N(euro)otjes boodschappenbudget

We blijven nog steeds binnen budget. We gaan nooit naar de winkel zonder boodschappenlijstje. Dit lijstje stellen we op aan de hand van het seizoen (welke groenten en fruit zijn nu in het seizoen), de aanbiedingen van de diverse supermarkten en wat er op de tuin staat. Hiermee maken we weer een weekmenu zodat we ’s avonds nooit voor verrassingen komen te staan.

Voor wie zich wil houden aan een budget is de combinatie van zo’n weekmenu en bijpassend boodschappenlijstje echt een aanrader. Contant geld mee kan ook helpen. Je dwingt jezelf op die manier goed in de gaten te houden wat je in je karretje of mandje legt en of je niet over je budget heen gaat.

In het moestuinseizoen duikelen onze boodschappenuitgaven altijd naar beneden omdat we dan vrijwel geen groenten meer elders kopen. Meestal alleen aardappelen. Met door het seizoen heen zo’n 60 verschillende soorten groenten in wisselende hoeveelheden op de tuin, zou het ook van de zotte zijn om dan in de winkel nog wat te moeten kopen.

Verder is het handig om een maandbudget vast te stellen en dit vervolgens door 5 weken te delen. Dan kom je goed uit in de maanden die 5 weken tellen en heb je wat extra in de maanden van 4 weken. Bij ons werkt het al jaren. Wat een acceptabel budget is hangt helemaal van je persoonlijke situatie af: gezinssamenstelling, inkomen, gezondheid (moet iemand binnen je gezin zich aan een dieet houden?) en natuurlijk of je de mogelijkheid hebt om zelf wat te kweken.

Als je geen tijd, ruimte of zin hebt in  het zelf kweken van groenten is een biologisch groentenabonnement misschien een idee. Het zorgt voor de nodige variatie op het bord en je hebt meteen een weekmenu in handen. Althans, er vanuit gaande dat het nog steeds zo werkt toen N(euro)otje jaren geleden zo’n abonnement had en elke week een briefje met recepten voor de geleverde groenten erbij kreeg.  Je hoeft dan in de winkels alleen nog je niet-verse producten te kopen. Hier valt dan weer veel te besparen door goed te zoeken naar alternatieven voor de dure merken en de aanbiedingen goed in de gaten te houden.

Kortom een budget is handig, het is goed te doen, het vergt alleen even wat voorbereiding om ermee te beginnen en in het begin misschien wat volharding om je eraan te houden, maar dan loopt het ook als een trein.

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Mrt 21, 2012 @ 08:36:52

    Ik doe nooit boodschappen zonder lijstje. En wijk er alleen van af,als iets in de aanbieding is,wat we normaal ook eten. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. Bijdehand Micro Assistentie
    Mrt 21, 2012 @ 09:06:48

    Voor de mensen die het weekbudget exact willen berekenen:
    maandbudget x 3
    resultaat delen door 13

    Beantwoorden

  3. Debby
    Mrt 21, 2012 @ 11:01:25

    Wij hebben geen eigen tuin/moestuin. We hebben tijdje een vitatas- abonnement gehad, dit was niet te doen voor ons. Met een kleintje in het gezin en een partner die zich niet volledig kon storten op het eten van “vergeten groenten” of onbekende soorten. Dus gaf ik dat maar weer door aan de buurvrouw of zelfs soms eindigde het in onze groenbak.
    We hebben een maandbudget die ik gewoon bereken naar een dagbudget en dan uiteindelijk naar een weekbudget. Het gaat niet alleen hand in hand met de seizoensgroenten, boodschappenlijstje en vindingrijkheid. Het basisprincipe is om als allereerste je maandelijkse lasten duidelijk te hebben. Want anders wordt het huishoudelijke maandbudget ook gokwerk !!
    Ik ben de drijfveer in ons gezin om dit budget te beheren. Doe de boodschappen, maak de menu’s en stroop de supermarktenreclames af. Maar ook hou ik me bezig met lid zijn van verschillende sites die de reclame’s voor me op een rijtje zettten. Ook sites waarin anderen meedenken om een betaalbaar weekmenu samen te stellen. Het is altijd handig en fijn om elkaar advies en steun te geven en saamhorigheid te voelen in het lowbudget-leven. Dit jaar willen mijn dochter (6jr) en ik enkele opstartende acties uitvoeren om een makkelijke moestuin uit te proberen. Dus wie weet hoe goed (of slecht) dit zal bevallen.En dan uiteraard eten we liever onze eigen groeisels, wat je zegt : het zal vast schelen in budget en smaak

    Beantwoorden

  4. Margreet
    Mrt 21, 2012 @ 17:14:24

    Hier ook een weekmenu en eerst kijken wat er in de aanbieding en/of de vriezer zit. Dan een lijstje maken en dan pas naar de winkel. In de zomer heb ik ook wel eens wat uit de tuin, maar dat is niet zo veel dat ik het in de kosten merk.

    groetjes Margreet

    Beantwoorden

  5. Spaarcentje
    Mrt 21, 2012 @ 19:00:24

    Hier wordt het weekmenu bepaald aan de hand van de groentetas. En verder werken ook wij met een budget, naar volle tevredenheid. Vorig jaar lukte het niet goed om uit te komen en heb ik het tijdelijk verhoogd en nu hou ik juist vaak over en heb ik het toch weer verlaagd.

    Beantwoorden

  6. vrekdesiecle
    Mrt 22, 2012 @ 11:17:46

    wat knap dat je nog steeds binnen budget blijft! hier ook een weekbudget, het gaat bijna elke week goed! op ma. kijk ik eerst bij verschillende supermarkten wat er in de aanbieding is, aan de hand daarvan maak ik weekmenu’s en boodschappenlijstjes. vooral het laatste werkt erg goed; aangezien mijn vriend zich eerder nogal liet gaan in de supermarkt!

    Beantwoorden

  7. eurominderen
    Mrt 23, 2012 @ 22:42:47

    Voor het eerst ben ik ook begonnen met groente kweken.. en in de kweekbak groeid het momenteel gestaagd 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

