N(euro)otje vindt zelfgebakken brood het lekkerst

Jaren geleden bakte N(euro)otje wekelijks een paar broden. Heerlijk was dat! Toen ze buitenshuis ging werken had ze daar geen tijd meer voor, gebruikte nog een tijd (niet tot tevredenheid) een broodbakmachine en ging later over op het brood bakken zonder kneden, het zogenoemde no-knead-bread. Maar toch is ouderwets gebakken brood, dus met een heleboel gekneed en gemep, altijd nog heel erg lekker. De structuur van gekneed brood is natuurlijk wel anders dan van niet gekneed brood. Dus om het geknede brood  niet in de vergeethoek te zetten en op verzoek, hier het recept van een lekker volkorenbrood.

  • 500 gram volkoren tarwemeel
  • 20 gram gist
  • 2 theelepeltjes zout
  • 320 ml lauw water

De gist oplossen in wat water, meel en zout mengen. Een kuiltje daarin vormen, het gistmengsel erin gieten en 3/4 van het water toevoegen. Goed doorkneden tot het deeg een mooie samenhangende bol is geworden. Is het te droog, een beetje water erbij, is het te nat een beetje meel erbij. Verder kneden op aanrecht of tafel, wel eerst met wat meel bestuiven. Doorkneden tot het een mooi elastisch deeg is geworden. Tijdens het kneden af en toe een flinke mep op het deeg geven. In een kom doen en het met een vochtige doek afdekken. Op een warme plaats zetten en het ongeveer dertig minuten laten rijzen. Broodblik invetten, het deeg nog zeker 5 minuten doorkneden, en het deeg in het blik doen. Het deeg in de lengte inknippen, weer afdekken met een vochtige doek en nog zeker 45 minuten laten rijzen. Daarna de vorm in een op 225 graden voorverwarmde oven zetten en het brood gaar bakken in ongeveer 45 minuten. Het brood is gaar als het niet meer aan het blik vastplakt en hol klinkt als je er op klopt. Uit de vorm halen en laten uitdampen.

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Jacqueline
    Mrt 02, 2012 @ 06:51:57

    Jaaaa… zelfgebakken brood. Lekker!
    Hier welliswaar met een broodbakmachine, maar wel met meel van de molen.
    Ik heb er juist weer een broodje in gedaan en over 3 uur kunnen we ontbijten met vers brood.

    Wij hebben al jaren een panasonic bbm en die bevalt fantastisch.
    Een tijdje iets minder gebakken, maar sinds een aantal maanden heb ik het weer helemaal ontdekt. Daar kan geen brood van de supermarkt tegenop.

    Greetz,
    Jacqueline

    Beantwoorden

  2. Joke
    Mrt 02, 2012 @ 08:33:03

    Welke gist gebruik je? Gedroogde of verse gist.
    Kun je me vertellen hoe het komt dat het brood als ik het uit de vriezer meegeef aan de kinderen het zou oud en droog is?

    Groetjes Joke

    Beantwoorden

  3. izerina
    Mrt 02, 2012 @ 08:40:21

    Op jouw blog las ik voor het eerst over niet gekneed brood. Sinds die tijd gebruik ik de bbm maar weinig. Met de hand kneden doe ik niet meer. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  4. Eilish
    Mrt 02, 2012 @ 08:45:15

    Van niet gekneed brood had ik nog nooit gehoord. Sinds september bak ik ook mijn eigen brood, wel in de broodbakmachine, een goedkoop exemplaar gekocht bij een actie bij Aldi, dat toch een behoorlijk brood oplevert. Eerst heb ik geprobeerd met van die all-in bloem, maar dat vond ik maar niets (véél te zout o.a.) Nu maak ik zelf mijn mengsel. Ik heb ondertussen een drietal soorten bloem in huis, zo kunnen we eens afwisselen. Het brood van de bakker is hier volledig afgeschreven !

    Beantwoorden

  5. Chaoot
    Mrt 02, 2012 @ 10:23:04

    Ben ook helemaal met brood bakken bezig weer en herinner me dat ik dus op jouw blog dat no-knead bread voor het eerst had gezien!! Ik wist al niet meer waar ik dat toch van had. Dankjewel! Ik moet dat nog gaan proberen, maar ben al wel met het broodbakken zoals jij het hierboven beschrijft begonnen. Ik krijg alleen behoorlijk kleine broodjes. In de oven rijst het niet echt veel. Moet ik meer kneden, denk je?

    Beantwoorden

  6. Huisvlijt
    Mrt 02, 2012 @ 11:20:30

    Dat is tenminste een fijn recept! Niet een lange lijst met ingrediënten, en dingen die je meestal wel in huis hebt! Bedankt hiervoor.

    Beantwoorden

  7. Jacqueline
    Mrt 02, 2012 @ 11:40:06

    Nog even een vraag. Ik vind de 20 gr. gist nogal veel, maar ik vermoed dat het om verse gist gaat en niet om poeder gist.

    @Neurotje: kun je dat nog even aangeven?
    Dank vast!

    Greetz,
    Jacqueline

    Beantwoorden

  8. VeggieMo
    Mrt 02, 2012 @ 15:05:48

    Oh, lekker zelfgebakken brood dat mis ik soms nog zo. Ik eet nu al een paar jaar glutenvrij, maar glutenvrij brood is lang zo lekker niet. Helemaal niet als er ook geen melkproducten in kunnen.

    Lekker genieten N(euro)otje!

    Beantwoorden

  9. Romy
    Mrt 02, 2012 @ 15:48:24

    Wij vinden het ook heerlijk hoor het brood gaat veeeel harder. En het fijne is dat je weet wat er in gaat!

    Beantwoorden

  10. gerrie
    Mrt 03, 2012 @ 12:52:11

    Ik gebruik toch altijd nog de BBM. Wel gebruik ik gedroogde gist en veel minder zout maar doe in ieder brood één ei. Dan is het brood elastischer. En als de BBM aan het werk is dan haal ik na het kneden en voor het rijzen de kneedhaak uit het deeg. Dan heb ik als het brood klaar is alleen een klein rond gaatje onder in mijn brood. Het bevalt me op deze manier prima.
    Harteelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  11. Margreet
    Mrt 03, 2012 @ 20:47:11

    Oh….. zelfgebakken brood, ik mis het zo.
    Ik mag alleen zuurdesembrood en dat lukt me niet om het zelf te bakken helaas!
    Gelukkig heeft de natuurwinkel hier wel lekker zuurdesembrood.
    Misschien dat ik in de zomer wel weer eens zelf ga bakken voor een keertje….
    Ik vind de tip van Gerrie (van die deeghaak) wel een goeie! Alleen kan dat weer niet als je de BBM ’s nachts aanzet zoals ik altijd deed.

    Beantwoorden

  12. Debby
    Mrt 03, 2012 @ 23:20:56

    Het bakken van brood doe ik in de BBM, maar dit is voor mij niet dagelijks te doen. We zouden het wel dagelijks lusten, echt wel! Maar het is mij een boel werk. Ook heb ik een tijd lang gebruik gemaakt van de BBM alleen maar voor het kneden. Zowel voor brood maar ook voor pizzadeeg of voor stokbrood/bolletjes. Ik krijg er wel weer verfrist/hernieuwd zin in nu ik jou recept lees.

    Beantwoorden

Geef een reactie

