N(euro)otje gebruikt geen shampoo

Op een Amerikaanse site struikelde N(euro)otje een paar jaar geleden over de term ‘no-poo-experiment’. Het ging erover dat een groeiende groep mensen ervoor kiest om voor natuurlijke middelen te kiezen wanneer het over hun persoonlijke verzorging gaat, en in dit geval betreft dat dan specifiek het wassen van het haar. Dat doen ze zonder (sham)poo.

N(euro)otje had voor die tijd al eens op haar blog (bij weblog.nl dus hier helaas nog niet te linken…:-( ) geschreven over haar overpeinzingen betreffende het haren wassen in het verleden, voordat de commerciële shampoo werd uitgevonden, dus vond ze dit erg interessant.

Uiteindelijk begon ze zo’n anderhalf jaar geleden een beetje per ongeluk aan haar eigen ‘no-poo’-experiment. En het resultaat was verbluffend. Nu, anderhalf jaar later, gebruikt ze nog steeds geen shampoo en steeds meer mensen in haar omgeving, die ze erover vertelt, gaan het ook proberen.

Hoe het werkt?

Maak het haar nat. Doe een flinke theelepel of een kleine eetlepel zuiveringszout  in bijvoorbeeld een soepkom en vul dit met warm water (niet lauw of koud, dan werkt het niet…). Je ontdekt snel genoeg hoeveel voor jou genoeg is. Masseer dit rustig door het haar. Het water dat uit het haar drupt zal een beetje troebel zijn, dat is een teken dat het goed werkt… Goed uitspoelen met warm water en vervolgens naspoelen met lauwwarm water met een scheutje appelazijn. Gewone witte azijn kan ook, maar het moet gezegd, appelazijn is toch prettiger. Het lijkt wel of het haar er nog zachter van wordt. De azijn ook weer even uitspoelen, de haren voorzichtig drogen en klaar.

Het zuiveringszout ofwel natriumbicarbonaat, is te koop bij drogisterijen. Vraag naar een grotere verpakking dan scheelt het in de prijs. Hou er wel rekening mee dat dat speciaal besteld zal moeten worden. Probeer het anders bij een toko. En als je dicht bij de grens woont zoals wij, koop het bij de buren, daar is het nog veel goedkoper.

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig Liesje
    Okt 14, 2011 @ 10:06:00

    Al anderhalf jaar! Dan is het experiment echt wel goed geslaagd! Ik was mijn haar 1 keer per week, en kan nog maar moeilijk omschakelen naar het idee om het niet meer met shampoo te wassen.

    Maar dit verhaal motiveert natuurlijk wel!

    Beantwoorden

  2. Monica
    Okt 14, 2011 @ 10:06:58

    Hoe vaak was je dan je haar?
    Mijn haar heeft de neiging om bovenop best snel vet te worden, terwijl de uiteinden heel droog zijn.

    Beantwoorden

  3. Ecofabulous
    Okt 14, 2011 @ 14:52:19

    Ik heb 2 maanden een ‘no poo’ experiment gedaan, maar ik vond het niet zo geslaagd, dus nu was ik mijn haar weer af en toe.

    Beantwoorden

  4. Marijke
    Okt 15, 2011 @ 07:53:42

    Ik ga het zeker ook proberen. Ik heb pas 5 kilo zuiveringszout gekocht bij De Hekserij voor € 20,-. De Hekserij is een website die heel veel bijzondere dingen verkoopt. Zuiveringszout is in allerlei hoeveelheden te koop, ik vond zelf 5 kilo wel een mooi gewicht.

    Beantwoorden

  5. muizenoren
    Nov 01, 2011 @ 10:29:24

    Hallo N(euro)otje,

    Volgens wat ik al gelezen heb werkt het vooral goed bij krulhaar.

    Ik heb het zelf ook geprobeerd met mijn fijne stijle haar, met matig succes, en heb het ongeveer een jaar volgehouden. Mijn haar is extreem vettig van nature en ik had ook al gemerkt dat veel wassen met shampoo de zaken alleen erger maakte. Ik heb zelfs een periode gehad dat ik het twee keer per dag moest wassen als ik ’s avonds nog wou uitgaan.

    Toch heb ik het een hele tijd zonder shampoo uitgehouden. Ik ben zelfs naar een trouwfeest gegaan met 6 weken ongeshampood haar en niemand die me raar bekeek. Ik spoelde het iedere ochtend met warm water met wat appelazijn of bicarbonaat om het zweet en stof er uit te spoelen, gebruikte soms wat droogshampoo of maizena op de haarwortels. Daarna ging het op elektrische krullers (absoluut nodig voor mijn fijne haar) en er ging een hoop haarlak op om het een beetje in model te houden. Mijn haar had meer volume als ik het niet shampoode.

    Waarom ik er dan toch mee gestopt ben: Omdat de haarlak er niet echt goed afgewassen werd, kon het soms plakken. Bovendien laat ik om de twee maanden wat roodbruine streepjes door mijn haar trekken bij de kapper, en die wast het natuurlijk wel uitgebreid met shampoo en dan moest ik weer van vooraf aan beginnen. Ik vond ook dat de kragen van mijn jassen wel erg snel vuil werden en heel af en toe rook ik soms een soort schapenlucht rondom mijn hoofd.

    Ik veronderstel dat het enorm afhangt van het soort haar en hoofdhuid die je hebt, maar het is zeker een interessant experiment om uit te proberen.

    Beantwoorden

  6. Miepie
    Dec 22, 2011 @ 20:46:32

    Hoi N(euro)otje,
    Aangezien ik ook aan het consuminderen ben, volg ik je blog al een tijdje. Dit stukje sprak me vooral wel aan. Ik had altijd al fijn, dun en vettig haar, maar sinds kort is het zelfs binnen een paar uur na het wassen al weer vet, dus ik wil het no-poo gebeuren ook eens proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Aangezien ik ook al wasmiddel en vaatwaspoeder maak met zuiveringszout, heb ik toch altijd al een paar kilo in huis, dus waarom niet? Speciaal appelazijn kopen gaat tegen mijn zuunige hartje in, dus ik wil het eens proberen met verdunde schoonmaakazijn (1 deel azijn op 2 delen water) met menthol of lavendel-luchtje. Dat is het ongeveer net zo zuur als gewone witte azijn, maar ruikt dan hoop ik wel wat lekkerder en is dan relatief ook goedkoper.
    En als ik dan toch begin, haal ik de groene zeep ook maar weer eens uit de kast om mijn lichaam te wassen. Aluin als deo zou het dan eigenlijk helemaal afmaken, maar ik zweet nogal veel, dus dat durfde ik nooit zo aan, maar wie weet moet ik dat ook maar eens gaan proberen als ik toch bezig ben met alternatief wassen en douchen. Hehe, je merkt het al: je hebt me helemaal geïnspireerd. 😛

    Beantwoorden

Geef een reactie

