N(euro)otje eet liever lokaal

Vorige week stond N(euro)otje in de Duitse Aldi en verbaasde zich over de nieuwe bordjes op de groenten- en fruitafdeling. Tot haar plezier staat nu namelijk op elk bordje het land van herkomst aangegeven. Of dat echt gedaan is om consumenten bewust te maken van het feit dat hun voedsel van het andere eind van de wereld vandaan komt, weet ze niet. Maar ze zal vast niet de enige zijn die het opvalt. Er lagen bananen uit Bolivia, druiven uit Spanje, en nog van alles uit onder andere Peru en Chili. Alleen de wortelen kwamen uit Duitsland. En de uien uit Nederland. De rest kwam uit landen waar N(euro)otje waarschijnlijk nooit van haar leven zal komen.

N(euro)otje probeert al jaren op te letten waar haar gekochte voedsel vandaan komt. Grootste mislukking in deze missie blijft de banaan… Voor de rest lukt het wel aardig met af en toe een misser zoals een ananas, en ’s zomers gaat het natuurlijk best goed, als ze alleen nog maar van de tuin eten. Over het algemeen zit ze liever zonder uien dan met uien uit Nieuw-Zeeland en ze kan het opbrengen om watertandend de Spaanse aardbeien voorbij te lopen en te wachten tot ze die zelf kan plukken.

Ze hoopt dat meer mensen (gaan) nadenken over de herkomst van hun voedsel. Niet iedereen zal een moestuin kunnen of willen onderhouden maar iedereen kan zich wel afvragen wat er mis mee is om (zoveel mogelijk) terug te gaan naar het eten van groenten die in het seizoen zijn en uit eigen land komen. Het Zuid-Amerikaanse fruit is namelijk heel milieubelastend zodra het hier in Nederland in de winkel ligt. Het heeft duizenden kilometers per vliegtuig of boot afgelegd. Bovendien moet het onrijp worden geplukt omdat het anders halfrot aankomt. Bananen bijvoorbeeld worden daarna kunstmatig gerijpt met behulp van ethyleengas en zuurstofarme cabines. Het rijpingsschema is heel precies en de bananen worden zelfs op de favoriete kleur van de gemiddelde consument afgeleverd.

Met dit in gedachten, vind N(euro)otje het leuk om weer eens de aandacht te vestigen op het ‘100-milie-diet’. Dit houdt in dat alles wat je eet en drinkt niet meer dan 100 mijl heeft afgelegd om bij jou op je bord te komen. Lokaal geproduceerd voedsel dus. N(euro)otje moet heel eerlijk toegeven hier zelf genoeg mank te gaan. Ook hier ligt rijst en couscous in de kast… 😦  Daarom probeert ze het in ieder geval altijd al met de groenten en het fruit. En zelfs daar heeft ze dus die beroemde uitzondering van de bananen…

Ze twijfelt wel eens: zal ze het eens een maand proberen, net zoals de mensen in het onderstaande filmpje? Eens aan den lijve ondervinden hoe groot de impact is? Het zal waarschijnlijk nog tegenvallen ook. Gisteren bijvoorbeeld nog couscous gegeten… Helemaal niet goed natuurlijk. Het zou ook makkelijker zijn als je het met heel veel mensen zou proberen. Ook weer net zoals in het filmpje. Twijfel, twijfel. Ze komt er nog op terug…

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Mrt 13, 2012 @ 08:48:37

    Ik heb een keer een winter helemaal hollands gegeten. Maar miste mijn banaan en sinaasappel. Die heb ik weer gekocht. groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. sillie
    Mrt 13, 2012 @ 09:05:12

    t lijkt me idd wel moeilijk, rijst bv …. maar absoluut een leuke uitdaging 🙂

    Beantwoorden

  3. peperkoek
    Mrt 13, 2012 @ 10:07:14

    Ik had er nog nooit van gehoord en heb er nooit op gelet, ga eens opletten waar mijn boodschappen zoal vandaan komen maar lijkt me echt mega moeilijk..

    Beantwoorden

  4. Rita
    Mrt 13, 2012 @ 10:44:33

    Bij AH staat de herkomst er ook bij

    Beantwoorden

  5. petradepooh
    Mrt 13, 2012 @ 11:58:00

    bij bijna elke super in nederland staat het bij de groenten en fruit waar t vandaan komt maar ook bij t vlees op de etiketjes bv!
    Ik zou t eerlijk gezegd niet kunnen, die 100 mijl regel (150 km) soms krijg ik maar zo zin in een sinaasappel, appel of peer…… Dan maar proberen zo dicht mogelijk bij huis de dingen te kopen……… alle beetjes helpen.

    Beantwoorden

  6. leonie
    Mrt 13, 2012 @ 12:21:36

    Ik probeer ook altijd op te letten waar mijn eten vandaan komt. Zo kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om aardbeien uit Spanje te eten of sperciebonen uit Turkije. Gelukkig heb ik zelf een moestuintje, dus kan ik veel zelf verbouwen. Helaas komen de banaan en de rijst niet van oorsprong uit Nederland, zijn ook de enige waar ik bij moet smokkelen….

    Beantwoorden

  7. Romy
    Mrt 13, 2012 @ 14:32:42

    Wat een geweldige tip die van dat kachelruitje! Nog nooit is hij zo snel en schoon geweest. dankjewel dat je de tip wilde delen!

    Beantwoorden

  8. VeggieMo
    Mrt 13, 2012 @ 15:32:04

    Low impactman uit België heeft hier ook leuke en informatieve stukken over geschreven op zijn blog.
    Het zou voor mij heel moeilijk worden om lokaal te eten omdat ik geen gluten verdraag, dus oa ook geen tarwe. Ik eet rijstwafels. Die hebben vast een kleinere afdruk dan glutenvrij brood dat meestal bomvol zit met toevoegingen.
    Ik koop vaak bij de Lidl. Zij hebben het land van herkomst ook vaak op de artikelen van de groente/fruitafdeling staan.
    Ik heb nu weer de groentetas van Odin. Daar zitten veel dingen in die uit Nederland en Europa komen. Met het boek ‘Ecofabulous’ van Lisette Kreischer moet het helemaal goed komen 🙂

    Beantwoorden

  9. Christina
    Mrt 14, 2012 @ 22:14:08

    De banaan is eigenlijk de grote uitzondering op de regel. Die wordt per boot vervoerd en rijpt onderweg. Een van de weinige producten die weliswaar van heel ver komen maar het transport is niet vuiler dan bijvoorbeeld dat van een appel uit Frankrijk. Appels uit Chili op Nieuw-Zeeland, per vliegtuig vervoerd, of knoflook uit China die met het vliegtuig gehaald zijn…das wel erg. Maar bananen, ze komen wel van buiten de cirkel van 100 mijl maar zijn dus helemaal niet zo erg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

