N(euro)otje op zoek naar een andere zorgverzekering.

Het is weer tijd om te bedenken of we bij onze huidige zorgverzekering blijven of dat we toch overstappen naar weer een andere. De premieverhoging is op zich wel meegevallen. Nog geen drie euro per persoon per maand. We zitten daarmee op bijna 250 euro per maand voor Man en N(euro)otje samen. Zoon zit met zijn bijna 21 lentes, goede gezondheid en prima gebit, toch ook aan premie van over de 100 euro. Het enige wat hij nodig heeft (lenzen) wordt niet vergoed bij zijn huidige verzekeraar. We hebben alledrie naast de basisverzekering, een kleine aanvullende verzekering en een aparte tandartsverzekering. De kleine aanvullende hebben we omdat we bang zijn dat als we die niet meer zouden hebben, we in de toekomst hiervoor geweigerd kunnen worden als we ‘m eens nodig mochten krijgen. We zijn verder wel goed gezond, hebben niets chronisch dat medicijnen, therapie of iets anders noodzakelijk maakt. De tandartsverzekering hebben we omdat we alledrie een goed gebit hebben en dat graag zo houden.

Maar goedkoper mag het altijd. Voor de komst van de euro betaalden we ongeveer 67 gulden per maand voor het ziekenfonds voor het hele gezin. Ouders waren  voor die tijd particulier verzekerd en hadden niet zo’n moeite met de  veranderingen, wij kwamen zo uit het ziekenfonds en schrokken ons kapot.

Om de stijgende kosten een beetje binnen de perken te houden hebben we overwogen om de aanvullende verzekering toch maar te schrappen… Maar toen  hoorden we in Radar dat veel verzekeringen behandelingen en medicijnen uit het basispakket halen en overhevelen naar de aanvullende verzekering. Als dat basispakket in de toekomst nog meer uitgekleed gaat worden en je beseft dan ineens toch een aanvullende verzekering nodig te hebben, zou je wel eens lelijk op je neus kunnen kijken. Voor een basisverzekering mag je namelijk niet geweigerd worden. Voor een aanvullende verzekering wel. De aanvullende verzekering moet dus toch maar blijven.

Andere mogelijkheid is het schrappen van de extra tandartsverzekering. Maar daarvoor moeten we toch echt eerst alle kleine lettertjes goed doorgelezen hebben om zeker te weten dat er tenminste nog iets wordt vergoed. Want je zult het net zien, nooit heb je wat, gooi je zo’n deel van de verzekering de deur uit, dan ben je meteen aan de beurt…

Toch zou het leuk zijn als het wat goedkoper kon. We hebben nu een paar dagen vrij, tijd om de polis uit te gaan spellen…

 

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Anna
    Dec 25, 2011 @ 07:18:05

    Ik ben bij anderzorg verzekerd en betaal per maand 111 euro voor basis + beperkt aanvullend en tandarts. Doordat ik dit jaar gespaard heb om hem in 1 keer te kunnen betalen krijg ik 3 procent korting en betaal ik maar 107 euro in de maand. Als aanvullend pakket heb ik Anderzorg Jong, ik dacht eerst dat dit maar tot 30 jaar mocht en omdat ik volgend jaar 30 wordt heb ik eerst even nagevraagd of ik deze verzekering dan nog wel mocht nemen dit jaar, maar je leeftijd doet er niet toe. Hij heet zo omdat hij is aangepast op het leven van jonge mensen volgens Anderzorg.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Dec 25, 2011 @ 08:39:32

    Ik moet nog bellen om mijn verzekering in één keer voor het hele jaar te betalen. Dat scheelt 3% en is iets meer dan mijn huidige rente. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  3. Mirjam
    Dec 25, 2011 @ 08:55:59

    Als je een buffer hebt en goed gezond zou ik gaan voor het maximale eigen risico. Wij zijn verzekerd bij de FBTO en hebben alle drie het maximale eigen risico. (is 500,-per jaar extra op de verplichte 220,-) We betalen allemaal daardoor 20,83 per maand minder. Als je een jaar geen dokterskosten (de huisarts valt niet onder het eigen risico) hebt, heb je dat risico er al bijna uit! Je moet natuurlijk wel een buffer hebben want het kan ook een keertje mis gaan zoals we dit jaar hadden bij mijn man. Voor hem hebben we het volle eigenrisico bedrag moeten bijbetalen maar dat was voor het eerst sinds 25 jaar ofzoiets!
    De tandartsverzekering is er nu voor mij ook uit. Mijn verzekering was 400,- per jaar met een vergoeding tot maximaal 1000,- per jaar. Dat zijn risico’s die we door sparen nu wel kunnen dragen. Ik zou als ik jou was eens heel goed kijken naar het echte risico wat je loopt als je de tandartsverzekering opzegd. Hoeveel is de maximale vergoeding, hoeveel hebben jullie de laatste jaren moeten betalen aan tandartsrekeningen en wat kost de verzekering? Gewoon eens heel nuchter bekijken en niet te bang zijn. Wel verstandig blijven natuurlijk;)

    Beantwoorden

  4. geldover
    Dec 25, 2011 @ 10:15:52

    Ik heb gekozen voor een hoger eigen risico. Wij maken de 220 euro al niet op en als ik voor beiden het risico verhoog met 500 euro scheelt het me 600 euro op jaarbasis. De vrouw achter de bali gaf aan dat zij het ook zo had en zich erover verbaasde dat er zo weinig mensen voor kozen. Zelf denk ik dat het misschien ligt aan eht fiet dat niet iedereen de 1000 euro achter de hand heeft en dat er misschien ook veel mensen zijn die niet weten dat het zoveel kan opleveren. Ik heb er ook een blog aan gewijd

    Beantwoorden

  5. Spaarcentje
    Dec 25, 2011 @ 10:16:51

    De tandartsverzekering heb ik vorig jaar geschrapt. Het geld dat ik hiermee uitspaarde, wordt pe rmaand gestort op een aparte rekening, en hiervan konden we de tandartskosten makkelijk betalen afgelopen jaar. Natuurlijk kan je pech hebben maar dan betaal ik het wel uit de buffer. Ik had het uitgerekend vorig jaar, wij betaalden meer premie dan dat we declareerden en dat al een aantal jaren.
    We izjn sowieso minder uitgebreid verzekerd dan vroeger, en wordt er in totaal 150 euro per maand opzij gezet voor zorgkosten. Ik ben dus mijn eigen zorgverzekeraar geworden en dat bevalt prima.
    Man heeft het hoogste eigen risico genomen (heeft nooit iets) en ik ben wel aanvullend verzekerd *(want chronische aandoening).
    Dit jaar izjn wij overgestapt naar FBTO, scheelde weer iets van 40 euro per maand.
    Ook dit verschil wordt gewoon opzij gezet (bovenop die 150). Mocht het dan tegen vallen, hebben we toch weer een buffer.

    Beantwoorden

  6. bespaarmama
    Dec 26, 2011 @ 00:31:39

    Manlief en ik + kids zijn nu apart verzekerd. Bleek toch goedkoper!
    Manlief bij anderzorg jong met maximaal eigen risico en wij bij friesland verzekeraar. Wel allebei met aanvullende (tandarts)verzekering.

    Beantwoorden

  7. Inge
    Dec 26, 2011 @ 13:54:40

    Ik ga ook voor een maximaal eigen risico van €500,- bovenop het verplichte eigen risico van €220,-. Dat scheelt me €300,- aan premie per jaar. Tot aan €520,- aan onkosten ben ik dus niet duurder uit. Pas als ik meer dan €520,- per jaar aan medische onkosten heb, betaal ik maximaal €200,- extra (tot aan de grens van €720,- eigen risico). De afgelopen jaren heb ik nauwelijks medische kosten gemaakt. De kans dat ik €300,- bespaar acht ik daarom groter dan dat ik €200,- teveel betaal. Ik kan natuurlijk pech hebben dit jaar, maar dat is dan het risico dat ik neem….

    Beantwoorden

  8. Opnieuw
    Dec 27, 2011 @ 18:43:05

    Ja ik geef je ouders gelijk, er is niet veel veranderd qua bedrag, maar ik merk wel dat de verzekering steeds meer is uitgekleed. Vooral de tandartskosten. Het valt me ook op dat mondhygiëniste kennelijk hoort bij de mensen die echt geld uit geven voor hun gebit. Ik merk dat om me heen.
    Daarom was ik ook zeer verbaasd dat verband enz. uit de verzekering moet worden betaald. Dat was vroeger heel normaal dat je dat soort kosten zelf betaalde.
    Ik weet nog wel dat ik aan een vriend vroeg of hij Daktarin voor zwemmerseczeem voor mij bij de huisarts wilde halen. Was gratis voor ziekenfondspatiënten. Ik kreeg een factuur van de huisarts, betaalde die, kreeg daar 85% van terug en mocht vervolgens de Daktarin voor de volle 100% betalen.

    Ik ben verbaasd en heb respect dat jullie samen een boerderij konden kopen en toch ziekenfonds hadden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

