N(euro)otjes maaltijden…

Wij zijn altijd gewend geweest om samen te eten. ’s Morgens, ’s middags, ’s avonds, lekker gezellig met zijn allen aan tafel. Op werkdagen lukt dat natuurlijk niet, eten we alleen ’s morgens en ’s avonds samen. We dekken de tafel met een leuk kleed of placemats, leggen het bestek waar het hoort en praten tijdens het eten heel wat af. Tijdens het ontbijt heb je het over de komende dag, de verwachtingen, de hobbels die genomen moeten worden (proefwerken, examens, lastige gesprekken op het werk) en tijdens het avondeten kan iedereen vertellen hoe het gegaan is (frustraties van zich afpraten of juist hilarische momenten uitbeelden waardoor iedereen zich verslikt in een spruitje).

Voor ons is het de gewoonste zaak van de wereld om samen aan tafel te schuiven en we hebben er nog nooit aan gedacht om het anders te gaan doen. N(euro)otje en Man komen beide uit een gezin waar dit ook normaal was en we hebben dat samen meegenomen naar ons eigen gezinsleven. Soms komt er hier wel eens iemand logeren die stomverbaasd bij ons aanschuift en vertelt hoe er bij hem of haar thuis gegeten wordt. Sommigen eten altijd met het bord op schoot, anderen maken een stapel bammetjes klaar en delen die uit, bij weer andere gezinnen maakt iedereen zijn eigen bammetje klaar en verdwijnt weer in zijn of haar eigen hoek en in weer andere gezinnen maakt iemand een warme maaltijd klaar en kan iedereen een bordje komen ophalen.

Ieder zijn ding natuurlijk maar toch zijn wij grote voorstanders van de gezinsmaaltijd. Wij zijn praters (wel eerst iets doorslikken natuurlijk 😉 ) en babbelen heel wat af. Er is hier in 23 jaar nog geen maaltijd in zwijgzaamheid naar binnen geschoven. Iemand die van stilte tijdens het eten houdt kan beter niet bij ons komen eten. Die gaat bekaf van tafel… 😉

Voor mensen met een ochtendhumeur is een gezamenlijk ontbijt misschien niet heel erg prettig… Ook hier in Huize Vrek zijn er verschillen in opgewektheid in de vroege ochtend. Maar een kopje koffie of thee gaat er bij iedereen wel in. Alhoewel we wel eens gasten hebben die zelfs dat niet kunnen verdragen en pas naar beneden komen als de ontbijtboel weggeruimd is. Dat mag van ons hoor. We grijpen gewoon het eerstvolgende eetmoment aan om hem alsnog de oren van het hoofd te kletsen!

Vroeger kenden we een stel dat hun appartement heel leuk had ingericht. Toch ontbrak er iets. Tussen twee kopjes thee in ontdekte N(euro)otje ineens wat dat was. Er stond geen eettafel in het huis. Het bleek dat ze al hun hele huwelijk zonder hadden gedaan en gewend waren om alles zittend op de bank en bij voorkeur kijkend naar de tv, op te eten.

Dit stukje naar aanleiding van het verhaal van een gast dit weekend. N(euro)otje werd er nieuwsgierig van want: hoe eten jullie? En vind je het prettig zo of zou je toch liever anders zien? Vind je het bovenstaande ouderwets of te veel werk of inspireert het je juist tot de aanschaf van een tafellaken of een set placemats? 🙂

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. lot
    Feb 12, 2012 @ 17:32:25

    Heel gezellig aan tafel eten. Ik woon alleen en ga soms aan tafel zitten als ik iets eet wat op die manier prettiger is, makkelijk eetbaar spul zoals pasta op bord en voor de TV, dat wel. Als ik met Lat-relatie samen ben eten we aan tafel, en kijken soms TV erbij.

    Toen ik met puberdochter alleen woonde na scheiding, bracht ik haar ontbijt op bed. Ik had eerst tijdje geprobeerd het ontbijt samen te doen maar ze had zoveel opmaak en haarkamtijd ndoig dat dat alleen irritatie aan beide kanten veroorzaakte. Nu konden we beiden onze gang gaan en was het gezellig bij de andere maaltijden. Toen ze een candidadieet volgde en flink stuk op de brommer moest rijden in de winterochtenden bracht ik haar zelf gemaakte erwten- of bruine bonensoep als ontbijt, dat vond ze heerlijk. Ze ging warm en met voldeonde goed eten om de ochtend door te komen de deur uit en. en we waren beide tevreden met deze oplossing

    Beantwoorden

  2. izerina
    Feb 12, 2012 @ 18:29:30

    Wij zijn te verschillend in opstaan om samen te ontbijten. Maar het avondeten probeer ik zoveel mogelijk aan tafel te laten plaatsvinden. Gezellig een kaarsje aan in deze tijd. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  3. Marjolein Snoep
    Feb 12, 2012 @ 18:35:29

    Tot eind vorig schooljaar aten wij aan de ‘kleine tafel’. Man en ik met bord op schoot op de bank, kinderen op een klein stoeltje aan de salontafel. Bij ontbijt, lunch en avondeten. En inderdaad met vaak (tussen de middag zelfs altijd) de tv aan.

    Nu de kinderen sinds dit schooljaar op school overblijven (continurooster, tot mijn verdriet ingevoerd) en we mooie nieuwe bekleding op de bank hebben, eten we aan de ‘grote tafel’. Ieder zijn eigen vaste plek. Bij het ontbijt ontbreekt papa nog wel eens, die bepaalt zijn eigen werktijden. Tussen de middag zit ik er vaak alleen, en dan eet ik ook weleens stiekem op de bank. Maar ’s avonds dus gezellig aan tafel met elkaar. We hebben mooie 3d-placemats met vlinders erop. Ook wij kletsen heel wat af!

    Overigens hebben wij wel nog de gewoonte dat ik in de keuken voor iedereen opschep. Geen pannen of schalen op tafel dus.

    Beantwoorden

  4. Eilish
    Feb 12, 2012 @ 18:51:56

    Niets zo gezellig als samen eten, en ik vind nog altijd dat je dat aan tafel doet. Ik vraag me trouwens af hoe je dat doet met je bord op je benen, en met mes en vork eten. Bij mij zou dat gegarandeerd tot morsen leiden 😦

    Beantwoorden

  5. giséla
    Feb 12, 2012 @ 18:56:51

    Geen denken aan dat we op de bank eten. We hebben een eettafel, die is daar voor. Het ontbijt doe ik in me eentje. Door de week is manlief al heeeel vroeg de deur uit. En in het weekend willen de heren uitslapen! Stil is het ook nooit aan tafel ook wij praten wat af.

    Beantwoorden

  6. Breienmaar
    Feb 12, 2012 @ 19:33:38

    Eten gebeurd hier vrijwel altijd aan de eettafel. De enkele keer dat we patat eten, dan mag het bord op schoot. We zijn niet anders gewend! Ik heb zelfs een grote eettafel, omdat het zo gezellig is als er een paar uitwonende kinderen lekker aanschuiven, of als mijn ouders komen eten. door de week eet ik ’s ochtends altijd met jongste dochter, manlief gaat te vroeg weg om daarmee aan tafel te schuiven. We eten ’s ochtends wel in stilte omdat het humeur van dochter en mij ’s morgens niet toestaat dat er veel gekletst word, maar ondanks dat geen vervelende stiltes:)

    Beantwoorden

  7. spaarmoeder
    Feb 12, 2012 @ 20:54:32

    We eten hier aan tafel. Voor de kinderen duidelijk en ook heel gezellig. Koffie doen we ’s ochtends op bed. Maar voor de rest eten en drinken we aan tafel.

    Beantwoorden

  8. Pecunia
    Feb 12, 2012 @ 21:45:53

    Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik tegenwoordig meestal achter de computer eet…

    En dat terwijl ik ben opgevoed met niet voor de TV eten, maar aan tafel. Een uitzondering weet ik nog als de dag van gisteren. Er was een Franse film van de Genderme, en toen aten we wel met stokbrood voor de buis. Maar er was ook fruit, volgens mij appels, dus dat moest ook netjes op…

    Nogmaals, vroeger thuis was het aan tafel eten, zelf heb ik dat jarenlang ook gewoon gedaan in mijn eentje.

    Sinds een paar jaar zit ik minder goed in mijn vel, ik heb zoiets van waarom die tafel voor mij alleen dekken? Dus meestal zit ik achter de computer te eten, of als het leuk is op TV, voor de buis.

    Hier wil ik, ook al ben ik alleen, toch verandering in gaan brengen! Terug naar vroeger toen ik ook al alleen was maar wel de moeite nam om de tafel voor mezelf te dekken!

    Beantwoorden

  9. Realmam
    Feb 13, 2012 @ 12:15:23

    We eten ook altijd aan tafel. Heerlijk een rustpunt in de dag, ook al is het bij ons ook nooit stil. Ik heb bovendien het idee dat mijn kookkunsten dan meer worden gewaardeerd dan wanneer het hapsnap naar binnen wordt geschoven voor de tv.

    Beantwoorden

  10. Monique65
    Feb 13, 2012 @ 12:50:52

    Wij eten altijd aan tafel, ook toen we nog met ons 2en waren. Nu met de kids ook, 3 x per dag. Ik laat wel inmiddels het tafelkleed liggen. Oudste zoon moet sinds dit jaar vroeger naar school en ontbijt met man. Ikzelf met dochterlief. Ik ben wel altijd erbij. Lunchen doe ik met dochter en man. Deze werkt vlakbij en komt gezellig thuis eten. Het avondeten zijn wij weer allemaal samen.

    Beantwoorden

  11. Vlijtig Liesje
    Feb 13, 2012 @ 13:34:14

    Wij eten met name het avondeten met z’n allen. Het ontbijt ook aan tafel, maar door verschillende schooltijden eet niet iedereen ’s ochtends op het zelfde moment.

    Beantwoorden

  12. maaike
    Feb 13, 2012 @ 13:52:24

    Hier ook aan tafel. ik ontbijt zelfs twee keer aan tafel. Mijn gaat heel vroeg weg en hij ontbijt dan met koffie en eet pas om 7uur op het werk wat. Ik eet om half zeven een boterham met oudste die om zeven uur weg moet en om half acht nog een met de andere 2. Tussen de middag eet ik met dochter brood helaas zij dan wel achter pc. En s’avonds eten we altijd aan tafel ook met patat, we zitten aan tafel.

    Beantwoorden

  13. blackvelvetsky
    Feb 13, 2012 @ 16:32:06

    Wij wonen met zijn 2en en eten altijd voor de tv. Als we bezoek hebben dan wordt de eettafel omgetoverd tot een plaatje uit een restaurant, maar gewoon door de weeks niet.
    Lekker languit in de relaxstoelen onder genot van Will & Grace

    Beantwoorden

  14. Margreet
    Feb 13, 2012 @ 17:48:30

    Ikzelf eet altijd aan de tafel, dat vind ik het meest prettigst. Het ontbijt en de lunch op een bordje op een placemat. Vroeger at ik met de kinderen ook gewoon met het ontbijt en lunch aan een gedekte tafel. Echtgenoot en dochter eten op verschillende tijden op de bank met de krant hun ontbijt. Als ze thuis zijn tussen de middag eten ze bij mij aan tafel. ’s Avonds eten we allemaal aan een gedekte tafel en de tv gaat uit, heerlijk. We kletsen heel wat af. Hier komen de pannen/schalen op tafel en ieder schept zelf op.

    Beantwoorden

  15. Imre Driehuis
    Feb 13, 2012 @ 20:41:47

    Ik ad vroeger met mijn vader en zusjes altijd met het bord op schoot. Sinds ik uit huis ben (zo’n 20 jaar) eet ik aan tafel. Later ook met de kinderen. Ontbijten doen zij bij de salontafel en ik ontbijt op mijn werk. Avondeten altijd aan de “grote”tafel.
    Alleen op zaterdagavond, dan eten we makkelijk (lees brood) dan gaan we aan de “kleine” tafel. Ik persoonlijk vind het vreselijk met bord op schoot. Het gebeurt wel eens als je ergen op visite bent, maar ik probeer altijd aan tafel te eten

    Imre

    Beantwoorden

  16. jenneke
    Feb 15, 2012 @ 12:12:50

    Hier ook altijd samen met manlief aan een gedekte tafel.
    Ik wil de gezelligheid niet missen en het lijkt me zo’n knoeiboel om bij de tv te eten.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

Geef een reactie

