N(euro)otje en de uiterste houdbaarheidsdatum

Nee, dit stukje gaat niet over de Uiterste Houdbaarheids Datum van N(euro)otje, maar wel over die van voedingsmiddelen.

Gisteren stond er in de krant te lezen, zo hoorde ze van een kennis, dat er stemmen op gaan in Duitsland om de verplichte vermelding van zo’n datum op de verpakking, af te schaffen. Eén van de redenen, misschien wel de enige reden, is dat er in Duitsland per persoon per jaar zo’n 50 kilo goed voedsel wordt weggegooid. Veel mensen gooien voedsel weg omdat de datum die erop staat is overschreden.

Niet alleen Duitsland heeft het hierover, in Engeland gingen eerder ook al stemmen op om de THT-datum af te schaffen. Om dezelfde reden.

Aan de andere kant zou het kunnen zijn, volgens het artikel, dat supermarkten zonder zo’n vermelding, langer oudere producten blijven verkopen. Maar het is natuurlijk ook wel weer zo dat die datum er voornamelijk is om claims op bedorven voedsel te voorkomen. En het kan natuurlijk ook geen kwaad voor de omzet..
N(euro)otje sprak toevallig een tijdje geleden met een paar collega’s over dit onderwerp en ook die gaven toe erg op deze datum te letten. Wij zijn thuis niet zo neurotisch: aan melk bijvoorbeeld kun je prima ruiken of het nog goed is, blik- en potgroenten zijn jaren langer houdbaar (zo niet levenslang…) dan de datum doet vermoeden en voor diegene die zakjes gedroogde voedingsmiddelen gebruikt: na verloop van tijd kan hooguit de smaak achteruit gaan, maar een voedselvergifiting zul je er beslist niet van oplopen. Met vlees en vis moet je misschien ietsje voorzichtiger zijn maar ook hier geldt: gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Ook leuk om te weten: er is sinds kort in Amsterdam een eetclub, genaamd ‘Over Datum Eetclub‘, waar iedereen gratis kan aanschuiven op voorwaarde dat ze iets meenemen dat over de datum is en helpen met koken.

 

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. daantje
    Okt 21, 2011 @ 10:35:38

    Ik heb daar een andere oplossing voor. Alleen dingen kopen waarvan je weet dat je ze die week gaat opeten. Dan hoef je nooit op de houdbaarheidsdatum te letten. 🙂

    Beantwoorden

  2. Lauren
    Okt 21, 2011 @ 10:41:00

    Omdat ik niet vaak boodschappen doe let ik wel op de datum van de verse dingen zoals verpakte vleeswaren. Maar verder let ik er in het gebruik niet zo op en als iets al wat langer in de koelkast ligt bedenk ik gewoon een recept waarbij het goed verhit wordt. De langer bewaarspullen in de voorraadkast bekijk ik af-en-toe en zet vooraaan wat het eerst op zou moeten en bedebk daar dan een recept bij. Maar weggooien, nee eigenlijk nooit.
    Ik had nu teveel bananen en er zitten er nu 4 in de diepvries voor later bakgebruik in bv. cake.

    Beantwoorden

  3. Zuinigaan
    Okt 21, 2011 @ 10:48:48

    Ik eet regelmatig dingen die over de datum zijn. Helemaal niet erg, THT is maar een richtlijn waarmee versheidsgarantie gegeven wordt.
    Daantje heeft wel een punt, maar ik heb graag voorraad in huis, dus voor mij werkt het niet goed om vrijwel geen voorraad te hebben. Ik put graag in geval van nood uit aanwezige voorraad. Ik maak geen menuplanning maar kook met wat aanwezig is. Als er dan niets in huis is, tja dan kan ik niet eten.

    Beantwoorden

  4. Anna
    Okt 21, 2011 @ 10:49:48

    Ik let ook niet zo op de datum op de verpakking. Regelmatig koop ik bij Xenos dingen die bijna over de datum zijn. (Vooral aan het eind van een maand) Je krijgt ze dan vaak voor 0,25 euro mee. Die gebruik ik dan wel diezelfde week, maar dat is meer omdat ik anders vergeet dat ik het in huis heb,dan om de datum. Blik eet ik inderdaad ook gerust als het al een jaar over datum is. Met de meeste produkten kan je prima zien en/of ruiken of iets nog goed is.
    Anna

    Beantwoorden

  5. monica
    Okt 21, 2011 @ 10:51:47

    laatst er een programma over gezien.
    T.H.T. hoef je je geen zorgen over te maken. (schijnt zelfs op zout te staan)
    Wel moet je op de datum letten als er staat: niet te gebruiken na.
    Dat staat vooral op verse producten.

    Hier wordt er ook niets weggegooid (tenzij manlief me voor is) Je neus gebruiken en anders even proeven werkt het beste.

    Neem tegenwoordig altijd m’n opvouwbare koeltas mee naar de winkel voor vlees e.d. Zeker omdat je soms wat langer tijd kwijt bent dan gedacht.

    Beantwoorden

  6. petradepooh
    Okt 21, 2011 @ 11:37:24

    och ik doe er niet moelijk over hoor , je kan zelf prima ruiken en proeven of iets goeds is. En bij vlees/kip waar je twijfelt kan je t even tegen de tegeltjes aan de muur gooien. Blijft het hangen dan kan het weg en anders kan je t nog prima eten. (geleerd op t werk in slagerij). Nee we doen er niet moelijk over…… Paps heeft zo trouwens een berg smac bij een slager gescoort (lees ruim 20 blikjes) voor 3.=! Maar ja daar kan je nog een paar jaar van eten hoor ondanks die datum. Vers is ander verhaal maar ook dat kan je verwerken en nog opeten als t bijna niet meer kan en kan het neit dan kan het in de biobak of op de composthoop, scheelt weer in de vuilniszak en je doet langer met die zak dan ook als er minder in moet.

    Beantwoorden

  7. Saskia
    Okt 21, 2011 @ 19:03:57

    Ik moet altijd op vele dingen letten (gluten, lactose), maar de datum daar let ik niet zo op. Ik kijk altijd hoe het er uit ziet en als ik het opent, dan gebruik ik mijn neus. Zolang alles goed ruikt, niet beschimmeld is en er geen beestjes in zitten, dan kan je het gewoon opeten.

    Beantwoorden

  8. Mascha
    Okt 21, 2011 @ 20:55:14

    Ik net bij verse produkten wel erg op de datum maar neer als richtlijn. Tofu of zuivel een paar dagen erover eet ik gewoon maar het moet geen week zijn. Verder is voorraad echt altijd wel op als voor de tht datum. Z’n vier keer per jaar loop ik de voorraadlade door en dan zet ik artikelen die binnen 3 maanden op moeten apart (meestal maar 2-3 dingen).

    Beantwoorden

  9. izerina
    Okt 21, 2011 @ 21:19:53

    Bij kopen let ik wel op de datum. Ooit had ik een partij goedkope koekjes. Over de datum. Maar als ik een pakje openmaakte en er eentje nam werden de anderen snel muf en hondenvoer. Het was uiteindelijk duurkoop. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  10. dutch margreet
    Okt 22, 2011 @ 14:37:06

    tht betekent gewoon TENMINSTE houdbaar tot, zie je wel, tenminste. Dus tot en met die datum is het in ieder geval o.k. te consumeren, mits goed opgeslagen, daarna moet je je verstand gebruiken en ogen, neus en oren. Oren? Ja, alles waar geen prik of alcohol in hoort te zitten, hoort geen colageluidjes te produceren, onaangename tintelingen op je tong te veroorzaken of naar gist of bier/wijn/spiritus te ruiken. Klaar. De thtdatum was goed bedoeld, maar is verworden tot een luxeprobleem. Als de tht het zegt dan moeten we het maar weggooien, ik noem het de tht terreur, hoewel bier dat over de datum is niet te drinken schijnt te zijn. Geen idee, ik lust geen bier. tht is dus voor mij gewoon een seintje, deze eerst gebruiken, meer niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

