N(euro)otje en de zuinige afwas

Een jaar of dertien geleden kochten we na lang wikken en wegen toch een  afwasmachien. Het bevalt nog steeds prima, het apparaat heeft nog nooit kuren gehad en vertoont nog immer zijn kunstje. Maar als rechtgeaarde vrekken willen we de vaatwasser natuurlijk wel zo zuinig mogelijk gebruiken. En voor een ieder die dat leuk vindt staan er hier een paar op een rijtje:

1.    Gebruik goedkoop vaatwaspoeder en gebruik de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Vooral als de vaatwasser niet bomvol met vette pannen en schalen staat kan het echt prima met minder poeder toe.
2.    Of doe je vaat met een schepje soda.
3.    Gebruik geen duur glansspoelmiddel maar giet azijn in het bakje. Doet het ook prima en kost amper 30 cent voor een liter.
4.    Niet voorspoelen onder de kraan! Zo zonde. Als je dat doet kun je beter meteen met de borstel afwassen. Gewoon de grote brokken van de borden afvegen is goed genoeg.
5.    N(euro)otje is nog altijd onofficieel kampioen-vaatwasservullen… Draai de vaatwasser alleen, net als de wasmachine, als die echt helemaal vol is.
6.    Het vullen van de vaatwasser gaat wat minder hard als je zorgt voor een bonte verzameling koffie- en theebekers. Zorg dat iedereen ’s morgens al zijn/haar eigen exemplaar in gebruik neemt. In plaats van na ieder kopje koffie of thee de boel in de vaatwasser te zetten en voor de volgende ronde weer nieuwe kopjes te pakken, zet je je eigen exemplaar na ieder gebruik weg tot het volgende gebruik.  Zo heb je voor 4 personen aan het einde van de dag maar 4 bekers in de vaatwasser in plaats van 16. Scheelt aanmerkelijk. Dit slimmigheidje maakt het voor ons meer dan eens mogelijk de vaatwasser maar eens in de twee dagen te laten draaien. Gróte besparing!
7.    En, als je een dubbeltariefmeter hebt, zet je de vaatwasser natuurlijk pas om 11 uur ’s avonds aan. Let er bij aanschaf van een nieuw exemplaar dan vooral op dat er een timer op zit. Da’s namelijk erg handig.

En wat is er dan goedkoper, afwassen in het teiltje of met de vaatwasser. Het is moeilijk te vergelijken. Als je gewend was bij de handafwas alles voor te spoelen en af te spoelen onder een lopende kraan verdien je de aanschaf van een vaatwasser redelijk makkelijk terug, misschien niet eens zozeer aan water maar dan toch wel aan gas. Aan de andere kant is een vaatwasser wel een iets grotere hap uit het vrekkenbudget dan een teiltje en een borsteltje. Maar dan, als je vaatwasser net als die van ons, dertien jaar probleemloos draait, ziet dat plaatje er toch weer wat anders uit. Onze machine was toen een van de energiezuinigste en waterbesparendste in zijn soort en van zijn tijd. En hij kan zich nog steeds meten met de machines van nu.

Toch ben je met een vaatwasser niet meteen helemaal klaar na het eten. Wij hebben redelijk veel serviesgoed waar geen decor op zou overblijven als we dat steeds in de vaatwasser zouden zetten. En houten lepels moet je er ook maar niet in doen…

Afwassen op de hand heeft zijn voordelen, de vaatwasser vullen ook. Beide hebben ook hun nadelen. Het is een persoonlijke keuze. En wat je ook kiest, je kunt in beide gevallen besparen maar ook verspillend te werk gaan.

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Wendy
    Jan 25, 2012 @ 07:12:13

    Lees net ook op een amerikaanse site over azijn als glansspoelmiddel. Daar noemen ze het white vinegar. Misschien domme vraag maar is het gewoon azijn (voor de sla) of schoonmaakazijn?
    Leuk blog heb je trouwens 🙂

    Beantwoorden

  2. wil
    Jan 25, 2012 @ 08:15:41

    euhhhhhhh.iets gemist? dubbelmeters kosten tegenwoordig meer ipv minder.
    sinds kort werkt dat niet meer zoals voorheen

    Beantwoorden

  3. spaarmoeder
    Jan 25, 2012 @ 08:53:16

    Ik ben gestopt met de halve vaatwasblokjes, omdat dat voor ons niet werkte, maar ik ga binnenkort eens kijken naar de poeder.
    We hebben afgelopen jaar een nieuwe keuken aangeschaft en gekozen voor een klein vaatwassertje dat ultra zuinig en snel de vaat doet. In een half uur is de vaat klaar. En omdat hij niet zo loei groot is verbruikt hij minder en gebruiken wij ook minder spullen. Je bent veel zuiniger, lijkt nu wel. Alleen met verjaardagen draait het ding twee keer. Aanrader voor als jullie apparaat het mocht begeven.

    Beantwoorden

  4. izerina
    Jan 25, 2012 @ 09:57:21

    Hier nog een teiltjes-mens. Wij drinken de hele dag uit dezelfde kop en gebruiken hetzelfde brood-bordje. Dan heb je na het avondeten niet zoveel afwas. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  5. gerrie
    Jan 25, 2012 @ 19:08:58

    Wij gebruiken al dertig jaar een vaatwasser. Maar ik ben me er goed van bewust dat een machine duurder is dan een teiltje. De kosten van de machine en het poeder is een grotere kostenpost dan met de hand afwassen. En als je dan de mazzel hebt (jullie hebben toch een kachel?) dan is het warme water altijd bij de hand. Maar de extra kosten heb ik er wel voor over hoor. Afwassen heb ik een hekel aan. Maar als je ouder wordt dan krijg je dat met meer karweitjes.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  6. Margreet
    Jan 25, 2012 @ 20:19:21

    Hier ook een vaatwasser, al “eeuwen”, ook hier gaat hij om de dag aan.
    Houten lepels kunnen tegenwoordig ook prima in de vaatwasser, het verwarmingselement zit niet meer kaal onderin. Hier gaan de bekers met decor gewoon in de vaatwasser, maar dat is eigen keuze…
    De meeste lepels en spatels heb ik als ik ze moest vervangen voor kunststof exemplaren gekozen.
    groetjes Margreet

    Beantwoorden

  7. Immie
    Jan 25, 2012 @ 21:40:36

    Ik was af met het handje en ik vind het niet erg. Ik drink de hele dag uit dezelfde beker en ontbijt en lunch van hetzelfde bordje. Teiltje gebruik ik niet. Gebruik zoveel water dat er mee is af te wassen, maar niet dat ik er tot mijn ellebogen in verdwijn.

    Beantwoorden

  8. betjesonnetje
    Jan 25, 2012 @ 23:39:14

    Hier een handafwasser. Heb sinds mensenheugenis drie afdruiprekken boven elkaar, de onderste op de aanrecht en de andere twee daarboven, waar anders een keukenkastje gezeten zou hebben. Ik was af met twee teiltjes, een groter en een kleiner. In het kleine teiltje spoel ik alles na en daarna plaats ik het in een van de rekken. Hiermee zijn afdrogen en opruimen nauwelijks meer nodig: alles heeft een vaste plaats in één van de afdruiprekken. Doordat het warm is nagespoeld is het bijna meteen droog. Vervolgens gebruik ik het schone serviesgoed zo uit het rek, zonder het eerst in een kast te zetten.

    Tijd: ik vermoed dat afwassen bij mij niet langer duurt dan het vullen en uitruimen van de machine en het opruimen van het serviesgoed..

    Ergonomie: ik kan de afwas staande doen, hoef niet te bukken zoals bij een afwasmachine – ik heb een hekel aan bukken.

    Geld – weet ik niet, maar het lijkt me niet dat een afwasmachine het goedkoper kan dan ik, met mijn 5 tot 7 liter warm water en een scheutje afwasmiddel.

    Esthetisch: ja, dat is een nadeel. Je kijkt tegen de afwas aan. Ik heb geen open keuken; als ik die wel had, zou ik misschien een andere afweging maken.

    En ja, ik gebruik ook dezelfde kop, hetzelfde bordje als eerder op de dag.

    Beantwoorden

  9. tholenresidence
    Jan 31, 2012 @ 22:11:18

    Wauw goeie tips!
    Soda gebruikte ik al wel in de wasmachine maar ik wist niet dat dat ook in de vaatwasser kon.
    Azijn gebruik ikzelf als wasverzachter (kleuren blijven mooi, wasmachine verkalkt niet,wasmiddelresten worden met het azijn uitgespoeld), maar wist ook niet dat ik em als glansspoelmiddel kon gebruiken.
    Dat zijn weer heel wat besparingen. DAnk je wel!

    Gr Chris

    Beantwoorden

Geef een reactie

