N(euro)otje doet boodschappen

Tja, gisteren toch maar weer even geweest. In Duitsland hebben we het leeuwendeel gehaald, een dikke 51 euro. Dat viel dus weer mee. Vandaag nog even wat hier in de buurt gehaald, ter waarde van iets meer dan 18 euro en we zijn weer keurig onder budget gebleven. Met de vorige boodschappenloze week blijven we deze hele maand zelfs fors binnen budget.

In de rij voor de kassa van de Duitse supermarkt stond er een mevrouw voor ons met een dochter in de tienerleeftijd. Ze hadden niet veel boodschappen op de band staan. En de mevrouw stond duidelijk het bedrag bij te houden op de kassa. Bij 20 euro gaf ze aan niet meer te kunnen pinnen dan dat. De rest van de boodschappen werd door de kassière achter de kassa gezet. Na het afrekenen bleek ze nog een beetje kleingeld in de portemonnee te hebben en kon er voor de dochter nog een flesje drinken teruggepakt en betaald worden. Tot ongenoegen van de dochter, die zich duidelijk geneerde voor de situatie, ging de moeder de niet betaalde boodschappen zelf terug zetten in de winkel.

N(euro)otje en Man hadden te doen met de vrouw. Dat komt omdat we zelf jarenlang al hoofdrekenend met soms niet meer dan een tientje of twintig euro door de supermarkt dwaalden. Dat ellendige gevoel komt zo weer terug als je zo’n tafereeltje bekijkt. Het enige wat we echt jammer en onbegrijpelijk vonden, was dat de moeder juist de gezonde dingen achteruit liet zetten. De snaai ging mee naar huis, de champignons en de appels bleven achter. En hoewel je er niet over kunt en mag oordelen, misschien had ze er wel een hele goede reden voor, zouden wij de groente en het fruit meegenomen en de chips en de koekjes achtergelaten hebben.

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VeggieMo
    Jan 27, 2012 @ 18:58:17

    Daar zou ik ook voor gekozen hebben. Zo vind ik het erg als ik soms op tv zie dat mensen vertellen geen geld genoeg te hebben om elke dag een warme maaltijd te hebben en ondertussen roken. Dan heb je het geld er niet voor over, denk ik dan. Klinkt misschien hard, maar kinderen gaan voor.

    Groetjes, VeggieMo (die ook een periode heeft gehad dat ze financieel heel krap zaten en ’s avonds dan maar regelmatig pannenkoeken at).

    Beantwoorden

  2. Lauren
    Jan 27, 2012 @ 19:47:21

    Tja blijft moeilijk de keuzes die mensen maken. Een paar jaar geleden ook moeilijke tijden gehad en vaak spaarde ik statiegeld voor het eind van de maand. Ook flesjes op straat nam ik mee, zo kwam ik wel uit en we aten vaak lever, gelukkig lust ik en dochter dat graag.
    Nu ben ik opgehouden met werken door gezondheidsredenen en moet ik weer gan oppassen. Bezuinigingdrondes heb ik al gehad, abonnementen etc zij al jaren weg, dus er is niet veel meer waarop ik kan besparen, de wat luxere dingen zoals een lunch buiten de deur komen nu aan de beurt. Maar ook dat kan een sport worden om te doen. Zo hebben dochter en ik bij een turks restaurantje gegetten en waren we samen invl cola 11, 00 euro kwijt. Als je een broodje of salade neemt met wat te drinken ben je dat als pesoon soms al kwijt. Gelukkig heb ik voor jaren voorraad kleren van de kringloop en een nog goed gevulde voorraadkast en dat bijhouden is goed te doen als je toeslaat als je echt ieds goed en betaalbaar tegenkomt.

    Beantwoorden

  3. Breienmaar
    Jan 27, 2012 @ 20:52:09

    Nu ben ik even nieuwsgierig, je hebt het op je oude blog wel genoemd geloof ik, wat jullie boodschappenbudget is per maand. Overigens merk ik voor mezelf dat hoewel we steeds minder inkomsten hebben toch steeds beter uit kunnen komen, gek hoe dit kan werken als je eenmaal echt gaat minderen met uitgeveren;)

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 28, 2012 @ 08:25:09

      @Breienmaar:inderdaad, in 2010 schreef ik dat we een budget hadden van 300 euro per maand. Dat hebben we nog niet verhoogd.In maanden van 5 weken hebben we dus 60 euro per week, in maanden met 4 weken 75 euro per week. Dat bedrag pin ik voordat ik boodschappen ga doen, ik betaal alles contant. Deze week rekende ik met 75 euro omdat we vorige week helemaal niets uitgegeven hadden en daar heb ik het ruim mee gered. Al met al blijven we ook deze maand toch weer onder de 300 euro.

      Beantwoorden

  4. Immie
    Jan 27, 2012 @ 22:49:01

    Als ik die vrouw was geweest dan had ik een rekenmachine meegenomen naar de winkel. Hoef je bij de kassa tenminste niet weer allemaal terug te gaan leggen wat je teveel aan spullen in je karretje hebt gelegd.

    Beantwoorden

  5. Opnieuwbeginnen
    Jan 27, 2012 @ 23:47:48

    onnodig te zeggen dat ik zou kiezeeeen voor bouwstenen en geen troep. volgens mij is gezond goedkoper dan chips. hoe slank was de vrouw en dochter.

    Beantwoorden

  6. betjesonnetje
    Jan 28, 2012 @ 17:38:02

    Je kunt er inderdaad niet over oordelen.

    Ik zou, net als Immie, in de winkel al hebben bijgehouden hoe het stond met mijn budget. Heb het geleerd in mijn arme tijd en doe het sindsdien automatisch: schatten voor welk bedrag ik in mijn kar heb liggen. Afronden op hele of halve euro’s en dan in gedachten optellen. Maar als ik bijvoorbeeld 4x €1,19 heb, dan maak ik in gedachten wel € 5,– van dat groepje. Ik zit er nooit ver naast op die manier. Nog een voordeel van schatten door afronden: je bent minder gevoelig voor psychologische prijzen. Als € 0,98 gewoon telt als een hele euro en € 3,98 als 4 euro, heb je meteen een realistischer beeld van je bestedingen.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Jan 30, 2012 @ 13:42:01

      En nog een voordeel van dat schatten: als het bedrag hoger is dan je verwachtte, is er reden om de bon goed na te kijken. Meestal hebben ze dan iets te hoog aangeslagen: een aanbieding voor de normale prijs. Gebeurt regelmatig. Dan staat het artikel niet voor de aanbiedingsprijs, maar voor de gewone prijs in de computer.

      Beantwoorden

Geef een reactie

