N(euro)otjes mobiel

N(euro)otje heeft ook al jaren een mobiel. De eerste kreeg ze van Man en werd jarenlang gebruikt totdat de kinderen zich begonnen te vermaken over de koel-vriescombi met uitschuifantenne van hun moeder. Niet dat ze onder de indruk was van het vermaak. Sterker nog, het maakte haar allemaal niet zoveel uit. Ze kon bellen en gebeld worden en dat is toch precies de bedoeling van een telefoon?

Al die extra’s die iedere nieuwe generatie mobiele telefoons kreeg, doen haar niets. Ze vindt het heus wel prettig bij autopech niet direct de auto uit te hoeven zoals we dat bijvoorbeeld eens moesten doen toen we jaren geleden pech kregen met de auto terwijl we met de caravan op weg waren naar een cadeau gekregen weekje Slagharen. We waren net een paar kilometer onderweg toen een zeer essentieel onderdeel in de motor het begaf. Veel rook, geen snelheid. We stonden stil. Geen mobielen. N(euro)otje is op een drafje naar de dichtstbijzijnde boerderij gehobbeld en heeft daar aan een allervriendelijkste mevrouw gevraagd of ze mocht bellen. Ouders namen niet op dus moest de buurvrouw gebeld worden maar daarvan wist ze het nummer niet uit het hoofd. Maar we spreken hier over het inmiddels in verval geraakte telefoonboekentijdperk dus dat nummer was snel gevonden. Buuf gebeld die vervolgens op een holletje naar Ouders toe ging die de telefoon niet hadden gehoord omdat ze in de tuin bezig waren. Het liep goed af, we zijn met de auto van Ouders naar Slagharen gereden en hebben het er erg naar onze zin gehad.

Terugkomend op het onderwerp, de mensheid heeft zich tot een jaar of vijftien, twintig geleden prima gered zonder mobiele telefoon. Toen die uiteindelijk dan toch zijn intrede deed ging het snel. Op dit moment is de hele wereld bereikbaar vanuit de handpalm. N(euro)otje hoeft niet zo nodig een zakformaatcomputer maar heeft ondertussen toch een andere mobiel, een afdankertje van Man die een nog mooiere heeft. Voor Man is zijn mobiel wel heel handig, hij is als zzp’er veel buiten en onderweg en is zo altijd bereikbaar voor zijn klanten. Hij heeft dan ook een abonnement waarbij hij om de zoveel jaar een nieuw toestelletje krijgt. Over een paar maanden is het zover en mag N(euro)otje zijn huidige mobiel nemen waar dan een simmetje in kan want N(euro)otje heeft en hoeft geen abonnement. Maar eigenlijk wil ze die telefoon niet. Het is zo’n touchscreengeval waarbij je het hele scherm op kunt schuiven met een beweging van de wijsvinger (of om het even welke vinger maar N(euro)otje merkt dat ze altijd probeert de beweging te starten met de wijsvinger). Ze is er niet heel handig in. Het apparaat begint ineens van alles te doen, bellen, internetten of iets anders omdat ze per ongeluk iets aangeklikt heeft in plaats van aangeraakt en verschoven…De kans is reëel aanwezig dat ze het lekker bij haar eigen mobieletje houdt. Met simkaartje want zonder abonnement. En zonder de door Zoon zo bejubelde T9 waar ze absoluut niet mee overweg kan. Het mobieltje is vooral nog steeds handig voor als er eens iets gebeurt onderweg (op dit moment al een tijd geen pech gehad maar altijd handig om de weg te vragen aan Man die de kaart van heel Nederland in zijn hoofd heeft zitten…) en er wordt regelmatig ‘geësemest’ met de carpoolcollega’s. Toch heeft ze nog nooit meer dan 15 euro beltegoed in een jaar nodig gehad.

En dat hoopt ze zo te houden. Trouwens, ze vraagt zich al een tijd af wat je straks moet met al die mobielen die vervangen zijn door nieuwere exemplaren. Aan die wegwerpmaatschappij wil ze eigenlijk liever niet meedoen. Dit is één van de punten waar Man en N(euro)otje het niet over eens lijken te kunnen worden. Hij gaat graag mee met zijn tijd, haar interesseert de vooruitgang in een beperktere mate. De afvalberg stoort en verontrust haar teveel. Daarom zal ze proberen een eenmaal aangeschaft apparaat zo lang mogelijk te gebruiken en als het einde ervan in zicht komt beraadt ze zich altijd over het vervolg. Als de uitkomst is dat ze er prima buiten kan zal ze het niet snel vervangen. Maar dan nog zit je met zo’n vervangen mobiel van Man. Niemand hoeft ‘m meer, ook de provider niet. In een laatje dan maar? En over tien jaar alsnog inleveren met het klein huishoudelijk afval?

Tja, hier denken we nog even over na…

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. wil
    Mrt 06, 2012 @ 07:58:23

    de telefoon willen ze graag hebben tegen een mini prijsje,vooral de nieuwere duurdere.het waarom is ondertussen duidelijk.ik hoorde van man dat er zilver en goud inzit(of het klopt weet ik nog niet zeker.maar gezien de hebberigheid van opkoop firma’s denk ik dat het wel klopt)
    helaas krijg je voor een echt ouwetje niks .noppes nada.

    Beantwoorden

  2. Debby
    Mrt 06, 2012 @ 08:20:23

    Je kan de telefoon die je niet wilt ook inleveren bij de Mediamarkt dan krijg je er nog een bedrag voor terug :-). het is niet veel natuurlijk maar in de kast laten liggen is ook weer zonde.

    Beantwoorden

  3. Jacqueline
    Mrt 06, 2012 @ 08:31:44

    Je kunt de telefoon natuurlijk ook op marktplaats zetten. Genoeg mensen die daar een vervangende mobiel zoeken, zonder de hoofdprijs te willen betalen. Zij blij, jij blij 😉

    Greetz,
    Jacqueline

    Beantwoorden

  4. izerina
    Mrt 06, 2012 @ 08:43:55

    Hier nog iemand,die jaren met haar mobiel doet.Je kunt oude telefoontjes toch inleveren,zodat sommige materialen hergebruikt worden? groeten Izerina

    Beantwoorden

  5. jenneke
    Mrt 06, 2012 @ 09:12:58

    Ook ik wil geen nieuwe mobiel…allemaal veel te veel fratsen op zo’n mobiel die ik toch niet gebruik.
    Ben erg gehecht aan mijn oude mobieltje en heb deze keer gekozen voor veel korting in plaats van een nieuwe mobiel, want ik wil alleen bellen, gebeld worden en sms’en.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

  6. Lege zakken vrouw
    Mrt 06, 2012 @ 09:33:20

    Hier ook al een mobiele telefoon, die al jaren meegaat. Een zeer degelijke Nokia, maar ik twijfel nu wel, want ik ben bang straks iet meer op de hoogte te zijn van de laatste technieken en als ik dan als bejaarde wil bellen dan kan ik het misschien helemaal niet meer. Wel een lastig dillema.

    Beantwoorden

  7. Debby
    Mrt 06, 2012 @ 10:58:56

    Ik kan me helemaal vinden in je verhaal, ware het niet dat je eigenlijk onbewust of niet … een toch heel modern apparaatje tot je beschikking hebt.
    Ook ik heb een oud mobieltje. Doe echter niet aan prepaid, het is me (doordat ik er zo weinig gebruik van maak) een keer overkomen te willen bellen toen mij met een prachtige blikstem gemeld werd dat mijn tegoed op was. Dat kon echt niet het geval zijn, maar wat wel het geval was …. de prepaid kaart was maar goed voor een bepaalde tijd. Dus alsnog weggegooid geld. Nu heb ik een mobieltje, vast nummer al sinds mensenheugenis dezelfde (!) en een abonnementje voor 2,50 per maand. Dat is het bedrag wat ik eigenlijk betaal voor mijn gevoel voor zekerheid. Want verbellen over sms-en doe ik niet.
    Succes met je nieuwe mobiel en je kunt inderdaad beter een doel vinden voor je oude mobieltje want stof vangen in een lade of mandje heeft ook geen nut.
    Groetjes

    Beantwoorden

  8. inrustigvaarwater
    Mrt 06, 2012 @ 13:08:36

    Leuke blog, zo heeft ieder een eigen verhaal/ geschiedenis met z’n mobieltje.

    Beantwoorden

  9. Karin
    Mrt 06, 2012 @ 17:49:25

    Beste, bij http://www.zonzoo.be kan je je oude gsm inleveren en krijg je er een vergoeding voor. 🙂
    Groetjes vanuit België
    Karin

    Beantwoorden

  10. lot
    Mrt 06, 2012 @ 18:04:44

    Ook heb heb een afdankertje van mijn dochter die een abonnement heeft en regelmatig nieuwe krijgt. Toen ik 10 was kregen we pas telefoon in huis. Ik vind een mobieltje heel handig maar niet om mee te kletsen. Er waren vroeger (ohhhhh ik wordt echt oud) waren ook zo veel telefooncellen, dus daar belde je dan als je niet thuis was.

    Wat ik bij het huidge toestel wel handig vind is de fotomogelijkheid, die gebruik ik regelmatig voor foto’s voor Marktplaats en in winkels als ik iemand iets wil laten zien. Ik heb namelijk ook geen digitale camera en ik hoef er ook geen een

    Beantwoorden

  11. giséla
    Mrt 06, 2012 @ 18:50:49

    Het mobieltje wat ik heb is ook al jaren oud. Ik koop pas een nieuwe als ie helemaal op is. Ook mij maakt t niet uit wat er ” in de mode ” is als ik maar kan smsen. Bellen doe ik eigenlijk maar zelden. Oude mobieltjes kan je ook naar stichting A.A.P sturen.

    Beantwoorden

  12. gerrie
    Mrt 07, 2012 @ 07:18:50

    Man en ik hebben al enkele mobieltjes “versleten”. Als de accu het niet meer goed doet dan koop ik daar geen nieuwe voor. En Man had toen hij nog werkte altijd een laagje stof onder het glasplaatje. De allernieuwste snufjes hoeven wij ook niet. De oude stapel heb ik ingeleverd bij de kerk. Die worden ontmanteld door Dorcas en die doen voor dat geld weer goede dingen.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  13. petradepooh
    Mrt 07, 2012 @ 21:24:31

    idd bellen en gebelt worden en smsen meer is niet nodig. Met de oude kan je van alles doen van innlevern tegen geld voor jezelf tot aan goede doelen schenken, er zjin er velen…….
    Mijn vorige kwam ergens op de bodem van een water terrecht, jammer maar goed niets meer aan te doen, daar ga ik niet achter aan hoor alls t een sloot is en minsten anderhalve meter diep….. Deze gebruiken we gewoon op niets mis mee

    Beantwoorden

  14. Margreet
    Mrt 08, 2012 @ 20:37:10

    Ik doe het nu ook nog steeds met een oude mobiele telefoon van mijn dochter. Met een abo bij Ben voor €4,99 kan ik bellen en sms-en. Ik wil wel graag een nieuwe telefoon en dan met internet, handig voor buienradar en OV en dergelijke, dat mis ik nu regelmatig. Maar ja, ik loop nog steeds te twijfelen of dat het €10,- in de maand waard is. Voorlopig hou ik het maar zo!

    Beantwoorden

Geef een reactie

