N(euro)otjes vrekkenreceptenverzameling

Al in haar tienerjaren begon N(euro)otje met het verzamelen van voornamelijk vegetarische recepten. Er zit heel wat knipwerk in maar het resultaat is een overzichtelijk receptensysteem.

In deze twee goedkope ordners van de A ction zit een complete verzameling. Alles op soort en op alfabet. Zo is er een deel Vegetarisch (de hoofdmoot), een deel Voorafjes, Soep, Hartige taarten en Ovenschotels, Italiaans, Desserts en een deel A-Z. Hierin vind je recepten alfabetisch geordend op hoofdbestanddeel, van Aardappel tot en met IJsbergsla.

Een genot bij het samenstellen van het weekmenu: wat is er in het seizoen, wat is er in de aanbieding en kan ik daar wat lekkers mee?

Zelfs Moeder die tientallen jaren haar uit diverse tijdschriften geknipte recepten in een doos bewaarde, is nu om. Ze heeft een ordner opgescharreld, plastic hoesjes gekocht en is gaan archiveren. Dat ene recept waarvan je weet dat je het moet hebben, ergens, is op deze manier zo gevonden.

Overigens verdwijnen er ook wel recepten. Als iets toch niet zo geweldig blijkt te zijn wordt het er uitgehaald en weggegooid. Als iets juist wel heel geweldig is wordt er een aantekening bij gemaakt.

En ook al ben je niet iemand die een recept tot op de milligram volgt, zoals N(euro)otje, valt er met zo’n verzameling heel wat inspiratie op te doen en kun je lekker combineren.

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Dec 28, 2011 @ 11:48:34

    Zoveel als jij heb ik niet. Maar twee kleine multomappen. Sinds de pc heb ik een virtuele map. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. Jenny
    Dec 28, 2011 @ 13:23:34

    Mooi hoor! Ik zou er graag eens in sneuper!

    Beantwoorden

  3. Lauren
    Dec 28, 2011 @ 20:16:58

    Het is zo leuk om in de mapen te bladeren en ook uit tijdschriften te scheuren of uit te printen. Bevalt me nog steds beter dan digitaal. Ik ben 30 jaar geleden al begonnen met mappen toen er alleen maar papier was. Vorig jaar een grote schoonmaakactie in de mappen gedaan er zat zoveel simpels in dat ik nu niet meer nodig heb.

    Beantwoorden

  4. Margreet
    Dec 28, 2011 @ 20:26:12

    Hoi N(euro)otje, Alweer een overeenkomst! Leuk! Ook ik bewaar al eeuwen allerlei recepten in twee ordners. De recepten die ik uitgescheurd heb en die niet bevallen komen er niet in. Heb alles keurig op soort gerecht gerubriceerd en op alfabet. Ik wil nog steeds een indeling op ingrediënt maken, maar dat komt er nog niet van….
    Heerlijk he, zo’n eigen kookboek! Ook van internet “pluk” ik wel eens een recept en print hem uit.Als ze niet bevallen komen ze niet in mijn map.

    Beantwoorden

Geef een reactie

