N(euro)otje ruimt op

Eerder deze week besloot N(euro)otje de papierboel in huis weer eens flink onder handen te nemen. Voor een abonnementsloos gezin is het verbijsterend te zien hoeveel papier er toch nog door je brievenbus geduwd wordt. Veel daarvan is van het werk en zo op het einde van het jaar van de vele pensioenfondsen waar Man ooit deel van heeft uitgemaakt. Ook de post van de zorgverzekering, de autoverzekering, de inboedelverzekering, en noem maar op. Ze sturen allemaal nieuwe polissen, nieuwe voorwaarden en mooie begeleidende brieven met daarin uitleg over de stijging van hun premies.Ook zorgverzekeringen waar we ooit deel van hebben uitgemaakt, sturen nu post in de hoop ons over te halen terug te komen.

De opruiming bestond eruit dat alle nieuwe papieren in de daarvoor bestemde mapjes zijn opgeborgen en alle oude papieren in de kachel zijn beland. Wij gebruiken de houtkachel in plaats van een electrische papierversnipperaar. Wel zo effectief en het levert dan toch nog eens wat op.

Onze hele persoonlijke administratie zit in twee mappen, waarin alles op alfabet is opgeborgen. Heel veel daarvan was inmiddels verouderd en kon weg. Wij hanteren het principe dat iets na 5 jaar wel naar zolder kan en na nog eens 5 jaar naar de kachel. Dat is een lange termijn maar man is zelfstandige en de belastingdienst schrijft voor dat je je basisadministratie van je bedrijf 7 jaar bewaart. Alleen gegevens over onroerende goederen moeten 10 jaar bewaard worden. Persoonlijke gegevens hebben een kortere bewaartermijn, voor bankafschriften geldt bijvoorbeeld een termijn van 5 jaar. Wij spelen op veilig en bewaren standaard alles 10 jaar.  Ook de persoonlijke dingen. Sommige twijfelgevallen laten we zelfs dan nog liggen. Het ligt gelukkig niet in de weg, dat scheelt natuurlijk wel een hoop. Maar toch, een deel van wat in de mappen zat ligt nu op zolder, en een deel van wat daar lag, is opgestookt. De jaarlijkse doorschuifroutine.

Het is heerlijk om het vorige week nog uitpuilende bakje ‘afgehandeld’ nu zo leeg te zien. Papieren opruimen is goed voor het hoofd. Daar ruimt het ook op.  Net zoals de tuin op het moment. Schoon gewaaid door de storm. Want, oei, wat een woei was dat…

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig Liesje
    Dec 09, 2011 @ 09:47:24

    Dat vind ik wel een handige regel: na 5 jaar naar zolder, en na nog eens 5 jaar weg er mee. Ik ben altijd bang dat ik iets belangrijks weggooi, wat ik nog nodig heb. Maar dit lijkt me wel veilig!

    Beantwoorden

  2. Cisca Servie
    Dec 09, 2011 @ 11:23:14

    Hier brandde de kachel gister ook heek goed “op oude administratie”.Da,s toevallig.

    Beantwoorden

  3. Pecunia
    Dec 09, 2011 @ 14:51:22

    Zelf moet ik ook eens kritisch door mijn administratie gaan. In mijn eentje heb ik acht ordners met administratie, waaronder een ordner met ‘archief’…

    Ik ben bang om papieren weg te doen, maar aan de andere kant, een voormalige werkgever gaat echt jaren later niet meer vragen of ik alsnog bewijzen van reiskosten kan overleggen, of dat ik niet te veel vakantieuren heb opgenomen…

    Een paar maanden geleden zijn er wel voor een flink aantal jaren bankafschriften door de papierversnipperaar gegaan, dat voelde ook al als een hele opruiming.

    Beantwoorden

  4. Janthe
    Dec 09, 2011 @ 20:23:20

    Bedrukt papier niet in de kachel doen. De rook komt dan ongefilterd in de luch en drukinkt is niet milieuvriendelijk!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

