N(euro)otje kookt op de petroleumstellen

N(euro)otje en Man besloten ooit, al een flink aantal jaren geleden, over te gaan op het koken op inductie. Daarvoor  kookten we electrisch, op zo’n toestel met 4 grote grijze kookplaten. We woonden in een gebied met stadsverwarming en geen gas. Dus we moesten wel. De kookplaten bevielen helemaal niet dus gingen we over op inductie. Dat is snel en schoon koken. Snel, in de zin dat een pan met water wel heel snel aan de kook is. Ander voordeel is dat de glasplaat ook heel snel weer afgekoeld is. Het glas wordt niet warm van zichzelf maar door de hitte die de pan afgeeft. Doe je de zone uit, is die binnen een minuut of twee weer zo ver afgekoeld dat je zonder gevaar je hand erop kunt leggen. Schoon is het omdat je alleen maar een glasplaat schoon te maken hebt. Geen gedoe met randjes en knopjes en branders. Het heeft z’n voordelen, echt waar. Maar als de electriciteit steeds maar duurder wordt, wordt koken duur. En dat is niet de bedoeling. Dus zoekt N(euro)otje naar alternatieve manieren om de maaltijd te bereiden. Je moet er wel lol in hebben natuurlijk. Als je dat niet hebt, moet je er vooral niet aan beginnen. Maar N(euro)otje vindt het gewoon leuk om de dingen zo af en toe eens anders te doen dan normaal.

De maaltijd van gisterenavond is geheel bereid op de petroleumstellen. Die branden prima en vrijwel reukloos op lampolie. Zodra er ergens een goedkope fles lampolie gespot wordt, wordt er even lekker ingeslagen. Op speciaal verzoek van Zoon werd er gisteren afgeweken van het weekmenu en kwam er aardappelpuree op tafel met doperwten en wortelen. Erbij een vegaschijfje. Aardappelen op de driepitter, doppers en wortelen op de eenpitter en na het stampen van de puree de schijven weer op de driepitter. Ging perfect. De petroleumstellen staan als ze in gebruik zijn op het aanrecht voor het raam, want als we ze op de inductieplaat zouden zetten staan ze veel te dicht onder de afzuigkap.

Het klaarmaken van de maaltijd ging perfect, vooral op de driepitter komt het water vrij snel aan de kook. Nou zijn we hier wel gewend om met weinig water te koken en de deksels zitten altijd strak op de pan. Als je de deksels schuin op de pan zet, komt er veel stoom vrij en gaat er energie verloren die beter gebruikt had kunnen worden. Normaal gesproken gebruiken we de petroleumstellen voornamelijk voor pruttelpotjes en suddergerechten. En ze zijn handig als de stroom uitvalt. Maar voor onze oma’s waren de petroleumstellen vaak de enige kooktoestellen. Zelfs de was werd er op gekookt. Het wordt wel lekker warm in de keuken als je er een paar aan hebt staan. En het verbruik van lampolie valt best mee. Volgens Schoonmoeder, die dagelijks op haar petroleumstellen kookt, doet ze zeker een hele week met een fles. Hun energierekening is opvallend laag. Zo’n rekening willen wij ook wel! Vanavond maar weer eens verder pruttelen en zien of we ons energieverbruik nog wat meer naar beneden kunnen krijgen…

28 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mirjam
    Jan 13, 2012 @ 08:29:55

    Dat heeft wel wat denk ik, die pruttelende potjes :-). Hier hadden we hetzelfde probleem (inductie en dus duur in verbruik) maar we hebben een andere oplossing bedacht. Wij koken nu het eten kort (bv aardappels 6 minuten koken met weinig water dan afgieten en weer even laten stomen) en doen de pannen dan in een kookzak (alternatief voor hooikist). Als ik haast heb kook ik in de snelkookpan. Vooral dat koken met die kookzakken bevalt erg goed. Geen hectisch gedoe meer rond etenstijd maar een bijna serene rust. Het eten kan niet meer aanbranden en het scheelt zeker de helft in KWH.

    Beantwoorden

  2. Kniepertie
    Jan 13, 2012 @ 09:07:56

    Stoof- en sudderpotjes gaan bij mij ook op ’t stel maar een heule maaltijd is me nog één stap te ver, ’t heeft overigens wel veul meer sfeer.
    groet (enne voor een volgende keer eet smakelijk ;-))

    Beantwoorden

  3. izerina
    Jan 13, 2012 @ 09:38:03

    Ik ben jaloers op je. hier is geen ruimte voor een oliestel. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  4. Frank
    Jan 13, 2012 @ 10:01:58

    Sinds eind vorig jaar kook ik ook met de Dutch Oven. Een grote gietijzeren pan met deksel. Deze kan koken, braden, bakken, dus multifunctioneel. Het voordeel is dat je met deze dutch oven op briketten kunt koken. Kooltjes er onder *want de pan heeft pootjes” . De deksel heeft een opstaande rand, zodat je ook kooltjes bovenop het deksel kuht leggen. Op youtube zijn legio filmpjes te vinden. Even wennen, maar een heel goed alternatief.

    Beantwoorden

  5. monica
    Jan 13, 2012 @ 14:42:17

    Hier wordt af en toe met het stelletje gekookt. (m’n stoofpeertjes ed).
    Manlief kookt het meest en geeft voorkeur aan het gasfornuis.

    Beantwoorden

  6. Eurootje
    Jan 14, 2012 @ 15:41:27

    Wij hebben er ook 2 staan, gebruik ze al jaren.
    In het begin deed ik er peterolium in maar pffft dan stinkt je hele huis!
    Inderdd ook lampen-olie de goedkoopste koop ik bij Dirk vd Broek
    Bak er zelfs cake mee in de wonderpan.

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Jan 14, 2012 @ 20:59:04

    Neurootje gebruik je voor het koken op je petroleumstel andere pannen dan op je inductiekookplaat?
    Ik heb ook nog een stel staan en wil het gaan uitproberen, maar ik heb alleen pannen geschikt voor de inductiekookplaat. Het wordt duur als ik een andere pan moet gaan kopen om op het petroleumstel te gaan koken.
    Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Groetjes Margreet

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 14, 2012 @ 21:51:15

      @Margreet: toen we op inductie gingen koken hebben we idd nieuwe pannen daarvoor gekocht. Deze heb ik nooit op de petroleumstellen gebruikt omdat ik bang was dat de bodems krom zouden trekken waardoor ze waardeloos zouden worden voor de inductieplaat. Daarvoor heb ik andere pannen, van die zwarte die je bij iedere B lokker kunt kopen voor een paar euro en van die oude grijs gewolkte.

      Beantwoorden

  8. Margreet
    Jan 14, 2012 @ 20:59:42

    p.s ik kook ook regelmatig in de snelkookpan, dat bespaart ook lekker.

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Jan 15, 2012 @ 20:47:02

    Hallo Neurootje, bedankt voor je reactie! Voor dat kromtrekken ben ik dus ook bang. Wacht ik even tot iemand in mijn familie een pan over heeft en weg wil doen of eentje van een aanbieding….

    Beantwoorden

  10. Corine
    Jan 16, 2012 @ 12:22:51

    Leuk dat je op je petroleumstel kookt. In plaats van lampenolie kan je beter petroleum gebruiken. Je kan tegenwoordig gezuiverde petroleum kopen. Die stinkt niet meer en geeft t.o.v. lampenolie meer warmte. De gezuiverde petroleum kan je kopen via http://www.olielampen.nl.

    Beantwoorden

  11. Corine
    Jan 16, 2012 @ 12:26:44

    Nog even een aanvulling. Lampenolie bevat paraffine. Dit is kaarsvet. Als je je petroleumstel niet gebruikt zal de lampenolie langzaam verdampen en de paraffine blijft achter in je lont en zal zo je lont verstoppen.
    groeten Corine

    Beantwoorden

  12. dutch margreet
    Jan 23, 2012 @ 11:12:20

    Als babyboomer weet ik nog dat tot mijn tiende op de kolenkachel en petroleum werd gekookt, voor er een tweepits gasstel kwam op butagas.
    Dat kleine pannetje hoort niet op zo’n groot stel, ook op petroleum pas je de maat van de pan aan de oppervlakte van het stel aan. Neurootje, ik ben overtuigd, dat dit maar voor even was, hoor, maar voor andere petroleumkokers goed om te weten. Op een eenpits stelletje stond de percolatorkoffiekan eerst op te koken (drie keer plop) en dan het pitje heel laag om de koffie warm te houden. Overigens, antiek is tweede- of meer hands, dat al erg oud is. Tweedehands is antiek van de toekomst, knipoog. Dus, heb je een petroleumstel op de kop getikt/gekregen, koop gewoon een goede pan van de juiste maat bij de kringloop, met deksel!. Zet er een kokendheet wasmiddel of sodasop in en laat een nacht staan. Dan gewoon water er in koken en een goede sopbeurt en schoon is je pan. Bang dat hij niet schoon genoeg is? Dan moet je nooit meer in een restaurant gaan eten, want ook daar heb ik wel eens een bord of glas geweigerd wegens zichtbaar! niet schoon. In ieder geval weet je zeker dat het schoon is als je zelf zo’n pan boent.

    Beantwoorden

  13. Van der meer
    Okt 31, 2012 @ 16:12:24

    Waar koop ik een petroliestel?

    Beantwoorden

  14. Wim
    Jul 29, 2013 @ 12:07:53

    Je kunt ze met een beetje geluk vinden op rommelmarkten, marktplaats, kringloopwinkel of dergelijke.
    Wel goed opletten dat er een pit/katoen inzit om te kunnen controleren of de draaiknop naar behoren werkt waarmee je de pit omhoog en omlaag draait en niet defect is, anders niet kopen want reparatie is vaak duur of onmogelijk.
    En van tevoren weten waarvoor je hem wilt gebruiken, je hebt 1-2-3 en 4 pitters
    Een 1 pitter zijn de kleinste en eigenlijk voor 1 of 2 personen geschikt.
    Een 3 of 4 pitter daar kan je een flinke pan soep of stoofvlees op kwijt en hebben een grotere doorsnede tot wel 35 cm en zijn veel stabieler en je hoeft natuurlijk niet alle pitten te gelijk te branden
    Ook kan je er vis opbakken in de tuin of schuur, of zelf een pan met olie voor oliebollen etc.
    Kortom: geweldige apparaten die overal inzetbaar zijn en vooral zuinig in gebruik

    Beantwoorden

  15. ana
    Mrt 03, 2014 @ 20:54:51

    waar kan ik een oliestel kopen?

    Beantwoorden

  16. Wim
    Apr 21, 2014 @ 18:32:57

    N(euro)tje

    Als je het rooster van je petroleumbrander omdraait dan staan je pannen wat dichter bij je vlam en verlies je minder warmte en gebruik je minder petroleum.
    Dit werkt natuurlijk alleen als je pannen kleiner zijn dan het omgedraaide rooster.
    Dus bv op die witte brander met die zwarte stoofpan.

    Beantwoorden

  17. Francis
    Sep 21, 2014 @ 22:01:54

    Hallo N(euro)otje,
    ik kook sinds een jaar op 3 petroleumstellen en dat bevalt prima!
    Ik gebruik daarin Petroleum type C, ook wel lampolie C genoemd, die halen mijn partner en ik in Belgie, in Minderhoud. Voor 1 liter betalen we 1 euro, dan nemen we zelf jerrycans mee en dan worden ze daar aan de pomp gevuld. Je ruikt er niks van als je aan het koken bent, en we gebruiken het ook voor onze Zibro en Ruby olie-kachels in onze stacaravan waar we het hele jaar door verblijven. (wel ventileren!)
    Het hangt er natuurlijk van af hoe ver iemand er vandaan woont, wij rijden er een half uur heen en een half uur terug op.

    Groetjes, Francis.

    Beantwoorden

  18. monique
    Okt 20, 2014 @ 22:16:10

    OW zo herkenbaar. Sinds oktober vorig jaar deze huurwoning zonder gas aansluiting. Huis wordt voorledig verwarmt op de warmtepomp. Dit zou in principe goedkoper moeten zijn. Met 2 personen 4440 kwh per jaar vind ik dit toch ernstig veel. koken ook elektrisch maar dan op keramisch. Ik heb nu maar de Hooimadam besteld en mijn eerste petroleum stel. Ben zeer benieuwd

    Beantwoorden

  19. an
    Dec 27, 2014 @ 12:44:01

    krijg de lont in petroleumstel .

    Beantwoorden

  20. Francis
    Jan 16, 2015 @ 15:21:37

    De petroleum c is op dit moment in Belgie €0,76 per liter!
    En bij elke 100 liter 1 cent korting per liter, mijn partner en ik halen 240 liter per keer (meer mag niet in de auto, of buscamper zoals wij hebben) Vorig jaar september kostte het nog €1,00 per liter. De gasflessen zijn daar trouwens ook veel goedkoper dan in Nederland. We gebruiken gasflessen alleen om te douchen en vette pannen af te wassen, de rest wordt koud afgewassen. Inmiddels heb ik 4 petroleumstellen, 1 pits, 2×2 pits, 3 pits. Ik kook er elke dag met veel plezier op, mijn partner heeft een stuk aanrecht verlaagd zodat ik er beter bij kan. Een afzuigkap heb ik niet, de stellen staan naast het keukenraam die ik tijdens het koken open zet. Ik gebruik roestvrijstalen pannen die ik ooit voor mijn uitzet gekregen heb, en dat gaat prima, behalve dan dat er bakelieten handgrepen aan zitten en die smelten als ze te heet worden. Dus mijn tip: gebruik alleen pannen met rvs of emaille handgrepen. De dunnere goedkopere koekepannen trekken gauwer krom dan de dikkere duurdere. De lonten kunnen er van bovenaf in: de lont recht erin doen en dan rustig naar beneden draaien. Nieuwe lonten moeten zich zeker een paar uur volzuigen met de olie voordat je ze gaat aansteken. Op dit moment is het +24 graden in de stacaravan, de erwtensoep staat op de 3 pits en de Zibro petroleumkachel staat op zijn laagst, het zonnetje schijnt en de hondjes liggen tevreden een dutje te doen. De vogels in de tuin eten lekker van de zelfgemaakte vetbollen en ik voel me gelukkig!
    Ik wens iedereen voor de rest van het jaar veel van dit soort geluksmomenten toe!

    Groetjes, Francis.

    Beantwoorden

  21. Erik Wagt
    Feb 07, 2015 @ 14:25:07

    Bij mij in huis staat er altijd wel iets te pruttelen op het petroleumstel, bouillons, stoofpotten of sous-vide bereidingen. Heerlijk huiselijk -:)
    Wat me opvalt aan uw photoos is dat het pannetje op het petroleumstel erg klein is in vergelijking tot het toestel. Hierdoor gaat de meeste warmte verloren.

    Zelf probeer ik altijd de maat pan precies passend of zelfs overlappend te hebben. Dat is veel efficienter kwa energieverbruik. Daarnaast bereik je zo een optimale schoorsteenwerking: het optimaliseert de toevoer van zuurstof waardoor de vlam erg schoon brandt (volledige verbranding) en er minder brandstof nodig is!

    Maar vooral, koken op zo’n oud dingerje geeft veel plezier en voldoening -:)

    Groetjes Erik

    Beantwoorden

  22. Heart Speaks (@HeartSpeaks144)
    Mrt 07, 2015 @ 15:28:47

    Hallo N(eu)otje,

    Ik zou graag willen weten waar je die lonten koopt voor je petroleumstel…

    Beantwoorden

  23. Dominicus
    Apr 13, 2015 @ 09:42:41

    Waar is in Nederland de oliete koop.

    Beantwoorden

Geef een reactie

