N(euro)otje en de reclame

Fabrikanten hebben zich jaren geleden al gestort op kinderen als nieuwe doelgroep voor het verkopen van hun produkten. Onderzoek toont aan dat de invloed van ouders op het wensgedrag van hun kinderen het aflegt tegen de invloed van reclames. Kinderen worden belaagd via het internet, hun mobiele telefoon, televisie en films. En al die reclame heeft effect. Ook op volwassenen trouwens.

Toen N(euro)otje en Man een week of wat geleden een tuincentrum bezochten op zoek naar een champignonnenkweekbak of zoiets dergelijks, hebben we ons verbaasd over de enórme hoeveelheid artikelen die daar verkocht werd. Niet alleen planten en andere dingen die met planten te maken hebben maar héél véél hebbedingetjes, meubels en wat nog meer. Wij zijn er uitgelopen met ons chamignonnenbakje en kwamen nog ruim voor de kassa tot de conclusie dat al die spullen geen invloed op ons hadden. Geen koopbehoefte. Ook geen verleiding. En geen twijfel. We vroegen ons alleen maar af hoe het mogelijk is dat winkels zo vol kunnen staan met dingen die niemand nodig heeft en toch allemaal verkocht zullen worden.

En veel van dat kopen begint met reclame. En reclame begint steeds meer bij kinderen.

N(euro)otje kwam een documentaire tegen over de gevaren van reclame voor kinderen. Lang maar helder.

Advertenties

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. spaarmoeder
    Dec 23, 2011 @ 22:43:59

    Herkenbaar! Wat een zooi en inderdaad als je je bedenkt dat het allemaal ergens weer een nieuw huis gaat vinden……
    Hier ook geen koopbehoefte, behalve de geplande dingen die we dus doelgericht uit de winkel halen. Ik word altijd hondsmoe van het slenteren door die andere prut-dingen. Verbaas me over de bedragen die mensen uit willen geven aan de hipste rommel om hun huis gezellig te maken.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Dec 24, 2011 @ 08:15:45

    Zo kan ik me verbazen over de folders van winkels die bestaan dank zij de verkoop onnodige “rotzooi”.Bijna griezelig. Groeten Izerina

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: