N(euro)otjes gasverbruik

Een poosje geleden zaten we ons nog redelijk rijk te rekenen. En als de winter zo warm was gebleven als een paar weken geleden hadden we daadwerkelijk veel geld teruggekregen van het energiebedrijf.

Het begon al met de droge en warme novembermaand. En hoewel december het gebrek aan regen meer dan goed gemaakt heeft lag ook in die maand de temperatuur hoger dan normaal. Vervolgens is ook januari warm begonnen. De thermometer bereikte met ogenschijnlijk gemak de 12,5 graad. De verwachting was dan ook dat we in Nederland in 2011 zo’n 20% minder zouden stoken dan in 2010.

Maar toen…. Toen werd het toch nog winter. En ging het gasverbruik razendsnel omhoog. We hebben inmiddels zoveel gas gebruikt dat Nederland tegen een record heeft aan zitten hikken. Het absolute record werd gevestigd in 1997; toen gebruikten we twee dagen voor de laatste elfstedentocht 567 miljoen kuub gas in een etmaal. Afgelopen dinsdag werd er 545 miljoen kuub gebruikt. Aangezien er dooi verwacht wordt, zullen we hopelijk dit jaar het record niet meer kunnen verbreken.

In Huize Vrek komen we naar verwachting ook niet in de buurt van ons persoonlijke record. Ons huidige maandbedrag is gebaseerd op een gebruik van 4334 kuub per jaar. Dit lijkt heel veel maar we wonen in een oude boerderij die nog  niet overal even goed geïsoleerd is en het is het totaalverbruik van twee aparte huishoudens. Wij wonen hier namelijk niet alleen, N(euro)otjes Ouders bewonen ook een deel van de boerderij. Het hogere gasverbruik is ook mede veroorzaakt door wisselende werktijden van N(euro)otje en lange werkdagen van Man. Als er niemand thuis is kun je ook geen houtkachel aanhouden. Op dit moment staat ons verbruik op 2676 kuub. Ons contract is ingegaan in juni dus we moeten nog wel even. Maar we verwachten niet van nu tot aan juni nog 1658 kuub gas te zullen gebruiken. Aangezien ook ons stroomverbruik een dalende lijn laat zien hopen we toch op een teruggave. En als dan ook de energieveiling nog een beetje gunstig uitpakt, gaan we misschien toch weer een beetje omlaag in de maandlasten.

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Feb 10, 2012 @ 10:56:11

    Laat het maar snel boven nul worden. Dat scheelt meteen zoveel in gasverbruik. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. spaarmoeder
    Feb 10, 2012 @ 11:11:41

    Ik hoop ook op een spoedige lente. Wordt ook niet goed van ons gasverbruik. Hier hebben we geen ruimte voor een houtkachel, helaas.

    Beantwoorden

  3. lot
    Feb 10, 2012 @ 18:04:00

    Ik heb iets raars gemerkt de afgelopen koude dagen.

    Onder “normale” omstandigheden vind ik het soms koud als de thermostaat op 20 gr. staat.
    Sinds kort werk ik niet meer en overdag zet ik hem dan op 19. De afgelopen weken keek ik regelmatig op de temperatuurmeter omdat ik het niet koud vond en het gevoel had dat hij hoger dan 19-19.5 zou staan.
    Ik denk dat het zo is dat de kachel vaker voor korte tijd aanslaat en daardoor zeer regelmatig warmte in het huis komt. Eigenlijk dus een gevoelstemperatuur die hoger is dan de werkelijke temperatuur.

    Hebben jullie deze ervaring soms ook?

    Beantwoorden

  4. Margreet
    Feb 10, 2012 @ 20:43:53

    Ik merk wel dat ik het met koud weer minder snel koud heb (de omgeving in huis minder koud aanvoelt) dan bij kwakkelweer.Bedoel je dat lot?

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Feb 10, 2012 @ 21:20:53

    Als de lucht droog is, zoals bij droog vriezend weer, voel je je eerder behaaglijk, is mijn ervaring.

    Beantwoorden

  6. lot
    Feb 11, 2012 @ 10:28:59

    Ja zoiets zal het wel zijn Margreet en betjes. Het voelt gewoon lekkerder met 19 gr. als de radiatoren regelmatig warm zijn dan met lange tijd koud.
    De droogte zal ook meespelen. Maar die is nu wel erg vervelend vor mij want ik heb last van overal bultjes van de jeuk, 3x per dag smeren met olie of creme, zalfje van de dokter en 8 liter water per dag sproeien al een week lang hebben het nog niet beter gemaakt. Van jeuk wordt je echt beetje gek, iets van mentholgel werkt ook even verkoelend maar lost het probleem niet op.

    Beantwoorden

  7. betjesonnetje
    Feb 11, 2012 @ 10:46:03

    Dat is waar, die droogte is vervelend voor je huid. Ik smeer ook.

    Ik bedacht nog iets anders.

    Het was de afgelopen tijd meestal zonnig. Als de zon door de ramen naar binnen komt, krijg je stralingswarmte. Bij stralingswarmte voel je je eerder comfortabel dan bij de warmte die van centrale verwarming komt. Dat scheelt gauw een graad.

    Beantwoorden

  8. opnieuwbeginnen
    Feb 11, 2012 @ 22:34:05

    Dat is mooi omlaag dat verbruik en ik begrijp nu hoe jullie toch in een boerderij wonen.
    Mostuinen is vast een familie traditie geweest. Net zoals ik er vroeger gedeeltelijk mee groot gebracht ben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

