N(euro)otje en het ouderwetse koken

We hebben een aantal petroleumstellen. Eénpitters, een tweepitter, driepitter en zelfs een vijfpitter. Die vijfpitter gebruiken we nooit, ons gezin is niet zo groot dat we megapannen gebruiken die alleen maar daarop passen en ook koken we de was er niet op uit. De meestgebruikte zijn de twee- en driepitter. Ideaal voor suddervlees en stoofpeertjes. Maar je kunt er uiteraard alles op koken. Net zoals onze oma’s. N(euro)otje gaat de petroleumstellen steeds meer gebruiken. Het hoofdkooktoestel is een inductieplaat en die gebruikt toch nog al wat stroom. Alles wat een beetje tijd nodig heeft gaat erop. En ’s winters komt daar de kolenkachel in de keuken bij. Menige stamppot gaart rustig bovenop de kachel. En de fluitketel kan zowel op de kachel in de keuken als op de kachel in de kamer. Altijd kokend water standby voor een kopje koffie of thee.

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Monica
    Okt 18, 2011 @ 09:47:36

    Als ik tegenwoordig hutspot of preistamppot maak dan doe ik alles bij elkaar in een grote pan. Water en zout erbij en aan de kook brengen. Als het vijf minuten heeft gekookt dan zet ik de pan in de tot hooikist omgebouwde koelbox.
    Energiezuinig en erg makkelijk.
    Ik heb altijd een thermoskan heet water op het aanrecht. Vinden we lekker om zo te drinken. Als ik thee maak dan is het meteen een hele of een halve pot en die gaat in een ouderwetse (gekregen) theemuts. De theemuts die ik nu heb, heb ik kortgeleden gekregen. Tis een echte vintage uit de jaren 70. Leuk!

    Beantwoorden

  2. Anna
    Okt 18, 2011 @ 12:00:37

    Ik heb ook petroleumstellen. Ik gebruik ze voornamelijk voor stoofpeertjes. Extra voordeel van de petroleumstellen in de winter is dat ze ook nog behoorlijk wat warmte afgeven. Dus de cv hoeft iets minder hard te werken. Ik vind alleen de lucht soms een beetje vervelend. Ik gebruik lampolie, maar toch ruikt dat wel een beetje.
    Anna

    Beantwoorden

  3. monica
    Okt 18, 2011 @ 15:04:56

    Ik heb sinds kort ook weer een petroleumstel. Ook al koken we op gas, het levert toch wat besparing op (en warmte) Ook vind het erg gezellig.
    Alles wat wat langer op moet staan kan hier mooi op en dan kan de kachel in de keuken ook gewoon uit blijven.

    Monica (wat grappig om je eigen naam te schrijven maar te weten dat die bij een ander hoort): Wij hebben trouwens ook een thermoskan met heet water op het aanrecht staan. Zo ben je 1x de kooktijd kwijt maar heb je toch voor een halve dag drinken voor koffie (zetten we weer lekker met de hand) of thee.
    ’s winters zet ik wel eens een pot thee gezellig op een lichtje. Alleen het feit dat je zo’n vlammetje ziet flakkeren geeft al een gevoel van warmte. Dat samen met een lekker warm huispak en evt. nog een plaid (met daarop/of onder dan weer de kat) Zorgt dat de kachel rustig nog een uurtje op een lagere stand kan.

    Over zo’n hooikist zit ik ook af en toe te denken maar denk dat ik daar m’n man niet in mee krijg. We wonen op een heel klein flatje (met een hoop ‘troep’ van mij 😉 en een kleintje op komst) dus elk vrij plekje heeft al een bestemming. Misschien dat ik van m’n koeltas een hooikist ga maken als we een nieuw dekbed aanschaffen (is al jaren wat te klein omdat ie gekrompen is in de was) Dan kan ik het, als het niet gebruikt wordt, klein opgevouwen.

    Beantwoorden

  4. izerina
    Okt 18, 2011 @ 19:43:40

    Helaas ik heb geen plaats meer voor een oliestel. Maar gebruik al kachelwater voor de afwas ’s ochtends.Groeten Izerina

    Beantwoorden

Geef een reactie

