N(euro)otje heeft geen woordenboek nodig

Valt het jullie ook wel eens op: reclames waarin gegooid wordt met termen die we tot dan toe weinig of nooit gehoord hebben? En het gemak waarmee die termen gelanceerd worden? Zo van: die ken je toch wel? Dit woord gebruik je toch al jaren in je dagelijkse conversatie…?

Een paar voorbeeldjes:

Gezichtscrème met SPF 30 (tegen veroudering), exfoliërende reiniger met micropareltjes, een rijke crème met Hyaluronine, of een serum waarin de pas ontdekte ware bron van jeugdigheid en een nieuw actief ingrediënt is gestopt: Rhamnose. En wat te denken van tri-helix collageen, een shampoo met een formule met Keratine-AA en Ceramide of pas nog: arginine, een potentieverhogend stofje dat tegenwoordig in shampoo wordt gestopt…

We worden doodgegooid met parelproteïnes, nieuw ontdekte ingrediënten zoals Nefera dat met behulp van nanotechnologie onze huid moet oppeppen.  Stri-Pexan Phyto stem cell technology met Regestril, gebaseerd op appelstamcellen (bedoelen ze hier nou cellen van de stam van een appelboom…. ? 🙂 ),  producten met LHA en geglycosyleerde Vitamine C, we schijnen er niet meer buiten te kunnen…

Het klinkt allemaal geweldig intelligent als iemand in een reclamespot de meest tongverlammende namen er zonder stotteren uitratelt en menigeen koopt het product, in de heilige overtuiging dat het dus wel goed zal zijn.

Maar de meeste ingrediënten hebben geen enkele toepassing want ze dringen niet door in de huid en sommige andere wil je waarschijnlijk helemaal niet op je huid smeren omdat ze afkomstig zijn van dierlijke placenta’s, en andere dierlijke producten van bijvoorbeeld  ratten, honden en bevers. Veel van die mooie namen worden uitgevonden om de basis van het product te verbloemen. Veel mensen zouden hun favoriete gezichtscrème niet meer kopen als ze zouden weten dat er varkenshuid in verwerkt is.

Daarom is N(euro)otje zo voor het lezen van etiketten. Alleen jammer dat je bij cosmeticaproducten meer dan een woordenboek nodig hebt om erachter te komen wat je nou precies gekocht hebt.

N(euro)otje gebruikt al die rommel helemaal niet. Ze wast haar haren met zuiveringszout en azijn, poetst haar tanden met zuiveringszout en gebruikt geen crèmes. Rimpelen en uitzakken gebeurt nu eenmaal toch wel, onder invloed van de leeftijd en de onvermijdelijke zwaartekracht. Met of zonder gebruik van dure P-CL-E crèmes.

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Momfever
    Mrt 20, 2012 @ 10:00:19

    Bij mij gaan spontaan alle lichten uit als ik van die moeilijke termen lees. Net als bij gebruiksaanwijzing of voetbal op televisie.

    Beantwoorden

  2. lot
    Mrt 20, 2012 @ 11:55:41

    Door mijn zeer droge huid kan ik niet zonder smeren. Ik heb al 2 maanden ook enorm veel jeuk en pukkeltjes erdoor en daarvoor onder behandelig bij dokter.
    Ik gebruik vaak zuivere amandelolie na het douchen op hele lichaam en gezicht. Het kost wel even tijd om het te laten intrekken en niet zo geschikt voor als je snel weg moet. Gezicht maak ik later weer wat minder olieachtig met vochtig watje en doe er een simpele creme op. Ook gebruik ik vaak kokosolie ipv amandelolie, maar die duurt nog langer voor je kleding aan kan.

    Beantwoorden

  3. izerina
    Mrt 20, 2012 @ 12:31:21

    Hoe meer moeilijke woorden,hoe wantrouwender ik word. Geef mij maar(al bijna 40 jr) produkten van Weleda. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  4. Margreet
    Mrt 20, 2012 @ 18:15:35

    Ik heb ook liever duidelijke taal en ik denk de meeste mensen! Ik gebruik wel creme’s, want ik heb een hele droge huid. De creme die ik gebruik gebruik ik niet om er wat er op de verpakking staat, maar om dat hij zo goed helpt. Ik zoek altijd de moeilijke taal wel op, wil wel weten wat het betekend wat er in zit.

    Beantwoorden

  5. Sandra
    Mrt 20, 2012 @ 19:43:02

    Jarenlang gebruikte ik allerlei dure maar ook goedkope crèmes ,nu sinds 5 jaar niets meer en mijn huid is er alleen maar beter op geworden

    Beantwoorden

Geef een reactie

