N(euro)otje vindt nepvlees niet nodig

Voor veel mensen die hun vleesconsumptie willen terugdringen, kan een stukje nepvlees best wel handig zijn. Voor iemand die moeite heeft van het aardappel-groente-vlees-patroon af te stappen en die om wat voor reden dan ook, toch minder vlees wil gaan eten, is het prettig dat het mogelijk is om iets soortgelijks op het bord te leggen, namelijk aardappel-groente-vleesvervanger. Die vleesvervangers zijn in de lopen der jaren steeds beter te eten geworden en sommige lijken zo sterk op echt vlees dat je goed op de verpakking moet kijken om er zeker van te zijn dat je een vervanger te pakken hebt. Ook N(euro)otje gebruikt wel eens zo’n groentenburgertje (vooral ’s zomers als je uitgenodigd bent bij een bbq bij vleeseters en je paniek wil voorkomen kan zo’n pakje vegahap uitkomst bieden). Toch is goed vegetarisch eten erop gebaseerd dat je beter gebruik maakt van alle soorten voedingsmiddelen die de natuur voorhanden heeft. En dat kan heel goed zonder nep-rookworstje of nep-shoarma (dat overigens niet te eten is šŸ˜¦ )

Voor vleesloos eten is het belangrijk dat je gevarieerd eet waarbij je veel gebruik maakt van onder andere noten, bonen, peulvruchten, uiteraard veel groenten en fruit, kaas, yoghurt, kwark en eieren. Ook tofu wordt in de vegetarische keuken veel gebruikt. Van onze favoriete groenten, spinazie en broccoli, is bekend dat er veel calcium en ijzer in zit.Ā  Na dertig jaar vegetarisch eten, heeft N(euro)otje bijvoorbeeld nog steeds een HB van boven de 8.

Wanneer je gevarieerd eet, hoef je je geen zorgen te maken over eiwitten, ijzer, vitamine B12, ijzer en zink. En het is ook niet nodig om elke maaltijd een vegaschijf, vegaworst of vegaburger erbij te leggen.

En voor diegenen die wel de dieren en het milieu een warm hart toedragen maar ook ‘echt’ vlees willen blijven eten, wordt er druk gesleuteld aan kweekvlees.Vlees uit een laboratorium, waarvoor stamcellen van koeien zijn gebruikt. En joost mag weten wat nog meer… N(euro)otje blijft in ieder geval maar gewoon vegetariĆ«r, zonder nepvlees.

http://s.nos.nl/swf/embed/nos_video_embed.swf?tcmid=tcm-5-1202384

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Feb 29, 2012 @ 11:01:19

    Toch proef ik vaak een zelfde soort smaak aan al die soorten nepvlees. Geef mij maar een bonenschotel of lekker graan. groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. lot
    Feb 29, 2012 @ 13:27:42

    Inderdaad veel te zoute en smaak die altijd hefzelfde is die vegetarische produkten. Ik ben geen vega maar 1-2x per week als de avondmaaltijd, meestal met tahou of eieren. Aangezien ik bijna altijd alleen eet is is het grotere schotels maken niet altijd makkelijk, je hebt er vaak veel verschillende ingredienten voor nodig, vooral veel verschillende groentes. En bonen-notenballen zijn ook niet zo makkelijk in kleine porties te maken en invriezen was geen success. Bovendien eet ik nogal low-carb ivm gewichtsproblemen en dan zijn die weet te calorierijk.

    Wat ik niet begrijp is dat het ook zo vaak de naam van vleesprodukten draagt zoals vegetarische hamburgers, worsten etc. Bij mij in de buurt zit de vegetarische slager en daar zou ik ook een andere naam voor bedenken als ik de eigenaar was.

    Vandaag eet ik toevallig mungbonen met tahou./

    Beantwoorden

  3. VeggieMo
    Feb 29, 2012 @ 13:56:56

    Ben het bijna helemaal met je eens. Ik koop ook nooit vegetarische burgers. Voor een keertje vind ik ze wel lekker, maar er zit of gluten en/of melk in.
    Ik maak graag dingen zelf en heb een aantal leuke kookboeken staan.

    Wat betreft de B12 ben ik het niet met je eens. Als je vegetarisch eet is het ook lastig om aan voldoende vitamine B12 te komen. Gevolgen van een tekort kunnen onomkeerbaar zijn zoals schade aan je zenuwstelsel. Als je vegetarisch eet is het best een goed idee om regelmatig een B12-tabletje te nemen.

    Beantwoorden

  4. esther
    Feb 29, 2012 @ 19:05:50

    hoi Neurootje,

    Ik wilde ns vragen wat jouw recept is van brood bakken?
    voor in de oven hoorde dat het recept van neurootje heel erg lekker is.
    Maar kan m niet vinden op je site.
    Hopelijk alvast bedankt. Esther

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Feb 29, 2012 @ 20:02:29

    Ik hou van vlees en zou mijn lapje bij het eten echt missen, toch eten we hier ook wel eens een maaltijd zonder vlees. Goed dat jij dat kunt!
    Kweekvlees lijkt me eerlijk gezegd niets….

    Beantwoorden

  6. petradepooh
    Mrt 01, 2012 @ 11:21:40

    ik probeer het 1x in de week vegatarisch te houden, soms idd met zo’n stukje nep schnitsel ofzo. Van Lidl zijn ze ook best lekker zelf voor mijn aan vlees verslingerde andere helft en dat wil wat zeggen……. Hoe t ook zij ik zie ht labratorium vlees ook niet zitten dat kan niet anders dan dat daar heel heel heel veel chemische zooi in komt. Bij de nepschnitsels zitten er in elk geval nog normalen en herkenbare groentes in verwerkt enzo.

    Beantwoorden

  7. Debby
    Mrt 01, 2012 @ 22:17:00

    Ja wat zal ik zeggen. We hebben een zesjarige dochter die lijkt haast wel vegetarisch geboren. Ze kan de smaak van vlees niet waarderen. Dat heeft ze niet van ons,

    Beantwoorden

  8. betjesonnetje
    Mrt 02, 2012 @ 08:43:23

    Hier ook hoofdzakelijk vegetarisch, zonder nepvlees, maar met met bonen/noten/zaden. Ik moel wel speciaal moeite doen om ijzer/B12 op peil te houden.

    Let op een zeer plekje in je mondhoek: dat is een van de eerste signalen van B12-gebrek. Dan is het tijd voor een tabletje. Of een paar eieren natuurlijk. Daar zit het ook in.

    B12 zit in alle dierlijk voedsel. Het is dus vooral een probleem voor veganisten. Dat zijn mensen die geen vlees gebruiken en ook geen vis, geen zuivel, geen eieren.

    Beantwoorden

  9. VeggieMo
    Mrt 03, 2012 @ 09:51:51

    Vitamine B12 is in een vegetarisch dieet aan de krappe kant. En het is geen vitamine om risico’s mee te nemen. Als je door een tekort klachten krijgt aan je zenuwstelsel kunnen die onherstelbaar zijn.
    Vitamine B12 is niet duur (ook gewoon bij de Hema te koop).

    Groetjes, VeggieMo

    Beantwoorden

  10. VeggieMo
    Mrt 04, 2012 @ 09:37:34

    Ik zie dat er nu twee reacties van mij staan. De eerste verscheen niet meteen en een paar dagen later heb ik het nog een keer geprobeerd.
    Het is niet mijn bedoeling om erover te gaan ‘drammen’. Ik wilde alleen even waarschuwen.

    Groetjes, VeggieMo

    Beantwoorden

  11. lila
    Aug 26, 2012 @ 21:10:18

    Hoi,
    Af en toe als ik inspiratie tot consuminderen nodig heb, lees ik jouw blog.
    Helemaal super! Positief en realistisch, erg fijn!
    Ik lees net.dat je nepshoarma niet lekker vindt.
    Ik maak nepshoarma zelf.
    Ik snij tofu in reepjes en marineer dit ongeveer een dag in zelfgemaakte shoarmakruiden( zie google, zonder zout en zonder e621) en een scheut olijfolie.
    Serveren met zelfgemaakte knofsaus, sla en pitabroodjes
    Zelfs manlief( grote vleesliefhebher) vindt dit errug lekker!

    Beantwoorden

Geef een reactie

