N(euro)otjes wintervoorraadtik

N(euro)otje behoort tot de categorie mensen die het hele jaar door een flinke voorraad willen hebben en bijna in lichte paniek raken als het erop begint te lijken dat ze nog maar een week of vier, vijf met hun geslonken voorraad toe kunnen. Dan worden de potloden geslepen, de boodschappenbriefjes volgekalkt en de tripjes naar de winkel gepland. Aan de andere kant heb je een categorie mensen die zich nooit druk maken om voorraad, N(euro)otjes moeder behoort daartoe, en nauwelijks voor meer dan een week in huis hebben.

Het is natuurlijk een vaststaand feit (doet wel een beetje pijn hoor…) dat die voorraad voor ons nog nooit bitter noodzakelijk is gebleken. Handig, dat wel. Maar noodzakelijk, nou nee. En toch…., als de winter eraan komt, dan begint het weer te kriebelen: de kast moet voller dan vol. Je moet toch minstens drie maanden vooruit kunnen. Liefst meer. Stel je voor dat die horrorwinter werkelijkheid wordt, hoeven wij niet iedere keer door het slechte weer naar de winkel. Handig. Of als je ziek wordt, of als de stroom uitvalt, heel handig. Het is waarschijnlijk een genetische afwijking, Vader heeft er ook last van maar wordt altijd teruggefloten door nuchtere Moeder die niet gauw twee verpakkingen van iets mee zal nemen als ze één genoeg vindt. En ze hebben toch  nog nooit zonder gezeten…

Een poosje geleden riep Moeder onthutst uit dat ze best wel veel voorraad had: zeker drie of vier blikken bruine bonen, een kilootje zilvervliesrijst en nog wat blikken fruit en sperziebonen. Wel zo’n tien blikken in totaal. N(euro)otje moet er minstens 45 hebben staan en dan nog wil ze ruimte maken voor meer. Vader gaat likkebaardend door de supermarkt maar houdt zich noodgedwongen in.

En het gaat verder dan voedsel en drinken. Kaarsen, olie, waxinelichtjes, lonten voor de petroleumstellen, kolen en hout. Het moet allemaal klaar liggen en liefst op een vaste plek. Geen gezoek hier naar lucifers als de stroom uitvalt (komt namelijk zeker één keer in de twee jaar eens voor…). Zelfs de opwindbare, batterij- en stroomloze radio ligt, geheel opgewonden natuurlijk, klaar in de daarvoor bestemde la. Pal naast de kast met onze alternatieve lichtvoorzieningshulpmiddelen (ga scrabbelen vanavond….)

Want stél, stél nou dat we écht die voorspelde horrorwinter krijgen… N(euro)otje wil best toegeven dat ze die veel-te-ver-vooruit-voorspellingen niet gelooft. Het lijkt (en dat is het waarschijnlijk ook) onmogelijk om het weer drie maanden van tevoren te voorzien. Soms klopt het weerbericht voor morgen niet eens. Maar…., het is zo léuk! Dus verliest N(euro)otje zich in een soort ‘wishful thinking’,  zich te pletter surfend op het internet op zoek naar echt álle horrorseizoensverwachtingen voor de komende winter, en hóópt heel hard dat er in ieder geval iets van uitkomt (en hier voelt ze zich al direct schuldig tegenover iedereen die de winter haat, die ziek is of slecht ter been, die krap zit en daarom hoopt op juist een zachte winter, de ouderen, de daklozen, de mensen die buiten werken, de ploegendienstdraaiers, de gemeentelijke zoutstrooiers, de mensen die zoals zijzelf toch door slecht weer naar hun werk zullen moeten ploeteren, de boeren, de diertjes in het wild, nou ja, de hele verdere rest van de wereldbevolking…). Maar, dat allemaal voor dit stukje even terzijde schuivend: stel dat we echt zo’n winter krijgen…., dan komt die voorraad toch maar mooi van pas! Kunnen we met een weids gebaar de deur van de voorraadkast openzwaaien om desnoods bij het vlammende kaarslicht ons diner te gaan samenstellen om dat vervolgens op één van de genoegzaam snorrende kachels klaar te maken (wat we overigens ook wel doen als de stroom niet uitvalt…)

Terwijl de fluitketel fluit op het prachtig brandende petroleumstel…

Of andersom.

En dat terwijl de sneeuw een centimeter of 60 hoog ligt…

Ach, toe,één keertje maar…

Grote kans dat ze daarna voorgoed genezen is….

Zal ze nooit meer zeuren…

Alleen maar stilletjes een respectabele voorraad op peil houden. Gewoon. Omdat het zo handig is. 🙂

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. My live
    Nov 03, 2011 @ 08:34:05

    Heb je je hout binnen staan?
    Het wordt zo moeilijk om je hout te gaan halen als het bedolven wordt onder 60 cm sneeuw, Verder heb je me hardstikke aangestoken. Vanaf vandaag ga ik een kast leeg halen voor mijn voorraad.

    Beantwoorden

  2. Iris Wortman (@ooitopreis)
    Nov 03, 2011 @ 09:35:12

    Hahaha je bent niet de enige hoor.
    Mijn vader is ook een verzamelaar (het hele jaar door) en ik wordt inderdaad na de oogsten en in de herfst er ook door aangestoken.
    Helaas geen houtkachel, maar wel vast leuke sintkadootjes gescoord: opwindbare zaklampen voor mijn 3 kinderen. Welke we heus wel mogen lenen wanneer het licht echt uit valt…
    groetjes Iris

    Beantwoorden

  3. Anna
    Nov 03, 2011 @ 09:48:06

    haha, ik heb dezelfde genetische afwijking. Ik heb op dit moment voor minstens 3 maanden eten in mijn kast staan. Lampolie waar ik waarschijnlijk de eerste 5 jaar genoeg aan heb, een grote voorraad lont voor petroleumstel, lucifers, aanstekers, kaarsen (O, daar moet ik er nog wat van bij halen trouwens!), een knijpkat, kattenvoer en grit voor nog minstens 5 maanden (Koop ik altijd in grootverpakking) Overigens woon ik met mijn 2 katten in een appartementje van 38m2, dus voor de mensen die klein wonen en denken dat je dan geen voorraad aan kan leggen. Kan wel! Ik moet nog wel batterijen halen voor mijn radio. Dat vergeet ik telkens.
    En dan inderdaad stiekem en vol schuldgevoel hopen op zo’n hele strenge winter. Ik weet denk ik precies hoe je je voelt! 😉

    Beantwoorden

  4. Chaoot
    Nov 03, 2011 @ 10:03:36

    Ik gun je je helse winter van harte. Één keertje dan, he!
    Dan moet het afgelopen zijn.
    😉

    Beantwoorden

  5. jenneke
    Nov 03, 2011 @ 13:48:02

    Was net bezig om de voorraad een beetje op te maken, maar nu slaan de twijfels in volle hevigheid toe.
    Ben dus aangestoken door je…en vrees dat als jou wens in vervulling gaat wij hier omkomen van honger en kou.
    Dus ga ik vandaag alles nakijken wat er in huis is en lekker door met hamsteren.
    Diep in mijn hart hoop ik ook op een horror winter, maar durf het tegen niemand uit te spreken.
    Manlief verklaard me nu soms al voor gek met al mijn boodschappen.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

  6. izerina
    Nov 03, 2011 @ 13:49:32

    Ik kan me die fantasie goed voorstellen. Vroeger bivakeerden we in de kerst-of voorjaarsvakantie in een weekendhuisje in de achterhoek.Ooit met – 17gr en sneeuw. IK hoopte altijd,dat we ingesneeuwd zouden raken. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  7. Monica
    Nov 03, 2011 @ 15:57:01

    Gelukkig, ik ben niet de enige ;-). Momenteel blijf ik eten naar huis sjouwen, terwijl manlief en ik sinds kort weer met zijn tweetjes zijn.
    Maarja, die winter hé. Nu is mijn gezondheid niet zo best en is het handig om voorraad te hebben omdat ik niet naar buiten kan als het er koud is of slecht weer. Alleen moet ik nog leren om me in te houden.
    Gisteren meer dan 10 potten pindakaas ingeslagen, want de pindakaas zal binnenkort flink duurder kunnen worden door een misoogst. Komend jaar hoef ik geen pindakaas meer te kopen, denk ik.

    Beantwoorden

  8. femke
    Nov 03, 2011 @ 20:32:05

    Oh ja, ik hoop ook echt op een strenge winter met veel sneeuw! Heerlijk :maar ook ik voel wel een schuldgevoel naar alle door jou genoemde personen.

    Ik heb de mogelijkheid om lopend naar mijn werk te kunnen en dan onderweg ook nog de hond te laten blijven als ik werk (is die ook meteen uitgeweest op de heen en terugweg). Ook de voorraadtik is mij heel bekend: alleen nog een 20 kilozak hondenvoer halen. Dan kunnen we er wel weer een maandje (of 2???) tegen
    Femke

    Beantwoorden

  9. Nemo de Visch
    Nov 03, 2011 @ 21:42:43

    Goh ben ik blij dat ik vorig jaar een duurzaam survival commando kerstpakket op zonne-energie heb gekregen.

    Beantwoorden

  10. Mina
    Nov 10, 2011 @ 14:40:39

    Geen betere raad dan voorraad…..

    Beantwoorden

  11. Mariam
    Nov 11, 2011 @ 11:59:26

    Een beetje late reactie!

    dit is vast een logje naar jouw hart, met haar kun je praten over voorraad
    http://baasbraal.wordpress.com/2011/10/04/jaarvoorraad/
    Verder leeft zij anders dan jullie , maar toch overeenkomsten!

    Beantwoorden

Geef een reactie

