17:02:02

    Superbedankt voor de tip! Zojuist heb ik me opgegeven via deze link.

    Ik ben een echte vleeseter, ik vind het al heel wat als ik een dagje vis eet.

    Toch wil ik wat minderen wat vlees betreft.

    Wat ik leuk vind, is dat je ook recepten krijgt. Zo doe ik wat meer inspiratie op om in de toekomst wat vaker vegetarisch te eten. Hopelijk word ik dan een enthousiaste parttime vegetariër. Of ik ooit helemaal zonder vlees zou kunnen, weet ik niet.

    Nogmaals bedankt voor het plaatsen van deze link.

    Beantwoorden

  3. lot
    Apr 02, 2012 @ 12:31:57

    Ik zal me w inschrijven omdat ik vooral benieuwd naar de recepten ben. Ik eet normaal vlees, kip en maar weinig vis. Wat ik vooral lastig vind is het feit dat je veel groente eet en dan meerderre soorten combineert per dag en als 5 dagen alleen eter is dat lastiger. Vriend houdt niet van bonen omdat zijn darmen daar gevoelig voor zijn. Bovendien eet ik veel eiwit, nauwelijks vet en geen fruit omdat dat voor mij de enige manier is gebleken om aftevallen – 30 jaar ervaring-. Om op gewicht te blijven eet ik van alles wat.
    Mijn favoriete vega maaltijd is avocado geprakt met wat mayo of creme fraiche en kruiden met 2 gekookte eieren en klein potje asperges.

    Beantwoorden

  4. Ikke
    Apr 02, 2012 @ 23:00:37

    Ik vind vegetarisch eten helemaal niet gemakkelijk. Ik ben opgevoed als vleeseter en alle gerechten zijn dus voorzien van een randje nostalgie en smaken zijn soms onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vleesvervangers erbij bakken vind ik geen optie. Alle vega burgers in het schap zijn zowat even smakeloos en van een volledige lap gebakken kaas wordt je slanke lijn ook niet vrolijker…
    Toch ben ik een paar jaar geleden begonnen met 1 dag vega te koken in de week. Lukte zeker in het begin lang niet elke week. Ik vind het echt zoeken naar lekkere recepten waarbij geen (gebakken) vleesvervanger (van die burgers dus) nodig is.
    De Kleine Vegetarier van Antoinette Herzenberg vind ik écht een aanrader!!
    Ondertussen eten we nu 2x in de week vegetarisch (meatless monday en veggie friday, en soms lukt een woensdag-zonder-gehaktbal ook). Ik ben dus al best trots op mezelf! En ik ga me om al deze redenen ook zeker inschrijven, want ik kan altijd goede, lekkere vega recepten gebruiken!! Dusseh; bedankt voor de tip!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

